Käytkö kaupassa juhlapyhinä?

L25

Kauppojen aukiolot vapautuivat! Hieno asia esim. ylimääräinen byrokratia hävisi välistä, kampaajilla vapaus tehdä töitä milloin haluaa yms.
MUTTA!!!
Miksi se jääkaappi ei täyty näinä olemassaolevilla aukioloilla?? Onhan se täyttynyt tähänkin saakka! Menetkö pääsiäispyhinä tai itsenäisyyspäivänä isoon markettiin/erikoisliikkeeseen shoppailemaan vaatteita ja urheiluvälineitä??? Oletko miettinyt mitä nämä pidennetyt aukiolot tekevät hinnoille?? Saatikka sille myyjän palkalle??? Hinnat tulevat nousemaan, mutta mitä todennäköisemmin sinun palkkapussisi ei! Onko sinulla kuluttajana enemmän varaa kuluttaa??? Kulutusaikaa sinulla nyt ainakin on!

Odotatko paranevaa palvelua? Iloista myyjää palvelemaan sinua automarketissa klo 22.30??? Iloisen myyjän löytäisit varmemmin lähikaupastasi josta taatusti löytyisi se maitopurkki ja tuoretta leipää. Kyllä sen sukkaparin tai suksipaketin voi ostaa arkenakin ammattitaitoiselta myyjältä!

Aiotko siis asioida sunnuntaisin, ilta yhdeksän jälkeen ja juhlapyhinä kaupassa? MIKSI?

64

494

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hohjaa

Saatan käydä tai olla käymättä. Mitä sitten?

Ja HUOM! Ei tämä muutos tarkoita sitä, että kauppiaiden pitäisi pitää kaupat auki aina ja kaikkialla. Tämä tarkoittaa VAIN sitä, että kauppias / kauppaliike saa ihan itse päättää milloin on auki ja milloin ei. Ihan itse, ilman byrokraattien päällepäsmäröintiä.

Minkä vuoksi tällainen toiminnanvapaus on niin kamalan kauhistuttavaa? Haluatko todella, että byrokraatit määräävät kaikesta mahdollisesta toiminnasta?

• järkikäteenjaostoksille

jep.vapautuiko torikauppiaiden aukioloaika.siinä on järkeä jos vapautui.ei ole ollut mitään järkeä aiemmin,tori aukesi kello yhdeksän.ja meni kiinni 14.00.kuka ehti käydä torilla ostoksilla kun työ alkaa 7.00 ja loppuu 17.00.nyt kaikki torit auki aamu kuudesta iltamyöhään,niin kauan kuin asiakkaita riittää.siinä on järki kaupungin päättäjille.

• rajakauppaa

empä tiiä.kun käyn työmatkalla venäjällä,poistullessa ajan rajalla lidl ja rajamarketti ja disas siitä saa kaikki ihan rajakauppa hintaan ja ilmaa ei ole hinnoissa.possua 2.85 euroa kilo saako muualta yhtä halvalla ei saa.muualla 6 euroa ja ylöspäin hinnat.

• Turhasäätelypois

Juurikin näin. Kyllä kauppa/kauppiaat ajan oloon huomaavat, milloin pitää putiikki auki ja milloin kiinni. Jos jollakin kauppa käy yöllä, niin siitä vaan. Ja kilpailu pitää huolen siitä, ettei se hinnoissa näy.

• Hohhohhoijaa

Mikä ihmeen kilpailu ne hinnat kurissa pitää? Keskon ja S-ryhmän markkinaosuus vähittäiskauppamyynnistä on n. 90% ja loput Lidlillä. Naurettavaa puhua kilpailusta...

• HYVÄ_uudistus

Näin vuorotyöläisenä olen tyytyväinen että kauppojen aukioloajat vapautuivat, tällä viikolla olen tänä vuonna eka kertaa iltavuorossa ja aion mielihyvin hyödyntää erään automarketin pidennetyn aukioloajan klo 23 asti. Ennen jouduin käymään ympäri vuorokauden auki olevan huoltoaseman "kaupassa" iltavuoron jälkeen jossa oli erittäin rajallinen valikoima ja kalliit hinnat.
      Aikoinaan myös sunnuntain aukioloajan vapautuminen oli hyvä uudistus, lauantaisin tuppaa olemaan kodin siivousta jne. rästihommia minkä vuoksi lauantaina ei ehkä kerkeä tai jaksa käydä kaupassa, sunnuntaina on sitten enemmän aikaa kauppareissullekin.

Kyllähän tietysti 8-16 virastoihmiset kerkeää käydä hyvin kaupoissa jne. asioilla työpäivän jälkeen arkisin mutta vuorotyö hankaloittaa arkea ihan eri tavalla.

• PERHEELLINEN

Kauppojen ei tarvi olla auki 21 jälkeen!

Vuorotyöläisenä minä olen sitä mieltä että kaupassa on kiva käydä aamusta kun on vähä porukkaa. Kuinka aikaisin alkaa iltavuoro jos ei ehdi aamusta kauppaan vai onko vain saamaton ihminen.

Lapset ovat vain silloin hoidossa kun molemmat on yhtäaikaa töissä.

Viikonlopun ruuat voi käydä ostamassa jo torstaina ja maanantaina arkiruuat. Ei kaupassa tarvi hypätä joka päivä jos osaa suunnitella.

Mietiny oikeesti kummanko on helpompi hoitaa asioita ja käydä kaupassa vuorotyöläinen vai 8-16 työskentelevä??
        VUOROTYÖ HELPOTTAA ARKEA!!

• 1_tie_2_asiaa
        PERHEELLINEN kirjoitti:

Kauppojen ei tarvi olla auki 21 jälkeen!

Vuorotyöläisenä minä olen sitä mieltä että kaupassa on kiva käydä aamusta kun on vähä porukkaa. Kuinka aikaisin alkaa iltavuoro jos ei ehdi aamusta kauppaan vai onko vain saamaton ihminen.

Lapset ovat vain silloin hoidossa kun molemmat on yhtäaikaa töissä.

Viikonlopun ruuat voi käydä ostamassa jo torstaina ja maanantaina arkiruuat. Ei kaupassa tarvi hypätä joka päivä jos osaa suunnitella.

Mietiny oikeesti kummanko on helpompi hoitaa asioita ja käydä kaupassa vuorotyöläinen vai 8-16 työskentelevä??
        VUOROTYÖ HELPOTTAA ARKEA!!

Iltavuorosta tultua ainakaan itse en saa ihan heti unta joten aamulla tulee nukutuksi vähän pidempään, ei siinä kerkeä kauppaan enää kun töihin mentävä klo 14:ksi. Muutenkin kun töihin ja kauppaan on useita kilometrejä matkaa on järkevää yhdistellä asioita samalle reissulle eikä erikseen käydä joka asiaa ajamassa.

• Jonossa_jouluna

Minä en ole niinkään kiinnostunut arkipäivien pidennyksistä, mutta joku muu voi ollakin. Itse varmaan hyödyn eniten viikonloppuilloista. Kun päivä on kulunut jossain riennoissa, kaupassa voi nyt poiketa kotiin tullessa illalla kuuden jälkeenkin. Ei tarvitse miettiä etukäteen, milloin ehtii kauppaan ja pääseekö sinne silloin.

Ja jos juhlapyhien aattoruuhkat edes vähän helpottuvat, se jo pelkästään oikeuttaa kieltolain kumoamisen.

• eläkeläinen111

saa kaupat auki 24 tuntia leipähyllyt tyhjää ,liha tuotteet loppu ja maitoa ei ole se siitä kaupan auki olosta

• S.Janica

En todellakaan.Saan Tarvittavat ostokset arkipäivinä.

• vmp-taas

Sehän olisi hyvä, kun työpäivän jälkeen voisi käydä prismassa tekemässä ne ruoka-ostokset. Työpäivä voi helposti venyä, projekteista riippuen vaikka 36h. Kun mä nyt kumminkin "työskentelen" sen 24/7/365.

Useimmiten käyn "vapaalla", heti kun kioski aukeaa, mutta se on käytännössä sama olenko ensimmäinen kun suurinosa on laatikoissa / paistamatta vai viimeinen, kun kiska on myyty tyhjäksi.

Paras asia kauppojen aukioloiden vapautumisessa on yksinkertainen asia. Mitä vähemmän muita asiakkaita sen parempi. Mikään ei luonnollisesti ole pahempi kuin ruuhka-aika. Pillastunut härkälauma puskee joka väliköstä jokaiseen mahdolliseen koloon.

Paras olisi jos kaupasss olisi tieliikenteessä käytettävät säännöt, mutta nehän kyllä jo ontuu suurimmalla osalla muutenkin.

• hoit_su

Kunhan vedät henkeä, niin muista että on paljon vuorotyötä tekeviä ihmisiä. Heille tuo on ihan tervetullutta, kaikki ei tee työtä arkisin 8-16 ja ole viikonloppuja vapaalla.

• ErikII

Vuorotyössä oleva voi käydä myös ennen vuoron alkua kaupassa, näin itse tein ollessani iltavuorossa...

• Hölömö1121122

Niin, tai sitten voi olla käymättä ja käydä vasta illalla, einstein!

• Epäsäännöllinen
        ErikII kirjoitti:

Vuorotyössä oleva voi käydä myös ennen vuoron alkua kaupassa, näin itse tein ollessani iltavuorossa...

Sinulla taisi olla kauppa kotisi vieressä. Kaikilla ei ole!

Ei ole mitään järkeä ajaa ennen työvuoroa 20 km ostoskeskukseen ja tuoda tavaroita takaisin kotiin ennen työvuoron alkua. On paljon luontevampaa poiketa töistä tullessa matkan varrella siihen markettiin. Silloin saa tuoretta leipää ja säästää paljon kilometrejä (=luontoa).

• ErikII

Ainoa kauppaketju joka ei suin päin lähtenyt mukaan on Lidl... Uskoisin myös pian muitten kauppaketjujen huomaavan kulujen olevan suurempia kuin tuotot. Tai sitten hinnat nousevat ja taas Lidl jyrää.

• hahahahhhdosuo

Ei. Lidl ei halua maksaa palkkaa. Siksi Lidl on usein kiinni silloin kun muut on auki. Sitä paitsi Lidlin "laatu" on paskaa.

• hdfujduf

"Oletko miettinyt mitä nämä pidennetyt aukiolot tekevät hinnoille?"

Oman asuinkuntani kauppojen aukioloajat eivät muuttuneet ainakaan vielä miksikään. Jos ne pitenisivät niin sen puolesta säästäisin rahaa, että tähän asti olen aina välillä joutunut tekemään ostokseni siellä missä on kalleimmat hinnat, vieressä olevaan paljon halvempaan kauppaan kun ei ole enää päässyt. Joskus sen ei olisi tarvinnut olla kuin yhden tunnin myöhempään auki, ja olisin säästänyt suurimmillaan jopa puolet ostosteni hinnasta.

"Saatikka sille myyjän palkalle?"

Aukioloaikojen pidentyminen (mikä siis ei todellakaan ole väistämätön seuraus niiden vapautumisesta, kuten ne oman asuinkuntani kaupat osoittavat) merkitsee sitä, että myyjille on tarjolla enemmän töitä. Työaikalainsäädäntö, työehtosopimukset ja työsopimukset asettavat kuitenkin rajat sille, kuinka paljon yhdellä ja samalla myyjällä voi teettää töitä. Käytännössä roima aukioloaikojen pidentyminen merkitsee sitä, että työttömille tarjoutuu uusia työpaikkoja.

Lisäksi esim. yötöistä työnantajan on maksettava alalla kuin alalla isompaa palkkaa kuin päivätöistä, joten jos joku kauppa alkaa olla avoinna 24/7, se merkitsee käytännössä sitä, että myyjällä on entistä enemmän valinnanvaraa työaikojensa suhteen ja hän voi kasvattaa palkkaansa valitsemalla itselleen sellaiset työvuorot, joista saa isomman palkan.

Lisäksi huomionarvoinen positiivinen seikka kauppojen aukioloaikojen laajenemisessa on mielestäni se, että se tekee elämästä mukavampaa. On vähemmän tarvetta sovitella menojaan ja aikataulujaan sen mukaan, milloin johonkin kauppaan sattuu pääsemään, ja vähemmän kiirettä. Viikonloppuisin olen ollut monta kertaa tilanteessa, jossa on ollut inhottavan kiire sinne sun tänne, ja jos vaan kauppaan olisi päässyt vielä illalla, niin ei olisi ollut mitään kiirettä mihinkään. Ei tarvitse myöskään kyrsiintyä pitkässä kassajonossa, kun ei ole pakko tehdä ostoksiaan samaan aikaan kuin kaikki muutkin.

• 99999999999

Myyjillä on entistä enemmän valinnanvaraa työaikojensa suhteen... ei ainakaan sen kauppaketjun myymälässä jossa olen työssä. Kyllä saa ihan kauniisti ottaa työnantajan ojentaman lusikan käteen, ja sopeutua siihen mitä tuleman pitää. Ja pöh - lisää ihmisiä ei oteta, vaan vuorot suunnitellaan uudestaan. Hienoa, jos asiakkaat hyötyvät, ja käyvät myöhään sekä pyhinä, mutta joka putiikissa ei ole osaavaa myymäläpäällikköä tai muuta johtavaa henkilöä, joka ymmärtäisi, että tarvitaan lisää ihmisiä vuoroja tekemään, sillä nyt ne lisätunnit sössitään tasan olemassa olevan henkilökunnan kesken. On jopa johtanut siihen, että tullaan aamulla tietty määrä tunteja, "saadaan" iltapäivästä 3-4 tunnin ruokatauko, ja loput tehdään illalla. Että ei se ole auvoa jokaiselle, vaikka jonkun elämää helpottaisikin.

• kaupaton

En todellakaan mene kauppaan enään myöhään illalla,päivällä saan kaupasta mitä tarvitsen.Lapsiperheet varmaankin tästä eniten kärsivät,Eikä äiti tai isä ole laittamassa nukkumaan,eikä näekkään enään iltamyöhällä kun tulet töistä.(minulla itsellä ei ole lapsia,mutta voin vain arvella).
      ps.minun lähin kauppani on 11km päässä!

• lestadiolaistenmaa

Vuorotyöläisenä ja pitkän työpäivän tekijänä on pakko käydä iltamyöhään tai jopa yöllä kaupassa. Mutta nykyinen yliholhoava alkoholipolitiikka joitaisi myös suomessa historian roskakoriin, täysin naurettavaa että aukiolo aikojen vapautuessa edes keskiolutta saa myydä ainoastaan klo: 09.00-21.00 välisenä aikana. Ja ruoka viinit ruokakauppoihin niin kuin ovat muissakin euroopan ja pohjois amerikan sivistysmaissa.

• urtsukainen

En käy kaupassa klo 21 jälkeen koska olutta ei enää silloin myydä.

• urtsukainen

Ennätän hävittämään rahani arkipäivien aikana joten en käy pyhinä kaupassa.

• Arkipäivinä

Voi käydä kaupoissa ja klo 21 jälkeen on turhaa pitää kauppoja auki. Vuorotyöläiset voi käydä kaupoissa myös ennen töihin menoa. Erittäin harvan ihmisen tarvitsee tehdä ruoka tai vaate, kodinkone ostoksia klo 22 jälkeen. Hyvänä puolena tässä on,että myyjät pääsevät helpommalla kun myymälät ovat tyhjiä iltamyöhällä.

• onhan siel rosvot ja kodittomat lämmittelemässä:-)

• anniliini8888

Kyllä kävisin. Olen hoitaja, vuorotyöläinen, lapsia on kolme 7-11v. Jos menen töihin klo 13 ja pääsen 21, en voi tehdä ostoksia autoon odottamaan. Talvella ne voi kylmettyä(kasvikset,hedelmät) ja kesähelteellä ei jaksa kuljetella kylmälaukkuja mukana..Harvoinpa sattuu ihanne keli ostosten pitämiseen autossa tuntikausia.

Joskus ehtisi kunnolla kaupaan vasta "pyhäpäivänä".( By the way, en edes vietä näitä "juhlapyhiä")

Ja suurin syy miksi kannatan vapaita aukioloaikoja on se, että yrittäjän tulee saada itse päättää, milloin pitää liikettään auki. Jos kauppa ei kannata, muuttaa vaan aukioloajat toisenlaisiksi.

Moni tekee mielellään yötyötä ja "pyhä"työtä lisien vuoksi. Esim. opiskelijat. Varmaan heitä löytyy kauppaankin:)

• JärkeäAukioloihin

Koska en ole töissä, niin olen käynyt kaupassa yleensä arkipäivisin klo 11-15 välillä. Joskus tosi harvoin olen käynyt kaupassa lauantaina ja sunnuntaina en kauppaan mene, kun ei ole mitään tarvetta.
      Eipä tule käytyä kaupassa juuri koskaan klo 17.00 jälkeen.
      Kaupat olivat ihan riittävän kauan auki ennen tätä uutta lakia kauppojen aukioloaikojen pidennyksistä.
      Tuskin tulen koskaan käymään kaupassa klo 20.00 jälkeen.
      Riittäisi ihan hyvin, että kaupat olisivat auki ma-pe ja kiinni la-su.
      Ei siinä nyt nälkään kuole, vaikka ei 2 päivään pääsisi kauppaan.

Työssäkäyvillä on tietenkin vähän eri asia, kun päivät ovat töissä ja pääsevät kauppaaan vasta illalla.
      Mitä järkeä on avata kauppa jo klo 07.00, kun työssäkäyvät eivät silloin kauppaan pääse ja muut vielä nukkuvat siihen aikaan, jotka eivät töihin tarvitse mennä.
      Ehkä kesällä aikaisempi aukioloaika sopii paremmin, kun ihmiset ovat lomilla ja aamuisin on on valoissaa, mutta ei talvella, kun ulkona on pimeää, sataa lunta, räntää, niin ei kauppaan tee kyllä mieli mennä, vaan mielummin nukkuu ja menee vasta päivällä, kun on valoisaa.

Ihmettelen myös niitä hampurilais grillejä, jotka avaavat vasta klo 22.00 jälkeen yöllä. Voisin sieltä hampurilaisen ostaakin, jos olisivat aikaisemmin auki. Yöunethan siinä menee pilalle, eikä uni tule, jos syö rasvaisen ja raskaan hampurilaisen noin myöhään yöllä.

• fjaöfjksfj

Seiskalta aamulla käy töihin meneviä ostamassa eväitä. Ei kaikilla ole sama työrytmi, jos menee vaikka yhdeksäksi töihin, hyvin ehtii seiskalta käydä kaupassa kotiinkin ruokaostokset tekemässä, jos siltä tuntuu. Vastaat näköjään omien mieltymystesi mukaan silti yleistäen: kesällä ihmiset eivät käy aiemmin kaupassa, koska moni on lomalla ja lomallahan ei ole kiire käydä aamulla kaupassa vaan voi käydä myöhemminkin. Yleensä sitä ruokakaupassa tarpeeseen käydään eikä huvikseen shoppailemassa.

Tuollaiset hampurilaisgrillit palvelevat varmasti baarista tulijoita. ;)

• 987789

Mahtavaa kun kaupat auki pitkään meilläkin 23.00 eräs kauppa, vaimo pääsee töistä aina noin klo 21-22 välillä nyt tuonnut seuraavan päivän murkinat tullessaan, Maalla kun asutaan kauppaan matkaa noin 30km etuhan se meille ainakin on.

• Silloin-tällöin

Viimeksi kävin kaupassa klo 23.40 kun olin tullut iltakoneella lomalta ja ajattelin että olisi kiva jos olisi jo aamulla aamiaistarvikkeet valmiina. Ja kun paikallinen Alepa on auki puoleenyöhön asti niin sinne tuli sitten mentyä. Jos tuota mahdollisuutta ei olisi ollut niin varmasti olisin ilmankin pärjännyt. Mutta kun kerran tarjolla on niin tulee sitä käytettyä. Veikkaan että tulevaisuudessa teen vielä enemmän ostoksia ns. normaalien aukioloaikojen ulkopuolella, kun se mahdollista on.

• Ketäkiinnostaa

Eniten vaikuttaa viikonloppuajat, yleensä käyn kaupassa arkena ennen yhdeksää illalla mutta jos kaupanteko osuu viikonlopuksi se voi venyä reippaastikin normaalin klo 18 ajan jälkeen.

