Työssäolovelvoite 3kk

Juuden

Moi.

Jäin tossa just työttömäksi, kun lapsi täytti 3 vuotta. Huomasin, että jaa.. työkkärin sivuilla onkin lausunto vuodelta 2012 että oon "kieltäytynyt vastaanottamasta lavasterakentajan koulutusta" ja nyt on tämmönen kiva 3kk työssäolovelvoite ennenkuin rahaa tippuu. Mä hain siihen kouluun, kävin kokeessa, en päässyt sisään.. pyydettiin hakemaan ensi vuonna uudestaan :D

Hieno homma huomata tässä vaiheessa, miten työkkäri on kusettanut lausuntonsa vuonna nakki.

Mutta kysymykseen. Jos haen nyt esimerkiksi koulutukseen, mulleko EI makseta ekaan 3kk mitään? Eli sossua vaan? Entä jos hoidan asian työkokeiluna, onko mitään tuntimäärää mitä työkokeilun tulee kestää vaiko vain tuo määräaika 3kk? Ja jos nyt saankin jotain kivaa siivoojan hommaa tähän hätään niin mites se tuntimäärä niissä menee, kun tällä hetkellä tarjolla lähinnä töitä 12h/vko..

16

3260

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juuden

Korjaus, työkkärin lausunto 12/2010.

• pätkivämuisti

3 kuukauden työssäolovelvoitetta ei tule yhdestä kieltäytymisestä, toistuvasta moitittavasta menettelystä voi tulla.

• DasDasDasDasFas

Työssäolovelvoite tulee toistuvasta menettelystä, ei yhdestä kieltäytymisestä.

Kun aikaa on kulunut noin paljon (5v) kannattaa pyytää asuu lausunto sillä työssäolovelvoite on varmaan täyttynyt kun olet kerta ollut töissä 5 vuoden ajan.

• Anonyymi

Mulle tuli juuri työssäolovelvoite 3kuukautta kun kieltäydyin neurologin diagnooseilla perustellusti työkkärin tarjoamasta kahdesta työtarjouksesta. Toiseen olisi lisäksi tarvittu omaa autoa jota minulla ei ole. Lisäperusteena velvoitteelle oli kuulemma myös etten ollut perustellut kieltäytymistäni. Olin laittanut perusteluun 4 eri diagnoosia sekä erikseen TE toimiston kirjaamoon vielä neurologin lausunnon, kuten Te toimiston virkailija oli neuvonut. Tämä tulkittiin kuitenkin työvoimapoliittisesti sopimattomaksi

• Juuden

Olen ollut kotihoidontuella nämä 3 vuotta, en töissä. Olen siis varsinaisesti ollut työttömänä kesäkuusta lähtien. Tämä lausunto taas oli osittain myös siitä, kun en tänä keväänä ymmärtänyt hakea kolmeen ammatilliseen koulutukseen.. nyt täytin 25 vuotta ja toinen lausunto poistui.. mielestäni sekin on perin kummallista, että minun kuuluisi tietää tästä itse; velvollisuudesta hakea 3 ammatilliseen koulutukseen yhteishaussa (hain kahteen), kun kukaan koskaan ole kertonut että työkkäri tätä vaatii..

Pyysin lausunnon ja se on päivitetty 5.10.2015, jonka mukaan mulla on edelleen 3kk työssäolovelvoite.

Nyt haluaisin vaan eroon tästä karenssista vaikka orjatöitä tekevänä, tahdon vain tietää mitkä kriteerit ovat siihen että työssäolo täyttyy (tunnit yms.)

• tarkista.te-toimistosta

Te-palveluiden sivuilla lukee näin;

"Alle 25-vuotiaana on velvollisuus hakea koulutukseen

Toimi näin, kun olet alle 25-vuotias etkä ole suorittanut peruskoulun tai lukion jälkeistä tutkintoon johtavaa, ammatillisia valmiuksia antavaa koulutusta:

Hae aina keväällä seuraavana syksynä alkavaan tutkintoon johtavaan, ammatillisia valmiuksia antavaan koulutukseen.
        Koulutuksen ei tarvitse kuulua yhteishakuun. Voit hakea myös esimerkiksi yliopistoon tai ammattikorkeakouluun.
        Jos olet suorittanut vain peruskoulun, voit hakea myös paikkoja nuorille tarkoitetuista lukioista eli lukio-opetukseen, jonka laajuus on vähintään 75 kurssia.

