Innolla vai kauhulla eläkkeelle?

muutama.vuosi.vielä

Oli jossakin keskustelussa, ensin on "kuherruskuukausi", sen jälkeen ihmetellään, mitäs nyt? Että jokin varasuunnitelma olisi hyvä olla, kun ei töihin lähtöä enää ole.

28

113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikä.vikana.statuksessa

      Kauheeta. Kamalaa. Ihanaa. Inhottavaa. Hurmaavaa.

    • nuormieli

      Paras kun alat nyt jo laskea päiviä ja ihan oikeasti ja alkaa ajattelemaan et kohta on ihanaa alkaa vapaus, minulle kävi niin et tunsin itseni "luuseriksi" jouduin ihan oikeasti vakuuttelemaan itselleni et sinulla on jo oikeaus vain olla ja nauttia vapaudesta, kun yli 40v työputki on takana otti se ensin tosi koville, tunsin itseni tarpeettomaksi ja huonoksi, katselin ikkunasta töihin kiiruhtavia ihmisiä ja olin melkein "kateellinen", nyt kun katselen näitä työhön kiiruhtavia tunnen myötätuntoa ja "kunnioitusta" on upeaa et me kukin vuorollamme huolehdimme et talous pyörii ja rattaat raikaa.
      Siis ihan oikeasti tämä on ihanaa, voi suunnitella matkustelua (huom. kirjoitin ensin lomia niin "istuu" tiukassa nuo työvelvoitteet vieläkin) siis voi suunnitella matkoja ja menojansa ihan milloin vain, voi aamuisin tehdä joka päivälle oman ohjelman tai sit vain olla ja mennä tai tehdä mitä mieleen juolahtaa.
      Mitään kattavia varasuunnitelmia ei kannata tehdä, siin voi käydä niin et sit tuntee huonoa omaatuntoa jos niitä ei pystykään noudattamaan, tervetuloa nauttimaan "oloneuvottaren/oloneuvoksen päivistä, tää on kivaa usko pois.

    • pensionista

      Eläköityminen. Normaali jatkumo elämässä. Sitä on turha dramatisoida.
      Vanhuuseläkeikä ei tule kenellekään yllätyksenä.
      Työttömyyden aiheuttama vastentahtoinen vetäytyminen on epämiellyttävää mutta jättää mahdollisuuksia.
      Ainoa pohdintaa aiheuttava on eläköityminen sairauden johdosta.

      Liittyen viimeeksi mainittuun niin älkää eläkö "sitku" elämää! Sairaus voi muuttaa suunnitelmia.

    • Tormi

      Odotan oloneuvosaikaa ja toivon, ettei sitä tarvitsisi yksin elää.

    • yhdeksänkymmenluku

      Kansalaisaloitteella vaikuttamaan työeläkkeisiin!

      Eläkkeelle on mukava jäädä. On vihdoin aikaa tehdä mitä haluaa ja mistä on haaveillut. Joillekin saattaa tulla yllätyksenä kuitenkin se eläkkeen suuruus tai pienuus.
      https:www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1591

      Ole ystävällinen ja allekirjoita aloitus. KIITOS.

    • Harkiten ja varautuen! Aloittaessani 53-vuotisena pätkätyö- / työttömyysjaksovuodet otin aina hiukankaan pitemmän työrupeaman jälkeen työeläkelaskelman.
      Mitään ei tullut yllätyksenä ja ko. vuodet olivat sopivaa aikaa totutella tulevaan muutokseen ja valmistella elämää sen mukaan.

    • Pikkukaupunkilainen

      Jäin eläkkeelle samaan aikaan mieheni kanssa, eläkevakuutuksen turvin kaksi vuotta ennen aikojani reilu vuosi sitten. Hetkeäkään en ole katunut, eikä ole tullut aika pitkäksi. Olen suuresti nauttinut siitä, että voin itse päättää ajankäytöstäni, tehdä mitä haluan milloin haluan, mennä minne haluan milloin haluan ja välttää ruuhka-aikoja liikenteessä. Rahallisesti muutos ei ole iso, koska vaikka tulot vähenivätkin, myös menot ovat pienemmät kuin työssäollessa.

