Osallistutteko te vapaaehtoistöihin?
Kävin HelsinkiMission ja SPRn kursseilla ja mietin parhaillaan, mihin haluaisin sitoutua ja kuinka usein ehtisin ja jaksaisin lähteä hommiin.
Olisi kiva kuulla vapaaehtoisilta omista kokemuksista.
Vapaaehtoistöihin?
69
211
Vastaukset
Autoillen makselen veroja.
En minä ketään tuntematonta kyytiin ota.
Pysähdyn kyllä onnettomuus-paikoilla.
Veri on niin kiehtovaa ilman sotiakin.
H.- oksennus
SPR on sairas, paska, ahne järjestö.
- PerustelujaPLS
Perustele, jos jotain tiedät.
- tiedäHäntä
SPR on etääntynyt valovuosien päähän alkuperäistä tarkoituksestaan. Kerätyt rahat menee järjestön ylläpitoon kun palkat on johtoportaalla enemmän kuin ministereillä. Saavat isot avustukset, nekin rahat käytetään "tärkeämpään" kun vapaaehtoiset tekevät työtä ilmaiseksi. Luin äskettäin tällaisesta, toivottavasti on liioittelua, oikeasti toivon olevani väärässä. Verottaja ei puutu "talkootyöhön" kun on yleishyödyllinen järjestö. Ei ole pitkä aika kun eräs SPR.n huipulla oleva kavalsi isoja summia, korkea palkkakaan ei riittänyt.
- reppuriika
Syksyllä kävin muutaman kerran tutustumassa SPR:n toimintaan, kun oli ilmoitus lehdessä ja värväsivät uutta porkkaa mukaan. En oikein päässyt juttuun mukaan, kun paikalla istui noin 15 yli 70 vuotiasta naista ja muutama iäkäs mies. Oli siellä muutama uusi minun lisäksi, mutta kyllä se jollakin tapaa sisäpiirin jutulta näytti. Kokoontuvat muutaman kerran kuussa juomaan kahvia ja syömään rasvaisia leivoksia ja jutella lörpöttävät. Kysyivät meiltä uusilta, että mitä me haluttaisiin. Kysyin, että mitä heillä olisi sitten, tarjolla. Suunnitelmat jäivät jotenkin leijumaan ilmassa....
On varmaan ihan hyvä sosiaalinen kohtaamispaikka sille porukalle. Suurin osa eläkkeellä olevia hoitoalan ammattilaisia.
Ei tainnut olla ainakaan minun juttuni tässä elämän vaiheessa.
- nikkiMikki
http://www.hs.fi/kotimaa/a1440466520871
Kun vaikka tämän sivun oikeaan ylänurkkaan SPR, tulee aika paljon kritiikkiä järjestöstä. Linkistä näkee kuinka holtittomast varoja käytetään. - reppuriika
Vapaaehtoistyö on oikeastaan sydämeni suurin asia ja sitä se on ollut jo parisen kymmentä vuotta. Oikeastaan palkkatyö on ollut aina vain sitä, että saan talouteni hoidettua ja elantoni. Sen sijaan vapaaehtoistyössä saan toteuttaa itseäni ja elän. Totta kai siinäkin pitää sitoutua ja on vastuut ja velvoitteet, mutta on kuitenkin on enemmän päätäntävaltaa valita, milloin ottaa vuoroja, järjestellä aikatauluja, voimavaroja ja valita tehtäviä.
Juuri vapaaehtoistyön kautta olen saanut ystävyys- ja sosiaaliset suhteeni, saan elää hyödyllistä ja tarkoituksellista elämää ja saan tehdä sitä, mikä on minulle todella tärkeää.
On tärkeää löytää se oma juttu, jossa kokee olevansa paikallaan, saa käyttää osaamistaan ja lahjojaan ja voimavarojaan itselle sopivasti.
Varsinkin kun jää pois työelämästä, lapset ovat maailmalla ja isovanhemmuuttakaan ei kaikilla ole, niin kannattaa alkaa tekemään jotain mielekästä vapaaehtoistyötä. Se on todella palkitsevaa.- oksennus
Tiedänpä aika monta SPR:n vapaaehtoista, jotka saivat tarpeeksseen pakolaishommista. Tekivät likaisimmat työt, SPR keräsi kiitokset.
- de-meter
oksennus kirjoitti:
Tiedänpä aika monta SPR:n vapaaehtoista, jotka saivat tarpeeksseen pakolaishommista. Tekivät likaisimmat työt, SPR keräsi kiitokset.
Olen kuullut samaa, että vapaaehtoistyö turvapaikan hakijoitten keskuudessa on polttanut ihmiset äkkiä loppuun.
Siihen on varmasti monta syitä, ei SPR:n tehtävä helppo ole. Kuten ei Maahanmuuttovirastonkaan.
Jos vapaaehtoistyöhön lähtee väärin odotuksin, romantisoiden tehtävää ja kuvitellen itsestään liikoja, pettyy varmasti. Se on ollut havaittavissa myös
kehitysyhteistyössä. - KOIjareitaKaiOn
oksennus kirjoitti:
SPRn nimissähän ne vapaaehtoisestikin toimivat.
Eivät isot organisaatiot voi toimia täysin ilmaisella työvoimalla. Ilman palkkaa ei kukaan pysty pitkään elämään. - Typerät ihmiset arvostelevat usein tietämättömyyttään ja antavat lahjoituksensa jollekin palkattomalle toimijalle, joka voi kuljetella tavaraa ties millaisille huijari- tai mafiaporukoille, kun ei ole organisaatioita, jotka selvittävät toimintataustoja maailmalla. - Mutta parempi, että yrittävät kuitenkin jotain hyvää tehdä. - siiimuori3
de-meter kirjoitti:
Olen kuullut samaa, että vapaaehtoistyö turvapaikan hakijoitten keskuudessa on polttanut ihmiset äkkiä loppuun.
Siihen on varmasti monta syitä, ei SPR:n tehtävä helppo ole. Kuten ei Maahanmuuttovirastonkaan.
Jos vapaaehtoistyöhön lähtee väärin odotuksin, romantisoiden tehtävää ja kuvitellen itsestään liikoja, pettyy varmasti. Se on ollut havaittavissa myös
kehitysyhteistyössä.Samaa mieltä demeter noista odotuksista. SPR ottaa vapaaehtoisia töihin mutta jokaisen pitää itse ymmärtää asettaa jaksamiselleen rajat. Työsarkaa riittää enemmän ja koskaan ei taida tulla valmista. Jos teet vaikka 100% tunnit omalla työpaikallasi ja sitten vapaa-ajat päivystät turvapaikanhakijoita vastaanottamassa tai esimerkiksi vaatekeräyspisteissä, ei hyvä heilu. Ihminen tarvitsee myös palautumista.
- de-meter
siiimuori3 kirjoitti:
Samaa mieltä demeter noista odotuksista. SPR ottaa vapaaehtoisia töihin mutta jokaisen pitää itse ymmärtää asettaa jaksamiselleen rajat. Työsarkaa riittää enemmän ja koskaan ei taida tulla valmista. Jos teet vaikka 100% tunnit omalla työpaikallasi ja sitten vapaa-ajat päivystät turvapaikanhakijoita vastaanottamassa tai esimerkiksi vaatekeräyspisteissä, ei hyvä heilu. Ihminen tarvitsee myös palautumista.
Työssä ollessa en tehnyt vapaaehtoistyötä - jotain rajaa sentään..)), siilimuori.
Silti katsoisin, että hoitotyöläiset olisivat oivallisia vapaaehtoistyöntekijöitä. Ei tarvitsisi opettaa perusasioita ja elämän realiteetitkin ovat hanskassa toisella tavalla kuin näillä, jotka tulevat pystymetsästä ja intoa täynnä.
- de-meter
Osallistutko vapaaehtoistyöhön ?
Osallistun. Seurakunnassa ja epäsäännöllisesti parissa järjestössä.
Seurakunnan vapaaehtoistyössä olen ollut pitkään. Vaikka en kuulu kirkkoon, seurakunta on osoittautunut hyväksi valinnaksi: työpisteet ovat lähellä ja saan itse määritellä, mitä tahdon tehdä, miten vahvasti sitoudun. Olen viime vuosina ollut olotilakahvilatyössä ja kierrätyspisteessä. Aikaisemmin minulla oli sairaalaystävä, nuori ihminen, jota tapasin säännöllisesti. Hän menehtyi kauan sitten, enkä ole ottanut uutta ystävää.
Kierrätyspisteessä meillä on kiva tiimi. Olemme tavanneet myös työn ulkopuolella. Kun on oltu yhdessä pitkään, matkaan on mahtunut myös vaikeampia vaiheita, mutta kokonaisuutena ottaen tuntuu, että jokainen on löytänyt oman paikkansa. Kun itse olen muita pitempi ja kyykistymistaitoinen, minulle on langennut ylä- ja alakerran hommia ja kun olen puhelias, hoidan myös seurustelu-upseerin tehtäviä..)) Meillä on paljon maahanmuuttajia asiakkaina ja kun muut eivät puhu heidän kanssaan, tehtävä lankeaa usein minulle. Useimmat kuitenkin puhuvat auttavasti suomea.
Kun meillä on paljon samoja asiakkaita, he ovat tulleet tutuiksi: kertovat kuulumisensa ja ovat kiinnostuneita myös meistä. Ja kun raha loistaa poissaolollaan, työ on hengeltään kevyttä ja iloista.- Apua_vanhuksille
Olen mukana vapaaehtoistyössä, mutta en maahanmuuttajien parissa, enkä mene.
Suomessa on omia kantaväestöön kuuluvia, esim vanhuksia jotka todellakin tarvitsevat apua ja ansaitsevat sen. Ovat tehneet suomessa ikänsä työtä ja heille apua on aivan luonnollista antaakin.
En kuulu SPR:ään.
- katsotaan_katsotaan
Kävin vapaehtoistyön messuilla marraskuussa Helsingin Vanhalla ylioppilastalolla ja juttelin aika mosella standilla. SPR ja muutama muukin näytti selkeästi olevan kiinnostunut minua nuoremmista. Olen jäämässä pois työelämästä siirtyääkseni vanhuuseläkkeelle, kunhan nyt maltan tehdä sen, en millään malttaisi, mutta vapaaehtoistyötä kun tulisi tilalle, niin ehkä sitten.
Järjestöt, jotka olivat kiinnostuneita nuoremmista, vastasivat kyllä kohteliaan välinpitämättömästi kysymyksiini.
Ja panin merkille, että vain yksi järjestö aloitti keskustelun kanssani, mina aloitin muut.
Vapaaehtoisista taitaa tänä päivänä olla ylitarjontaa. Järjestöillä on varaa valkata. Paitsi ikä, myös sukupuoli saattaa vaikuttaa, miehiä toivotaan nykyistä enemmän toimintaan. Vapaaehtoisesti en tee enää mitään, vuosikausia tein ja mittani täyttyi.
- siilimuori3
En osallistu. Tällä hetkellä voimat ei riitä muuhun kuin läheisten parissa tehtävään pienimuotoiseen vapaaehtoistyöhön. Ja uskon muutoinkin että jos saan elää ja pääsen eläkeelle terveenä hankkiudun ihan muiden asioiden pariin.
- nimim.erkki
Kunhan huolehtii ensin omista läheisistään.
Suhtaudun vähän kyynisesti vapaaehtoisiin, itse haluaisin apuni ammatti-ihmisiltä ja maksan heille palkan. Spr.llä olisi varaa maksaa palkkaakin jos pomot eivät olisi niin ahneita.
Kun rahat menisivät oikeaan kohteeseen, mutta hallintokulujen ym.. jälkeen jää vain rippeet.
Jopa vapaaehtoistyön nimikkeellä on paljon huijareita. Tulee puhelinsoittoja milloin mihinkin, lapsiin vedotaan usein, on lastenklinikkaa, nälkiintyneitä, syöpää sairastavia ym... Vähän ajan päästä saa lukea että rahat eivät olekaan löytäneet kohdettaan.
Tehköön jokainen mitä haluaa, itse autan mielelläni apua tarvitsevia jos he pyytävät ja tarvitsevat apua, ilman mitään välikäsiä.- ei_rahaa
Miten ihmeessä noita puheluita tulee noin pilvin pimein? Jos kieltää myyntipuhelut, ei tule rahankerjuutakaan. Minulle ei ole ikinä tullut ainuttakaan, josssa pyydettäisiin rahaa. Jos pyydettäisiin, sanoisin että ei tässä ole paljoa itsellänikään. Sen sanon niille, jotka tulevat ja kerjäävät (feissarit sun muut, jotka joutavat seisoskella päivät pitkät kadulla, nuoret ihmiset, meinisivät töihin tai opiskelisivat ammatin).
Vapaaehtoistoisille ei tietämäni mukaaan saa enää maksaa edes ahkeruusrahaa, verottaja kieltää sen kuten kaiken muunkin, mistä olisi hyötyä. - de-meter
ei_rahaa kirjoitti:
Miten ihmeessä noita puheluita tulee noin pilvin pimein? Jos kieltää myyntipuhelut, ei tule rahankerjuutakaan. Minulle ei ole ikinä tullut ainuttakaan, josssa pyydettäisiin rahaa. Jos pyydettäisiin, sanoisin että ei tässä ole paljoa itsellänikään. Sen sanon niille, jotka tulevat ja kerjäävät (feissarit sun muut, jotka joutavat seisoskella päivät pitkät kadulla, nuoret ihmiset, meinisivät töihin tai opiskelisivat ammatin).
Vapaaehtoistoisille ei tietämäni mukaaan saa enää maksaa edes ahkeruusrahaa, verottaja kieltää sen kuten kaiken muunkin, mistä olisi hyötyä.En ole kuullutkaan tuollaisesta ahkeruusrahasta. Ainakin meidän seurakunta menee vanhalla sapluunalla, "hurskaat" antavat omastaan, eivät käy kirkon kassalla. Meidän tiimissä pitempään olleet tuovat kotoaan jopa kierrätyksessä tarvittavaa tarpeistoa, itse tapaan leipoa tarjottavaa kahvipöytään. Eikä kukaan mielestäni tee tätä kiillottaakseen omaa kruunuaan vaan ihan yhteiseksi iloksi.
de-meter kirjoitti:
En ole kuullutkaan tuollaisesta ahkeruusrahasta. Ainakin meidän seurakunta menee vanhalla sapluunalla, "hurskaat" antavat omastaan, eivät käy kirkon kassalla. Meidän tiimissä pitempään olleet tuovat kotoaan jopa kierrätyksessä tarvittavaa tarpeistoa, itse tapaan leipoa tarjottavaa kahvipöytään. Eikä kukaan mielestäni tee tätä kiillottaakseen omaa kruunuaan vaan ihan yhteiseksi iloksi.
"de-meter"
Sinä venytät vanhaa ihan väkisin.
Toissa-päivänä soitin vammaisten vapaa-ehtoisuus jonnekin.
04466...
Olivat nimettömänä soittaneet minulle ensin.
Luja-sanaisesti sanoin ei!
Minä en anna rahaa ennen-kuin voin olla varma että rahani eivät mene
mamuille.
Herra yritti vakuutella.
Olin armoton.
Alkakaa te vapaa-ehtoiset toimimaan Kanta-Suomalaisten puolesta niin, että se
selvästi näkyy.
Hän voisi myös alkaa analysoida saamiaan miete-lauseita.
Alan olla turhautunut.
"Marionetti, tunnista lankasi"
H.- de-meter
hunksz kirjoitti:
"de-meter"
Sinä venytät vanhaa ihan väkisin.
Toissa-päivänä soitin vammaisten vapaa-ehtoisuus jonnekin.
04466...
Olivat nimettömänä soittaneet minulle ensin.
Luja-sanaisesti sanoin ei!
Minä en anna rahaa ennen-kuin voin olla varma että rahani eivät mene
mamuille.
Herra yritti vakuutella.
Olin armoton.
Alkakaa te vapaa-ehtoiset toimimaan Kanta-Suomalaisten puolesta niin, että se
selvästi näkyy.
Hän voisi myös alkaa analysoida saamiaan miete-lauseita.
Alan olla turhautunut.
"Marionetti, tunnista lankasi"
H.Äläs nyt hunksi. "Sydämen kyllyydestä suu puhuu"..))
Vai niin. Herra armahtaa, hunksi ei, voitais melkein todeta kun noin tiukasti pidät kiinni rahoistasi.
Lisää kansanviisautta (kun ei omaa ole): "köyhä antaa vähästään, rikas ei paljostaankaan" ja sitten: "Iloista antajaa Jumala rakastaa".
Sieltä pesee, Suomen kansan syvistä riveistä..))
Täytyy myöntää, etten ole täältä arkeni puristuksesta pystynyt kohoamaan niin korkealle, että olisin ollut sanasi kuulolla, enkä yritä parantaa tapojani.
Kuten olet huomannut, elämme nyt ankaria aikoja. Kaikkien työpanosta tarvitaan ja kun kriisi on päällä ei kannata kaivautua poteroihin. Sinäkin kieli- ja monitaitoisena henkilönä voisit kotouttaa maahantulijoita ja saada siitä avartavaa elämänkokemusta... de-meter kirjoitti:
Äläs nyt hunksi. "Sydämen kyllyydestä suu puhuu"..))
Vai niin. Herra armahtaa, hunksi ei, voitais melkein todeta kun noin tiukasti pidät kiinni rahoistasi.
Lisää kansanviisautta (kun ei omaa ole): "köyhä antaa vähästään, rikas ei paljostaankaan" ja sitten: "Iloista antajaa Jumala rakastaa".
Sieltä pesee, Suomen kansan syvistä riveistä..))
Täytyy myöntää, etten ole täältä arkeni puristuksesta pystynyt kohoamaan niin korkealle, että olisin ollut sanasi kuulolla, enkä yritä parantaa tapojani.
Kuten olet huomannut, elämme nyt ankaria aikoja. Kaikkien työpanosta tarvitaan ja kun kriisi on päällä ei kannata kaivautua poteroihin. Sinäkin kieli- ja monitaitoisena henkilönä voisit kotouttaa maahantulijoita ja saada siitä avartavaa elämänkokemusta..."de-meter"
Jos vuoteemme olisi yhteinen.
Repäisisin vaatteesi ja peiton yltäsi.
Jättäen sinut kylmäksi :)
Noin köyhälle en antaisi.
Saisit odottaa, kunnes mannaa sataisi päällesi.
Taivaallinen Nivea armahtaisi.
Olka-pääni takana Jesse hihkuu...
lyö kovemmin, anna sen tuntea isäni käden kauttasi :)
Olkoot siis miete-lauseeni sinulle mennyttä.
Koska et osaa arvoa antaa, et ohjeista taivaitten oppia kurottaa.
Rahalla vain leikit.
H.- de-meter
hunksz kirjoitti:
"de-meter"
Jos vuoteemme olisi yhteinen.
Repäisisin vaatteesi ja peiton yltäsi.
Jättäen sinut kylmäksi :)
Noin köyhälle en antaisi.
Saisit odottaa, kunnes mannaa sataisi päällesi.
Taivaallinen Nivea armahtaisi.
Olka-pääni takana Jesse hihkuu...
lyö kovemmin, anna sen tuntea isäni käden kauttasi :)
Olkoot siis miete-lauseeni sinulle mennyttä.
Koska et osaa arvoa antaa, et ohjeista taivaitten oppia kurottaa.
Rahalla vain leikit.
H.Äläs nyt leikistä suutu hunksi. Kyllä sokea kanakin voi jyvän löytää. Mutta toisaalta, helmiä ei kannata syöttää sioille..))
Mistäs sinä minun köyhyyteni - siis rahallisen - tiedät ? Just kävin pankkiiriliikkeessä kutsuttuna vieraana. Kehuivat taloustaitojani ja säälivät vapaaehtoista köyhyyttäni. Eivät saaneet minusta asiakasta, mikä todisti vain sen , että maailmassa tehdään paljon turhaa työtä ja vahingollista vielä enemmän...
Yksi haave vapaehtoiseen työhön minulla on, sitten kun se aika tulee.
Haluaisin olla sellainen omanlaiseni Kylli-täti. Tuossa naapurissa on päiväkoti ja olisi mukavaa olla joku mimmeli-mummeli, joka siellä saisi käydä lukemassa satuja ja piirtelemässä lasten kanssa, höpöttämässä ja kuuntelemassa mitä he jutustavat. Olen jo mielessäni suunnitellut hauskan hatun ja mekon miljoonalla taskulla, joista löytyy mitä kummallisimpia asioita ja niistä sitten tarinaa kertoillaan toinen toisillemme. Semmoisesta vapaaehtoisuudesta tykkäisin. Voisin tietysti käydä joskus mummoille ja papoillekin juttuja kertomassa ja tarinoita lukemassa, jouluaikaan joulutarinoita yms ehkä lukemassa päivän lehden, seuraa pitämässä. Olen hyvä kuuntelija, ehkä sitten joskus löydän ihmisen tai ihmisiä, jotka kaipaisivat sellaista vapaaehtoista.- nimim.erkki
Tällainen vapaaehtoistyö on antoisaa eikä vaivannäkö mene hukkaan.
Naapurin sotaveteraani kävi laulattamassa mummoja ja ukkoja vanhainkodilla, hänen vaimonsa oli myös siellä. Nyt hän on itsekin, välillä käy kotona kun poika avustaa.
Huomasi että tällainen vapaaehtoistyö oli antoisaa antajalle ja saajille. - hytinäx1
Saat varmasti mennä vapaaehtoiseksi päiväkotiin. Kysäseppä heiltä jos he haluaisivat sinut sinne silloin tällöin käymään lukemassa satuja ja vain juttelemaan pienten kanssa. Monilla heistä ei varmaan ole mummoa tai pappaa lähettyvillä.
- de-meter
hytinäx1 kirjoitti:
Saat varmasti mennä vapaaehtoiseksi päiväkotiin. Kysäseppä heiltä jos he haluaisivat sinut sinne silloin tällöin käymään lukemassa satuja ja vain juttelemaan pienten kanssa. Monilla heistä ei varmaan ole mummoa tai pappaa lähettyvillä.
Taitaa olla vähän hankalaa täällä Suomessa hytinäx1, siis mennä vapaaehtoiseksi päiväkotiin. Suomi on byrokraattinen maa ja esteeksi tulevat vastuukysymykset ja vakuuttamiset.
de-meter kirjoitti:
Taitaa olla vähän hankalaa täällä Suomessa hytinäx1, siis mennä vapaaehtoiseksi päiväkotiin. Suomi on byrokraattinen maa ja esteeksi tulevat vastuukysymykset ja vakuuttamiset.
Ainakaan oma kuntani ei ole byrokraattinen kunta, mielellään ottaisivat sadunkertojan. Ei siinä mitään vastuu tai vakuutusjuttuja tule koska olisin silloin vierailija ja paikalla olisi joku omasta henkilökunnasta, hänhän voi olla esimerkiksi viereisessä huoneessa jne.
Kuvio menee, yhteydenotolla paikallisen päiväkodin johtajaan ja sitten vain neuvottelut lastentarhanopettajan tms kanssa, minkä ikäiset ja mikä ryhmä, siis yhteistyössä päiväkodin henkilökunnan kanssa asia hoituu.
Rohkeasti vaan kyselemään omasta kunnasta asiaa.
En. Olen kyllä harkinnut mennä tonne kylän kirkon tiloissa pidettävään "kielikahvilaan" paikalliset tapaa kyläämme majoitettuja turvapaikanhakijoita kerran viikossa ja katsoa siitä eteenpäin josko olisi tarvetta.
- Ajattelin.elää.itselleni
Tjaa-a. Miksi antaisin arvokasta vapaa-aikaani, ilmaitteeksi omalla kustannuksellani, kenellekään järjestölle?
Osaan auttaa ihmisiä ja itseäni heikompia (terveen dallaajan kirjoissa kuljen) aina silloin kun osuu kohdalle. Autan myös tumpeloita, laiskoja, saamattomia, jopa ylipainoisia nuoria äitejä pentuineen ja lastenrattaineen, kun he yrittävät pentu toisessa kädessä, älyluuri toisessa kädessä ängetä busseihin ja busseista pois.
Kerran yksi meikkiturpa kai suuttui kun sanoin, laita nyt se luuri jonnekin koloon siksi aikaa, että pääsette ulos kunnialla. Voi sitä mutruturpa määrää mitä se mulkoili ilman kiitoksen sanaa. Niipä loppukaneettini oli, seuraavan kerran saat selviytyä itse. - EnOjennaEnääKättäni
SPR:n vapaaehtoisia käytetään hyödyksi näiden turvapaikkabisneksessä rahaa käärivien toimijoiden toimesta. Vääksyn vastaaottokeskuksessa hotelli Tallukassa esim. on 25 "asiakasta" ja 100 vapaaehhtoista auttajaa ???? SPR voi hyväntekeväisyysjärjestönä olla kätevänä välikätenä näille rahankäärijöille.
Oman vapaaehtoistyöni/harrastukseni toteutan oman paikkakuntani vanhusten ja vammaisten parissa.- hytinäx1
Ikävää että SPR on Suomessa saanut niin huonon maineen.
Kaupungissamme SPR järjestää , ei ainoastaan pakolaisille yhteyshenkilöitä, vaan aiabvan "omille" vanhuksille, ja lapsille suunnattua vapaaehtoisapua.
Lapsille läksyjen auttamisessa, Vanhuksille esim. lääkäri ja sairaalakäynteihin tueksi, vanhainkoteihin ulkoiluttajiksi tai lukemaan esim. kirjoja, lehtiä. - Näin.täällä.Suomessa
hytinäx1 kirjoitti:
Ikävää että SPR on Suomessa saanut niin huonon maineen.
Kaupungissamme SPR järjestää , ei ainoastaan pakolaisille yhteyshenkilöitä, vaan aiabvan "omille" vanhuksille, ja lapsille suunnattua vapaaehtoisapua.
Lapsille läksyjen auttamisessa, Vanhuksille esim. lääkäri ja sairaalakäynteihin tueksi, vanhainkoteihin ulkoiluttajiksi tai lukemaan esim. kirjoja, lehtiä.Meillä SPR (Suomen Pakolais Ristiriita) ei järjestä muuta, kuin rahankeräystä manit pois suomalaisilta, joilla sitten rahoittaa sekä ISOT toimintakulunsa, että suomen "pakolaisongelman" (vapaaehtoistyöntekijöillä joille ei makseta mitään!). Niinpä hallituskin pääsee livahtamaan vastuistaan, joskin on joutunut korvamerkkaamaan kansalaisten omistamaa rahaa vähintään miljardin, pako-loisia varten.
Niin suurta katastrofia ei pysty maailmassa tai suomessa sattumaan, että antaisin latiakaan SPR kriminaalijärjestölle. Kansalaisiamme autan yksityisesti, mieluummin muuten kuin rahalla, koska en ole budjetoinut itseäni sosiaalihuolloksi. - oma_paikkakunta-mikä
Omistat siis jonkun paikkakunnan?
- haastatkoriitaa
oma_paikkakunta-mikä kirjoitti:
Omistat siis jonkun paikkakunnan?
esim. omakotitalossa voi asua vuokralla, omalääkäriä ei potilas omista, omapalvelutkin ovat palveluntarjoajan eikä käyttäjän omia, omia vaimoja ja miehiäkään ei ole, eikä suurin osa
mene omalle työpaikalleen.
Rautalankamalli: oma paikkakunta tarkoittaa omaa asuinpaikkakuntaa missä asuu yleensä muitakin ihmisiä - Viatonsivullinen
Olisi kiva kuulla mitä vapaaehtoiset tekee pakolaiskeskuksissa?
Pakolaisethan on ilmaisseet halunsa tehdä töitä, eikö anneta tehdä,
vai kieltäytyvätkö tekemästä mitään kun on virallinen karenssiaika.
Periaatteessa heidän ei tarvitse tehdä mitään ilman työlupaa. Jos työ
on tuottavaa. - oma-paikkakunta-mikä
haastatkoriitaa kirjoitti:
esim. omakotitalossa voi asua vuokralla, omalääkäriä ei potilas omista, omapalvelutkin ovat palveluntarjoajan eikä käyttäjän omia, omia vaimoja ja miehiäkään ei ole, eikä suurin osa
mene omalle työpaikalleen.
Rautalankamalli: oma paikkakunta tarkoittaa omaa asuinpaikkakuntaa missä asuu yleensä muitakin ihmisiäEi tarvitse vääntää rauta-aidasta enkä haasta riitaa.
Ainoastaan kyseenalaistan sen ainaisen turpeeseen sitomisen. Sanotaan kauppasi, apteekkisi, paikkakuntasi......minä asioin missä kulloinkin satun olemaan, en yhdellä ja ainoalla paikkakunnalla, vaan ihan missä tahansa! Vaihtelua pitää olla! Ei paikallaan oloa, ei yhteen ja ainoaan paikkakuntaan sitomista. - de-meter
Viatonsivullinen kirjoitti:
Olisi kiva kuulla mitä vapaaehtoiset tekee pakolaiskeskuksissa?
Pakolaisethan on ilmaisseet halunsa tehdä töitä, eikö anneta tehdä,
vai kieltäytyvätkö tekemästä mitään kun on virallinen karenssiaika.
Periaatteessa heidän ei tarvitse tehdä mitään ilman työlupaa. Jos työ
on tuottavaa.Käsittääkseni vapaaehtoiset osallistuvat kotouttamiseen. Ovat mukana pakolaisten arjessa: opettavat kieltä, ainakin puhumalla suomea heille,
toimivat asiointioppaina, järjestävät ajanvietettä...
Sellainen käsitys minulla on, että heidän toimenkuvansa on vielä aika selkiintymätön ja paikkakohtainen.
Työn hakemista ja -tekemistä vaikeuttavat hankala byrokratia ja kielitaidon puuttuminen.
- ainaainaaina
missä se vapaaehtoistyön ja muun auttamisen raja menee?
vapaaehtoistyöntekijä vissiin on nykyään vakuutettu, luulisin.- de-meter
Näin ainakin omassa seurakunnassani. Meidät on vakuutettu ja meille on nimetty oma yhteyshenkilömme seurakunnassa. Ystäväpalvelussa olevat ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jossa sovitaan vierailujen tiheydestä ja ajankohdista.
Meidät on kaikki myös haastateltu ja koulutettu omiin tehtäviimme.
Sopimusten noudattamisessa on kuitenkin väljyyttä, eikä meitä mitenkään kyttäillä, kannustetaan ja muistetaan kyllä.
- ent.siivoojaparka
Minä olen koko ikäni tehnyt pelkästään vapaaehtoistyötä, silloin kun olen yleensä mitään tehnyt.
Mihinkään työhöni minua ei ole pakotettu. Aina on ollut vapaus lähteä.
Pentuna jouduin joskus pakkotöihin, jos isä katsoi, että minulla on liikaa aikaa tehdä joutavuuksia.- siilimuori3
Minä olen ikäni tehnyt työtä palkan vuoksi, siis pakkotyötä. Vaihtoehto ei ole ollut jäädä työkykyisenä loisimaan tukien varassa. Jos en tarvitsisi tällä hetkellä rahaa elääkseni, tuskin tekisin tätä työtäkään ainakaan tässä mittakaavassa.
- ent.siivoojaparka
siilimuori3 kirjoitti:
Minä olen ikäni tehnyt työtä palkan vuoksi, siis pakkotyötä. Vaihtoehto ei ole ollut jäädä työkykyisenä loisimaan tukien varassa. Jos en tarvitsisi tällä hetkellä rahaa elääkseni, tuskin tekisin tätä työtäkään ainakaan tässä mittakaavassa.
Sinulla ei siis ole ollut mitään mahdollisuutta itse valita mitä työtä teet, kenelle teet työtä? Sinut on pakotettu siihen työhösi ja sille työnantajalle missä olet?
Mahtaa olla aika nurkkaanajettu olo. Miten voit silloin edes haaveilla siitä oman elämäsi hallitsemisesta?
Minä olen siitä onnekas, etä minulla on aina ollut oma valinnanvapaus; allekirjoittaa työsopimus ihan vapaaehtoisesti, tehdä työtään ihan vapaaehtoisesti tai allekirjoittaa vapaaehtoisesti työsopimus jonkun toisen työnantajan kanssa. Mihinkään töistäni minua ei ole aikuisiällä kukaan pakottanut. Potkut olen sitävastoin saanut pari kertaa...
- nuormieli
Parasta vapaaehtoistyötä on huomioida lähellään olevat vanhukset ilman mitään järjestöjä "välikätenä" auttaa heitä ulkoilussa, käydä kauppareissuilla heidän tukenaan, käydä ihan vain seurustelemassa, juuri sinä voit olla jonkun vanhuksen ainut side ulkomaailmaan, minulla iäkäs tätini jota nyt autan ja piristän hänen päiviään, kun lapsensa asuvat toisella paikkakunnalla.
- de-meter
Olen samaa mieltä nuormieli. Luonteva auttaminen on toimia ilman organisaatiota, välikäsiä. Isommilla paikkakunnilla ihmiset eivät vain tunne toisiaan, eivät voi tietää kuka tarvitsee apua tai haluaa ottaa sitä vastaan.
"Välikäsi" voi välittää tämän tiedon ja auttaa luottamuksen syntymisessä. de-meter kirjoitti:
Olen samaa mieltä nuormieli. Luonteva auttaminen on toimia ilman organisaatiota, välikäsiä. Isommilla paikkakunnilla ihmiset eivät vain tunne toisiaan, eivät voi tietää kuka tarvitsee apua tai haluaa ottaa sitä vastaan.
"Välikäsi" voi välittää tämän tiedon ja auttaa luottamuksen syntymisessä."de-meter"
Minullakin on oma yhteys-henkilö seura-kunnassani.
Ihan nimettykin :)
Tykkäsin tästä lauseestasi:
"Luonteva auttaminen on toimia ilman organisaatiota, välikäsiä"
Hienosti mietitty, sekä ajateltu.
Harmi vain, että liian usein tuota lausetta jatketaan sanalla mutta.
"Jos tunnet että kala koukussasi huutaa sinulle hädissään, se onkin ehkä vain
vihainen sinulle"
H.de-meter kirjoitti:
"Välikäsi" voi välittää tämän tiedon ja auttaa luottamuksen syntymisessä.Seurakunnat ja sosiaalitoimi ovat hyviä välikäsiä juuri esim oikean osoitteen löytämiseksi. Ehkä joulunaikaan kerroinkin kuinka omassa kunnassani puskaradiossa joku kyseli mistä löytäisi tarvitsijan, kuin halusi tehdä laatikoita lahjaksi muille ja toinen halusi leikata joululahjaksi hiuksia. Oikeat osoitteet varmasti löytyivät.
Arvostan "hiljaa hyvää" avun antamista ja tekemistä, torventoitottajia on tämmöisenä median kulta-aikana ihan riittävästi.- de-meter
hunksz kirjoitti:
"de-meter"
Minullakin on oma yhteys-henkilö seura-kunnassani.
Ihan nimettykin :)
Tykkäsin tästä lauseestasi:
"Luonteva auttaminen on toimia ilman organisaatiota, välikäsiä"
Hienosti mietitty, sekä ajateltu.
Harmi vain, että liian usein tuota lausetta jatketaan sanalla mutta.
"Jos tunnet että kala koukussasi huutaa sinulle hädissään, se onkin ehkä vain
vihainen sinulle"
H.Että sinutkin on sitten nimeltä kutsuttu, hunksi ? Varmasti ovat Jesseltä kuulleet, että sinua kannattaa pitää silmällä..))
Tai sitten ovat tietoisia potentiaalistasi ja ovat tehneet suunnitelman millä sinut saadaan siirretyksi omiin riveihin... - de-meter
rosaliiin kirjoitti:
Seurakunnat ja sosiaalitoimi ovat hyviä välikäsiä juuri esim oikean osoitteen löytämiseksi. Ehkä joulunaikaan kerroinkin kuinka omassa kunnassani puskaradiossa joku kyseli mistä löytäisi tarvitsijan, kuin halusi tehdä laatikoita lahjaksi muille ja toinen halusi leikata joululahjaksi hiuksia. Oikeat osoitteet varmasti löytyivät.
Arvostan "hiljaa hyvää" avun antamista ja tekemistä, torventoitottajia on tämmöisenä median kulta-aikana ihan riittävästi.Aivan Rosaliin. Sanassakin taidetaan sanoa, että tulee toimia niin, ettei vasen käsi tiedä, mitä oikea tekee..)) Uskon, että hiljaista, itsestään numeroa tekemätöntä lähimmäisapua on paljonkin. Ainakin vielä meidän ikäisten keskuudessa.
Tuo palvelusten tarjoaminen/vaihtaminen taitaa olla tätä nuoremman sukupolven harrastamaa "hyväntekemistä". Minunkin miniäni tarjoaa lastenhoitoapua ja saa vastapalveluna valmisruokia kaveriltaan. de-meter kirjoitti:
Aivan Rosaliin. Sanassakin taidetaan sanoa, että tulee toimia niin, ettei vasen käsi tiedä, mitä oikea tekee..)) Uskon, että hiljaista, itsestään numeroa tekemätöntä lähimmäisapua on paljonkin. Ainakin vielä meidän ikäisten keskuudessa.
Tuo palvelusten tarjoaminen/vaihtaminen taitaa olla tätä nuoremman sukupolven harrastamaa "hyväntekemistä". Minunkin miniäni tarjoaa lastenhoitoapua ja saa vastapalveluna valmisruokia kaveriltaan.Tuo "hyväntekeminen" kuulostaa jo siltä paljon parjatulta harmaalta taloudelta, ei enää mitään vapaaehtoistyötä vaikka vapaaehtoisesti tehdäänkin. Siinähän saadaan konkreettisesti vastine hyvälle työlle, muu kuin hyvä mieli.
- de-meter
rosaliiin kirjoitti:
Tuo "hyväntekeminen" kuulostaa jo siltä paljon parjatulta harmaalta taloudelta, ei enää mitään vapaaehtoistyötä vaikka vapaaehtoisesti tehdäänkin. Siinähän saadaan konkreettisesti vastine hyvälle työlle, muu kuin hyvä mieli.
Aivan. Eiköhän verottaja jo tällaista vaihtotaloutta jahtaakin siinä missä talkootyötäkin. Jos muuttaisi nimikkeen "naapuriavuksi" niin ehkä saisi vaihtaa palveluja verotta.
Itse pidän aika huonona sitä, että verottaja jahtaa tällaista marginaalista veronkiertoa kun tiedetään mitä isot toimijat tekevät; käyttävät verosuunnittelua ja siirtävät varoja veroparatiiseihin.
- 12347
En todellakaan osallistu minkäänlaiseen viralliseen vapaaehtoistoimintaan, enkä tule tällä järjellä osallistumaankaan.
Kakarasta lähtien töitä olen tehnyt ja nyt se on loppu, lastani ja nykyään lapsenlapsia autan ja se saa riittää, pitäkää tunkkinne.- 7njska
Palstalla on erittäin paljon työvihamielisyyttä.
Mutta että on myös vapaaehtoistyövihamielisyyttä, se on uutta.
Jouten voi olla ihan hyvällä omallatunnolla, itse ainakin velttoilen. Mutta että pitäisi olla loppuelämä tekemättä mitään kun jää eläkkeelle, se menee minulta yli. Asuminen ei riitä elämänsisällöksi, vaikka asuminen kallista onkin.
- rahalöytäärahanluo
SSS oikeistohallituksen tavoite on saada ihmiset tekemään ilmaista vapaaehtoistyötä, näin kasvaa osingot ja työttömyys.
- ei_hoitamista
Vapaaehtoistyö saisi olla monipuolisempaa. Ei kaikki halua hoitaa ja huoltaa mummoja eikä muitakaan. Mukaan tulisi enempi porukkaa, jos ei kuviteltaisi, että kaikilla on joku helskutin hoivageeni.
"ei_hoitamista"
Tarkoittanet että hörhöileville koulu-pudokkaillekin pitäisi antaa rahaa ja
hoivaa ilmaiseksi?
Ei vasta sitten kun ne on vanhoja...
H.- siiimuori3
On olemassa muutakin kuin hoivavapaaehtoistyötä. Googlettava löytää. Ehkä yhteistä kuitenkin on että joudut myös antamaan, et pelkästään ole saamapuolella.
- ent.siivoojaparka
Nuorempi likkani ajaa vapaaehtoistyönä eläinambulanssia aina silloin, kun on siinä kunnossa että jaksaa.
Mistä lie viime yönä tiennyt yksi kissumissu tulla juuri hänen ovelleen naukumaan väsyneenä ja nälissään. Kai sitä joku vaisto veti, että täällä siitä pidetään huolta ainakin seuraavaan päivään. Likka nimesi sen Jehovaksi, kun tulee koputtelemaan ovelle sopimattomaan aikaan ... - de-meter
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Nuorempi likkani ajaa vapaaehtoistyönä eläinambulanssia aina silloin, kun on siinä kunnossa että jaksaa.
Mistä lie viime yönä tiennyt yksi kissumissu tulla juuri hänen ovelleen naukumaan väsyneenä ja nälissään. Kai sitä joku vaisto veti, että täällä siitä pidetään huolta ainakin seuraavaan päivään. Likka nimesi sen Jehovaksi, kun tulee koputtelemaan ovelle sopimattomaan aikaan ...Heh, kiva että joku avasi ovensa Jehovalle..))
Kissat tietävät. Kun meidän pojilta kuoli marsu, seuraavana päivänä ovelle ilmestyi kissa, joka asettui heti taloksi. Yritin jäljittää sen historiaa, mutta kun kukaan ei tuntunut sitä kaipaavan se jäi meille ja asusti meillä vuoden verran kunnes lähti omille teilleen. Katsoi kai tehneensä tehtävänsä.
- siilimuori3
Minä voisin alkaa kulttuurikoiraksi.Kukahan mut kouluttaisi?
- viljavuori
No koirakouluttajat tietenkin. Eihän koiria muut kouluta. Paitsi ehkä koiruuksissaan.
- tiistaita
Ei räksyttävästä rakkikoirasta voi tulla kulttuurikoiraa vaikka kuinka koulutettaisiin.
- ent.siivoojaparka
Tarvitseeko siihen sen kummempaa koulutusta?
Kulttuuria ne ovat nämäkin
http://1.bp.blogspot.com/_Z1ORUIbqBcs/S7GfPB3tt4I/AAAAAAAAAUY/jdX1tOk0yM8/s1600/Rondellhund.jpg
Tarkemmin ajateltuna sinulla voisi hyvinkin olla meriittejä kulttuurikoiraksi. - Mikä_milloinkin
Mites kun olen ymmärtänyt,, että tänä päivänä se että räksyttää katsotaan kulttuuriteoksi.
Ja jotkut kulttuuria työkseen tekevät räksyttävät vielä kauan sen jälkeen, kun aivot ovat lopettaneet tuottamasta mitään. - 12347
Vai kulttuuria työkseen tekevät, minä kun olen luullut että se on tuolla politiikkapuolella jossa puhe jatkuu vaikka ajatus on kadonnut aikapäiviä sitten, aivot ne ovat jättäneet eduskunnan narikkaan.
- Mikä_milloinkin
Minä taas näen niin, että politiikkaan menee mukaan monia, joilla ei ole alunperinkään yhtään tuoretta, omaa ajatusta. Kopiointi on helppoa ja joka ainut meistä, jopa poliitikko, osaaa koota muiden mietteistä itsellleen sopivan palapelin.
- veeravapaatyöläinen
Osallistun vapaaehtoistyöhön ja olen aika osallistunut. Sieltä saa kavereita ja mielekästä tekemistä.
En ole hoivaihminen vaikka sellaistakin hommaa on joskus tullut tehtyä.
Yhdistykset ovat pulassa ilman vapaaehtoisia eikä niitä pilmin pimein ole saatavissa.
Vapaaehtoistyötä voi tehdä kulttuurin ja urheilunkin parissa, monenlaista hommaa löytyy.
Organisaation kautta auttaminen on selkeää ja vaaratonta sekä autettavalle että auttajalle. En missään nimessä uskaltaisi mennä jonkun vanhuksen avuksi omin päin. Johan siitä suku epäilisi, että yritän osille perinnnönjaossa tai vien jotain vanhukselle kuuluvaa tai teen jotain muuta pahaa. Syyllisyyksissään kieriskelevät omaiset voivat olla tosi ilkeitä ja hankalia heidän hommiaan hoitavalle ihmiselle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1381319
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä38889Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad30623Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46597- 14590
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä26568Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott30536Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver17533- 24531
Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .16502