Hae vähintään kahta opiskelupaikkaa.
        Osallistu esimerkiksi pääsykokeeseen ja muihin koulutuksen hakemiseen kuuluviin tilaisuuksiin.
        Jos saat opiskelupaikan, ota se vastaan ja aloita opinnot."

Tässä linkki

http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/jos_jaat_tyottomaksi/tyottomyysturva/alle_25vuotiaat/index.html

Eli ei tarvitse hakea kuin 2:een koulutukseen. Enempäänkin voi toki hakea jos haluaa. Tämä siis heidän omilla nettisivuillaan. Jos olet hakenut kahteen ja käynyt pääsykokeissa etkä ole saanut paikkaa niin homma pitäisi olla selvä siltä osin. Olethan ilmoittanut nyt syksyllä viim. 1.9.2015 ettet ole saanut paikkaa vaikka olet hakenut ja käynyt kokeessa.

Sivuilla lukee myös, että

"Oikeutesi työttömyysetuuteen palautuu, kun jokin seuraavista täyttyy:

*Olet suorittanut ammatillisen tutkinnon.
        *Olet ollut vähintään 21 kalenteriviikkoa työssäoloehtoon luettavassa työssä, osallistunut työllistymistä edistäviin palveluihin, opiskellut päätoimisesti tai työllistynyt päätoimisesti yrittäjänä tai omassa työssä.
        *Täytät 25 vuotta."

Siis kun JOKIN edellä mainituista ehdoista täyttyy. Käyppäs katsomassa sieltä kelan sivuilta onko mennyt ei estettä-lausunto työmarkkinatuesta silloin homma pitäisi olla kunnossa tai pitäisi kyllä lukea siellä työkkärin sivuillakin. Joku kumma epäselvyys tossa nyt on.

• tiedän.kokemuksesta

Viisainta olisi mennä kouluun. Sinulla ei ole tulevaisuudessa juurikaan mahdollisuuksia, jos sinulla ei ole edes jotain tutkintoa.

• u655656575

Jos olet edelleen yli 25-vuotiaana vailla mitään ammatillista koulutusta tai tutkintoa niin kyllä kannattaisi ensin mennä kouluun ja vasta sitten alkaa töihin menoa miettimään.

Työkkäri on voinut tehdä kielteisen lausunnon vanhoilla tiedoilla, joten siihen kannattaa pyytää tarkistusta ja vedota siihen että kyseinen 3kk työssäolo ehto on tullut silloin kun olit alle 25-vuotias.

Tosin se työssäolo ehto on voinut tulla myös eri perusteella kuin tuo ettet ole hakenut kouluun, yleensä se kouluun hakeminen on se viimeinen niitti siihen ja työssäoloehto tulee toistuvasta väärästä menettelystä ja se jää voimaan vaikka täyttääkin 25v, mutta kannattaa silti tarkistuttaa tuo nykyinen lausunto kun siinä kerta viitataan aiempaan työssäoloehtoon joka on ehkä jo komoutunut.

Työkkätin nettisivuilta löytyy paljon tietoa työssäoloehdosta ja se täyttymisestä, joten sinne vain asiaa selvittelemään :)

• Juuden

Olen just täyttänyt 25 vuotta joten toinen karenssi lähti, olivat tosiaan sen antaneet vaikka hakeuduin kyllä kahteen eri kouluun.. Pyrin kyllä nyt kouluun mutta tuntuu olevan hankalaa suurkaupungissa päästä opiskelemaan, keskiarvo peruskoulussa oli yli 8. (Aiemmat opiskelut aikoinaan piti jättää allergia- ja astmaoireilun vuoksi, sitten ilmaantuikin lapsi kuvioihin :D)

Yritän saada työkkäritätiä kiinni vielä tuossa toisessa asiassa kun tämä toinen täti "ei osannut auttaa".. Kiitoksia kaikille vastauksista.

• Väärässä.työssä

Mikä se sellainen täti siellä on ollut jos ei osannut auttaa.Taitaa olla kouluja käymätön.
      Vain palkannauttija.

• TuttuJuttuMullekin

Aika yleinen virhe toi että uusi lausunto annetaan ja viitataan sellaiseen lausuntoon joka on kumoutunut kun on täyttänyt 25v. Noita sattuu paljon juuri 25-30v työnhakijoille joilla on ollut edellinen lausunto siltä ajalta kun on ollut alle 25 ja nyt hakee pitkän ajan jälkeen uutta lausuntoa. Osa virkailijoista ei vain huomaa/osaa/jaksa tarkistaa edellisen lausunnon kumoutumista kun se on tapahtunut ilman kumoavaa lausuntoa hakijan ikääntymisen myötä.

• kusetustolppa

itsellä on 6 kuukauden työssä olovelvoite eli iki karenssi,tarjottiin töitä aikoinaan abc jossa oli abc ajokortti suotavaa ja minulla oli vain ab ajokortti joten en ottanut kyseiseeen paikkaan yhteyttä,jonka jälkeen mätkäsivät takautuvan karenssin ja perivät uselata kuukaudelata päivärahaa pois ja sit tuo iki karenssi,olin hakeutunut enne tuota työpaikan karenssia atk alan kurssille josta päätös tuli muutaman kuukauden päästä johon minut oli valittu,sillä ei ollut työkkäriin mitään vaikutusta ja karenssi säilyi ja kun kävin työkkärissäkin juttelemassa niin sanoivat ihan suoraan et sillä ei oo mitään merkitystä kun olin hakenut koulutukseen,miksi sain tuon puolenvuoden karenssin vaikka en ollut kieltäytynyt mistään aiemmin??????!!!!!

• SossunTietotoimisto

6kk työssäoloehtoa ei ole olemassakaan.

Nykyään tulee vain määräaikaisia 3kk työssäoloehtoja, voinassa esim. 5-10v.

Muutamia vuosia sitten saattoi saada pysyvän 5kk työssäoloehdon, mutta niitä ei enää nykyään anneta ja noita vanhoja 5kk työssäoloehtoja ollaan hiljalleen muuttamassa niin että ne kaikki kumoutuvat tämän vuoden lopulla että kelan on helpompaa myöntää toimeentulotukea vuonna 2017.

• kusetustolppa

kumoutuu jos on saanut sen vuoden 2012 jälkeen mutta sitä ennen saaneilla ei kumoudu ja minä sain sen 6 kuukautta joten enköhän mä tiedä sen paremmin!

• Vandaa
        kusetustolppa kirjoitti:

kumoutuu jos on saanut sen vuoden 2012 jälkeen mutta sitä ennen saaneilla ei kumoudu ja minä sain sen 6 kuukautta joten enköhän mä tiedä sen paremmin!

Työttömyyskassaan, eli ansiosidonnaiseen päivärahaan on 6 kuukauden työssäoloehto, se on eri asia kuin työkkärin antama työssäolovelvoite "ikuisen" karenssin päättymiseksi.

Ainakin minun oma 5 kuukauden työssäolovelvoite joka on ollut voimassa vuodesta 1998 saakka päättyy tämän vuoden loppuun mennessä, tai ainakin niin minulle typin virkailija selitti joulukuussa. En minäkään ole kyllä ikinä kuullut 6 kuukauden työssäoloehdosta muuta kuin ansiosidonnaiseen päivärahaan liittyen.

• kusetustolppa

aivovamma teettä töitä ja Anteeksi edellinen kirjoitus,kyllä se päättyy mutta se on ollut liki kymmenen vuotta voimassa ja se sotki ajatukaiani kun ne joilla on tullut se esim 2012 jälkeen kärsivät vain kukausista tai muutamasta vuodesta kun minulla se oli n10 vuotta!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2264
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      1058
    3. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      972
    4. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      883
    6. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      873
    7. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      126
      853
    8. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      773
    9. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      759
    10. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      753
    Aihe