Tilanteen purkaminen

kaput5

Minulla on n. 35.000€ velkaa asuntolaina. Tämä 35.000€ ehkä 10 eri velkojalta.
Olen nyt siinä tilanteessa, että parin kuukauden päästä menee ulosottoon ja luotot sitämyötä. Olen palkkatöissä, minulla on talo, josta myös
Velat kertyi kun jouduin tökeän petoksen uhriksi, menetin siinä 13.000€ joka on nyt kasvanut korkoa ja perintäkuluja reilusti yli tuplat alkup. summasta.
Rikostutkinta on kesken ja tulee jatkumaan vielä tovin.
Kuinka tälläisessä tilanteessa kannataisi edetä?
Velat on kulutusluottoja, pankkilainaa yms.

Asiallisia neuvoja kiitos, eikä huomautteluja siitä että itse olin tyhmä kun hyväuskoisena menin halpaan.

3

97

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gdönvlvcmi

Kai olet informoinut perintätoimistoja petostutkinnasta? Velat eivät tuosta vain siirry ulosottoon, vaan ensin ne tuomitaan maksettaviksesi käräjäoikeudessa, luultavasti kansliapäätöksenä eli ilman oikeusistuntoa. Kun saat tiedon oikeudenkäynnistä, kiistät siellä velat ja viittaat keskeneräiseen rikostutkintaan. Sinulle ei voida tuomita maksettaviksi velkoja, joita perintäfirma ei voi todistaa sinun tehneen. Sen sijaan jos olet ottanut velat itse paikataksesi kärsimääsi vahinkoa, olet heikommilla. Ehkä saat neuvoteltua helpotuksia, ehkä et.

• Onko niin että aloittaja on ottanut luottoja omalla nimellä toiselle osapuolelle? No menetettyjä rahoja ei koskaan saa takaisin vaikka rikostutkimus päättyisikin aloittajan kannalta positiivisesti(tuomio).

Tässä tilanteessa kannattaa siis varautua ulosoton alkamiseen jos kk-eriä ei saa hoidettua. Ensinnäkin kannattaa aloittaa minimoimalla vahinkoja eli maksamalla velkoja pienimmästä päästä pois jos vain pystyy, näin säästää käräjöintikuluissa huomattavia summia. Suuremmat velat suoraan ulosottoon. Aina kun perintätoimistosta tulee eka lasku pyydät velan siirtämistä oikeudelliseen perintään.
      Asuntolaina on kuitenkin hoidettava tunnollisesti. Pankkia ei haittaa maksuhäiriömerkinnät yms ulosotot jos vaan asiakas hoitaa lainansa pankkiin säntillisesti. Jos puolisolla luottotiedot kunnossa niin omien menettäminen ei ole niin kriittistä. Kuitenkaan tollanen merkintä ei ole maailmanloppu. Velkaantuminen loppuu takuuvarmasti mikä on vaan hyvä juttu. Eikä varmaan olisi pahitteeksi käydä velkaneuvonnassa asian tiimoilta. Samoin omasta pankista voisi kysyä neuvoja tukalaan tilanteeseen. Luotothan menee ekasta käräjäoikeuden yksipuolisesta tuomiosta(kansliatuomio, ilman asian minkäänlaista tutkintaa). Tästä vkon päästä pankki pyytää palauttaamaan luottokortit yms. Tämän jälkeen ei enää eletä velaksi vaan sen mukaan mihin varaa on.

• soitaperintätoimistoihin

Mikäli kiistät ottaneesi velat itse ja epäilet petosta, eli että joku ottanut lainaa tiedoillasi, teet tietenkin rikosilmoituksen (jonka oletkin tarinasta päätellen jo tehnyt) ja olet yhteydessä perintätoimistoihin asian tiimoilta. Pyytävät sinua luultavasti lähettämään kopion rikosilmoituksesta heille ja sen saatuaan asia menee jäihin tutkinnan ajaksi, eli et saa muistutuskirjeitä eikä kulut kerry.

Jos olet itse säilyttänyt esim. pankkitunnuksiasi siten, että puoliso, perheenjäsen tai kaveri on päässyt niihin käsiksi vapaasti, on vika ja vastuu sinun. Verkkopankkitunnuksia ei saa koskaan luovuttaa kolmannelle osapuolelle. Nimimerkillä sivusta seurannut vähän vastaavaa tilannetta joskus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      218
      1881
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1748
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      54
      1176
    4. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      16
      966
    5. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      77
      948
    6. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      930
    7. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      46
      825
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      84
      801
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      69
      772
    10. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      764
    Aihe