• en käy.meillä on ihmeellinen kapistus (toimiva sellainen) keittiössä ja sitä kutsutaan jääkaapiksi.kaupassa käydään 2 kertaa viikossa.miten ihmeessä ennen tultiin toimeen kun kaupat meni ark..kiinni klo18 ja la klo14,su kiinni?vuorotyötä on tehty aina ja ennen oli jopa isoja tehtaita,eikä kukaan kuollut nälkään.

• VuorotyöYouKnow

Vuorotyötä ei tehty aikaisemmin niin paljon ja niin monessa paikassa kuin nykyisin.
        Itselläni epäsäännöllinen vuorotyö jossa työvuoro voi olla 14-17 tuntia.
        Saatan aloittaa vuoron klo: 06.00 ja lopettaa klo: 22.00.
        Pelastukseni ovat 24 h Alepat sekä S-Market Helsinki Mannerheimintiellä joka myös 24 h.
        Samaan tyyliin työskenteleviä on paljon,tehdessäni ilta-/yövuoroja en silloin herää yhtään etuajassa käydäkseni kaupassa,samoin silloin kun herään klo 03.00 lähteäkseni töihin ja tulen töistä klo 19.00.

• enpäusko

Onhan sulla hyvä palkka jos teet noin 80h/viikko? Jos tosiaan teet viikos viitenä päivänä 14-17h/päivä.
        Sun tarttee olla yrittäjä ku aika laittomaks menee tavan työläiselle? 400h ylitöitä jo maalliskuus. Oot sä kova!

• faöjfaöj
        enpäusko kirjoitti:

Onhan sulla hyvä palkka jos teet noin 80h/viikko? Jos tosiaan teet viikos viitenä päivänä 14-17h/päivä.
        Sun tarttee olla yrittäjä ku aika laittomaks menee tavan työläiselle? 400h ylitöitä jo maalliskuus. Oot sä kova!

Voisko olla että olis sitten vapaapäiviäkin enemmän. ;)

Sille joka ihmetteli, miten ennen pärjättiin kun kaupat oli vähemmän aikaa auki: Usein oli vaimo kotona, joka hoiti ruokaostokset. Tai sitten käytiin ruokatunnilla ostoksilla. Maaseudulla oli vielä paljon maanviljelysväkeä, joille keskipäivän tunnit oli vapaa-aikaa ja silloin ennätti shoppailla kauempanakin. Kyllä sitä aina keinoja oli, kun lapset olivat tarpeeksi isoja, he kävivät kaupassa, ja lapset hankittiin nuorena.

• annilliini88888
        enpäusko kirjoitti:

Esim ambulanssikuskeilla ja muillakin hoitajilla voi työpäivä venyä. Ampparissa työaika on 12h ja risat, et pääse kesken pois töistä, jos hälyajo päällä. Työaika ei kuitenkaan veny 80h vko, koska joka päivä ei tienkään voi olla töissä

• puuukko6

No en tosiankaan käy kerkiän päiväsaikaan vähät rahat käyttää !

• Pakaste-jääkaappi

Olen peräti kaksi kertaa käyttänyt sunnuntain aukioloja matkoilta palattuani, kun 3.n viikon poissaolon jälkeen ei ollut mitään tuoretta ruokaa. Ja kuinka kauan sunnuntain aukioloajat ovat olleet, en muista?
      En tarvitse aamu-, ilta- enkä sunnuntai-aukioloaikoja, ehdin käydä kaupassa muulloinkin ja pakaste ja jääkaappi on olemassa, jolloin kerran, tai korkeintaan kaksi kertaa kaupassa käyntiin riittää minulle. Nyt uuden vuoden aaton jälkeen kävin eka kerran kaupassa tänäpäivänä.

• kivatsul

Käyn kaupas päivittäin silti monesti alkaa illalla tekemään jotain mieli mut kaupat kii ja aina yleensä jotain puuttuu mitä tarvis silloin lähden kauppaan jos se vaan on auki sillä ei väliä onko päivä vai yö jos vaan kauppa on auki

• Tods

No en todellakaan ;) ;) :P

• la_su_ma_

Kyllä ne vähäset €kut kerkiää ihan nomaalilla aukioloaikana käyttää

• Kauheaa_itkua

Länsirajalla on kaupat saaneet olla vapaasti auki niin kauan kuin muistan.
      Minkäänlaisia ongelmia ei ole esiintynyt.
      Ei työntekijöiden suunnalla, ei hintojen nousussa, ei missään.

Joten vuosikymmenien kokemuksella voin sanoa että hyvä kun purettiin pyrokratiaa.

• kaikki__

aukioloajat on aina hinnoissa, se 100% varmaa. rajalla ei enää huomata,on hieman eri asia kuin muu suomi.

• fjkajföaj

Pyrin olemaan käymättä sunnuntaisinkaan, saati juhlapyhinä, mutta käyn kyllä jos on tarve. Minusta on hyvä että voi nyt olla vapaasti auki. Osaan kyllä varautua siihen että ruokaa riittää, mutta kun kauppa on lähellä, saatetaan kipaista siinä kahdeksan jälkeenkin illalla jotain hakemassa. Isommat ostokset yleensä aikaisemmin, silloin on todennäköisemmin tuoretta tavaraakin vielä hyllyissä.

Se mikä aiemmin ehkä eniten tökki, oli että kaupat aukesivat sunnuntaisin vasta puoleltapäivin. Muutaman kerran on tullut harmiteltua, kun olisi tehnyt jotain leipomusta vaikkapa, ja kas, joku ainesosa puuttuikin. Eipä tuo iso asia, mutta se ehkä useimmiten haitannut. Ei enää. :)

• Idioottisinä

Taitaa sulla olla tylsä elämä jun tällästä itket täällä

• en_kulje

öisin kaupoissa. riittää täysin 5 pv/vko ja klo 8-20. kaikki muut ajat turhaa ja nostaa/pitää vain hinnat ylös.
      ihmiset täysin turhakkeita ostokiimoissaan tässä ajassa,tosi typerää.

• kiinnit

halpa-halli on ainut kauppa joka onkiinni pyhisin,antavat perheelle yhteistäaikaa,hyväkauppa vaikka ovat uskossa olevia

• ymmällä

olen itse kaupassa töissä , kauppani on aina auki, eli 365 päivää vuodessa,,, suljemme joka ilta klo 22.. koska ei kannata pitää sen jälkeen auki, koitettiin 23, mutta ei kannattanu,,,, ne yötunnit ovat kalliita tunteja lisineen päivineen,,, ja hintoihinhan ne menot laitetaan , samoin kun hävikit,,,myyjiä ei varmaan montaa oo töissä menojen karsimiseksi,,varkaudet ja ryöstöt lisääntyy,,, alkoholituotteita ei lain mukaan saa myydä 21-aamu 9 ;välillä,,,, joten tuleepa hintaa leivälle ja maidolle,,,,,onneksi itse pääsen eläkkeelle tästä oravanpyörästä,,,,

• Huvittavaa

Lukea kirjoituksia joissa kerrotaan,en ehdi vuorotyöläisenä,perheellisenä käymään kaupoissa nykyisten aukioloaikojen puitteissa. Itse tein useita vuosia töitä, jossa työaikani oli 10-19 ja kaupat olivat silloin auki 9-20. Ehdin mainiosti käymään kaupoissa ja vapaapäivinä tein isommat ostokset.

• Ei sa käydä kaupoissa Pyhänä koska se on Raamatun opetuksen vastaista.
      On 10 ssä Käskyssä että ei saa tehdä työtä Pyhäpäivänä.

• Piiaa7777777

Tuo käsky oli vain Israelilaisille, kuten muutkin vanhan testamentin käskyt ja lait. Jeesus täytti tuon Lain, kumosi sen ja asetti uusia ohjeita hänen tuleville seuraajilleen. Osan tuosta kymmenestä käskystä hän antoi ohjeeksi uudelleen, mutta ei tuota pyhäpäivän viettoa. Voit lukea asiasta Raamatusta, vaikka Matteus, Markus, Luukas, Johannes. Sieltä totuus valkenee:)

• Bathsuua

Ei sa käydä kaupoissa Pyhänä koska se on Raamatun opetuksen vastaista.

On 10 ssä Käskyssä että ei saa tehdä työtä Pyhäpäivänä.

