Alkavan astman oireet

kökökööö

Tässä googlaillu noita astman oireita... Alkavassa vaiheessa lukee hakkaava yskä, mitä se tarkoittaa? Onko se yskäkohtaus, jolle ei meinaa tulla loppua? Käykö se kipeää? Rohisee? Vai mitä meinaa? Onko se kuivaa ja limaista yskää?

Tutkimuksiin olen jonossa...

8

8192

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elintavatkuntoon
    • näinseonn

toi sun propaganda ei toimi, astma on SAIRAUS, vittu ymmärrä

• ei.oo.kivaa

Mäkin olisin kiinnostunut kuulemaan palstalaisten kokemuksia alkavan astman oireista ja siitä, "mimmosta" se yskä tarkalleen on. Itse epäilen itselläni jotakin vielä ainakin suht. lievää astmaa. Oon ainakin puol vuotta yskinyt päivittäin, ainakin jonkin verran, kohtausluontoisesti. Ja hengitys vinkuu tai rahisee toisinaan, ei aina. Voimakkaat hajut saa aikaan liman tunnetta jossakin keuhkojen seudulla, siis "tunnen" ja kuulen rahinaa hengittäessäni ja sen, miten jokin "liikkuu".

Joitakin kertoja oon yskinyt ja limaa on tullut niin paljon, että on vaikeeta ollu jopa hengittää. Makuuasento on niissä tilanteissa pahentanu oireita ja oon vain joko istunu tai seissyt henkeä haukkoen ja kuunnellen sitä kauheeta rahinaa ja vinkunaa miettien, että jos hengenahdistus käy yhtään pahemmaksi, niin varmaan pyörryn. Tosin näitä on sattunu tän noin puolen vuoden aikana parisen kertaa.

• Helpottaa
    • heygenfusfihiufeiif

Yskä, nuha ja limaneritys ovat elimistön normaaleja puolustusreaktioita viruksiin, allergeeneihin ym ulkoisiin ärsykkeisiin. Allergia voi hoitamattomana pahentua astmaksi, mutta ne eivät ole sama asia. Astma on krooninen keuhkoputkentulehdus, joka muuttaa keuhkoputken limakalvon rakennetta pysyvästi. Keuhkoputki ei jousta samalla tavalla kuin terveenä ja siitä aiheutuu se että ilma pakkautuu keuhkoihin eli uloshengitys on vaikeaa. Nuha ja limaisuus ovat allergian oireita tai flunssaa. Toistuvat hengitystietulehdukset voivat olla oire astmasta. Astma aiheuttaa alusta alkaen hengenahdistusta myös ilman että olisi mitään flunssan oireita. Astmakohtaus tulee usein keuhkoputkentulehduksen jälkeen ja hapen puute aiheuttaa sen että kasvojen väri muuttuu harmaaksi tai sinertäväksi ja kuiva yskä on herkässä. Kuiva yskä sinänsä voi johtua myös sydäsairaudesta. Lievä astma on kausittaista ja voi parantua kokonaan hyvällä hoidolla, keskivaikea astma ei parane ja päivittäinen lääkitys on välttämätön, vaikeaa astmaa sairastavat ovat pysyvästi vuodepotilaita sairaalassa ja tarvitsevat hengityskonetta.

• rfefg4g

toistuva keuhkoputkentulehdus on merkki astman alkamisesta.

• Lekurille

Kannattaa tutkituttaa mahdollisimman pian. Astma herkistää myös erilaisille tuoksuille. Nyt on kokeilussa antihistamiini ja särkylääke yhdistelmä hllitsemään hajuyliherkkyyttä. Kokeilu burana 800 tai panadol 1000 kolmekertaa päivässä. Jos ei tehoa sitten vahvempia lääkkeitä. Saa tuntohermot puudutettua.

• Vklinda

Täsmälääkettä ei ole olemassa. Osa tuoksuyliherkistä löytää avun antihistamiinista, päänsärkylääkkeestä tai kortisonipohjaisista nenäsuihkeista. Vaivaan on kokeiltu paikallispuudutetta nenän limakalvoille sekä mineraalisuolaa nenäsuihkeena tai suolapiipulla. Siedätyshoitoa eteerisillä öljyillä on kokeiltu vaihtelevin tuloksin, samoin saunan lämpöä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      249
      45399
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      32
      11264
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      211
      10902
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9721
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      85
      8538
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      230
      6539
    7. Pirjo sanoi Esalle

Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok
      Maailman menoa
      0
      3220
    8. Jos mä joisin

Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      30
      2259
    9. Tänään torille

Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      39
      1727
    10. Koulu-uhkaus.

Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.
      Hyrynsalmi
      26
      1540
    Aihe