Startti pyörii vain hetken ja lopettaa heti.

cilomies

Elikkäs minulla on vm.04 Cliossa ilmennyt nyt pakkasten aikaan seuraavanlainen ongelma: kun starttaa startti pyörii hyvin, mutta vain muutaman sekunnin eikä auto ehdi käynnistyä. Akun latasin tätä ennen täyteen ja sen jälkeen heti koitin käynnistystä ja sitä koitettiin myös antamalla virtaa toisesta autosta(ennen ilmennyttä ongelmaa tällä konstilla lähti tyhjällä akulla lähti käyntiin kuin palmun alta nyt ihan samoilla pakkasilla pari päivää aikaisemmin), mutta ei auttanut, samalla tavalla startti pyörii vain hetken ja välillä ei starttaa ollenkaan, pitää kaksi kertaa kääntää virta-avaimesta. Ajoestosta ei ole kyse, koska valo sammuu eikä ajonesto päällä antaisi edes pyörittää starttia, kokemusta on siitäkin.

10 asteen pakkasilla lähti vielä käyntiin ihan hyvin eikä muutenkaan ole koskaan ollut mitään ongelmia startin kanssa.

10

3421

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vika.kyllä.löytyy

      Vaikuttaisi siltä, että akku on tullut tiensä päähän. Minulla ne on kestäneet 6-7 vuotta ja sitten samat oireet.
      Jos on uudehko akku, niin sitten muita mahdollisia vikapaikkoja: virtalukko, akun navoissa hapettumaa (ei aina näy silmällä, santapaperilla raaputus ja "vaseliinia" ja paikalleen), startin hiilet ja vielä jos akku sittenkin tyhjenee, niin mittaa latausjännite. Mitataan auton käydessä akun navoista. Oltava 14,1-14,5 volttia täydellä akulla ja yli 12 vajaallakin.

      • Mieluinten kuparitahnaa. Kupari kun johtaa hyvin sähköä.


      • Vanhempi.asentaja

        Teinipoikien ja hevosmiesten tietotoimistosta nuo kuparitahnat. Sen rasvan tarkoitus on vain suojata hapettumiselta ja liika rasva kyllä puristuu välistä pois napakenkää kiristettäessä. Kokemusta asiasta löytyy reilusti yli 50 vuodelta, niin että revi siitä niitä kuparitahnojasi...


    • Polonen

      Vaikuttaisi siltä, että startin hiilet ovat tulleet tiensä päähän. Minulla ne on kestäneet 15-20 vuotta ja sitten samat oireet.

      • Vanha.konsti

        Kolauta jollakin starttimoottorin kylkeen. Jos sitten starttaa, niin vika on hiilissä ja ne pitää uusia mieluummin eilen kuin huomenna. Loppuun kuluneet hiilet saattavat kolauksesta sen verran muuttaa asentoaan, että ehkä pari starttia onnistuu.


    • Jovaan

      Kokeile suoraan startin navoista mitä sitten käyntiinlähtö meinaa.Olen näitä laitellut jo 60 vuotta,yksi mahdollinen vika on penislaitteessa,siis pendix laite.

      • marsshall

        Mitenkä minä 80-vuotias ukko ryömin sinne auton alle yhdistelemään niitä startin napoja. Ei päältäpäin näy koko starttimoottoria. Kyllä vien kotteroni suosiolla korjaamolle. Saavat vaihtaa uuden startin. Jos kottero on kulkenut jo lähes 200 tuhatta kilometriä, kyllä pelkkien hiilien vaihto ei riitä. Vaatii ainakin helojen vaihdon ja kollektorin sorvauksen. Vaihto-osa tulee edullisemmaksi.


      • Valeo

        Älä viitsi valehdella. Minullakin on 480 000 km ajettu auto ja starttiin vain hiiliä vaihdeltu. Ei ole kollektoria sorvattu koskaan eikä heloja uusittu. Nuo ovat ollutta ja mennyttä tekniikkaa tuollaiset! Hiilet maksoivat tarvikeliikkeessä viimeksi 11 euroa, työn tein itse. Vaihto-osa maksaisi ainakin satasen.
        Autoni kuten sen starttikin ovat aitoa ranskalaista merkkiä ja laatua.


    • ewrcw

      """"Mitataan auton käydessä akun navoista. Oltava 14,1-14,5 volttia täydellä akulla ja yli 12 vajaallakin."""

      Tyhjä akku ja ehjä laturi, silloin näyttää 14,5 volttia, ja täydellä akulla 12,8-13,4 volttia.
      Siis tyhjällä näyttää eniten.

      • akkulatautuu

        Ei vaikuta akun varaustila latausjännitteeseen perinteisessä järjestelmässä, uusissa autoissa joissa akun varaustilaa lasketaan ja käytetään esim. moottorijarrutuksen aikaista latauksen talteenottoa, vaikuttaa.

        Perinteisessä järjestelmässä laturi antaa aina vakiojännitettä joka riippuu lämpötilasta, jos jännitteensäädin on lämpötilakompensoitu. Ehjälllä, tyhjällä ja lämpimällä akulla jännite saattaa jäädä alhaisemmaksi koska akun latausvirta on niin suuri että vaikka laturi antaa maksimivirtaa, ei jännite nouse.

        Tämä olisi ideaalisin tilanne, että akun latausvirta olisi niin suuri että jännite ei nousisi ja laturi antaisi maksimivirtaa kunnes akku on täyttynyt. Kyllä nimittäin akku latautuisi nopeasti ja olisi hetkessä täynnä vaikka webastoakin käytetty!

        Pakkasella ei akkuun saa sellaisia virtoja menemään kuitenkaan millään, ja lämpimälläkin latausvirta pienenee melko nopeasti ja latausjännite nousee normaaliksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

      "IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      364
      8203
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

      Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      159
      2572
    3. Oletko samaa mieltä

      Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      73
      905
    4. Sylikkäin.

      Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      60
      853
    5. Nainen arvaa kuka

      En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      823
    6. Postilaatikoista

      Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      25
      816
    7. Sano nyt kiertääkö

      Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      64
      812
    8. Kuka pistetty kylmäksi

      Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      12
      790
    9. Mietin että

      Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      46
      776
    10. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

      "Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      68
      713
    Aihe