• Bathsuua

Minäkin olen matkustanut junalla ja ollut kirjastossa Pyhäpäivänä vaikka työskentelevät juna kuskit ja kirjasto työntekijät
      kosk a minut on hylätty,
      vainottu niin pahoin,
      Kuninkaat irstailivat porton kanssa
      kristilliset uskovat ja new age ovat pahoja ihmisiä
      ( he eivät halua kunnioittaa Maria salomea esim
      ( minä tykkäsin kunnioittaa Joelia
      tai Ismoa
      viisaimpi asiis
      ja Jumalan jotka ovat
      mutta Ismo on paha myös
      Joel kuoli.. sanoi Jäisinkö odottamaan jotain teihin kätkeytynyttä hyvää
      Minua rasittaa, nöyränä ihmisenä se röyhkeys.

• Bathsuua

Nin minun fiilis että kaikki ovat pahoja ihmisiä
      kaikki ovat niin röyhkeitä että olen päivästä toiseen vahingoittunut
      Saa nähdä mitä Jumala tekee
      ( että miten se muuttuu )

• Bathsuua

Kunnioittaisin ehkä niitä Rocktähtiä
      kirjoitan ehkä jo huonosti

olen tyytymätön miten kirjoitin
      Oikeeasti rakkaus kai on rakkautta?
      Niink Villeltä lähtiessä koin vielä,
      bussiin mennessä vielä rakastin ja tunsin ilta menee hukkaan,
      kun en voinut olla luonaan ja tuntea ( ett lähdin eteenpäin väärässä tunteessa..
      Että jäi se ihmeellinen tunne tuhansien vuosien? ett tunsin vaan rakkaut hänne lähetttyvillä

• Bathsuua

Välttäkää työntekoa Pyhäpäivänä kun se on 10 Käsky minkä Jumala antanut.
      ( tiedän että paholainen, pahat henget yrittivät yllyttää juuri Sunnuntaisin menemään kaupaan, Koin usein , näinmuissakin ihmisissä! Että JUuri Sunnuntaina!! he väebnväkisin tahtoivat mennä kauppaan
      J aminullakin oli tarve!! ostaa jotain ( ostin automaateista sitten, suklaata!!!

• Bathsuua

Niin eihän ismon tarvitse olla paha! Ja ihmisiin on kätkeytynt hyvä, kuten Joel sanoi,
      hän ei vaan jäänyt odottelemaan sitä
      ( kun minäkin vahingoiduin
      odottaessani. ) Mutat ei se mitään..
      ( Jos se oikeasti niin on että he on niin kieroon kasvaneita
      ( he on kaikki röyhkeitä )
      ( Enkä pysty olemaan kunnioitetatava
      sellainen valaistunut
      kuin pitäis olla että autuudessa elävä..
      ( Mutat Jumala kuitenkin huolehtii siitä kehityksestä
      kun valaissut
      Tästä sielusta huolehtii kun valaistuin 30 vuotta sitten
      tai kun olen Maria salome
      Jumalalla on joku suunnitelma

• thrtrtyrt

Ihan turha uudistus.

• Bathsuua

Jos tahdotte antaa minulel tilan, missä voisin viljellä ja pitää lampaita
      [email protected] Tehdä kasvimaan..

• XL250

Kätkä kuopiossa tuhlapöhinä?

• Bathsuua

ei voi sanoa että ei se MITÄÄN
      Minusta minun olisi pitänyt elää rakkaudessa,
      mutta he jättivät raiskattavaksi
      Jumal a siitä varmaan vaan selviää
      Joskus oikeasti rakastin Ismon musikkia, nyt ei oel minkä valitsisin?
      Onko siellä SielunVeljissä joku biisi?
      että mikä olisi puhtaasti kaikesta sielusta ja sydämestä

• Bathsuua

Ann of York rakasti Edmundia
      ( joka 17 vuotiaana sai surmansa jossakin Battle kammottavuudessa.
      (Kävimem kävelyillä lapsena, hän käveli edelläni jousipysynkannss aja poiminkukkasia
      Ensim ratsasti vartiomies,

• lisäähintaaa

Mitä hyötyä jos kaupat auki yötäpäivää, tuoreet leivät tulee noin klo 10:00-11:00! No voihan yöllä hakea suklaata ja näkkileipää!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      218
      1871
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1738
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      54
      1166
    4. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      16
      966
    5. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      930
    6. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      75
      926
    7. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      46
      815
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      84
      791
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      69
      772
    10. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      754
    Aihe