Käytössä on Saunalahden (Elisan) 4G-sopimus, jonka mukana tuli 4G-mobiililaajakaistareititin, johon olen koneeni kytkenyt tavallisella ethernet-piuhalla. Tuon piuhan avulla ei tarvitse erikseen ilmoitella salasanoja (S/N & IMEI), vaan yhteys pelittää automaattisesti. Jos tuota 4G-reititintä haluaa sen sijaan käyttää langattomasti, niin nuo salasanat on ilmoitettava. Anyway, mietin vain, onko mitään keinoa varmistaa, että yhteys reitittimestä tukiasemaan on turvallinen? Tarvitseeko näitä turvahommia edes erikseen roplailla vai voiko luottaa huoletta tehdasasetuksiin? Veikkaan, että palveluntarjoaja itse on reitittimensä konffannut sillä tavoin, että turvapuoli on kunnossa, mutta en ole satavarma.
4G-reitittimestä turvallinen yhteys tukiasemaan?
8
88
Vastaukset
Ne salasanat ja muut tarvitsee tallentaa tietokoneeseen VAIN KERRAN ellei uudelleenasenna sen käyttöjärjestelmää.. Eli ei ole mikään hankala ja aikaavievä homma.
- dunno
No jos joku siihen väliin tulee suomessa, niin todennäköisesti se on valtiollinen toimija, ei kuitenkaan välttämättä suomi, ja vaan lisää yleistä turvallisuutta
- tyytyväinen4G
Minulla toiminut langattomana hyvin,ei mitään turvallisuus riskiä ole ilmaantunut.
- Dollar389
Mistä tiedät? Harva valvoo, tai edes osaa valvoa wlan-verkkoaan et onko siellä ylimääräisiä käyttäjiä, tai kuunnellaanko sitä salaa (eli verkon salasana murrettu tavalla tai toisella).
- rrcqwr
Yhteys on salattu ja kryptattu ja käännetty konekielelle, ei sitä pysty kukaan lukemaan, mutta poliisi voi selvittää minne olet ollut yhteydessä ja mihin aikaan.
Mutta jos käytät wlania, omakone to reititin, sitten pitää vähän salailla. - Hyvä.ohje
Valitse salauksen tyypiksi WPA2 ja vaihda kaikki purkin salasanat.
- xcdfvc
Joo, pitkä salasana, ja lisäksi piilota SSID, ja sitten voi laittaa Mac osoitteeen eston, vain omat koneet menee verkkoon.
- ei.maksa.vaivaa
Turhia piilotuksia ja estoja, hankaloittaa vaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 173996
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842449Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731587Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641167Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella231087- 171894
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42892Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä73851- 100809
Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72800