    • Kun pistin luudan yritykseni oven eteen luulin se on tässä. Mutta koinkin ylläryksen en päässytkään eläkeputkeen vaikka olin 57-vuotias. Yrittäjillä kun ei ollut samoja oikeuksia kuin työntekijöillä. Minun oli tehtävä kolme vuotta ns. kolmannen sektorin otohommia.

      Kun täytin 60-pääsin eläkkeelle. Olin aloittanut työnteon jo yläasteella hoitamalla iltapäivisin sisareni ystävättären lasta. Onneksi tein työtä 60-luvun lopulla myös Ruotsissa, jonka ansiosta saan sieltä eläkettä, vuosilta jolloin eläke ei olisi kertynyt Suomessa.

      Opiskelin ja tein työtä rintarinnan yli kymmenen vuotta. Työnkuvani vaihtui opiskelujeni edetessä, työntekijästä esimieheksi ja opettajasta yrittäjäksi.

      Viimeiset vuodet olivat raskaimpia pienyrittäjänä. Toimenkuvani oli laaja ja samoin työaikani 24/7.

      Joskus ajattelen, että ihmiset, jotka pelkäävät jäädä työnsä pois ovat päässeet helpommalla. Kahdeksasta neljään kuten pruukataan sanoa. Jos työ vielä on ollut sut kevyttä kynänäilyä voi olla, että työtä jää kaipaamaan.

      Tein toki eläkeiän alkuvuosina keikkaa, se oli kivaa, mutta keikan jälkeen huilasin päivän tai kaksi. Vaikka päivät olivat mielenkiintoisia ihmisten kanssa jutustelua, myyntityötä se vei voimia, oli rasittavaa seistä kuusi tuntia kauppojen vetoisilla käytävillä tuoteesittelijänä.

      Nykyisin en kaipaa edes noita aikoja vaan jos haluan jotain ns. työtä tehdä menen auttamaan ystävätärtäni hänen toimistoonsa.

      Harrastukset ovat hyvä apu sopeutua eläkepäiviin. Ymmärrän kyllä, että jos ei ole koskaan mitään harrastanut voi joutua tyhjän päälle.

      Ihaninta on nukkua aamulla pitkään ; )

    • En tiedä eläkkeellejäämistä, millä mielellä ajattelee.
      Mutta katsoin päivän lehden.
      Nykyiin tulee katsottua kuolinilmoitukset. Siellä oli yksi ainakin samanikäinen, pari muutaman vuoden nuorempia, ja vanhempia.
      Että ei tässä ikuisia olla. Ja jäljellejääneiden huomio aikanaan. " no niin, tuokin on sitten kuollu".

      • heinäzirkka_

        Minäkin katson sunnuntain lehdestä kuolinilmoitukset, usein ajattelen omia vanhempia, syntymävuodet 1928 ja 1932.. isä kuoli 70 v, äiti 78 v. Ja näyttää, että aika iäkkääksi saa jotkut elää, voihan se jossain tapauksissa olla joutuu, millaista elämä on laadultaan. Jos sairautta, yksinäisyyttä, elämänhaluttomuutta silloin varmaan parempi päästä pois.
        Oletan/odotan pääseväni eläkkeelle 60 v, siihen 3-4 vuotta.. vähä liika tulee elettyä sitku elämää. Vielä ok kunnossa, pitänee yrittää alkaa harjoitella nytku, sehän ois viimeistään sitte eläkkeellä, jos terveyttä riittää jatkossakin.


      • heinäzirkka_ kirjoitti:

        Minäkin katson sunnuntain lehdestä kuolinilmoitukset, usein ajattelen omia vanhempia, syntymävuodet 1928 ja 1932.. isä kuoli 70 v, äiti 78 v. Ja näyttää, että aika iäkkääksi saa jotkut elää, voihan se jossain tapauksissa olla joutuu, millaista elämä on laadultaan. Jos sairautta, yksinäisyyttä, elämänhaluttomuutta silloin varmaan parempi päästä pois.
        Oletan/odotan pääseväni eläkkeelle 60 v, siihen 3-4 vuotta.. vähä liika tulee elettyä sitku elämää. Vielä ok kunnossa, pitänee yrittää alkaa harjoitella nytku, sehän ois viimeistään sitte eläkkeellä, jos terveyttä riittää jatkossakin.

