Softshell-materiaalin puute purjehduspiireissä

Softshellisti

Olen kokeillut kaikki mahdolliset materiaalit, enkä keksi kesä ja syyskeliin parempaa housumateriaalia kuin softshell. Todella vähän sitä kuitenkin näkee, vaikka hintakaan ei ole erityisen korkea. Mistäköhän tämä johtuu?

13

206

Vastaukset 13

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väärä.nimike

Eihän softshell ole mikään materiaali, se on vain nimike ohuesta kankaasta tehdylle kuorivaatteelle. Sellaisia löytyy purjehdukseenkin vaikka minkälaisia ja kaikki ulkoiluun tehdyt muutenkin toimivat.

• Pseestä

Yksinkertaiseksi siksi, kun Softshell on lämpimällä kuuma ja viileällä kelillä kylmä materiaali.

Oman kokemukseni perusteella ei sovellu juuri muuhun kuin katumuotiin, jos siihenkään...

• AiristonSeisoja

Nojust. Itse harrastelen kesäpurjehduksen lisäksi laskuhommia ja vietän useamman viikon vuodesta rinteessä. En toistaiseksi ole vielä keksinyt paljoa parempaa varustusta kuin kuoritakki. Samat vermeet menee muuten kesällä purjehtiessa ihan hyvin. Jos on kuuma, niin vähennetään välivaatteita. Jos on vieläkin kuuma niin otetaan takki pois.

Kovinkaan purjehdususkottava ei varmaan mun kuorivaatteet ole purjehtiessa, mutta se nyt vähemmän minua kiinnostaa. Kelpaa kyllä Suomen kesään ihan mainiosti siinä missä kalliimmat oikeat purjehdusvaatteet.

• kerrrospukeutuminen

En tiedä "purjehduspiirien" ongelmiasi.
      Kesälämpimällä shortsit. Kai sen olet huomannut? Kylmemmillä keleillä kerrospukeutuminen. Haalarien alle villaa, villafroteeta, fleeceä kelin mukaan. Niitä purjehtijat käyttävät, mutta et vain näe päällepäin. Merellä ei ole käyttöä muotivaatteille.

• FF27Charlotta

Mahtaako aloittaja tarkoittaa välikeliä, joka sijoittuu tuohon shortsien ja purjehdushousujen väliin. Ts. kun pitäsi olla pitkät housut, mutta ei vielä tarvetta oikeille purjehdushousuille. En ole katsonut mitä varsinaisilla purjehduskaupoilla on tuohon keliin tarjottavana kun itse käytän ulkoiluun tarkoitettuja ohuita ja joustavia housuja. Villafrotee on erinomainen materiaali välipukeutumiseen ja itse löysin siitä tehdyn kerraston metsästäjille tarkoitetusta kaupasta.

• retkeilyvarusteet
        FF27Charlotta kirjoitti:

Mahtaako aloittaja tarkoittaa välikeliä, joka sijoittuu tuohon shortsien ja purjehdushousujen väliin. Ts. kun pitäsi olla pitkät housut, mutta ei vielä tarvetta oikeille purjehdushousuille. En ole katsonut mitä varsinaisilla purjehduskaupoilla on tuohon keliin tarjottavana kun itse käytän ulkoiluun tarkoitettuja ohuita ja joustavia housuja. Villafrotee on erinomainen materiaali välipukeutumiseen ja itse löysin siitä tehdyn kerraston metsästäjille tarkoitetusta kaupasta.

Retkeily- ja metsästys/ulkoilukaupoista löytyy. Itselläni Fjällrävenin Greenlandit olleet vähintään hintansa veroiset sekä laadussa että kestävyydessä. Alle villafroteeta, jos viileää. Ohuet, huonosti kulutusta kestävät asusteet eivät ole minun valintani mihinkään purjehduskäyttöön. Pyöräily- ja ulkoiluvaatteet on eri asia.

• softhard

Jörkka vastaisi tähän, että hardcore on kuitenkin se ainoa oikea...

• seppomartti

Kuoriasuja ja purjehdushaalareita ei kannata pitää toisiansa korvaavina. Eri ominaisuudet ja eri käyttö. Kuoriasun vedenpitävyys vesipilariarvona on luokkaa 5000-6000mm ja Gorehaalarin kolminkertainen. Uudella kuoriasulla säilyy kuivana vesikuuron ajan mutta kannella tuntikausia istuessa takamus on märkä. Parin vuoden jälkeen vedenpitävyys on olematon. Purjehdusasu toimii vielä silloinkin ja siihen kannattaa investoida. Jos voi valita purjehduskelinsä niin kuoriasu parin vuoden välein ostettuna ja välillä kyllästettynä varmaan on ok.

• AiristonSeisoja

Höpöhöpö. Oma Nortfacen takki ja haalarit kestää edelleen vettä vaikka menisi suihkuun istumaan. takilla on ikää n.7v ja meni nyt vaihtoon kun vetoketju hajosi. Haalarit on varmaan vuosituhannen alkupuolelta, eikä vielä viime kesänä takamus kastunut vaikka vesisateessa sen kanssa istuin tunti tunnin jälkeen.

Kuitenkin noiden haalarien kanssa istunut plussakelin loskassa lumilautaa laittaessa kiinni jalkaan, tuolihississä vesisateessa ja purjeveneessä kaatosateessa. Ei toistaiseksi ole vielä ole läpi kastunut ulkopuolelta. Se, että hengittävyys kärsii ja kuoripuku alkaa olemaan enemmän kumipuku on varsinkin enemmän liikkuessa hieman ikävää. Tämä tilanne tulee harvemmin purjehtiessa vastaan.

Kyseessä nimenomaan kuoriasut, eli pitää tuulen ja sateen, mutta siinäpä se.

• Jdkdj

Halvempien purjehdusasujen (500 eur setit) kohdalla sama ongelma kuin seppomartti on huomannut. Menettävät vedenpitävyytensä normisasristokäytössä siinä 5-10 v kohdlla. Goretex purjehdusasut kestää paljon pidempään. Softshell takki on ollut eniten käytetty purjehdusasu viime vuosina. Tarpeen tullen untuvatakkia tai sadeasua päälle.

• Talvivaeltaja

Jos tahtoo hyvän purjehdusasun tai asuja eri olosuhteisiin, kannattaa todellakin kysyä neuvoa aktiivisilta vaeltajilta, silmäillä vaikka Grönlannin ylittäjien tai naparetkeilijöiden valintoja. Vaellusasujen hinnatkin ovat usein korkeita, mutta ne eroavat merkittävästi toiminnallisuudeltaan purjehdusasuista. Ne on tehty käyttöä, liikkumista ja myös hikoilemisen säätelyä ajatellen.

Softshell edustaa sitä ajattelua, että täysin kuivana ei edes tarvitse pysyä. Se on erinomainen materiaali sopivan aluspukeutumisen kanssa tietynlaisiin olosuhteisiin.

Tuo kerrospukeutumisen puute lieneekin purjehtijoiden suurin synti. Päällikerros on vain päällikerros, ainoastaan yksi osa pukeutumista.

• Anonyymi00012

Tekstinkäsittely sof shell ajattaa paananen ajattaa rikkoo hiiren karkoitimen pois päältä ja käärmeen varoitus pois päälät patterit B MV sulker

• Anonyymi00013

Boom kekkonen ei osta sillä voi jatkaa BMV vaara Pasnanen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.

Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.
      Sinkut
      180
      1022
    2. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      77
      687
    3. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      48
      672
    4. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      81
      581
    5. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      39
      549
    6. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      46
      530
    7. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      106
      530
    8. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      37
      513
    9. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      64
      499
    10. Teinipersu Bergbom lupasi ensimmäisenä euron bensaa

Teinipersu julkaisi Tiktok-videonsa marraskuussa 2021. Videolla Bergbom viittaa bensan hintoja esittelevään kylttiin ja
      Maailman menoa
      288
      494
    11. Odotan tosi paljon et nähdään uudelleen

Sinussa on piirteitä, jotka sai kiinnostumaan.
      Ikävä
      21
      488
    12. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      37
      487
    13. Onko se loukkaavaa jos pelkkä seksi kiinnostaa?

En tiedä olisiko meillä muuta yhteistä edes. En kyllä oikein osaa nähdä meitä menemässä naimisiin, paitsi ehkä jossain U
      Ikävä
      47
      474
    14. Vaihdevuodet ja psykoottinen käytös

Estrogeenilla on suora yhteys aivojen välittäjäaineisiin, erityisesti serotoniiniin, joka säätelee mielialaa, impulssiko
      Suomussalmi
      37
      447
    15. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      91
      436
    16. 21
      422
    17. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      26
      420
    18. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      24
      416
    19. Sofia ja Jeffrey yhdessä

Sofia julkaisi instassa kuvan hänestä ja Jeffreystä kuvan, taustalla soi Happy birthday biisi ja Jeffrey kasvot peitetty
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      415
    20. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      144
      415
    Aihe