Vara-akku takakonttiin ja lataus pistokkeesta,

ylihuomenna

mitä mieltä olette, voiko nyky autoille antaa virtaa irrallisesta vara-akusta kaapeleilla.

olen aina antanut ja saanut omiin autoihin, eikä ole mitään ongelmia ollut, viimeinen autoni 2015, jolla antanut jo useita kertoja, myös uusille.

mutta nyt on kyse työnantajan autosta jolla menen lentokentälle ja tulen 4 viikon kuluttua.

Olisiko vara akku ja sen lataaminen 12v pistokkeesta ok varmuus ratkaisu.

9

2456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Menovesi

      Mielestäni suurin ongelma Sinulla on se, että autosi elekroniikka on syö 4 viikossa akun niin kuiviin jos on kova pakkanen silloin kun palaat Suomeen, on akkusi purkautunut tyhjäksi ja jäässä. Jäätynyt akku on aina suuri riski vaikka vara-akulla saisitkin auton käyntiin. Riski tilanne on siinä, kun irrotat apu akun ja kone käy. Silloin ei jäätynyt akku pysty ottamaan virtaa vastaan ja säätötekniikka ei pysty vastaamaan syntyneeseen tilanteeseen.
      Tarkenna vähän, mitä tällä tarkoitat: "Olisiko vara akku ja sen lataaminen 12v pistokkeesta ok varmuus ratkaisu."

      • ALOITTAJA.vaan

        "Tarkenna vähän, mitä tällä tarkoitat: "Olisiko vara akku ja sen lataaminen 12v pistokkeesta ok varmuus ratkaisu."

        Omassa autossa vara akku on lähes aina kiinni takakontin auton 12 V pistokkeessa. Kesällä vara-akusta menee johto kylmälaukkuun, siten kylmälaukku toimii muutaman tunnin vaikka auton pistokkeesta katkeaa virta. Ja taas ajossa vara-akku latautuu auton 12V pistokkeesta. Talvella vara-akku on myös latauksessa ja valmiina jos tarvitsee.

        Ottaisin siis vara-akun takaa, jolla antaisin virtaa auton akkuun ja laittaisin Webaston päälle ja sitten käynnistän. Tietysti pysäyttäisin moottorin kun otan vara-akun liittimet irti.

        Nykyään vaan vaikkapa LED-lampun kokeilu peruutusvaloon teettää ongelmia, mitään ei uskalal kokeilla kuin kesällä ja huollon lähellä.

        ( vara-akku on vanhassa kylmälaukussa, päällä kangasta, kansi ja kaikki kiinni hihnalla. selkänojan takana.


      • Menovesi

        Kyllähän esittämäsi systeemi toimii, mutta siinä voi tulla ongelma. Nythän on tilanne se, että Sinulla on kaksi akkua kytketty rinnan yhteen liian ohuella johdolla. Ajatellaan tilannetta, että auton oma akku alkaa hyytyä ja käynnistät autoa pikku pakkasella, niin silloin käynnistys ottaa virtaa vara-akusta joka on kytketty siihen 12 v liittimeen. Nämä mainitsemasi 12 v ulosotot on yleensä johdotettu melko uhilla johdoilla, ja vaarana johdon palaminen.
        Systeemin vaarat loppuisivat laittamalla vaikka plus johtoon sen 12 v ulosoton perään tasasuuntaus DIODIN, niin silloin virtaa ei lähde akusta poispäin, mutta latausvirta menee akulle.
        http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=2075_11_1012_1802&products_id=2796


      • huonosysteemi

        Tuo diodi vaan pudottaa noin 0,7v jännitettä joka on muutenkin jo pudonnut latausjännitteeseen nähden tupakan sytyttimen ohuissa ja pitkissä johdotuksissa joten voi olla että sen jälkeen akku ei enää lataannu ollenkaan.

        Jos auton laturi tuottaa 14,4 volttia ja se on johdotettu paksuilla kaapeleilla akun lähelle pääsulakerasialle ja akulle, siinä on todennäköisesti jotain 14,2 volttia kevyesti ja akku lataantuu hienosti.

        Mutta pääsulakerasialta lähtee johdotukset seuraaville sulakekeskuksille joissa on kymmeniä ampeereita kuormitusta, siellä jännite voi olla enää vaikka 13,7 volttia. Sitten mennään vielä tupakan sytyttimelle jollain 1,5mm2 kaapelilla ja sinne laitetaan akku joka ottaa latausvirtaa niin jännite voi olla vain jotain 13,4 volttia tms.

        Eli voltti on jo hävinnyt matkalle. Tuohon vielä diodi niin jännite on enää 12,7 volttia jolla ei akkua ladata. Tämä jännitehäviö lienee estänyt mm. sytyttimen pistokkeen sulakkeita palamasta, jos akku on lämmin ja vajaa niin jos se saa täyden latausjännitteen on virta paljon enemmän kuin 10-15a. Käynnistyksen aikana pistoke lienee muutenkin irtikytketty.

        Turvallisempi ja parempi ratkaisu olisi esim. invertteri tupakansytyttimeen (riittää vaikka pieni 150w) johon älylaturi kiinni joka lataamaan vara-akkua. Teho häviöllä ei ole merkitystä. Kylmäkaappi pitäisi kytkeä kyllä sitten siihen sytyttimen pistokkeeseen jos sen sulakkeet kestää, ei vara-akkuun.

        Kaikista paras olisi vetää kunnollinen paksu kaapeli vara-akkuun laturilta, pääsulakerasialta, alkup. akulta tms. automaattisella jännitteen tunnistavalla releellä tai laturin ohjaamalla releellä.


      • Menovesi

        Kiitos Sulle että otit esille sen DIODIN kynnysjännitteen. Tiesin kyllä tuon jännitehäviön, mutta en tullut ajatelleeksi asiaa loppuun asti.
        Olen edelleenkin tuon esittämäni kytkennän takana, sillä vaikka jännite vähän putoaakin, ei vara-akkua paljoa kuormiteta, ja suurimman osanhan vara-akku on latauksessa.
        Kun vaihdetaan Diodi 0,2 voltin kynnysjännitteiseksi jää jännitehäviö 1/4 osaan aiemmasta.
        Kas tässä, ja vielä halvempikin.
        http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=2932


    • miinusjohtoirti

      otat nyt akun miinusjohdon irti niin se ei pääse tyhjentymään seisonnan aikana.

    • Mennen-tullen

      "otat nyt akun miinusjohdon irti niin se ei pääse tyhjentymään seisonnan aikana." Jos kyseessä Mersu, niin seuraava käynnistys onkin sitten korjaamolla, ja luottokortti vinkuu. Että sellainen neuvo.

      • Vanhassa.paremmin

        Ja tätä ne sanovat autotekniikan kehitykseksi!


      • Muitakin_on

        Eikä vain Mersussa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe