Minulla on merivesijäähdytteinen Yanmar 3gm vuodelta 1986. Kone on hyvässä kunnossa, mutta jokavuotinen ongelma on se, että öljytikun putkesta suoritettu öljyn imu ei millään tahdo onnistua. Olen kokeillut perinteistä messinkipumppua ja Bilteman alipainepumppuia ja lopputulos aina yhtä huono. Kone on ollut lämmin, jotem siitä ei olekysymys. Onko kellään mitään hyvää ratkaisua asiaan? Asia ei liene tuntematon, koska olen joskus ulkomaisissa keskustelupalstoilla nähnyt saman kysymyksen, tosin siihen ei siellä ole tullut mitään selvää ratkaisua.
Viitaten toisessa keskustelussa olleeseen 2gm öljynvaihtoon: jos minulla olisi kone autotallin pöydällä laittaisin öljypohjaan varmasti kiinteän pumpun!
Yanmar 3 gm:n öljynvaihto
12
182
Vastaukset
- miteneroaamuista
Yhdessä aikaisemmassa veneessäni oli Yanmar 3GM, mutta ei minulla ollut ongelmia sen öljynvaihdoissa. Itsekin käytin aivan tavallista öljynvaihtoruiskua, jonka muoviletkun työnsin mittatikun reiästä öljypohjaan. Se miten syvälle letkun työnsi, vaikutti kyllä imemiseen. Jos työnsi liian syvälle, letku ilmeisesti meni mutkalle ylöspäin ja hörppäsi ilmaa ennenkuin vanhat öljyt tuli ulos. Kanisterista kannattaa katsoa, että riittävästi on tullut.
Minkälainen ongelma Yanmarissa voisi olla muihin moottoreihin verrattuna? Eikö rakenne ole suunnilleen sama kaikissa?- mermies
Onhan sinulla ollut öljyntäyttökorkki auki, kun olet imenyt öljyä ulos?
- sama_
Tämä oli tarkoitettu alkuperäiselle kysyjälle.
Niinkuin "miteneroaamuista" kirjoittaa tulisi käyttää erillistä putkea työnettynä mittatikun putkesta öljypohjan pohjaan asti.
Mittatikun putki ei yllä pohjaan...- kysyväeitieltäeksy2
On ollut öljyntäyttökorkki auki ja olen käyttänyt kupariputkea, joka on mennyt pohjaan asti.
Alkuperäinen kysyjä - mikseimuoviletku
kysyväeitieltäeksy2 kirjoitti:
On ollut öljyntäyttökorkki auki ja olen käyttänyt kupariputkea, joka on mennyt pohjaan asti.
Alkuperäinen kysyjäMahtaako kupariputki olla tarpeeksi notkea, että sen saa helposti vietyä öljypohjaan asti? Omassa moottorissani se ei onnistuisi. Ohut, öljytikun reiästä mahtuva muoviletku on helpompi vaihtoehto.
- Kupariputken
kysyväeitieltäeksy2 kirjoitti:
Alkuperäinen kysyjäSeinämävahvuus on huomattavasti suurempi eikä ulkohalkaisijakaan välttämättä paras mahdollinen imuputkeksi. Lisäksi lämmönjohtavuus kylmissä olosuhteissa vielä hyydyttää öljyä kaidassa pillissä. Siis optimihalkaisijainen, ohutseinämäinen muovinen imuputki, jonka alapää on viistottu, ettei se tukkeennu ollessaan päin pohjaa. Sellainen putki yleensä tulee pumpun mukana.
Kiinteä pumppu on kuitenkin yliveto, ei mene hukkaan lainassa, ei tiputa letku eikä pumppu öljyjä säilytellessä:-)
- juu987
Oletko mitannut öljyn lämpötilaa, että on varmasti riittävän lämmintä? Tuohan onnistuisi hyvin edullisella digitaalisella kinkkumittarilla.
- digitus
Ei tarvita kinkkumittaria! Kaikkein edullisin "digitaalinen" mittari on sananmukainen: latinan sana digitus tarkoittaa sormea!
Sormimittari toimii käytännössä niin, että tunnustelet sen muovikanisterin lämpöä, johon öljyä imet moottoristasi. Jos tuntuu kuumalta, on riittävän lämmintä. Saman kyllä huomaa kanisteriakin koskematta, jos öljyä ilmee käsiruiskulla.
- 1ooooooooooooooooooooooo
Ei ole väliä jos ei saa ihan tyhjäksi pääasia että suurin osa tulee.Koneen käyttötunnit on kuitenkin niin vähäistä.Itse olen vaihtanut noin liki 20 vuotta ja kone toimii edelleen hyvin
- oljyn
Mittatikun pidike pois, irroittamalla ne kaksi ruuvia niin tulee lisää helpotusta isomman aukon myötä.
- 36ft
Bilteman muutaman kympin sähköisllä pumpulla sain kyllä tyhjennettyä. Mukana ohut muovoletku joka mittatikun aukosta sisään. Jos letku kaarella niin ei tahdo onnistua. Suoristin imuletkun etukäteen kun laatikossa oli kiepillä. Nyt makeavesijäähdytteinen 3gm onnistui kyllä helpommin kuin edellisen veneen merivesijäähdytteinen 3gm30.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .974737Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403173Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503135Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4062229Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2351378Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 691132
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301104Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1181020