        Aloin joskus muinoin maksamaan omaeläkettä. Ajatus oli, että vähentäisin työhommia 58- vuotiaana.
        Valtio teki lain, ettei sitä saanut kun 60-vuotiaana.
        Nyt olisin saanut sitä omaeläkettä, mutta laitoin kirjeen, että siirretään kaksi vuotta.
        Ei se huonoa ole, se sit.ku-elämä. Ihminen elää toivossa, eikö koko elämä ole sit.ku-elämää.


    • Mitäkä.mies

      En juuri pohdi asiaa vielä vaikka pitäisi..Sen olen päättänyt että en tule tekemään töitä siihen viralliseen eläkeikään asti vaan heitän vapaalle aiemmin,maksoi mitä maksoi ja ihan sama vaikka rahaa ei tulekkaan lähellekkään samaan tahtiin kuin työssä käydessä.
      Tuntuisi että tekemistä ja harrastuksia kyllä riittää eläkkeelläkin,kun nyt vielä työ haittaa harrastuksia.
      Sosiaalinen puoli tuottaa vähän mietteitä kun yhteyksiä on paljolti työn kautta,eikä niinkään vapaalla tule treffailtua ystävien kanssa.Viikonloputkin menee lähinnä levätessä tai erämökissä rauhoittuessa.
      Tjaaa..Jospa alan erakoksi eläkkeellä ;)

    • edessä_se_on

      Ei innolla eikä kauhulla, vaan realistisesti tietäen, että se on edessä. Ei vanhan ihmisen tunne-elämä heittelehdi kuin jonkun teini-ikäisen pissiksen.

      Talous heikkenee. Mutta aamulla voi nukkua useita tunteja pitempään. Puolensa ja puolensa.

    • En myöskään usko jaksavani ainakaan tällä tahdilla varsinaiseen eläkeikään. Kun alkaa tosissaan suunnitella poishyppäämistä työelämästä, pitänee alkaa myös muu elämä suunnitella sen mukaiseksi. Kuulostaa yksinkertaiselta. Eihän se vaadi muuta kuin rohkeita päätöksiä ja vyön kiristämistä, asioiden tärkeysjärjestykseen laittamista.

      • Jokukokkox

        Minä olen osa-aikaeläkkeellä, 61-vuotias. Ihan mukavasti tällä systeemillä irrottautuu hiljalleen työelämästä. Tulotasokin pysyy ihan hyvänä. Kaikki työnantajat kai eivät väkeään osa-aikaiselle päästä, mutta tein selväksi että lähden kokonaan työelämästä ellen pääse osa-aikaeläkkeelle.


      • Jokukokkox kirjoitti:

        Minä olen osa-aikaeläkkeellä, 61-vuotias. Ihan mukavasti tällä systeemillä irrottautuu hiljalleen työelämästä. Tulotasokin pysyy ihan hyvänä. Kaikki työnantajat kai eivät väkeään osa-aikaiselle päästä, mutta tein selväksi että lähden kokonaan työelämästä ellen pääse osa-aikaeläkkeelle.

        Sinä oletkin sitten korvaamaton :). Meillä sanotaan et tulijoita on ovista ja ikkunoista. Kukaan ei ole korvaamaton. Toki silti ei osa-aikaeläkkeitä suosita. Minä olen ajatellut osatyökyvyttömyyseläkettä, siis vain ajatellut. En vielä hakenut. Siihen ilmeisesti ei tarvita etukäteen saikkuja.


      • osa-aikaeläke_ok
        daybyday kirjoitti:

        Sinä oletkin sitten korvaamaton :). Meillä sanotaan et tulijoita on ovista ja ikkunoista. Kukaan ei ole korvaamaton. Toki silti ei osa-aikaeläkkeitä suosita. Minä olen ajatellut osatyökyvyttömyyseläkettä, siis vain ajatellut. En vielä hakenut. Siihen ilmeisesti ei tarvita etukäteen saikkuja.

        Taas tuota lätinää korvaaamattomuudesta. Hautuumaat ovat täynnä korvaaamattomia ihmisiä.

        Osa-aikaeläke on ok, ainut miinus työajan kyttäys, työtä ei periaatteessa voisi tehdä miten paljon huvittaa silloin kun on ja toisinpäin. V. 2017 eläkeuudistuksessa osa-aikaeläkkeen korvaa osittainen varhennettu vanhuuseläke, jossa ei työajan kyttäystä ole.

        Osa-aikaeläke perustuu ikään, kaikki työkyvyttömyyseläkkeet taas työkykyyn tai siis sen puutteeseen. Ei nämä termit niin vaikeita ole, joten älkää sotkeko niitä.


      • osa-aikaeläke_ok kirjoitti:

        Taas tuota lätinää korvaaamattomuudesta. Hautuumaat ovat täynnä korvaaamattomia ihmisiä.

        Osa-aikaeläke on ok, ainut miinus työajan kyttäys, työtä ei periaatteessa voisi tehdä miten paljon huvittaa silloin kun on ja toisinpäin. V. 2017 eläkeuudistuksessa osa-aikaeläkkeen korvaa osittainen varhennettu vanhuuseläke, jossa ei työajan kyttäystä ole.

        Osa-aikaeläke perustuu ikään, kaikki työkyvyttömyyseläkkeet taas työkykyyn tai siis sen puutteeseen. Ei nämä termit niin vaikeita ole, joten älkää sotkeko niitä.

        Hyvä kun kerroit, eihän me tyhmät muutoin ois ymmärretty ;).
        Mun ikäinen ei vielä pääse osa-aikaeläkkeelle, osa-työkyvyttömyysjuttu on eria asia.


      • Jokukokkox
        daybyday kirjoitti:

        Sinä oletkin sitten korvaamaton :). Meillä sanotaan et tulijoita on ovista ja ikkunoista. Kukaan ei ole korvaamaton. Toki silti ei osa-aikaeläkkeitä suosita. Minä olen ajatellut osatyökyvyttömyyseläkettä, siis vain ajatellut. En vielä hakenut. Siihen ilmeisesti ei tarvita etukäteen saikkuja.

        Meillä meni sukupolvenvaihto pieleen. Siksi on tärkeää että pysyn talossa. Tällä suppealla alalla koulutusajat täällä talossa ovat vuosia. Koulutan seuraajaani ja olen hänelle tukihenkilönä pari vuotta. Tosi seuraajaani on näitä hommia tehnyt vuosia. Muista hommista tai vaikkapa talon ulkopuolelta tulevan koulutus muutamassa vuodessa olisi ollut mahdottomuus. Itselläni on tästä hommasta 35 vuoden kokemus.


      • Jokukokkox kirjoitti:

        Meillä meni sukupolvenvaihto pieleen. Siksi on tärkeää että pysyn talossa. Tällä suppealla alalla koulutusajat täällä talossa ovat vuosia. Koulutan seuraajaani ja olen hänelle tukihenkilönä pari vuotta. Tosi seuraajaani on näitä hommia tehnyt vuosia. Muista hommista tai vaikkapa talon ulkopuolelta tulevan koulutus muutamassa vuodessa olisi ollut mahdottomuus. Itselläni on tästä hommasta 35 vuoden kokemus.

        Okei. Mahtava perehdytysjakso teillä varmaan joku erikoisala, siis erikoiserikoisosaamista vaativa. Onhan monilla muillakin aloilla niin että kokeneemmat ohjaavat nuorempia ja yhteistyössä tehdään. Mutta kukaan ei ole korvaamaton, siis että ei voisi halutessaan jäädä pois.


      • Jokukokkox
        daybyday kirjoitti:

        Okei. Mahtava perehdytysjakso teillä varmaan joku erikoisala, siis erikoiserikoisosaamista vaativa. Onhan monilla muillakin aloilla niin että kokeneemmat ohjaavat nuorempia ja yhteistyössä tehdään. Mutta kukaan ei ole korvaamaton, siis että ei voisi halutessaan jäädä pois.

        Sähköä täällä tehdään, tavalla joka on puheena lähes joka päivä. Porukan pitää olla tehtävänsä tasalla, ja mieluusti hommien pitää sujua kuten Stömsössä.


      • Jokukokkox kirjoitti:

        Sähköä täällä tehdään, tavalla joka on puheena lähes joka päivä. Porukan pitää olla tehtävänsä tasalla, ja mieluusti hommien pitää sujua kuten Stömsössä.

        No näinpä Näinhän se on varmaan jossain hoitotyössäkin. Virheet tulee kalliiksi ja aiheuttaa kärsimystä. Joissain paikoin kyse elämästä ja kuolemasta.


    • Jaa-a... Mulla on vielä pari ipanaa kotona, kauhulla odotan sitä kun jään yksin. Vielä kauheampi ajatus on olla yksin ilman mitään, ei töitä eikä lapsia.
      Pitää toivoa että ehtii sopeutua yksinoloon ennen kuin eläke iskee. Toisaalta pääsisin muutaman vuoden jälkeen osa-aikaeläkkeeseen, kun sellainen tuli joskus säästettyä. Se vois olla ihan kivaa.

    • vaaihtelua_pitää_olla

      Minä olen aloittelemassa vapaaehtoistyön kautta taas kerran uutta "uraa", ainoa ero aiempiin on, ettei palkkaa makseta. Jään lähiaikoina vanhuuseläkkeelle. Tosin minulla on myös yksi aikaavievä harrastus.

      Jos vanhuuseläke olisi vähän isompi, niin ei harmittaisi yhtään aloittaa taas kerran alusta. Kaikki työpaikan ja alanvaihdot on olleet virkistäviä!

    • joeläkkeellä

      Ja aika monella varmaan omat vanhemmat jotka tarvii apua tai lapsenlapsia, ei tule aika pitkäksi.
      Aina on jotain tekemistä eläkkeellä.Itseään ei saa unohtaa ja pitää osata levätä,ihan hyvällä omallatunnolla.

      • vaihtelua_pitää_olla

        Minä en oikein ymmärrä tuota syyllistämistä lepäämisestä. Olen kyllä velttoillut jo työssä käydessänikin vapaa-ajalla ilman mitään omantunnontuskia.

        Minulla ei ole hoidettavia omastaa takaa, onneksi, sillä en tykkää toisten hoitamisesta. Mutta tekemistä pitää olla vapaa-aikana esimerkiksi niin, että yhtenä päivänä viikossa on jotain josta on hyötyä jollekin muulle taholle. Siten olen suunnitellut tulevat eläkepäiväni. Ja sitten on se harrastus, johon käytän aikaa sen mukaan mikä huvittaa, aikaa saa kulumaan miten paljon tahansa.

        Vaihtelu on elämän suola.
        Vetelöinti on elämän suola.
        Elämä on aika suolaista.


    • entinenmiäs

      Mitään varasuunnitelmaa ei tarvita, taatusti ei tarvi ihmetellä, että mitäs nyt. Eli enemmänkin kuin innolla, vaikka siihen viralliseen "uuden elämän" alkuun vielä onkin monta vuotta, liian monta. No, muutaman kuukauden kuluttua pääsen kuuskymppisiin, jos sitten alkaisi tuntumaan enempi siltä, että se onnen hetki vielä oikeasti joskus tulee kun pääsee vapaaksi "pakkotyön" ikeestä.

    • Vielä_vuosia

      Mistä ihmeen töistä te pääsette eläkkeelle noin nuorina, kuudenkympin korvilla?
      Itse olen kuntasektorilla töissä ja minun varsinainen eläkeikä on 64 v. ja 5 kk.
      Toki voisin jäädä aiemminkin eläkkeelle, mutta eläke tippuu todella tuntuvasti.
      Sitä kun ei ole syntynyt kultalusikka suussa (saanut perintöjä), elämässä on ollut menoja aiheuttamia juttuja ja jäätyäni leskeksi sekin vaikuttaa elämiseen niin koen, ettei minulla "ole varaa" jäädä ennenaikaisesti eläkkeelle.
      Haluan, että minulla on mahdollisuus nauttia elämästä ja vähän matkustellakin kun se vapaa koittaa.
      Olen nyt 58 v ja onneksi todella hyväkuntoinen etten vielä eläkkeelle hinkuakaan. Minulla on onneksi hyvä työyhteisö ja töihin on ilo mennä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      383
      4540
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      284
      2524
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      144
      1813
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      103
      1554
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1463
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1307
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      60
      1305
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      58
      1226
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      46
      1214
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      346
      1063
    Aihe