Pakkanen ja rytmihäiriöt

HVTKIN

Olen tässä nyt jo muutamana vuonna pannut merkille, että kova pakkanen taitaa lisätä itselläni rytmihäiriöitä. En ole varsinaisesti sydänsairas, mutta minulla on todettu tiheälyöntisyys eli sinustakykardia ja käytän jatkuvasti beetasalpaajaa. Tiheälyöntisyyden lisäksi minulla on ns. muljahdustuntemuksia silloin tällöin, suht harvoin kuitenkin noin yleensä ottaen. Näitä muljahteluja esiintyy kuitenkin lähes päivittäin näin pakkasilla. En linnoittaudu neljän seinän sisälle (vaikeaa se olisikin), vaan teen ulkona lyhyehköjä kävelylenkkejä jos siellä nyt ei aivan jäätävä keli ole. Lenkkien aikana ei mitään ongelmia, ei ota henkeen eikä tykytä eikä muljahtele. Saman päivän iltana sohvalla saatan sitten todeta että jaahas, taas muljahtelee. Tai sitten saatan ajella töihin kylmässä autossa ja havaita että taas muljahtelee. Nyt kiinnostaisi kovasti, että onko muilla vastaavaa. Pääseeköhän tästä jotenkin eroon vai onko vain ominaisuus? Ärsyttävää se ainakin on, sillä vaikka en muljahduksia juurikaan fyysisesti tunne, niistä tulee kuitenkin väsynyt ja kevytpäinen olo.

Siitä olen kyllä kuullut, että pakkanen ei tee hyvää ihan oikeasti sydänsairaille, tulee hengenahdistusta ja rintakipua jne. Mutta entä tällainen muutoin kohtuuterve nelikymppinen nainen? Mikä tuossa kylmässä ilmassa aiheuttaa moista?

12

2990

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KuuttiK

      Aivan samaa täällä miettii toinen perusterve nelikymppinen nainen. Minullakin sinustakykardiaa, beetasalpaaja tarvittaessa eikä varsinaista sydänsairautta. Pakkanen on parin päivän ajan pannut erityisesti ulkoillessa sydämen rytmin sekaisin, nuljahtelee ja muljahtelee kunnolla. Mietin, että saako kylmä ilma jotenkin ärsytettyä elimistöä tai sydäntä hävittämään hetkeksi oikean rytmin? Erikoista kyllä.

    • samanhuomannu

      ja mulla sama juttu kun teillä kahdella ja olen myös samanikäinen

    • 78kiki

      Verenpaine voi kohota aika laillakin kylmässä. Luin justiinsa artikkeleita joissa mainittiin siitä. Rytmihäiriöt tulevat pakkasella myös herkemmin kun sydän joutuu tekemään enemmän töitä. Muistakaa juoda. Nesteitä. Pakkasella solutluovuttavat nestettä virtsaan jten sama kuin helteellä niin juomista syytä lisätä. Ei alkoa heh.

    • eihaittaamua

      Itse olen viisikymppinen harvinaista sydänsairautta sairastava nainen.Myös minulla on beetasalpaaja-lääkitys,mutta minuun kylmä ilma ei vaikuta mitenkään negatiivisesti,liikun ilmalla kuin ilmalla,kävely tekee hyvää,ja säännöllinen elämänrytmi yleensäkkin,riittävästi lepoa!

    • HVTKIN

      Kappas että löytyikin kohtalotovereita! Hmm, minulla on kyllä ollut aina varsin alhainen verenpaine, siinä 105/70; just mittasin kun mietin että olisiko sillä osuutta asiaan. Harmi ettei oikein voi nyt ulkona testata paljonko se nousee näillä keleillä :)

      Itsekin tykkäisin olla tuolla ulkona, mutta kai se on pakko vähän rajoittaa. Viikonloppuna muljahtelut helpottivat selvästi kun olin enemmän sisällä.

    • astmaatikko2016

      Allergiakaupoista, netistä tms. saa ostettua hengitysilmanlämmittimiä. Itse en tykkää sitä käyttää, kun en voi olla ilman silmälaseja. Kokeilin kuitenkin. Vähän raskas sen läpi on hengittää, mutta ilma on lämmintä. Samoin suojatkaa kunnolla pää, kaula, kädet, nilkat ja jalat tms. Mielestäni palelun tunne on pahasta, etenkin "hytinä". Jumpata voi kotona, ja tyytyä ulkona vain kevyeen liikkumiseen. Kotona voi itse asiassa tehdä hyvinkin tehokasta lihaskuntoharjoittelua. Näin kunto ja mieliala ei laske pakkasesta huolimatta.

      http://www.jonas.fi/

    • Exembolikko

      Veri hyytyy kylmässäherkemmin. Jos liikut reippaasti, voit olla kylmälläkin ulkona. Jos seisot paikallaan tai liikut vähän, kylmä menee sanonnan mukaan luihin ja ytimiin.

    • RytmiEKG

      Olen kohta 53v täyttävä perusterve mies. Olen sairastellut flunssan noin kerran vuodessa. Viime kevättalvella aloin tuntea rinnassa hyvin harvoin mutta aina joskus......nopeasti ohi meneviä muljahduksia.... kesto ehkä pari minuttia. Tänä vuonna näillä pakkasilla on muljahdellut päivittäin muutamia kertoja kestoltaan paljon pitempiä.

      Hyvä että löysin tälläisen keskustelun jossa on kirjoituksia ja muiden kokemuksia samasesta aiheesta .... En nyt enään ole niin huolissani omasta terveydestäni....lääkäriin kyllä aijon mennä, mutta nyt paremmalla mielellä. Kiitoksia kirjoittajille

    • Rytmihairio1

      Sama homma täällä, olen vasta 22-vuotias nainen. Kärsinyt rytmihäiriöistä melkein 3 vuotta. Tutkittu ekgllä, ultralla ja rasitustestillä pari vuotta sitten.

      Nyt pakkasilla viime päivinä on tuntunut pyöräillessä rytmihäiriöitä. Mieli on alhaalla niiden takia.

    • HVTKIN

      Toivottavasti teillä muillakin on rytmihäiriöt helpottaneet kun ei ole enää niin kovaa pakkasta! Käyn kiropraktikon vastaanotolla muissa asioissa ja satuin mainitsemaan rytmihäiriöistä. Hän sanoi, että epäilee niiden johtuvan rintarangan jumeista. Löysikin yläselästä jumin, jonka hoiti pois. Luulisin silti itse, että taustalla lienee jokin muu syy, tai sitten meillä kaikilla on rintaranka jumissa just pahimpaan pakkasaikaan :D

    • Häjypoika72

      Sama homma täälläkin olen 45 vuotias mies pystyn tekemään pitkiäkin kävelylenkin n10km pakkasella eikä mitään ongelmaa lenkeillessä mutta lenkin jälkeen alkaa muljahdukset rytmihäiriöt ja mitä enemmän pakkasta sitä pahee
      Näin nollakelillä ei mitään ongelmaa

    • pakkasraja

      Yritän lenkkeillä säännöllisesti, mutta pakkanen hankaloittaa. Moottori ei lähde ns käyntiin, kun kylmä ilma osuu kasvoihin. Kasvojen suojauksesta on asiaan iso apu. Yli -15c en lähde lenkille vaikka mieli tekisi. Niissä lämmöissä on jo vaikea suojautua tarpeeksi hyvin.
      Ja ulkoilun jälkeen sauna tekee hyvää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1535
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe