Startti pyörii vain hetken ja lopettaa heti.

cilomies

Elikkäs minulla on vm.04 Cliossa ilmennyt nyt pakkasten aikaan seuraavanlainen ongelma: kun starttaa startti pyörii hyvin, mutta vain muutaman sekunnin eikä auto ehdi käynnistyä. Akun latasin tätä ennen täyteen ja sen jälkeen heti koitin käynnistystä ja sitä koitettiin myös antamalla virtaa toisesta autosta(ennen ilmennyttä ongelmaa tällä konstilla lähti tyhjällä akulla lähti käyntiin kuin palmun alta nyt ihan samoilla pakkasilla pari päivää aikaisemmin), mutta ei auttanut, samalla tavalla startti pyörii vain hetken ja välillä ei starttaa ollenkaan, pitää kaksi kertaa kääntää virta-avaimesta. Ajoestosta ei ole kyse, koska valo sammuu eikä ajonesto päällä antaisi edes pyörittää starttia, kokemusta on siitäkin.

10 asteen pakkasilla lähti vielä käyntiin ihan hyvin eikä muutenkaan ole koskaan ollut mitään ongelmia startin kanssa.

10

3322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vika.kyllä.löytyy

      Vaikuttaisi siltä, että akku on tullut tiensä päähän. Minulla ne on kestäneet 6-7 vuotta ja sitten samat oireet.
      Jos on uudehko akku, niin sitten muita mahdollisia vikapaikkoja: virtalukko, akun navoissa hapettumaa (ei aina näy silmällä, santapaperilla raaputus ja "vaseliinia" ja paikalleen), startin hiilet ja vielä jos akku sittenkin tyhjenee, niin mittaa latausjännite. Mitataan auton käydessä akun navoista. Oltava 14,1-14,5 volttia täydellä akulla ja yli 12 vajaallakin.

      • Mieluinten kuparitahnaa. Kupari kun johtaa hyvin sähköä.


      • Vanhempi.asentaja

        Teinipoikien ja hevosmiesten tietotoimistosta nuo kuparitahnat. Sen rasvan tarkoitus on vain suojata hapettumiselta ja liika rasva kyllä puristuu välistä pois napakenkää kiristettäessä. Kokemusta asiasta löytyy reilusti yli 50 vuodelta, niin että revi siitä niitä kuparitahnojasi...


    • Polonen

      Vaikuttaisi siltä, että startin hiilet ovat tulleet tiensä päähän. Minulla ne on kestäneet 15-20 vuotta ja sitten samat oireet.

      • Vanha.konsti

        Kolauta jollakin starttimoottorin kylkeen. Jos sitten starttaa, niin vika on hiilissä ja ne pitää uusia mieluummin eilen kuin huomenna. Loppuun kuluneet hiilet saattavat kolauksesta sen verran muuttaa asentoaan, että ehkä pari starttia onnistuu.


    • Jovaan

      Kokeile suoraan startin navoista mitä sitten käyntiinlähtö meinaa.Olen näitä laitellut jo 60 vuotta,yksi mahdollinen vika on penislaitteessa,siis pendix laite.

      • marsshall

        Mitenkä minä 80-vuotias ukko ryömin sinne auton alle yhdistelemään niitä startin napoja. Ei päältäpäin näy koko starttimoottoria. Kyllä vien kotteroni suosiolla korjaamolle. Saavat vaihtaa uuden startin. Jos kottero on kulkenut jo lähes 200 tuhatta kilometriä, kyllä pelkkien hiilien vaihto ei riitä. Vaatii ainakin helojen vaihdon ja kollektorin sorvauksen. Vaihto-osa tulee edullisemmaksi.


      • Valeo

        Älä viitsi valehdella. Minullakin on 480 000 km ajettu auto ja starttiin vain hiiliä vaihdeltu. Ei ole kollektoria sorvattu koskaan eikä heloja uusittu. Nuo ovat ollutta ja mennyttä tekniikkaa tuollaiset! Hiilet maksoivat tarvikeliikkeessä viimeksi 11 euroa, työn tein itse. Vaihto-osa maksaisi ainakin satasen.
        Autoni kuten sen starttikin ovat aitoa ranskalaista merkkiä ja laatua.


    • ewrcw

      """"Mitataan auton käydessä akun navoista. Oltava 14,1-14,5 volttia täydellä akulla ja yli 12 vajaallakin."""

      Tyhjä akku ja ehjä laturi, silloin näyttää 14,5 volttia, ja täydellä akulla 12,8-13,4 volttia.
      Siis tyhjällä näyttää eniten.

      • akkulatautuu

        Ei vaikuta akun varaustila latausjännitteeseen perinteisessä järjestelmässä, uusissa autoissa joissa akun varaustilaa lasketaan ja käytetään esim. moottorijarrutuksen aikaista latauksen talteenottoa, vaikuttaa.

        Perinteisessä järjestelmässä laturi antaa aina vakiojännitettä joka riippuu lämpötilasta, jos jännitteensäädin on lämpötilakompensoitu. Ehjälllä, tyhjällä ja lämpimällä akulla jännite saattaa jäädä alhaisemmaksi koska akun latausvirta on niin suuri että vaikka laturi antaa maksimivirtaa, ei jännite nouse.

        Tämä olisi ideaalisin tilanne, että akun latausvirta olisi niin suuri että jännite ei nousisi ja laturi antaisi maksimivirtaa kunnes akku on täyttynyt. Kyllä nimittäin akku latautuisi nopeasti ja olisi hetkessä täynnä vaikka webastoakin käytetty!

        Pakkasella ei akkuun saa sellaisia virtoja menemään kuitenkaan millään, ja lämpimälläkin latausvirta pienenee melko nopeasti ja latausjännite nousee normaaliksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

      Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      35
      9544
    2. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      41
      5184
    3. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      43
      4923
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

      Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      200
      3780
    5. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3243
    6. Onko kaipaamallasi

      Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      43
      3069
    7. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      2896
    8. Oletko nyt

      Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      44
      2563
    9. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

      Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      68
      2454
    10. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      56
      2383
    Aihe