Kun lapsi täyttää 17v,

pitääkösuuttua

hänestä ei enää makseta lapsilisää. Voidaanko perheen tulona silti huomioida samana kuukautena lapsesta saatu lapsilisä ja lapsen saama opintotuki? Näinhän käy, jos tammikuussa saatu lapsilisä lasketaan helmikuun tuloksi ja helmikuussa saatu opintotuki huomioidaan helmikuun tuloksi.

12

165

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NäinOn_

Kyllä se niin menee että 22.1 maksuun tuleva lapsilisä ja 4.2 maksuun tuleva opintotuki ovat molemmat käytettävissä olevaa tuloa helmikuulle.

• pitääkösuuttua

Minä en usko tuota.

• Hellanlettastaas
        pitääkösuuttua kirjoitti:

Minä en usko tuota.

Oisko uskottovampaa jos ei sitten huomioitaisi kumpaakaan tulona ja lapsi saisi täyden perusosan ilman mitään tuloja? Ja jos vielä laitetaan vähän täydentävää toimeentulotukea siihen päälle vaikka 200e? Riittäisikö se? Vai vieläkö lisää tahdot?

Mutta joo. Kyllä se noin menee että molemmat ovat tuloa helmikuulle, ellei sitten paikkakunnan käytäntö ole ollut huomioida kuun lopussa tuleva lapsilisä aina kuluvan kuun tuloksi jolloin sitä ei tuossa tilanteessa enää helmikuulle huomioida.

• dsasasaa

Näin se vaan menee.... ja laskempa paukahtaa äkkiä plussalle. Jos tuo nuori muuten on amiksessa, niin sillon sossu velvottaa nostamaan opintolainaa, muuten ei ole oikeutta tt-tukeen.

• pitääkösuuttua
        Hellanlettastaas kirjoitti:

Oisko uskottovampaa jos ei sitten huomioitaisi kumpaakaan tulona ja lapsi saisi täyden perusosan ilman mitään tuloja? Ja jos vielä laitetaan vähän täydentävää toimeentulotukea siihen päälle vaikka 200e? Riittäisikö se? Vai vieläkö lisää tahdot?

Mutta joo. Kyllä se noin menee että molemmat ovat tuloa helmikuulle, ellei sitten paikkakunnan käytäntö ole ollut huomioida kuun lopussa tuleva lapsilisä aina kuluvan kuun tuloksi jolloin sitä ei tuossa tilanteessa enää helmikuulle huomioida.

Elikkä ei huomioitu, mikä on täysin oikein, koska ei kahta etuutta tule huomioida päällekkäin. Sehän ei ole asiakkaan valinta, minä päivänä kela rahat maksaa.
        Itse asiassa ei huomioitu edes opintotukea, koska kela ei ollut tehnyt päätöstä asiasta ttt: käsittelyhetkellä.

Jos olisi huomioitu samalle kuukaudelle, olisin valittanut loppuun saakka. Onko kokemuksia juuri tästä?

• Petu_
        dsasasaa kirjoitti:

Näin se vaan menee.... ja laskempa paukahtaa äkkiä plussalle. Jos tuo nuori muuten on amiksessa, niin sillon sossu velvottaa nostamaan opintolainaa, muuten ei ole oikeutta tt-tukeen.

Tähän pitää nyt ottaa kantaa ja todeta, että STM:n ohjeiden mukaan alaikäistä ei koskaan pitäisi velvoittaa nostamaan opintolainaa. Ei myöskään lukio opiskelijaa.
        Käytännössä lainannostopakkoa ei pitäisi olla silloin kun lapsi opiskelee ensimmäistä peruskoulun jälkeistä tutkintoa. Oikeustapauksia asiasta ei taida olla, ainakaan Finlexin -tietokannassa, mikä tarkoittanee, että kunnat noudattavat STM:n ohjetta jos vain asiakas siihen ymmärtää vedota.

• Hmmmmmmm

On kokemusta.

Homma menee niim että pitää kaivaa se ihan ensimmäinen toimeentulotukipäätös missä on lapsilisä ekan kerran huomioitu tulona. Jos siinä on huomioitu vaikka helmikuun tulona 22.2 maksettu lapailisä, ei viimeisimpään päätökseen voi enää huomioida tulona marraskuulle 22.1) maksuun tulevaa lapsilisää ja marraskuun opintotukea.

Sillä ei ole mitään väliä saako yhtä, kahta vaiko kolmea etuisuutta yhtäaikaa. Vrt. Eläkkeet, asumistuki ja palkka.

• pitääkösuuttua

Eläkettä, asumistukea ja palkkaa voi saada päällekkäin (samassa kuussa), mutta opintotukea ja lapsilisää ei , joten eivät ole vertailukelpoisia nuo mainitsemasi 'etuisuudet'.

• Älänytsuutu
        pitääkösuuttua kirjoitti:

Eläkettä, asumistukea ja palkkaa voi saada päällekkäin (samassa kuussa), mutta opintotukea ja lapsilisää ei , joten eivät ole vertailukelpoisia nuo mainitsemasi 'etuisuudet'.

Sillä etuisuuden maksupäivällä on väliä toimeentulotuessa.

Miten oikein maksat tammikuun vuokran 22.1 maksuun tulevasta takuueläkkeestä? Et mitenkään, joten siksi tammikuulle huomioidaan tulona joulukuun 22. päivä maksettu joulukuun eläke. Sama juttu jos saa joulukuun palkan tililleen vasta 31.12, niin sehän on tammikuun tuloa eikä joulukuun koska ei kuun lopulla maksuun tulevalla tulolla voi sen kuun elämistä kustantaa.

• pitääkösuuttua
        Älänytsuutu kirjoitti:

Sillä etuisuuden maksupäivällä on väliä toimeentulotuessa.

Miten oikein maksat tammikuun vuokran 22.1 maksuun tulevasta takuueläkkeestä? Et mitenkään, joten siksi tammikuulle huomioidaan tulona joulukuun 22. päivä maksettu joulukuun eläke. Sama juttu jos saa joulukuun palkan tililleen vasta 31.12, niin sehän on tammikuun tuloa eikä joulukuun koska ei kuun lopulla maksuun tulevalla tulolla voi sen kuun elämistä kustantaa.

Etkö ymmärrä, että eläkettä ja palkkaa ei voi verrata lapsilisään eikä opintotukeen. Kun lapsilisä PÄÄTTYY, alkaa opintotuki.

Asia on minun osaltani loppuunkäsitelty. Jos et ymmärrä niin se on voivoi.

• SivustaSeurannut

Jos oikein tiukasti lakikirjaa tulkitsee, niin eri etuisuudet tulee huomioida niiden maksupäivien mukaan tulona.

Mutta useinhan sosiaalialalla työskentelevät henkilöt katsovat tiettyjä asioita ns. sormien läpi kun hakijalla ei ole kykyä omaa taloutta hallita niin että kykenisi esim. säästämään tuon 26. päivä tulleen tulon seuraavalle kuulle vaan kaikki rahat menee heti.

Ongelmia voi tulla sitten kun etuisuuden tai niiden maksupäivät vaihtuvat ja hakija haluaakin saada ainakin toisen maksuista itselleen extratulona ilman että sitä huomioitaisiin tulona ja sitten valittaa niin pitkään ja kovaa että saa haluamaansa kohtelua. Nämä ihmiset tunnetaan nimellä "minä-minä-minä-vaadin" -ihmiset ja heitä löytyy niin kanta- kuin uus-suomalaisistakin toimeentulotuen hakijoista. Heille yleensä järjestyy erityiskohtelua kun ovat niin hankalia ja elämänhallinta heikkoa että sosiaaliset perusteet erikoiskohteluun täyttyvät. Usein myös kiristävät omalla lapsellaan ja jättävät esim. vuokrat tahallaan maksamatta ja sitten hakevat vuokravelkoihin tukea sosiaalitoimistosta.

• pitääkösuuttua

Miten edellisen kuukauden lapsilisän voi ottaa tulona huomioon, kun ensimmäisen kerran hakee toimeentulotukea ja itse johtava sostt sanoo että voi hakea edellisen kuukauden tai kuluvan kuukauden tuloilla?
        Asiakas hakee kuluvan kuun tuloilla.

Missä kohtaa tämä saman kuun lapsilisä pomppaakin sitten seuraavan kuun tuloksi (kuten on tehnyt). Välissä ei ole mitään mainintoja siitä, minkä kuun tulo lapsilisä kulloinkin on, mutta lähtökohta oli saman kuun - sitten tyhjää - sitten edellisen kuun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2769
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      16
      2577
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2278
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1871
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      38
      1582
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1555
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1483
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1363
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      28
      1204
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26