Alkoholismi ja valehtelu

ymmyrkäinen

Uskooko alkoholin suurkuluttaja ympäristön uskovan hänen
selittelyjään pitkäänkin? Esim. että töistä poissa olojen syy on jotain höpöhöpöä vuodesta toiseen.

Entä itselle valehteleminen? Kuinka pitkälle täytyy mennä, että ihminen itse ymmärtää alholin olevan hänelle ongelma? Missä kohtaa olette itse oivaltaneet asian?

28

3051

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkoholinpalvelija

      Itselle ja muille valehtelu on jo tietoista, mutta silti haluaa vielä juoda edes tänään yhden...omasta mielestä ihan pienen humalan. Kaikki ovat minua vastaan ja juonittelevat selkäni takana. Ja, se shakaali joka vihjaili että minulla on alkoholiongelma, vihaan häntä lopunikääni.

      • Yksimikrosiru

        Kenen ongelma tämä oikeasti on? Eikö ole myös myyjien ongelma? Hehän myyvät kuolemaa. Höpöttävät jotain muuta.


    • Kireä.piiri

      Kyllä alkoholisti oivaltaa ongelmansa. Se puoli hänestä ei halua juoda ja kärsii suunnattomasti tilanteesta johon on ajautumassa tai johon on jo ajautunut.

      Toinen puoli hänestä on uhmakas ja mahtipontinen. Hänellehän ei tulla vittuilemaan, hän on sentään itsensä herra ja kaikki muut väärässä. Joku muu on juoppo, hän ei tarvitse hyysääjiä ja neuvojia.

      • tohtori_ei

        "Kyllä alkoholisti oivaltaa ongelmansa."

        Ei voi oivaltaa, koska se on geneerinen sairaus.

        On olemassa vain kahdentyyppisiä ihmisiä: Niitä, jotka juovat alcoholia ja niitä, jotka eivät juo. Ei mitään tästä väliltä.


    • kunkkumäärää

      Ja jos olet kylässä, varokki olemasta mistään erimieltä muuten ovi aukeaa ja ulos!

      • tynnyrissä.kasvanut.oot

        Isäntää on syytä kunnioittaa. Eikö sinulla ole käytöstapoja?


      • Hajurakoa

        Just! Kuulostaapa tutulta.
        Yks esimerkki!
        Psykoottisesti paasaa omia juttujaan ja jos hymähdät tai huokaiset, naurahdat, nyökyttelet tai mitä tahansa elonmerkkejä osoitat taas tuli lähtö kämpästä ja sieltä on lähdettävä lujaa. Hyvä, jos omat kamppeesi ehdit kerätä.

        Jos et pidä känniläisen kovakouraisista tönäisyistä ja siirryt loitommalle...taas lennät ovesta pihalle. Kunkku määrää :-/

        Myöhemmin kivenkovaan väittää, että oli riitaa. Eli ei muista mitä tapahtui ja kehittää tilalle valheen.

        Kukas käskee olla känniläisen kanssa tekemisissä?


      • Dino96
        Hajurakoa kirjoitti:

        Just! Kuulostaapa tutulta.
        Yks esimerkki!
        Psykoottisesti paasaa omia juttujaan ja jos hymähdät tai huokaiset, naurahdat, nyökyttelet tai mitä tahansa elonmerkkejä osoitat taas tuli lähtö kämpästä ja sieltä on lähdettävä lujaa. Hyvä, jos omat kamppeesi ehdit kerätä.

        Jos et pidä känniläisen kovakouraisista tönäisyistä ja siirryt loitommalle...taas lennät ovesta pihalle. Kunkku määrää :-/

        Myöhemmin kivenkovaan väittää, että oli riitaa. Eli ei muista mitä tapahtui ja kehittää tilalle valheen.

        Kukas käskee olla känniläisen kanssa tekemisissä?

        Ei talon isännän tarvitse katsella vieraiden vittuiluelehtimistä. Jos vieraanvaraisuus ei kelpaa, niin on luonnollista, että huomaavainen isäntä ohjaa vieraat kohti poistumistietä.

        Tämähän on ihan perusasioita, kummallista määkimistä itsestäänselvistä asioista.


      • hoijakkaa

        Aivan! Mitäs tuppautuvat sinne! Antaa kunkun vaan möllöttää yksinään.


      • hifiö
        hoijakkaa kirjoitti:

        Aivan! Mitäs tuppautuvat sinne! Antaa kunkun vaan möllöttää yksinään.

        Hih! Ensin soittaa soittamasta päästyäänkin ja ruinaa sinne. Kertoo ummet ja lammet kuinka kivaa olis kun menisin sinne vaikkapa jotain elokuvaa katsomaan. Kertoo kuinka sydäntä raastavan yksin hän on ja kuinka mukava kaveri olen. Kun ovelle ehdin (n. 30 min) onkin herra jo sitä mieltä että ei sinne ole mitään asiaa. Yrittää epätoivoisesti näytellä selvää tai kehittää heti ovella stoorin kuinka häntä kyttään ja vainotaan. Kerran jopa huusi ovea avaamatta, että hän soittaa saatana poliisit jos se perkeleen (ovikellon) rimputus ei lakkaa. Seuraavana päivänä joko väittää sitten minun valehtelevan vaikka itse kysyy tapahtumista ja väittää minun keksivän riidanaiheita kuin pahainen akka tai hän on nöyrää poikaa mutta silloinkin vetoaa muistamattomuuteen ja saa jumalattoman raivarin siltikin vaikken mitenkään painostaen ruodi tapahtumia... Turhaahan se olisinkin kankkusen kourissa kieriskelevän kanssa ja muutenkin... aina.
        Saa tosiaan möllöttää yksinään mökissään tai mökin vieressä.


      • hifiö
        hifiö kirjoitti:

        Hih! Ensin soittaa soittamasta päästyäänkin ja ruinaa sinne. Kertoo ummet ja lammet kuinka kivaa olis kun menisin sinne vaikkapa jotain elokuvaa katsomaan. Kertoo kuinka sydäntä raastavan yksin hän on ja kuinka mukava kaveri olen. Kun ovelle ehdin (n. 30 min) onkin herra jo sitä mieltä että ei sinne ole mitään asiaa. Yrittää epätoivoisesti näytellä selvää tai kehittää heti ovella stoorin kuinka häntä kyttään ja vainotaan. Kerran jopa huusi ovea avaamatta, että hän soittaa saatana poliisit jos se perkeleen (ovikellon) rimputus ei lakkaa. Seuraavana päivänä joko väittää sitten minun valehtelevan vaikka itse kysyy tapahtumista ja väittää minun keksivän riidanaiheita kuin pahainen akka tai hän on nöyrää poikaa mutta silloinkin vetoaa muistamattomuuteen ja saa jumalattoman raivarin siltikin vaikken mitenkään painostaen ruodi tapahtumia... Turhaahan se olisinkin kankkusen kourissa kieriskelevän kanssa ja muutenkin... aina.
        Saa tosiaan möllöttää yksinään mökissään tai mökin vieressä.

        Vittumaista on silti tietää ja katsoa, kun hyvä ihminen kulkee itsepintaisesti ja suunnattomasti kärsien tuhoon kohden.


    • näkyymaistuvan

      Valehtelun suhteen antaisin ohjeita työssäkäyville alkoholistipomoille.

      Asemasi vuoksi sinulla on loistavat mahdollisuudet pitää maanantaisin "etätyöpäiviä", hyödyntää liukumaa tai ihan yllättäen olla viikko "ylityövapailla". Tämä kaikki edesauttaa juoppouttasi. Ennen kuin juomiseesi puututaan, ehdit alkoholismiin syvemmälle kuin muut. Näin käy etenkin jos olet naispomo, jolla kulissit ovat kunnossa, olet pidetty ja sinulla on turhan lempeä esimies.

      Varmasti tunnet tarvetta selityksiin, mutta toimiston rouvat ovat huomanneet ongelmasi. He ovat kuiskutelleet keskenään. Ensimmäiseksi juomisongelmasi ovat panneet merkille ne, joihin luotat eniten eli kavereiksi käyneet, joiden kanssa on kiva lähteä baariin, ne joille olet kertonut eniten yksityiselämästäsi. Myös muut ovat huomanneet. Selityksesi ja käytöksesi ovat luultavasti yleisiä naurunaiheita. Ihmiset eivät nimittäin ole niin tyhmiä kuin olet aina kuvitellut.

    • Pakkashuurre

      "Myös muut ovat huomanneet. Selityksesi ja käytöksesi ovat luultavasti yleisiä naurunaiheita". Onko pakko - ylimielisesti, yläpuolelle asettuen - kohdella ihmistä, jolla on alkoholiongelma? Moralisointi ja ilkeä naureskelu tuskin auttaa tilanteessa. Milloin Suomessa onnistuu neutraali, kiihkoton, moralisoimaton, ylenkatseeton asennoituminen alkoholiin tai sen liikakäytön aiheuttamaan riippuvuusongelmaan?

      Alkoholi aineena on "kuuma peruna" Suomessa. Kaikkialla suomalaista yhteiskuntaa, kaikissa mahdollisissa tilanteissa, eri yhteiskuntaluokissa, tms. alkoholi on jollain tavoin läsnä. Ne, joille alkoholi on ongelma, reagoivat alkoholiin kuin tutka. Se on mielessä tauotta. Millainen on suomalainen yhteisö, yhteiskunta, jossa alkoholinkäyttö tai alkoholi ei ole keskiössä?

      Valehtelu, oman alkoholinkäytön miinustelu, vähättely on tavallista. Tai toisen ihmisen alkoholinkäytön moralisointi, jopa kieltäminen. (Kieltämisellä tarkoitan esim. naisten alkoholinkäytön tuomitsemista. Miesten kohdalla samanlaista kovaa syyllistämistä ei ole ollut). Alkoholisti ei pysty näkemään mitään ongelmaa, koska on riippuvuussuhteessa aineeseen. Alkoholisti ei edes koe valehtelevansa. Hän on yksinkertaisesti koukussa aineeseen. (Alkoholistille kehittyy omanlaisensa käytöskoodi, missä perinteiset oikea-väärä, valehtelu-rehellisyys, toimivat eri tavoin kuin ei-alkoholisteilla.) Vasta kun tapahtuu herääminen, havahdus, kriisi, tms. voi alkoholisti alkaa toipua.

      Juomatapojen tietoinen muuttaminen johtaa parhaimmillaan elämäntapamuutokseen. Sisäinen muutos on lähes tekniikkalaji: uuden taidon oppiminen toistoineen vie aikansa. Mutta lopputuloksena on alkoholin käytön hallinta.

      Alkoholismi läheisen kokemuksena on erittäin surullista. Alkoholisti aiheuttaa suurta tuskaa läheisilleen. Työyhteisössä voimatonta raivoa, kiukkua. Oman mielenrauhan saavuttamiseksi on silti käsitettävä alkoholismin olevan riippuvuustilanne, ts. alkoholisti on kykenemätön toisenlaiseen käytökseen niin kauan kuin hän on riippuvuussuhteessa aineeseen, eikä kykene riippuvuutta katkaisemaan.

      • 1716

        "Alkoholisti ei edes koe valehtelevansa. Hän on yksinkertaisesti koukussa aineeseen. Alkoholistille kehittyy omanlaisensa käytöskoodi, missä perinteiset oikea-väärä, valehtelu-rehellisyys, toimivat eri tavoin kuin ei-alkoholisteilla."

        Juopon valehtelu ja epäluotettavuus raivostuttavat ympäristön. Siksi moralisoidaan ja asettutaan yläpuolelle.


      • Onnexerosinpian

        Kun ihminen ollut juomatta jo vuosia,niin milloin tämä vastuunottamattomuus ja valehtelu yleensä loppuu?Milloin hän haluaa rakentaa terveitä ihmissuhteita läheistensä kanssa?Milloin korjata aiheuttamiaan haavoja?


      • 8i79

        Näyttäkää mulle yksikin raitistunut alkkis! Taviksista. ei mitään lehtien tms. luomia amerikan ihmeitä. Semmoinen joka ei koko ajan kuitenki ole vaarassa ruveta taas ryyppäämään. Semmonne joka on ja varmasti pysyy raittiina! Semmonen jonka läheisen ei tartte enää koskaan arvuutella, pelatä, luulla ja olla varpaillaan. Semmoinen oikea raitis joka on kaikin tavoin kasassa itsensä kanssa.


    • Toivotonta.useinkin

      Niin kauan, kun humalikot ovat huvittavia, sketsien aiheita, vitsien sankareita, niin kauan alkoholismi on toivoton hoidettava. Humalainen on sankari, kun toikkaroi ja estottomasti huutelee tai törkeilee ihmisten keskellä. "Se oli vaan humalassa", ei se mitään tarkoita, kunnes vetäisee puukolla jonkun kurkun auki. Silloin kyllä huomataan, että se oli kännissä aina aggressiivinen.
      Kun puolustaudutaan sanomalla, että olin humalassa, en muista mitään, niin tuomion tulisi olla kaksinkertainen selvin päin tehtyyn rikokseen verrattuna.
      Humaltuminen pitäisi saada huonon käytöksen osoitukseksi. Pitäisi päästä itsekontrolliin, niin että ymmärrettäisiin huolehtia omasta juomisesta ennen muiden humalaa.
      Mutta viinaan menevä ei ole koskaan ottanut kuin oluen tai kaksi, horjuminen ja sammaltaminen on vain väsymyksen merkkejä ankaran työpäivän päälle. Miksi me uskomme sen? - Koska humalainen inttää ja inttää: "Näytä pullo, todista, että olen humalassa, join vain kaksi kaljaa", niin lopuksi selvä ei jaksa kuunnella enempää, vaan huokaa "Hyvä on sitten." Seuraavana päivänä pitää väitteestään kiinni edelleenkin, vaikka olisi muisti mennyt. Miksi selvä perheenjäsen jaksaisi tätä kaiken aikaa?

      • tohtori_ei

        Kuten sanoin, alcoholismi on geneerinen sairaus, ei ympäristön tai kasvatuksen tuottama sairaus.

        Alkoholismista toipuminen on vaikeaa, ellei mahdotonta. Juomiskeskeinen elämäntapa vain jatkuu toisista ihmisistä riippumatta.

        Aikoinani tein virheen, kun rakkauden huumassa (silmät pimennettynä), sain seurakseni juopon naisen. Kesti 4 kuukautta, ennen kuin pääsin potkimaan hänet laillisesti ulos.

        Pitää vain pysytellä erossa alcoholisteista. He pilaavat terveen ihmisen elämänhalun.


      • Kokemuksen.varmuudella

        Miehen ja naisen ero on siinä, että miehelle ei synny hoivaviettiä, kun juoppo vaimo alkaa olla avun tarpeessa. Hänet on potkaistava ulos, 4 kk jo on liian pitkä aika. Vaimot sen sijaan hätääntyvät, huolehtivat miehestä, yrittävät varjella ja suojella, ajattelevat, mitä seuraa, jos potkaisee kännikalan ulos. Jää ikuisesti piinaamaan hänen kohtalonsa.
        Siksi kärvistelee mieluummin 40 vuotta ja pilaa omankin elämänsä.


    • punatukkainentytto91

      http://punatukkainentytto91.blogspot.fi/
      mulla meni 23vuotta tajuta, että olen alkoholisti. Jokapäivä taistelen sit vastaan. Ja kyllä, valheet tuntuvat itselle jo tosilta. Antabuksen voimalla nyt sodinkin.

    • kiertäkääkaukaa

      Ulos voi käskeä, mutta jos juoksee perään pihalle ja lyö silloin kunkku on rikollinen.

    • exomaisjuoppo

      Kyllä se uskoo liian pitkään

    • ykskertariitti

      Alkkis haluaa nopeasti saman katon alle,ettei uus huomaa juoppoutta, kun on päässy,alkaa juoda niin et sammuu ja käyttää sikamaista puhetyyliä.

    • viikonloppuja

      Suurkuluttaja joutui pitämään kuivakauden pikkujoulubiletyksen mentyä överiksi. Selitykset kuulostivat hyvin vakavilta, vaikka viinastahan siinä oli kysymys. Tammikuu sujui mukavasti tipattomana, ei tarvinnut valehdella mitään. Helmikuun alettua hän palasi välittömästi normaaleihin tapoihinsa, mikä vaati pari saikkupäivää - syy oli epäuskottava. Ainakin alkkis unohtaa valheensa selvittyään.

      Mitähän tuumailee alkoholisoituvan esimies ja työterveyshuolto? Kuinka pitkään riittää, että tuttu tai tutun tuttu lääkäri kirjoittaa saikkupaperiin nimensä?

      • samariitti

        Yöllä taas sain tarpeekseni vetelästä alkhoholisti miehenkuvatuksesta ja kerroin että voin soittaa apua enkä jaksa katsella enään ihmistä joka vain istuu tv:n ääressä ja juo jollei ole kapakassa juomassa.
        Tavalliseen tapaan sain kuulla olevani huora ja epäsikiö ym. vastaavaa. Kehtas vielä huutaa että pitäis tuoda puhdas lakana, oli sotkenut vereen lakanansa.Nenäverenvuotoa joka oli hänen mukaansa minun aiheuttamaa.
        Voi miksei ole taloudellisia mahdollisuuksia muuta tän ihmishirviön luota??


      • Viikonloppuja

        Ja tämäkin viikko alkoi sairaslomalla.


    • razssxxcc

      Suurin syy on rahan tarve, ei pysty hoitamaan työtään.

      Valitettavasti näin.

      • Anonyymi

        Alkoholistin puoliso kärsii enempi kuin itse juoppo.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      58
      5841
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3697
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1968
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1789
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1199
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      967
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      52
      962
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe