Hoitokoiran hihnakäyttäytyminen

Hoitokoira

Minulla on 2-3viikkoa hoidossa 3,5vuotias Suomenlapinkoira joka ei osaa mitenkään käyttäytyä hihnassa, koska yleensä on vain pihassa kiinni eikä sille ole minkäänlaista hihnakäyttäytymistä opetettu koskaan.

Koira vetää hihnassa niin että melkein kaksinkäsin saa kiinni pitää. Kaikki autot jotka ovat käynnissä/liikkuvat pitää haukkua ja juosta perään. Samoin vastaantulevat ihmiset pitää haukkua ja yrittää päästä perään. Vastaantulevat koirat ovat pahimpia, niiden kohdalla räksytetään heti kun ne kaukaa havaitaan ja ennenkuin itse kerkiän suuntaa vaihtamaan, jos ohi pitäisi mennä niin hyppii, pomppii, räksyttää ja kiskoo minkä kerkiää, ihan sama onko vastaantuleva koira rauhallinen vai ei.

Onko hyviä vinkkejä miten saisin lyhyessä ajassa koiran oppimaan edes hieman hihnakäyttäytymistä, koska juuri näiden ongelmian takia emme voi mennä lenkille esim. autotien läheisyyteen vaan täällä kaupungissa (koira on siis yleensä pikkukylässä missä ei paljon muita liiku) pitää mennä tuohon pieneen metsään ja toivoa että liikkeellä ei ole muita..

Pysähdys namikoulutus kokeillaan huomenna, tosin en usko siitä olevan apua koska koira on hyvin kovakalloinen..

Ja kun tosiaan kyseessä on hoitokoira, ei koulutukseen ole aikaa kuin hoitoaika, ja kotiin palatessa koulutus menee 'hukkaan' koska koira on aina pihassa kiinni ja käy lenkeillä hyvin harvoin.

6

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6060

      Vedonestopanta on hyvä. Jos/kun omistajille on yksi hailee, miten heidän koira käyttäytyy, en itse viitsisi uhrata sen opettamiseen aikaa.

    • antaavetäävaan

      kuonopanta ja reitin valinta niin ettei vastaantulijoita ole, tai on mahdollisimman vähän. parissa viikossa koira ei opi mitään.

    • julhhcöugljcucu

      Muista käyttää koulutusnameina jotain superherkkua. Eläinkaupasta saa kuivattua särkeä ja esim possunkorvarenkaita. Mitä rasvaisempi tai pahanhajuisempi, sen parempi!

    • asdasdasddd

      Vedonestopanta eli ns. kuonopanta kannattaa hommata. Maksaa halvin alle kympin.
      Perustuu siihen, että kääntää koiran päätä ja estää tehokkaasti voimankäyttöä vetoon.

      Lisää mukaan hyvä panta, esim ketjupanta ja kiinnitä tukeva ja hyvä nahkahihna sekä ketjupannan lenkkiin, että kuonopannan leuan alla olevaan lenkkiin. Näin koira ei pääse karkuun, vaikka kuonopanta lentäisikin siinä riehuessa päästä pois.

      Flexiä älä hyvä ihminen vaan käytä, varsinkaan kuonopannan kanssa, ellet halua niskoja siltä taittaa!

      Pistä koira kulkemaan vierelläsi/takanasi, ei edessä, sillä se kiihdyttää entisestään tollasta kuumakallea. Koiran on turvallisempi olo jos sinä kuljet ekana ja ''suojelet'' sitä.

      Kuvat molemmista pannoista tässä:

      Kuonopanta:
      http://caninecraze.com.s54013.gridserver.com/wp-content/uploads/2013/05/Head-Collar1.jpg

      Ketjukaulain:
      http://4.bp.blogspot.com/-6-3rPUUHjFI/UBE6vRdtsTI/AAAAAAAAAsI/_mH-R1sEsR8/s1600/chokechain.jpg

      Eli laitat ton jälkimmäisen kuvan ''hännänpäässä'' olevan lenkin pantaan kiinni myös =)
      Jos kuonopanta luiskahtaa pään yli, niin ketju pelastaa tilanteen, koska se ei ihan vahingossakaan lähde pään yli, koska kiristyy vetäessä.
      Laitat vaan sitten kuonopannan takaisin päähän. Muista ostaa oikean kokoinen, liian isosta ei ole hyötyä.
      Ketjupantakin kuuluu mennä päähän just ja just.

      Jossei ole ketjupantaa, niin hyvin kiinniolevaa muutakin pantaa voi käyttää, sehän on kuitenkin vaan varotoimenpide.

      • Vainlängetpuuttui

        Olen nähnyt tällä idealla varusteltuja sakuja... On kuonopanta, kurkkari,vedonestovaljaat saman koiran päällä :D jos en ihan väärin katsonut niin oli omistajan kourassa vielä neljäskin hihna, peruspantaan nimittäin :D En tiennyt koiranulkoilutuksen olevan välineurheilua ennen näiden koirakoiden tapaamista :D


    • Hoitokoira

      Joo tosiaan itse olen vähän samaa mieltä että koulutus on turhaa koska koira ei parissa päivässä mitään opi ja koska koulutus ei jatku enää kotio palatessa. Mutta on se raivostuttavaa kun tuota metsää ei kuitenkaan kovin paljoa tuossa takana ole, eli autoteitä vältellessä ei kovin pitkiä lenkkejä tule ellei ravaa samaa polkua montaa kertaa edestakaisin... Ja ne vastaantulevat koirat on todella kammottavia kohdata, juuri siksi kun koira villiintyy aivan täysin, lähes hallitsemattomaksi.

      Lenkitysvarusteina toimii valjaat sekä fleksi, jonka tosin pidän hyvin lyhyellä enkä päästä koiraa kauas. Piti käydä ostamassa vedonestovaljaat koiralle, mutta koska on hoitokoira, ei montaakymppiä huvittaisi sijoittaa koiraan kun ei niille enää kohta ole käyttöä..

      On se vaan ärsyttävää kun itselle tulee melkein hiki jo alle kilometrin jälkeen kun ei tuo osaa yhtään kulkea hihnassa..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2468
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2230
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2059
    5. 173
      1876
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      43
      1865
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1548
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe