Muutama kysymys!

Interreilauskiinnostaa

Eli kiinnostaisi lähteä reilaamaan, lähinnä käytännön jutut jännittää..

1. Onko sitä interrail-passia helppo täyttää ja myös käyttää sitten ulkomailla?

2. Puhutaanko Länsi-Euroopassa hyvää englantia (Espanja, Alankomaat, Belgia, Ranska)?

3. Millaisia ovat juna-asemat Euroopassa? Onko kyltit ja muut Englanniksi? Entä ovatko asemat hirveitä sokkeloita? Onko vaikeaa löytää oikeaan junaan?

4. Eikä Visa Electron käy joka paikassa? Mites esim hostellin varaus, voiko käteisellä maksaa vai miten?

Voi kertoa kokemuksia yms jos haluaa.

5

229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kymysyksiä

      Ja vielä se että tarkoittaako esim tuo 10/kk global passi sitä että kuukaudessa voi matkustaa kymmenenä itse valitsemaan päivänä? Vai mitä?

    • 57oi3324i

      Ja vielä yksi viesti:

      - Onko lentokentältä helppo päästä pois ja takaisin?

      - Tarkoitus olisi lähteä reilaamaan näin: Saksa-Alankomaat-Ranska-Espanja. Suomesta Saksaan ja Saksasta takaisin. Vai olisiko järkevintä aloittaa reili Ruotsin kautta junalla? Tai kenties lentämällä Espanjaan ja sieltä sitten ylöspäin?

    • Suunnitelmallisuutta

      Tämä tukee hiukan myöhässä, mutta jospa tästä jollekin on iloa. Interraililla en ole ollut, mutta aika paljon junalla Euroopassa matkustanut, esim. Barcelona - Madrid - Bilbao - San Sebastian - Bordeaux - Pariisi - Reims - Lille - Bryssel - Amsterdam.

      2. Puhutaanko Länsi-Euroopassa hyvää englantia (Espanja, Alankomaat, Belgia, Ranska):

      - Alankomaat: Käytännössä kaikki puhuvat hyvää englantia
      - Belgia: Kohtalaista englantia, Bryssel voi kyllä olla poikkeus.
      - Espanja & Ranska: Taso vaihtelee todella paljon, olen törmännyt jopa tapauksiin että hotellin (ainut) respan henkilö tai lipunmyyjä ei puhu sanaakaan englantia, mutta aina on pärjätty ja kyllä asiat aina jotenkin järjestyy. Muut ihmiset auttaa aika usein mielellään myös. Puhelimeen kannattaa ladata googlen translate siihen offline kielipaketit. Se osaa kääntää kamerassa näkyvän tekstin, joka auttaa yllättävän paljon satunnaisiin lappuihin ja muihin ilmoituksiin.

      3. Millaisia ovat juna-asemat Euroopassa? Onko kyltit ja muut Englanniksi? Entä ovatko asemat hirveitä sokkeloita? Onko vaikeaa löytää oikeaan junaan?

      - Juna-asemat on yleensä aika samanlaisia, iso aula jossa taulu josta näkee lähtevät junat & raiteet. Raiteet on myös yleensä hyvin merkitty ja helppoja löytää, kunhan pitää huolen ettei mene samalta raiteelta lähtevään aikaisempaan junaan niin ongelmia ei pitäisi olla. Kannattaa siis tarkistaa raidetta etsiessä että milloin siinä lähtee edellinen juna.

      - Englantia ei muutamaa exit -kylttiä lukuunottamatta kannata kaikista maista odottaa löytävänsä.

      Onko lentokentältä helppo päästä pois ja takaisin?

      - Vaihtelee todella paljon riippuen lentokentästä. Osassa on kätevä juna / metro -yhteys, toisissa bussi. Wikitravel ja lentokentän nettisivut kertoo yleensä hyviä ohjeita.

      Muita kokemuksia:

      - Itse varaan aina lennon Suomesta johonkin halpaan kohteeseen, sieltä junalla eteepäin ja toisesta kaupungista takaisin. Kaupunkien välillä myös (halpa)lennot voi olla hyvä vaihtoehto.

      - Netistä voi varata myös suurimman osan euroopan maiden junalipuista, ja osasta saa todella hyviä alennuksia jos sen tekee etukäteen.

      - Saksassa on osavaltio-kohtaisia päivälippuja regional -tason juniin, 2 henkeä matkustaa päivän n. 30 eurolla yhteensä, eroja osavaltioden välillä.

      - Tokion rautatieasemiin verrattuna euroopassa on helppoa ;)

      • Gnuut_Möller

        Suunnitelmallisuutta kirjoitti!
        "Tämä tukee hiukan myöhässä, mutta jospa tästä jollekin on iloa"

        Paljon on iloa lukea noin hyvää tekstiä. Monelle on nyt paljon helpompaa tehdä päätös lähteä liikkeelle.

        Kiitos minunkin puolesta.


    • PussiHomo

      Jos hyppään pikajunan eteen selviänkö hengissä interrail kortilla?

      Vitun nautakyselijät. Menkää sinne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      238
      5411
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      124
      4363
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      330
      2122
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1563
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      8
      1452
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1205
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      179
      1080
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      929
    9. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      837
    10. 46
      813
    Aihe