Mistä näkyisi Qashqai 1.6 dci:n S/S AGM akun kapasiteetti kun se ei näy päältä päin tai ei vaan osu merkintä silmiin? Taidot ei riitä sen irrottamiseen. Ajattelin sen katsoa valmiiksi jos sitä joskus tarvitsee vaihtaa... Ja voikohan sitä vaihtaa tarvittaessa isompaan?
Qashqai 1.6 dci AGM akku?
9
3183
Vastaukset
- Villejaqasqai
Mistä tämän AGM akun tunnistaa? Itsellä on epäily että huollossa on vaihdettu vääränlainen akku, kun 10 kuukautta sitten vaihdettiin uusi akku kun rupesi lähteen huonosti käyntiin. Ja nyt sama homma taas kun tuli pakkaset tai no jähty ilmat.
- hehkutulpat
Luultavasti vika ei ole akussa, vaan jossain muualla?
- pakkkasakkkuko
Se on puolen vuoden välein vaihdettava akku qaskaihin,niin sano asentaja merkkihuollossa,joku tyyppivika autossa,eivät tiedä sen tarkemmin tai eivät halua kertoa.
- Kemikali
Luultavasti softavika varsinkin kaikissa 1.2 koneissa, eikä se luultavimmin ole mikään agm akku, ei ainakaan lue missään. You tubessa hyvä video siitä kuinka laturi ei lataa akkua sen ollessa ajossa. Fiaam akut kuulemma syypää asiaan ,mut jos ei lataa niin hajoohan se akku.
- Amgmese
Kaskaissa on akkuna sormiparisto ja se löytyy hansikaslokerosta. Sen osaa tyhmempikin tuulari vaihtaa.
- Amghanuriin
Urpo
- Yhtä_en_vaihda
Käynnistys- /pysäytystoiminnolla varustetussa Qashqaissa 1.6dCi (2014) on EFB-tyypin 70 Ah Nissan-Renault akku. Toki tilalle käy aivan hyvin n. 30 Eur kalliimpi AGM-akku 70 Ah.
Meidän QQ 2014 EFB-akun etiketti on akun päällä ja näkyy kun konepelti on auki. Myös kapasitteetti ilmoitettu samassa tarrassa. Käyttöohjekirjassa ei mainita akun tyyppiä. Auton valmistajalle 30 Eur / auto on iso kustannus ja siksi lienee valittu halvempi mutta autokäytössä toimiva EFB-teknologia.
Esimerkkinä rekisterinumeron perusteella haettuna (QQ 1.6dCi 2014) AGM Exide EK700 tekniset tiedot:
Kylmäkäynnistysvirta, EN: 760 A, Jännite: 12 V, Akun kapasiteetti: 70 Ah, Korkeus: 190 mm, Leveys: 175 mm, Pituus: 278 mm, Kennosijoitus: 0, Pohjalistan muoto: B13
Em. akkumerkin kotisivuilla on kenttä, johon syötät vain auton rekisterinumeron. Oikea akku löytyy helpoiten sitä kautta. Tuosta saa ainakin mitat ja kapasitetin.
http://exide.fi/
Se vain malliksi. Toisenmerkkisiä ja hintaisia löytyy vastaavalla tavalla autotarvikeliikkeistä tai valmistajien kotisivujen kautta. Tai marmoritiskiltä, jos sieltä haluaa ostaa. En ota kantaa eri akkumerkkien paremmuuteen.
Mikäli akku ei kestä eikä akkutyypistä tai latausjärjestelmästä löydy vikaa, voi syy olla käytössä. Ns. pätkäajossa talvella sähkönkulutus on muutaman kilometrin matkalla suurempi kuin latausjärjestelmän tuotto. Virtaa kuluttaa käynnistyksen lisäksi esim. polttoainetoiminen lämmitin (lisävaruste), etulasin lämmitin, takalasin lämmitin, penkinlämmittimet, autom. ilmastointi, radio, puhelimen lataus tupakansytytinliitynnästä.
Lyhyellä matkalla akku ei ehdi varautua täyteen ja alhaisessa lämpötilassa akun varauksen vastaanottokyky on muutenkin huonompi kuin kesällä. Eri akuilla on erilainen varauksen vastaanottokyky. Tuo tieto valitettavasti usein puuttuu akun teknisistä tiedoista eikä sitä voi käyttää yhtenä hankintakriteerinä. AGM-tyypin akuilla on hyvä varauksen vastaanottokyky.
Mutta summa summarum. Ei auta vaikka akun korvaisi suuremmalla ellei se ehdi latautua riittävästi ennen seuraavia kylmäkäynnistyksiä. Muutaman päivän voi näin toimia mutta ennemmin tai myöhemmin käynnistys vaikeutuu ellei ajeta välillä pidempää matkaa tai käytetä erillistä laturia, joka lataa akkua lohko-/säteilylämmittimen kanssa samaan aikaan. Verkkolaturin voi toki asentaa ja käyttää ilman mottorilämmitintäkin. Jos tämä pätkäajo ei ole kysyjän tapauksessa ongelma, akun voi korvata suuremmalla, jos vastaavilla mitoilla ja navoilla löytyy suurempikapasiteettinen akku. Yleensä napojen muoto ja akun ulkomitat akkutyypin ohella rajaavat todellisia vaihtoehtoja. Akun merkin voi toki päättää itse.
Oman perheeni käytössä siis QQ 1.6dCI, 2014. Siinä on alkuperäinen EFB-akku eikä mitään oireita akun vanhenemisesta. Autolla ajetaan n. 40km työmatkaa.
Omassa toisenmerkkisessä bensiinikäyttöisessä autossa, jolla ajelen lyhyttä n. 6km työmatkaa, normaali 75Ah lyijyakku kestää vain nelisen vuotta. Olen uusinut sen neljä kertaa 17v aikana. Akut ostettu marmoritiskiltä ja ovat OEM-laatua. Ensimmäisen kerran akku uusittiin jo auton hankintavuonna 2004. Auto ei käynnistynyt ostohetkellä vaikka auto oli alle 40 tkm ajettu ja 4 vuotta vanha. Uudelleenlataus auttoi vain tilapäisesti mutta akun vaihto poisti ongelman taas neljäksi vuodeksi. Lyijyakut on nyt kokeiltu. Seuraavan kerran hankin AGM-tyyppisen akun autotarvikeliikkeestä. Autoa en aio vaihtaa.- Anonyymi
Uusi akku vaihdettu uuteen pyörittää hyvin tuntuu siltä että hehku tulppa ei toimi kun alkaa heti starttaamaan kyseessä on painonappi startti Nissan qashgai LMS-576
- Anonyymi
Diesel polttoaines on jäätynyt lokeroon?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse4748481Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1195820Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos2554762Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli584615Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s654119Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1603930SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha1713749- 901698
- 961221
- 47859