Haluatko näin kovasti kirjailijaksi?

Vähännaurattaa

Tämä voi kuulostaa hieman ''random'' kysymykseltä, mutta tässä se nyt on:
Kun luette toisten kirjailijoiden kirjoja, teistä tulee kateellisia?
Itse olen huomannut, että aina kun luen jotain tosi hyvää kirjaa, minulle tulee kateellinen ja epätoivoinen olo. ''Miksi kirjailija on niin hyvä? En minä noin hyvin osaa kirjoittaa...''

Onko kellään samaa juttua? :D

8

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minenhaluu

      Ei kyllä enää nykyään ole, mutta ehkä joskus aikaisemmin on ollut. Eikö nuo julkaistut kirjat ole kuitenkin käynyt läpi kustannustoimittamisen ja niitä on siis ryhmätyönä paranneltu. Onhan tietenkin sellaisia kirjailijoita, jotka tulee eri kulttuurista ja kirjoittaa niin eri tavalla, että sitä ihmettelen itsekin.

    • aloittelevakirjailija

      En tule kateelliseksi lukiessani erityisen hyvää kirjaa, päinvastoin. Hyvä kirja motivoi minua pyrkimään itsekin entistä paremmaksi kirjoittajaksi, ja kirjan luettuani jään usein pohtimaan, miksi kyseinen kirja oli niin hyvä. Johtuiko se kielestä, juonenkuljetuksesta, ideasta, henkilöistä jne...

      Sitä myös ikäänkuin ajatteelee, että "jos joku muu pystyy tuohon, niin miksen minäkin voisi kehittyä kirjoittajana?" On myös totta, mitä nm. Minenhaluu tuossa edellä sanoi, että valmis kirja tai yhtä lailla esim. antologiassa julkaistu novelli on käytännössä aina enemmän tai vähemmän yhteistyön tulos, sillä jokaista kustannettua tekstiä on editoitu kustannustoimittajan kanssa.

      Sellaisen jossain määrin lukukokemusta häiritsevän huomion olen tehnyt, että välillä kun luen ei-niin-hyvää kirjaa, alan miettiä, kuinka itse olisi saman sanonut tai kuinka muuttaisi juonenkulkua. Ennen kuin aloin itse kirjoittaa, eivät moiset mietteet häirinneet.

      Joka tapauksessa kirjailijaksi haluavan kannattaa lukea paljon. Hyvän kirjallisuuden lukeminen opettaa paljon, ja huonommastakin kirjasta voi oppia ainakin sen, ettei ole pakko tehdä itse samoja virheitä.

    • gasolinefuel

      Minua hyvän kirjan lukeminen innostaa kirjoittamaan. Käytän siis kirjoja polttoaineena kirjoittamiseen.

    • Leserin

      Kyllä tulen kateelliseksi, ihan totta.
      Joskus se tunne menee nopeasti ohi ja toisinaan se jää kalvamaan mieltä. No se kalvaminen on juuri tuota, mitä ylempänä jo kirjoitettiin. Eli siitä hyvin kirjoitetusta kirjasta voisi todellakin ottaa oppia ja kehittyä itse sitten eteenpäin.

      Olen yrittänyt ja pakertanut kirjoittamista koko ikäni. Vielä en ole päässyt tien päähän asti. Joku siinä vain kutittaa, ei voi lopettaakaan.......
      Eilen kävi niin, että huomasin kirjaa lukiessa sen, kuinka olen kiinnittynyt ihan liikaa sivuhenkilöihin. Tajusin myös, että päähenkilö kannattaisi esitellä jo alussa - eli minun päässä hän on aivan elävä ihminen, mutta ei taatusti lukijan päässä.

    • Luen_ja_kirjoitan

      Minä en ole koskaaan ymmärtänyt tuota kateellisuuspuhetta. Koskeepa se mitä tahansa. Mutta mitä nimenomaan teksteihin tulee, niin

      a) Mitä parempaa tekstiä luen, sitä enemmän nautin siitä ja sitä parempi oloni on

      b) Mitä enempi julkaistaan kotimaisten kirjoittajien esikoisia tai ylipäätään kotimaista kirjallisuutta (ellei se ole kauhean huonoa) , sitä tyytyväisempi on oloni : kirjoja ja kirjallisuutta siis vielä on ja sitä tuotetaan!

      Myös kun olen kurssilla, tykkään, jos siellä on minua parempia kirjoittajia. Se kertoo, että olen oikealla kurssilla. Jos taas....no olkoon.

    • potteeeer

      Nuorempana kun luin Harry Pottereita olin ihan suu auki, että miten joku osaa kirjoittaa näin hyvin. Mutta en oikeastaan ollut kateellinen vaan jatkoin sinnikkäästi omia kirjoituksiani. Jokin aika sitten luin Harry Potterin ensimmäistä osaa ja minua huvitti hieman, kun huomasin kuinka se ei ollutkaan niin hyvin kirjoitettu kuin muistin. Teksti vaikutti jossain kohdin jopa hyvin tönköltä. Mutta en siis moiti Potter kirjoja! Kaikki kunnioitus kirjailijalle, joka on keksinyt loistavan juonen ja henkilöt! :)

    • pöytälaatikonHaamu

      En tule kateelliseksi, mutta saatan lannistua, kun mietin, että näin loistavaa tekstiä en saa koskaan aikaiseksi. Siitä toipuu, kun lukee jotain vähemmän loistavaa tekstiä. Yleensä riittää, kun otan jonkun puolison jättämän kirjan ja luen siitä sivun. Sitten totean, että tämmöstäkin on julkaistu, myyty ja vielä joku haluaa lukeakin tätä.

    • nominävain

      En tule kateelliseksi toisten kirjoja lukiessa, mutta toisten kirjailijoiden haastatteluja lukiessa kyllä. Kateus on siitä hieno tunne, että se kertoo meille, mitä haluamme elämältä. Toki kateuteen ei auta jäädä rypemään, koska silloin tuhlaa hyvää aikaa tehdä sitä mitä tuo kateuden aiheuttaja on jo saanut aikaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      189
      7506
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4342
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2135
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2069
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1889
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1706
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1695
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1639
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1613
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe