Ajattelin täältäkin kokeilla saada vinkkejä.
Tilanne on se, että koen voimakasta vihaa minua väärin kohdellutta lähisukulaistani kohtaan. Hänen käytöksensä aiheutti niin suuren pettymyksen, että meni muutama vuosi päästä siitä yli, mutta nyt tilalle on tullut viha kaikesta vuosien varrella kertyneistä teoista ja sanoista. Emme ole enää missään tekemisissä, joten sitä ei tarvitse miettiä eikä tuo henkilö enää pysty minua vahingoittamaan, koska pystyn puolustamaan itseäni.
Olen käynyt kahdesti terapiassakin puhumassa asiasta, siellä pääsin irti pettymyksen tunteesta (miksi annoin kohdella itseäni huonosti), mutta vihaan asti ei vielä päästy eikä minulla nyt ole varaa terapiaan. Jonkin verran olen asiasta keskustellut puolison ja ystävän kanssa, mutta siitä ei ole ollut apua. Mitä keinoja olette käyttäneet vihaamisen käsittelemiseksi ja siitä eroon pääsemiseksi?
Sitä ei tarvitse kertoa, että viha vahingoittaa vain minua, sen tiedän jo. Anteeksi antamisen rituaaliakin olen kokeillut, ei se auttanut, luin kirjan anteeksiantamisesta, mutta ehkä itse vihaamista pitäisi ensin käsitellä ennen kuin anteeksi voi antaa.
Kiitokset etukäteen vastauksista.
Miten eroon vihasta
56
238
Vastaukset
- vihanvankina
Kävin läpi Kuuntelevan kirkonkin vastauksia (parin vuoden ajalta), vaikka en edes kuulu kirkkoon. Siellä ei kuitenkaan ollut yhtäkään vastausta tällaiseen kysymykseen, vaikka kristinuskossa korostetaan anteeksiantamisen tärkeyttä.
Itsekin olen sitä mieltä, ettei vihassa pidä elää ja toivon pystyväni vielä anteeksiantoon, vaikka toinen ei ole anteeksi pyytänytkään. Tälläkin hetkellä vihastani huolimatta käsitän järjellä sen, että hänen tekonsa ja ajatuksensa syntyvät rikkinäisyydestä, vaille jäämisestä ja tarpeesta ulkoistaa oma paha olo ja viha muiden kannettaviksi. Sitäkin olen miettinyt, että onko hän nyt sitten kohdallani onnistunut, kun minusta on tullut vihan kantaja. Hän vihasi minua ja nyt koen samaa tunnetta häntä kohtaan. Eivätkö ihmissuhteet usein toimi näin, omaa kurjuutta jaetaan muillekin niin kuin iloakin. Ehkä osittain on kyse siitäkin, että en hyväksy vihaamistani, koska se tarkoittaa pahan toivomista toiselle, mikä on väärin mielestäni.
Raamatustakin olen katsonut apua. En ole muuta löytänyt kuin kehotuksia antaa anteeksi, mutta vihaaminen estää aidon anteeksiantamisen. - Tarinantoinenpuoli
Sä pyydät ensin anteeksi ja mä katson, annanko.
- Piupalipaupali2
Miksi sua kukaan haluaisi vahingoittaa, oletko aivan sekaisin!?? :D
Herää jo! Me ei olla enää lapsia... - Piupalipaupali2
Niin siksi tietysti, että itse ajattelet jatkuvasti väkivaltaisia ja uhkailetkin sillä mielelläsi...
- vihanvankina
Tarkennan vähän. Mistään konkreettisista anteeksipyynnöistä ja välienselvittelystä en ole enää kiinnostunut, kysyin vain ainoastaan oman tunteen käsittelystä, että voisin jatkaa elämääni rauhassa. Olen vuosien varrella pyytänyt sellaistakin anteeksi mitä ei olisi pitänyt pyytää, vaan olisi pitänyt katkaista vahingollinen suhde jo aikoja sitten. Mutta lapsi ja nuori aina toivoo kuitenkin saavansa rakkautta, sitä enemmän mitä vähemmän sitä on ollut tarjolla (tyytyy pieniinkin rippeisiin, jos ei ole muuta saatavana). Minulle tämä henkilö on sukua vain biologisesti, ei muuten. Ei ole sitä ollut eikä tule koskaan olemaankaan, vaan olen ollut hänelle pelkkä välikappale ja syntipukki omien ongelmien ja sotkujen käsittelyyn. Onneksi elämässä on ollut hyviäkin ihmisiä, biologisenkin suvun puolelta.
Älkää käsitelkö omia sukulaisongelmianne viestini kautta. Tällä palstalla käy 3 miljoonaa kävijää kuukaudessa, joten todennäköisyys törmätä täällä sukulaisenne viestiin on äärimmäisen pieni. - Näinmeillä
Ja sä et ole tehnyt mitään? Etpä...
Minäkään en halua olla sukulaiseni kanssa tekemisissä.
Hänkin on vahingollinen minulle,
ei ole kertaakaan pyytänyt mitään anteeksi (soria ei lasketa),
on erittäin epäreilu ja puolueellinen(!!! Narkit ja muut ovat parempia, ihan vain koska eivät sukua?)
ja nykyisin todellakin sukua vain biologisesti.
Vielä se, että hän "hoiti" suhdettamme skitsofreenikko sukulaisemme välityksellä, ei suoraan minun.
Jututhan ei muutu matkalla yhtään.....
Lisääkin epäkunnioittavaa käytöstä löytyy, mutta en nyt jaksa kertoa.
Hän olisi halunnut sopia, vaikka vihaa(?) minua......
Minäkin olisin voinut jo sopia, mutta puoliso sai järkiini.- vihanvankina
En ole väittänyt, että olisin kaikkeen syytön. Pahin asia oli hänen säälimisensä, koska sääli on yläpuolelle asettumista ja herättää vihaa. Tämän opin terapiassa. Olen käynyt oman osuuteni terapiassa läpi. Hän ei muuten ole koskaan pyytänyt mitään anteeksi, ei sanonut edes sori. Asenne on juuri sama kuin tähän jo vastanneella, pyydä sinä anteeksi ja harkitsen annanko eli muiden anteeksipyytämiset ovat hänelle vain valtapeliä.
Mutta noita tapahtuneita olen jo tarpeekseni miettinyt. Pitäisi päästä pois vihasta, en yleensä ottaen ole sellainen, että märehdin vuosia vanhoja asioita. Kaikki tällaiset ihmissuhdeongelmat usein kuitenkin kääntyvät opiksi jossain vaiheessa. Ehkä kyse on vain ajan kulumisesta.
- Näinmeillä
Jaa, no et ole sitten mun sukulainen, sillä hänkin on juuri tuollainen.
Unohda koko ihminen! <3
Niin minäkin teen.
Aika auttaa..- vihanvankina
Niin, sitten asia muuttuu merkityksettömäksi, kun on oppinut jotain ja sulattanut omat tunteet ja tapahtuman osaksi omaa historiaa. Muut ihmiset auttavat näin, joskus tahtomattaankin siinä, että oppii enenmmän itsestään.
- Omanitsesivanki
Ihminen voi valita elämänasenteensa, ajatuksensa ja tunteensa aivan itse. Jos ei voi tai osaa, mitä se kertoo ihmisestä? Aloita vaikka siitä, että sinun ajatuksesi kertovat vain sinusta, eivät mitään vihaamastasi ihmisestä tai mistään muustakaan elämässä ja maailmassa.
- vihanvankina
"Ihminen voi valita elämänasenteen, ajatukset tai tunteet aivan itse."
Tuo ei kyllä pidä paikkansa. Kyllä reaalimaailma ja biologiakin asettavat useita rajoituksia, tunteet ovat biologisia ilmiöitä ja palvelevat eloonjäämistä, esim. pelon tunne auttaa välttämään vaaraa. Elämänasenne syntyy koetuista tunteista ja kokemuksista, joita ei voi valita, mutta niitä voi tulkita eri tavoin eri elämänvaiheissa esim. saadaan muilta ihmisiltä apua muunlaisiin tulkintoihin. Siksi juuri kysyin apua vihan tunteen käsittelyyn, sitä tunnetta voi tulkita monella tavoin samoin kuin tunteen aiheuttaneen ihmisen toimintaa.
"Sinun ajatuksesi kertovat vain sinusta, eivät mitään vihaamastasi ihmisestä tai mistään muustakaan elämässä ja maailmassa."
Tällaisiä ajatuksia on joissain self help-kirjoissa (esim. Echart Tolle), mielestäni aika empatiakyvytöntä väittää, että toisten kokemuksilla ei ole muuta kuin subjektiivista relevanssia. Kyllä ihminen voi tehdä paikkansapitäviä havaintoja muista ihmisistä ja kokemuksistaan. Tapahtumia ja tunteita tulkitaan eri tavoin, mutta se on eri asia. - vihanvankina
"Ihminen voi valita elämänasenteensa, ajatuksensa ja tunteensa aivan itse. Jos ei voi tai osaa, mitä se kertoo ihmisestä?"
Mitä se mielestäsi kertoo ihmisestä, jos joku ei voi tai osaa valita elämänasennettaan, ajatuksiaan ja tunteitaan aivan itse? Jos esimerkiksi olen köyhä, tunnen itseni syrjäytyneeksi, niin mitä se kertoo minusta? (Itse en voi sietää tällaista olet oman onnesi seppä -ajattelua, se on älyllisesti laiskaa ja tarkoitushakuista.) - vapautumisenMatkalla
Olet yrittänyt jo paljon päästäksesi vihasta ja huomaat, että se on yhä sinussa. Tarvitset ammattitaitoisen terapeutin, joka on itse käynyt läpi oman eheytymisensä eli työstänyt koko lapsuutensa. Näitä terapeutteja on äärimmäisen vähän. Vain tällainen terapeutti voi ohjata sinut läpi niiden tunteiden, jotka ovat edelleenkin kehossasi.
Olen itse käynyt erittäin ammattitaitoisella rosenterapeutilla, jonka avulla olen päässyt purkamaan näitä syvällä tasolla olevia tunnejuttuja. Itse myös koin vihaa ja muita negatiivisia tunteita vuosikausia, enkä niistä vapautunut. Vasta nyt olen kerros kerrokselta edennyt kohti vapautta ja eheyttä. - vihanvankina
vapautumisenMatkalla kirjoitti:
Olet yrittänyt jo paljon päästäksesi vihasta ja huomaat, että se on yhä sinussa. Tarvitset ammattitaitoisen terapeutin, joka on itse käynyt läpi oman eheytymisensä eli työstänyt koko lapsuutensa. Näitä terapeutteja on äärimmäisen vähän. Vain tällainen terapeutti voi ohjata sinut läpi niiden tunteiden, jotka ovat edelleenkin kehossasi.
Olen itse käynyt erittäin ammattitaitoisella rosenterapeutilla, jonka avulla olen päässyt purkamaan näitä syvällä tasolla olevia tunnejuttuja. Itse myös koin vihaa ja muita negatiivisia tunteita vuosikausia, enkä niistä vapautunut. Vasta nyt olen kerros kerrokselta edennyt kohti vapautta ja eheyttä.Tuot esille tärkeän asian. Olen menossa sille samalle terapeutille jolla jo kävin. Tämän keskustelun seurauksena jo tuntuu, että viha on laimennut, kun sain sanottua, että se on voimakasta ja aiheuttaa pahimman eli sen, että toivoo pahaa (mitä pidän vääränä). En minä oikeasti hänelle pahaa toivo. Joskus auttaa sekin, että saa sanottua toisille pahimmat ajatukset. Ne kaksi terapiakäyntiä olivat todella tehokkaat, valtava harppaus, joten kyllä haluan vielä uudestaan mennä, kun rahaa on enemmän.
- Koettu
Hei, ymmärrän todella hyvin ap:n tuntoja, myös sen tunteen, kuinka vihan tunne ahdistaa.
Olen itse ollut samassa tilanteessa ja vasta keski-iässä pystyin selkeästi näkemään, kuinka ilkeästi isosiskoni oli kohdellut minua lapsesta asti ja tilanne paheni vain aikuisena.
Sitten kun asiaa alkaa käsittelemään oikeasti tunnetasolla, siitä seuraa todellakin vihan ja ahdistuksen tunteita.
Nyt on sininkin vihdoin rakastettava itseäsi kaikkineen tunteineen päivineen, johon sinulla on oikeus ja joita tunnet ihan syystäkin!
On ymmärrettävä, että on luonnollista ja oikeus tuntea vihaa piinaajaansa kohtaan.
Kiusaaja ei välttämättä ymmärrä tehneensä mitään väärää, ei edes tiedosta luonnettaan, eikä ilkeyttään. Sieltä tuskin anteeksipyyntyä kannattaa odottaakkaan.
Elä ole ilkeän ihmisen kanssa missään tekemisessä.
Sisällä oleva vihasi kyllä laantuu aikanaan ja muuttuu kunnioitukseksi itseäsi kohtaan, kun et suostu enään kiusattavaksi.
Se muuttuu myös välittämiseksi ja ymmärrykseksi itseä kohtaan ja askel sinun kasvutarinassasi eheyteen, jossa jatkossa piruiluun osaa hymyillen sanoa: Kiitos ei!- vihanvankina
Kiitos ihanan empaattisesta viestistä, joka osuu asian ytimeen kohdallani. Luulen, että olet täsmälleen oikeassa.
Olen koko ajan ollut aivan liian järkiperäinen, tasapuolisuuteen ja ymmärtäväisyyteen pyrkivä sukulaistani kohtaan. Se taitaa olla varsinainen ongelma, etten ole koskaan edes sanonut kenellekään häntä vihaavani, enhän silloin voi tunnetta käsitelläkään. Pahat teot jättävät jälkensä eivätjä ne mene pois mielestä ennen kuin ymmärtää omia tunteitaan.
Siinäkin osut oikeaan, että näin lapsesta asti jatkuneen kieroutuneen suhteen oikein vasta aikuisena. Vasta sitten, kun hän itse sanoi kohdelleensa minua tarkoituksella väärin. Se oli hyvyyttä hänessä, siis se tunnustus (ei kuitenkaan pyytänyt anteeksi, päivastoin, hänen mielestään paha olo oikeuttaa toimimaan väärin toista kohtaan).
Minun täytyy oppia kunnioittamaan, rakastamaan ja ymmärtämään itseäni, ei häntä. - Koettu
Ilkeilyn kohteeksi joutunut ei ole vastuussa ilkeilijän motiiveista, eikä syistä. Jokainen, joka tekee toiselle pahaa, tekee väärin, eikä kiusattu ole velvollinen ymmärtäjän rooliin.
Liika solidaarisuus siskoa tai muuta sukulaista kohtaan mahdollistaa huonon kohtelun jatkumisen.
Tärkeintä siis onkin oivaltaa, ettei suostu kenenkään huonoon käytökseen. Itse tietää, jos joku on aiheuttanut jatkuvasti pahaa mieltä.
Viha väärin tekijää kohtaan todellakin helpottaa pikkuhiljaa, kun hyväksyy tunteen, sekä sen, että tunne on terve ja oikeutettu reaktio.
Viimein koittaa vapaus ja helpotus. - vihanvankina
Koettu kirjoitti:
Ilkeilyn kohteeksi joutunut ei ole vastuussa ilkeilijän motiiveista, eikä syistä. Jokainen, joka tekee toiselle pahaa, tekee väärin, eikä kiusattu ole velvollinen ymmärtäjän rooliin.
Liika solidaarisuus siskoa tai muuta sukulaista kohtaan mahdollistaa huonon kohtelun jatkumisen.
Tärkeintä siis onkin oivaltaa, ettei suostu kenenkään huonoon käytökseen. Itse tietää, jos joku on aiheuttanut jatkuvasti pahaa mieltä.
Viha väärin tekijää kohtaan todellakin helpottaa pikkuhiljaa, kun hyväksyy tunteen, sekä sen, että tunne on terve ja oikeutettu reaktio.
Viimein koittaa vapaus ja helpotus.Olet taas juuri asian ytimessä. Olen itse mahdollistanut sen, että hän kohtelee minua huonosti. Jostain ihmeellisestä syystä on aina tuntunut, että minun on huolehdittava hänestä, mutta hänen ei tarvitse huolehtia minusta. Tällaiset kieroutuneet ihmissuhteet ovat sukulaissuhteissa ihmeen sitkeitä (veri on vettä sakeampaa). Normaalijärki ei toimi. Kenenkään muun en olisi antanut kohdella itseäni tuolla tavalla.
- Koettu
vihanvankina kirjoitti:
Olet taas juuri asian ytimessä. Olen itse mahdollistanut sen, että hän kohtelee minua huonosti. Jostain ihmeellisestä syystä on aina tuntunut, että minun on huolehdittava hänestä, mutta hänen ei tarvitse huolehtia minusta. Tällaiset kieroutuneet ihmissuhteet ovat sukulaissuhteissa ihmeen sitkeitä (veri on vettä sakeampaa). Normaalijärki ei toimi. Kenenkään muun en olisi antanut kohdella itseäni tuolla tavalla.
Itse olen toiminut ihan samoin kuin sinä, enkä myöskään olisi sietänyt vastaavaa kohtelua muilta, kuin siskoltani.
Kait se veri on vettä sakeampaa ja vaikuttaisiko sekin, kun on lapsuudesta asti jo "tottunut" tältä ihmiseltä tietynlaiseen kohteluun, niin sitä oli ikäänkuin tottunut painamaan villaisella ja työntämään pahanmielen tunteet jonnekin syvälle.
Sieltä ne sitten pamahtivat esille, myöhemmin, kuten tuolla edempänä kerroinkin. Ei auttanut, kuin kohdata totuus, jopa ne omat vihan tunteetkin.
Itse kyllä pääsin vihantunteesta lopulta eroon, mutta siskoani en päästä enään "liian lähelle", sillä hän on muuttunut ajansaatossa vain pahempaan suuntaan. - vihanvankina
Koettu kirjoitti:
Itse olen toiminut ihan samoin kuin sinä, enkä myöskään olisi sietänyt vastaavaa kohtelua muilta, kuin siskoltani.
Kait se veri on vettä sakeampaa ja vaikuttaisiko sekin, kun on lapsuudesta asti jo "tottunut" tältä ihmiseltä tietynlaiseen kohteluun, niin sitä oli ikäänkuin tottunut painamaan villaisella ja työntämään pahanmielen tunteet jonnekin syvälle.
Sieltä ne sitten pamahtivat esille, myöhemmin, kuten tuolla edempänä kerroinkin. Ei auttanut, kuin kohdata totuus, jopa ne omat vihan tunteetkin.
Itse kyllä pääsin vihantunteesta lopulta eroon, mutta siskoani en päästä enään "liian lähelle", sillä hän on muuttunut ajansaatossa vain pahempaan suuntaan.Olet käsitellyt asian loppuun, kirjoitat niin selkeästi ja varmasti. Jälleen tunnen suurta tuttuutta kirjoittamassasi kaikilta osin.
Tottumus on toinen luonto, sanotaan. Sukulaisen suhteen on aina sekin, että häntä helposti puolustaa muita vastaan. Esimerkiksi puoliso ja muutama muukin on useasti sanonut, että miksi olet hänen kanssaan tekemisissä, hän ei halua sinulle hyvää, silloin olen aina puhunut hänestä hyvää, puolustanut. En ole hänestä pahaa puhunut ennen kuin välirikon jälkeen ja silloinkin todella vähän, ehkä alle kuusi tuntia ajallisesti :) Eipä ihme, että on vihan tunne käsittelemättä.
Luulen, että puolustamisen tarve tulee siitä, että koen olevani tilastoihme, voisin olla yhtä hyvin olla samanlainen kuin hän, sillä minullahan myös on traumatausta, useita riskitekijöitä, mutta olen ollut onnekas geenilotossa, sillä suhtaudun elämään joustavasti ja positiivisesti (resilienssi), minulla on runsaasti pitkäjänteisyyttä eikä minulla ole alkoholismigeeniä. Lisäksi olen saanut apua muilta ihmisiltä, kun olen tarvinnut (ajoissa) ja olen saanut myös auttaa muita ihmisiä, mistä oppii todella paljon. Elämäni on mennyt todella hyvin, mistä olen valtavan kiitollinen, sillä se ei ole todellakaan itsestäänselvää.
- Kukaheittääekankiven
Ei tähän auta kuin miettiä,mikä saa ihmisen käyttäytymään väärin toista kohtaan.Miksi ihminen tekee niinkuin tekee.Onko ihmisen,väärintekijän omassa historiassa jotain sellaista,joka saa käyttäytymään huonosti toisia kohtaan?Hyvin todennäköistä.Viha on hyvä renki.Mutta huono isäntä.Kiitollisuus hyvistä,vaikka pienistäkin asioista,voi auttaa.Mitä hyvää,väärintekijä on tuonut omaan elämään?Voi yllättää,mutta usein löytyy jotain,kun oikein kaivelee..Ei tietenkään aina.Toivon,että löytyy.Vihan tunne,se tulee usein ennen anteeksiantoa.Kuuluu asiaan.Me ihmiset liikaa.pidättelemme tunteitamme,koska ne pelottavat meitä.Tunteet kertovat meille,missä menemme,sillä hetkellä elämäämme.Kaikki on kuitenkin ohimenevää.niin kiukku sun muukin,kunhan annamme tunteille riittävästi aikaa,olemme pitkäjänteisiä.Pettymys ja suru,siitä syntyy viha.Mihin petyit,mikä toi surun?Olitko itse,osallinen,jollakin tapaa,sen syntymiseen?Jos et,voitko ymmärtää ihmistä,inhimmillistä ja erehtyväistä,edes jollain tasolla,tekemiinsä tekoihin?
- vihanvankina
Kiitos syvällisestä, hienosta viestistäsi ja osuvista kysymyksistä.
Se tässä ainakin on ollut hyvää, että olen vuosien varrella paljon pohtinut miksi ihmisestä tulee sellainen kuin hän on. Sukulaissuhteiden hienous on mielestäni siinä, että törmää ihmisiin, joihin ei muuten koskaan tutustuisi eikä näin näkisi erilaisia elämäntyylejä - ihmiset seurustelevat kaltaistensa kanssa, vaikka se voi olla kapeuttavaa. Hiukan karkeasti ilmaisten olen oppinut, että jos on lusikalla annettu, niin ei voi kauhalla vaatia eli useimmat meistä ovat hyvin pitkälti taustojemme tulosta. Hän ajattelee ja toimii hyvin eri tavoin kuin ne ihmiset, jotka olen itse valinnut elämääni, ja hänen käyttäytymisensä ilmentää toisenlaista arvomaailmaa. Hän ei anna itselleenkään sitä mitä hän tarvitsisi, miten sitten muille. Ei empatiakyky kehity itsekseen eikä siinä ole kyse vain moraalista, vaan kyse on toisilta ihmisiltä (parhaassa tapauksessa vanhemmilta) saaduista eväistä ymmärtää itseään ja muita. Näitä häneltä on jäänyt lapsena selkeästi saamatta. Siitähän on tutkittua tietoakin, että monilla elämänsä ja ihmissuhteensa sotkevilla ihmisillä on takanaan diagnosoimattomia psyykkisia sairauksia, epäluottamusta auttamisjärjestelmään (ei hae apua) ja syrjiviä käytäntöjä yhteiskunnassa. Hänen lapsuutensa on ollut vaikea ja altistava monenlaiselle syrjäytymiselle. Hänen elämänsä on mennyt huonommin kuin hän toivoi, hän on tyytymätön itseensä ja tämä kaikki heijastuu hänen käyttäytymisessään. En olisi koskaan voinut oppia näitä asioita niin konkreettisesti ilman häntä.
Kirjoitat hienosti tunteista myös. Minulle on ollut ongelmana, että pidättelen ja kahlitsen vihan tunnettani, hänellä se, että hän purkaa vihansa muihin, joten olemme jotenkin muodostaneet tässä "parin". Molemmilla on ongelma, ei vain hänellä. - vihanvankina
Kukaheittääekankiven, tärkeä on tuokin, mitä viimeiseksi kirjoitat eli muistuttaa itseään siitä, miten tärkeää on armollisuus muita ja itseä kohtaan, koska kukaan meistä ei ole täydellinen. Kenenkään ei ole helppoa olla toisenlainen kuin on ja jokaisella on ihmisarvo riippumatta hänen teoistaan. Muiden tuomitseminen on helppoa, sen osaa jokainen.
- Koettu
Hei "vihanvankina".
Kirjoitat viisaita ajatuksia ja vaikutat empaattiselta ihmiseltä, joka pystyy ymmärtämään syitä ja seurauksia.
Kun joutuu kohtaamaan kipeimpiä tunteitaan, niin sitä kautta vain vahvistuu, lopulta. Ei niin, että tulisi suojamuureja, vaan niin, että on suora yhteys omiin tunteisiin. Ymmärrys ja välittäminen sisimmästään, itsestä.
Ja silti, toki ymmärrys ja empatia toisen motiiveja kohtaan, kuitenkin niin, ettei enään suostu huonoon kohteluun.
Uskon, että sinä jos kuka saat käytyä oikeutetun vihan tunteesi läpi ja se kääntyy ennemmin tai myöhemmin hellyydeksi itseä ja muitakin kohtaan.
Toivotan kaikkea hyvää sinulle elämässäsi! - vihanvankina
Koettu kirjoitti:
Hei "vihanvankina".
Kirjoitat viisaita ajatuksia ja vaikutat empaattiselta ihmiseltä, joka pystyy ymmärtämään syitä ja seurauksia.
Kun joutuu kohtaamaan kipeimpiä tunteitaan, niin sitä kautta vain vahvistuu, lopulta. Ei niin, että tulisi suojamuureja, vaan niin, että on suora yhteys omiin tunteisiin. Ymmärrys ja välittäminen sisimmästään, itsestä.
Ja silti, toki ymmärrys ja empatia toisen motiiveja kohtaan, kuitenkin niin, ettei enään suostu huonoon kohteluun.
Uskon, että sinä jos kuka saat käytyä oikeutetun vihan tunteesi läpi ja se kääntyy ennemmin tai myöhemmin hellyydeksi itseä ja muitakin kohtaan.
Toivotan kaikkea hyvää sinulle elämässäsi!Olen liikuttunut empatiastasi, itkettää... :) Yksi ongelmani on sekin, etten itsekään ole kovin hyvä pyytämään apua itselleni (ehkä se on sukuvika...) ja siksi toisten ymmärrys tuntuu jopa hiukan järkyttävältä :) (tosin hyvällä tavalla). Kiitos, todella.
- vihastavapaa
Kaiken kertomasi suhteen, olet jo puolitiessä vihasta parantumisessa. Olet käsitellyt monelta kantilta asioitasi ja se on ollut hyvää työtä, jonka aika parantaa. Niin kuin sanotaan "hyvin suunniteltu on jo puolet työstä". En tiedä vihasi laatua, mutta tiedän ettei mikään kestä ikuisesti. Toivottavasti joku aamu heräät ja huomaat, ettei niillä asioilla ole enää merkitystä. Tämä kaikki saattaa nyt tuntua naiivilta, mutta usko pois, että näin se menee. <3
- vihastavapaa
Ei tunnu naiivilta. Olen kerran aiemmin kokenut samantapaisen prosessin ja muistan tuon helpotuksen tunteen. Onneksi vihani ei ole mitenkään kroonista, jäytävää, vaan enemmänkin leimahdus, kun asia tulee mieleen. Toivon, että jonakin päivänä voin jälleen katsoa häntä rakastavasti ja ymmärtävästi, mutta kauempaa :) Tämä keskustelu on auttanut, olen siitä kiitollinen!
- vihanvankina
Kirjoitan nyt tähän pari ajatustani, jotka ovat nyt parin päivän sisällä tämän keskustelun ansiosta tulleet mieleen. Ensinnäkin se, että jos ymmärtäisin omia häntä koskevia reaktioitani yhtä hyvin kuin muka ymmärrän häntä, niin ongelmia tuskin edes olisi. Ihmissuhteissa tulisi ensin pyrkiä ymmärtämään itseään, muut tuovat itsestä erilaisia ja ongelmallisiakin puolia esille, johon yleensä vastataan siten, että aletaan syyttää, ymmärtää ja ruotia sitä toista osapuolta. Vaikka pitäisi keskittyä itseen.
Tämä "ymmärtämiseni" on hyvin voitu hänen puoleltaan kokea säälinä ja yläpuolelle asettumisena. Se ei tosin selitä käytöstä siinä vaiheessa, kun vielä olin lapsi. Mielestäni hänen ihmissuhteitaan luonnehtii valtapeli. Hänen kumppaneinaan on ollut samanlaisia ongelmia omaavia ihmisiä kuin minä eli ihmisiä, jotka ovat liian kärsivällisiä ja ymmärtäväisiä, jolloin hän alkaa halveksia ja "pistellä" heitä (tarvittaessa ihan konkreettisesti, tosin minua hän ei ole lyönyt koskaan). Toisaalta hänellä on ollut myös väkivaltaisia kumppaneita, jolloin hän on saanut olla masokistin roolissa. Hänellä ei ehkä ole ollenkaan kokemusta vakaasta ja normaalista ihmissuhteesta.
Hänellä on päihdeongelma ja humalassa hän on aggressiivinen, pahin pelkoni on ollut nuoruudesta asti, joudun hänestä huolehtimaan vanhuksena. Päihdeongelmaisten omaiset tietävät, mitä se on. Kaikkein paras juttu välien katkaisemisessa on se, että tuo pelko on väistynyt. - Avaavankilasi
Kun viha ei ole rakkauden vastakohta parisuhteissa eikä myöskään lähiomaissuhteissa, niin oletko ajatellut, jos tunteesi onkin kateutta, kaunaa, katkeruutta ... Eli aivan jotain muuta kuin vihaa joksi olet sen naamioinut kun et osaa / pysty / kykene ... oikeaa aihetta jostain syystä käsittelemään.
Kun olet missannut lähiomaisesi elämästäsi, niin et sinä mitään vihaa tunne, sinä olet välinpitämätön ja se on rakkauden vastakohta. Hänen, jota paljon rakastaa, huonoja puoliaan ja epätäydellisyyttään on vaikea kestää ja se aiheuttaa vihaisuutta, jos ei pysty mitenkään aiheisiin vaikuttamaan eikä käsittelemään niitä.
Toisin sanoen: yritäpä jotain muuta kautta ja tietä, kun viha ei näköjään avaudu.- vihanvanki
Minulla on elämässäni kaikkea mitä tarvitsen, ei minun tarvitse tuntea katkeruutta eikä kadehtia ketään. Vaikea muutenkaan kuvitella, mitä hänessä voisi kadehtia.
Viha ja rakkaus ovat monesti lähellä toisiaan, se on totta. Viha voi kertoa tärkeästä ihmisestä irtautumisesta ja pettymyksestä, minkä hän on tuottanut. Luin noita avioerotarinoita, niissä viha vaihtuu välinpitämättömyyteen ajan myötä.
Kummastuttaa se, että ventovieras tietää paremmin sen, mitä minä tunnen ja koen, olen "naamioinut jonkun muun tunteen vihaksi" tai "viha ei avaudu". Miten sinä voit tietää ajatukseni ja tunteeni paremmin kuin minä itse? En koe olevani vankilassa (nimimerkkisi), päinvastoin, koen helpotusta jo tuon vihan tunteenkin myötä. Loppujen lopuksi kävi paremmin kuin hyvin. - vihanvankina
En muuten ymmärtänyt tuota vastakohtaisuusajattelua. Miten niin välinpitämättömyys on vihan vastakohta? Mistä tällainen ajattelu on peräisin? "Kun olet missannut lähiomaisesi elämästäsi, niin et sinä mitään vihaa tunne, sinä olet välinpitämätön"? En ymmärrä ajatuksenkulkuasi. Miksi tunteita pitäisi käsitellä tälla tavoin vastakohtaisuuksina, mitä hyötyä siitä on? Minusta tunteet ovat aika monimutkaisia, miten ne syntyvät ja ilmenevät eri ihmisissä ja yhden ihmisenkin kokemusmaailmassa.
- kukkahattumummo
Olen sitä mieltä, että anteeksianto on todellakin sinut vapauttava.
"Annan itselleni anteeksi"... esimerkiksi vaikka "etten tämän parempaan nyt pysty"
"Annan myös hänelle anteeksi hänen käytöksensä, sillä hän on juuri sellainen ihminen kuin osaa olla, enempään hän ei tässä elämänsä vaiheessa pysty".
Taustaa tähän hieman: isäni oli väkivaltainen alkoholisti, oman lapsuutensa ja historiansa vammauttama ja siltä pohjalta hän jakeli eteenpäin perheelleen sitä mitä parhaiten osasi... tajusin jossain vaiheessa, että hän oli JUURI NIIN HYVÄ isä kuin osasi olla. Enempään hän ei pystynyt. Annoin hänelle anteeksi. Hän olisi ansainnut paremman elämän. Enemmän kuin me muut, jotka osasimme pitää itsestämme huolta.
Tämä oivallus muutti minua ja minun mielipidettäni hänestä ja vapautti minut olemaan pelkästään tytär... ei vahti, ei moraalinvartija, ei paapoja, ei mahdollistaja, ei kärsijä ja mitä kaikkia rooleja sitä otetaankaan suotta aikuisten omaistemme suhteen.- kukkahattumummo
Lisään vielä tähän, että vihasin isääni yli kaiken lapsuudesta aikuisuuteen asti. Nyt kun sitä mietin, miten raskas onkaan vihatun osa... ja vain sen takia, ettei vihan kohde osaa olla "parempi" ihminen.
- vihanvankina
Hyviä ajatuksia. Viha ei tuo hyviä asioita kenenkään elämään, kun taas anteeksiantaminen ja varsinkin anteeksi pyytäminen ovat hienoja, eheyttäviä kokemuksia. Ehdottomuus on ihmissuhteissa pahasta, ainahan ihmissuhteissa loukataan ja tullaan loukatuiksi, mutta silloin kun loukkaaminen on tahallista, pitää havahtua. Se kesti kohdallani liian pitkään.
- Kukaheittääekankiven
Se vaan,että tunteita ei voi pakottaa,eikä"pikakelata"Kaikki ottaa aikansa ja joskus on asioita joita ei voi anteeksi.Jokainen tekee omalta kohdaltaan kuten parhaaksi näkee.Anteeksianto vapauttaa,mutta siihen on usein pitkä ja kivulias tie,ainakin tässä tapauksessa.Anteeksianto vaatii täydellisen aitouden,väärintekijän vaillinaisuuden ja heikkouden tunnistamista.Ymmärrystä,ettei meistä kukaan ole täydellinen ja virheetön ja että toinen toimii omien malliensa ja kasvuympäristönsä sanelemana niin kauan kunnes ymmärtää kyseenalaistamaan ne.Tätä ei kaikki ikävä kyllä tavoita elinaikanaan,kuolevat usein katkeroituneena ja vihaisena.Mutta,se ei alenna heidän ihnisarvoaan,saavat minut tuntemaan vain syvää surua ja myötätuntoa,hukkaan heitetystä mahdollisuudesta .
- vihanvankina
Niin, tunteet laimenevat ajan myötä ja kaikki menee ohi aikanaan. Nyt tuntuu, että enemmän on kyse ihmisestä, jonka kanssa ei olisi koskaan olisikaan pitänyt olla tekemisissä small talkia enempää. Olen ollut hölmö typerys, mutta se on ollutta ja mennyttä.
Luulen, että anteeksiantamisen kohdalla aika usein on kyse sisäisestä prosessista eikä konkreettisesta anteeksipyynnöistä ja antamisesta. Aito anteeksiantaminen vaatisi luottamusta, mikä ihmissuhteessa sattuneen pettymyksen jälkeen on vaikea rakentaa varsinkin, kun muuten ei hirveästi mitään yhteistä ole. Toiseksi se, mistä kukkahattumummo kirjoitti eli että pettymys paljastaa omat illuusiot toisesta. Ei tuo toinen ole koskaan ollutkaan sellainen kuin kuvitteli eikä se tietenkään ole tuon toisen vika. - Näeselkeämmin
Just niin, se on sinun vikasi että kuvittelet ja luulottelet. Ihmissuhteitten ei pitäisi perustua kuvitelmille ja luuloille.
- vihanvankina
Näeselkeämmin kirjoitti:
Just niin, se on sinun vikasi että kuvittelet ja luulottelet. Ihmissuhteitten ei pitäisi perustua kuvitelmille ja luuloille.
Aina ne kuitenkin perustuvat ainakin jossain määrin, koska ketään ei voi täydellisesti tuntea, ei puolisoakaan. Sitä paitsi välillä ihminen ei tunne itse itseäänkään.
Läheisessä suhteessa on mahdollista oikoa väärinkäsityksiä, jos suhde on läheinen ja hyvä ja toisen ajatuksia ollaan kiinnostuneita kuulemaan tulkitsematta niitä oman maun mukaan. Kaukaisemmassa suhteessa asiat alkavat mennä pieleen, kun kuvitelmat lisääntyvät ja vuorovaikutus vähenee. Ja joskus kaikki menee pieleen jo alusta alkaen.
Näe sinäkin selkeämmin. Hyvä kehotus kaikille, jotka eivät koe itseään ylivertaisiksi tietäjiksi jopa muidenkin asiohin, tunteisiin ja ajatuksiin - he voivat tällaisesta toivotuksesta loukkaantua.
- MinunResepti
Koita parhaan kykysi mukaan mennä toisen asemaan ja ymmärtää miksi toinen on toiminut loukkaavasti. Henkilöhistoria (vanhemmista lähtien), teidän suhde, miten tarina on edennyt... Sitten koita anteeksi jollain tasolla, ei tarkoita sitä, että asiat oisivat, niin kuin ennen tai että teko jotenkin tulisi hyväksytyksi... Aikaa vievä ja raskas prosessi, mutta jos onnistuu, niin pikku hiljaa viha laimenee. Toki se vihakin pitää päästää kunnolla pintaan jossain vaiheessa, jos ei vielä ole tullut.
Toinen ei tekoaan ole ns. tarkoituksella tehnyt, vaan toiminut sen hetkisen parhaan kykynsä mukaan. Voi olla vaikea niellä, mutta kannustan yrittämään.- vihanvankina
Luin jokin aika sitten jutun miehestä, jonka spermasta on yritetty hedelmöittää muistaakseni satoja lapsia. Uuden lain mukaan hänenkin on annettava nimensä biologisille lapsilleen, onhan se niin tärkeää. Minusta olennaisinta olisi tietää tiedossa olevat sairaudet. Tulevaisuudessa ne voidaan lukea geenikartasta halvalla eikä vastentahtoisiin sukulaisiin tarvitsisi senkään takia ottaa yhteyksiä.
Kun olen ollut illuusioiden vallassa, niin osasyynä on ristiriitainen viesti hänen puoleltaan (olisin lopettanut yhteydenpidon, jos sitä olisi pyydetty, onhan suurin osa elämästä, pitkiä yhtäjaksoisia aikoja kulunut kokonaan ilman häntä ihan rattoisasti), mutta myös tuollainen lakimuutoksen takana oleva ajattelu suvun periaatteellisesta tärkeydestä. Kuten sanoin, en ole pitänyt häntä sukulaisenani muuten kuin biologiselta kannalta. Näitä tarinoita on niin paljon, on aina ollut, mutta nykyisin painotetaan taustaa sen kustannuksella, että olennaisinta lapsen kannalta on kuitenkin jalansijan saaminen elämästä eikä taustapeiliin tuijottaminen.
Kiitokset vastauksista. En koe enää itseäni varsinaisesti vihaiseksi enkä tunne sitä terapiaakaan tarvitsevani. Tämä on yhden junan päätepysäkki.
- vaikeatilanne
Olen tullut mielestäni väärinkohdelluksi lähisukulaisen taholta jo vuosikymmeniä. Hän äyski minulle ja käyttäytyi alentavasti minua kohtaan ,se loukkasi minua kovasti. Olen ollut asiasta tietoinen, mutta olen ollut nössö, enkä ole saanut sanotuksi hänelle tunteitani. Lopulta sain sanotuksi, viinapäissäni. Silloin on rehellinen. Heti putosi kivi sydämeltäni, tuntui hyvälle. Ymmärrän nyt, miksi en aikaisemmin ollut ottanut asiaa puheeksi. Hän suuttui silmittömästi, halusi heti katkaista välit. Yllätyin reaktiosta, mutta tein mielestäni oikein. En voi mitään hänen päätöksilleen, oli seuraus mikä vaan. Hän haluaa edelleen dominoida minua, laittamalla välit poikki. En voi mitään asialle, täytyy hyväksyä
- Tähti--Silmä
Hei kohtalotoveri!
Minäkin olen käynyt läpi vihan toista ihmistä kohtaan ja vihani vain kasvoi ja jatkui monta vuotta.
Yritin anteeksiantoa kaikenmaaliman rituaaleilla, mutta ei vaan onnistunut.
Olen sitä mieltä että anteeksianto on toisille ihmisille pitkä prosessi jossa ainoastaan ymmärrys ja sydänmestä lähtevä anteeksianto vapauttaa.
Itse sain neuvon meditoida ja se toimi HETI!!!
Voitko kokeilla meditointia 10 - 20 minuuttia päivässä.
Huusin sisäistä huutoani ulos äänettömästi kuitenkin, mutta silloin vapauduin, sain sisäisen rauhan, mutta en ole kuitenkaan varma olenko sittenkään antanut anteeksi vielä. Sillä ei ole nyt merkitystä, vaan rauha sydänmessä on tärkeintä :)
Toivottavasti löydät oman tavan ja saat rauhan sydänmeesi.
Myötätunto itseäsi kohtaan on myös ratkaisevaa!
Onnea matkaan sinä ansaitset rakkautta!- vihanvankina
Kiitokset viestistäsi ja toivotuksista. Olet oikeassa, meditoinnista on suuri apu, meditoin säännöllisesti. Mutta ihmisten kanssa puhumista se ei mielestäni korvaa, tästä keskustelusta saamani hyötykin sen todistaa. Tosin kiusaamisviestien takia keskustelupalstaa ei voi suositella heikkohermoisille.
Koen saaneeni nyt tästä sen, mitä saatavissa on, nimimerkkinikin muuttui vanhentuneeksi, joten en enää jatka keskustelua. Kiitokset omien kokemustenne jakamisesta ja asiallisista viesteistä osallistuneille. - Koettu
Vielä jokunen sananen.
Ei "lähi-sukulainen" ole välttämättä läheinen ihminen, eikä suinkaan myöskään välttämättä toiselle hyvää tarkoittava henkilö.
Jotkut ap:n viestiin vastanneet antoivat ymmärtää, että ns. lähiomaista tai sukulaista tulisi aina yrittää ymmärtää ja välit pitäisi pyrkiä saamaan kuntoon keinolla millä tahansa.
Höpsistä. Rajansa kaikella! Jatkuvaa huonoa kohtelua ei tarvitse sietää sen enempää sukulaiselta, kuin keltään muultakaan.
Vaikka kiusaajan motiivit ja syyt jollain tasolla ymmärtäisikin, niin tosiasia on, että sen kiusaajanhan ne syynsä tulisi ymmärtää itse, jotta "parantuisi". (Se on ihan hänen asiansa/valintansa, kokeeko tarvetta muutokseen kohdallaan.
Olen sitä mieltä, ettei sukulaisuus, eikä mikään muukaan oikeuta inhottavaan käytökseen. Sukulaisuus on huono "oikeutus" toisen elämän sabotoimiseen.
Toisaalta, sukulaisuus ei myöskään velvoita ottamaan vastaan mitä tahansa. Ilkeän tai persoonallisuushäiriöisen sukulaisen käytös voi pahimmillaan pilata ja varjostaa koko toisen elämän.
On oikeus ja velvollisuuskin itseä kohtaan pitää aina ilkeilijät niin loitolla kuin suinkin.
Onneksi ap. kuten myös minä, olemme sen viimein ymmärtäneet ja saaneet vapauden. - Tähti--Silmä
vihanvankina kirjoitti:
Kiitokset viestistäsi ja toivotuksista. Olet oikeassa, meditoinnista on suuri apu, meditoin säännöllisesti. Mutta ihmisten kanssa puhumista se ei mielestäni korvaa, tästä keskustelusta saamani hyötykin sen todistaa. Tosin kiusaamisviestien takia keskustelupalstaa ei voi suositella heikkohermoisille.
Koen saaneeni nyt tästä sen, mitä saatavissa on, nimimerkkinikin muuttui vanhentuneeksi, joten en enää jatka keskustelua. Kiitokset omien kokemustenne jakamisesta ja asiallisista viesteistä osallistuneille.Kiitos ja totta mitä sanot.
Jokainen kuitenkin löytää oman tavan ja oivalluksen mikä on itselle tärkeintä ja tyydyttävin ratkaisu.
Onhan elämä kuitenkin jatkuva muutos ja prosessi kaikenlaisine ongelminensa.
Silloin kun itse saat ratkaistua ongelmasi, niin olet vielä vahvempi uusiin tuuliin. - Tähti--Silmä
Koettu kirjoitti:
Vielä jokunen sananen.
Ei "lähi-sukulainen" ole välttämättä läheinen ihminen, eikä suinkaan myöskään välttämättä toiselle hyvää tarkoittava henkilö.
Jotkut ap:n viestiin vastanneet antoivat ymmärtää, että ns. lähiomaista tai sukulaista tulisi aina yrittää ymmärtää ja välit pitäisi pyrkiä saamaan kuntoon keinolla millä tahansa.
Höpsistä. Rajansa kaikella! Jatkuvaa huonoa kohtelua ei tarvitse sietää sen enempää sukulaiselta, kuin keltään muultakaan.
Vaikka kiusaajan motiivit ja syyt jollain tasolla ymmärtäisikin, niin tosiasia on, että sen kiusaajanhan ne syynsä tulisi ymmärtää itse, jotta "parantuisi". (Se on ihan hänen asiansa/valintansa, kokeeko tarvetta muutokseen kohdallaan.
Olen sitä mieltä, ettei sukulaisuus, eikä mikään muukaan oikeuta inhottavaan käytökseen. Sukulaisuus on huono "oikeutus" toisen elämän sabotoimiseen.
Toisaalta, sukulaisuus ei myöskään velvoita ottamaan vastaan mitä tahansa. Ilkeän tai persoonallisuushäiriöisen sukulaisen käytös voi pahimmillaan pilata ja varjostaa koko toisen elämän.
On oikeus ja velvollisuuskin itseä kohtaan pitää aina ilkeilijät niin loitolla kuin suinkin.
Onneksi ap. kuten myös minä, olemme sen viimein ymmärtäneet ja saaneet vapauden.Kiitos kirjoituksesta, mutta lisäisin vielä sen verran sukulaisuus-ja lähisuhteista.
Lapsi joka on kasvanut esim. narsistisen tai mitätöivän vanhemman kanssa ei huomaa kuinka häntä kohdellaa kuin vasta vanhemmalla iällä jolloin on jo liian myöhäistä koska vaurio on elinikäinen.
Itse katkaisin välini vasta aikuisena, koska en kestänyt miten minua kohdeltiin ja toipumiseen ja kohtelun oivaltaminen oli pitkä prosessi.
Tajusin kuinka minua oli mitätöity koko ikäni.
Nyt olen sujut asian kanssa ja otin sukulaisiini yhteyttä, mutta en enää suostu samanlaiseen kohteluun, koska tiedän miten suhtaudun asiaan jos se toistuu vielä.
Osaan pitää puoleni johon en aiemmin kyennyt. - Vielendanke
Koettu kirjoitti:
Vielä jokunen sananen.
Onneksi ap. kuten myös minä, olemme sen viimein ymmärtäneet ja saaneet vapauden.Kiitos lohdutuksesta. Ja kiva, jos olet samaa mieltä kanssani. Arvostan mielipidettäsi, sinulla on terveet ajatukset. Tunnen olevani oikealla tiellä, koska tuet minua. Asia on vaikea. Sukuriidat eivät yleensä koskaan normalisoidu
- kemistä.terve
Sukulaisuus on ihan älytöntä joskus. Kuusivuotiaana päiväkodissa serkkuni kiusasi minua 10-vuotiaaksi asti, jolloin hänen paras kaverinsakin liittyi mukaan. Aloin oireilemaan tästä kiusaamisesta noin 12-vuotiaana ja tästä rangaistuksena minut laitettiin yläasteelle eri ryhmään kuin muut koulustamme tulevat oppilaat. Olin kuusi vuotta puhumatta mitään kenellekään. En kokenut siitä olevan enää hyötyä.
Minulla on paljon "verisukulaisia" enkä pidä heihin mitään yhteyttä. Minulla on oikeitakin kavereita ja ystäviä. Silti nämä "verisukulaiset" soittelevat puolestani virastoihin ja tuppaavat kylään pyytämättä. Vaihdoin puhelinnumeroani ja sen löydettyään yhtäkkiä tuli puhelu henkilöltä, jota en ole nähnyt vuosikausiin ja ensimmäinen väitös häneltä oli että käytän varmasti huumeita.
Miksi en saa olla jo rauhassa ja elää omaa elämääni?
Olen tässä vuosien mittaan alkanut uskaltaa avata suutani, mutta aivan viime aikoina kun olen todennut itseni terveeksi, muut ihmiset ovat taas alkaneet rajoittaa sanomisiani ja tekemisiäni. Vuosikausien ystävyys- ja naapuruussuhteet katkeavat kymmenessä sekunnissa, jos vain avaan oman suuni ja korjaan puhumalla asiat, joista muut eivät tiedä yhtikäs mitään. Miksi minua pahoinpidellään fyysisesti silloin, kun minä alan puhumaan? Siis tempaistaan nyrkillä päähän. Konkreettisesti. Tämä on oikea kokemus elämästäni Suomessa.
Joko voin hakea turvapaikan Genevasta, vai miksi en saa olla rauhassa ja elää kuten haluan!- Tsemppiä
Pidä kiinni niistä oikeista kavereista ja ystävistä.
Ole heitä kohtaan reilu, avoin ja ymmärtävä. He ovat niitä tärkeitä ihmisiä elämääsi.
Monesti yksikin hyvä ystävä riittää.
Ilkeät puheet kannattaa yrittää jättää omaan arvoonsa, samoin ilkeät sukulaiset!
- totuuttasilmiin
Mutta etkös sinä käytäkin huumeita
- Curseinhhhmhj
Mä prkl kiroan ne joita vihaan... paras tapa työstää vitutusta nääs...
- Tähti--Silmä
Hmm... huonoissakin asioissa on hyvänsiemen ja uskon että kaikki asiat vastoinkäymiset kasvattavat meitä henkisesti kuitenkin loppupelissä.
Jo kaikki olisi vain pelkkää pumpulissa olemista niin ei kukaan kykenisi kasvamaan.
Kiroaminen ei anna sinulle myötätunnossa asennoitumisen näkemystä toista ihmistä kuinka keskeneräinen hän on.
- Samatgeenit
Olen jo huomannut, että kannatti ottaa riski. Vastapuoli on ajatellut ilmeisesti asioita, tullut puolitiehen vastaan. Välit eivät tainneetkaan mennä poikki. Hyvä niin, kannattaa kuunnella sisintään
- Doingallthetime
Mä työstin eroa ex:stä pitkään. Lopulta tajusin ajatuksen, että mä en anna sen enää hallita mun ajatuksia ja viedä mun voimia. Sanoin joka kerta ääneen että elän nyt omaa elämääni ja sä et enää hallitse mua. Päätä että vihasi kohteella ei ole valtaa sinun tunteisiin etkä anna hänen hallita sinua.
- Twelvepoints
Juuri näin. On aivan ja vain oma valinta ja tietoinen päätös miten asioista ajattelee ja miten niihin suhtautuu.
- ehkätätätietä
Aloittajalle. Ei ole oikein muuta viisautta tuputtaa kuin Keijo Tahkokallion kirjasta poimittu "kaikki tunteet ovat oikeita, sallittuja ja luvallisia". Viha on sinun oma aito tunteesi. Ongelma siitä tulee vasta jos esim. alat skitsoomaan "en saa vihata sukulaistani, olen paha ja sairas kun ajattelen näin". Tai kuuntelet jotakuta sivullista joka ei tiedä puoltakaan tarinastanne ja joka moittii sinua suhtautumisestasi sukulaiseen.
Suhtaudu itseesi rakkaudella, sallivasti. Hoivaa omaa lohduttamatta jäänyttä sisäistä lastasi. Tähän on mm. Tommy Hellsteniltä hyviä oppaita. Lue kirjoja, juttele ymmärtäväisten elämäänähneiden ihmisten kanssa. Älä stressaa. Anna itsellesi lupa vihata, niin kauan kuin siltä tuntuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281478- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541139- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254944Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193934- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää15823Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818