Miten saan fyysisen kunnon

ApuvaAuttakaa

Palautumaan mahdollisimman nopeasti... Ja helposti?

Mitä pitäisi ja kannattaisi tehdä?
Mitä sinä suosittelet?
Miten aloittaisin kuntoilun ja miten jatkaisin?
Toisaalta pitäisi, pitäisi... ja toisaalta ei yhtään huvittaisi.

37

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käy pätevöityneen urheilulääkärin tarkastuksessa ja konsultoitavana ja noudata täsmällisesti hänen ohjeitaan! Ei tee sinulle treeniohjelmaa mutta tarkistaa edellytyksesi ja saattelee eteen päin.

      • Huomioitavaa! Suhtauduin aloitukseesi tosissani koska joku saattaa todella olla tuossa tilanteessa!


    • Kävelyllä ja kotijumpalla. Ja unohda tuo "mahdollisimman nopeasti". Se vie aikansa, ja jos yrität liian nopeasti päästä kuntoon, se kostautuu. Nivelille ja lihaksille menee kuukausi aikaa tottua, sisäelimet vaatii pidemmän ajan (jos kestävyystreeniä alat harrastamaan).

      • siilimuori3

        Ärsyttää. Mun outokumpu on kasvanut njulun aikana, tuntee vaatteista. Ja tämä pimeys on jotenkin saanut jähmetettyä sohvan ääreen. Nyt kun valoa alkaa näkyä, ei kun ylös ulos ja tallaileen.


      • Näin on tainnut mullekin käydä, koska ymmärrän njulun ihan sujuvasti ;)


      • njuluna.en.syöny

        ...niin njulu joutui jo vatsakumpuihin njulu joutui jo reisihinkin
        ja pakarat ne ihrakkaina luo loistoaan jo housuihin pienihinkin...


      • njuluna.en.syöny kirjoitti:

        ...niin njulu joutui jo vatsakumpuihin njulu joutui jo reisihinkin
        ja pakarat ne ihrakkaina luo loistoaan jo housuihin pienihinkin...

        :)) ja arvaas mitä muuta se njulu lihottaa. Meidän kompostissa asuvaa myyrää.


      • njuluna.en.syöny

        Heitit hukille hyvää ruokaa tsot tsot. Taitaa olla iso kokoisia myyriä ensi keväänä. Mahtuvatko kompostiinkaan enää.


      • siilimuori3
        njuluna.en.syöny kirjoitti:

        ...niin njulu joutui jo vatsakumpuihin njulu joutui jo reisihinkin
        ja pakarat ne ihrakkaina luo loistoaan jo housuihin pienihinkin...

        Minulla ei pikkuhousu vaan isohousu :DD.


    • siilimuori3

      On jännä miten fyysinen kunto romahtaa äkkiä liikkumattomuuden seurauksena. Sen takaisin saaminen vaatii paljon enemmän aikaa.

      • Viatonsivullinen

        Syö kunnolla vahvaa ruokaa, saat energiaa. Mieluummin liharuokaa.
        Huolehdi vitamiineista. Heikossa kunnossa väsy tulee heti, tulet
        lenkiltä, rojahdat tuoliin ja tuumaat " ei tule mitään, tää ei oo mun juttu". Aloita naurettavan pienesti, 500m riittää oikein hyvin.
        Kuukauden päästä voit siirtyä kilometriin, jatkat sitten tuntemustensa mukaan. Ikäihmistä vaivaa yleisesti proteiininpuute.
        Puhun kokemusten ja vaatimattomien tietojeni pohjalta.


      • Viatonsivullinen

        Korj. ....jatkat sitten tuntemustesi......


    • 60 ...
      Mitä välii hei?
      njulun aikana.

      H.

      • siilimuori3

        Njulu on erityisaikaa, etkös tiennyt :D


      • Heikunkeikku

        Njulu vaikuttaa kivalta sanalta:)
        Ku vaan tietäis, vaikkapa suurinpiirteinkin, että mitähän se tarkoittaa.


      • siilimuori3
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Njulu vaikuttaa kivalta sanalta:)
        Ku vaan tietäis, vaikkapa suurinpiirteinkin, että mitähän se tarkoittaa.

        No jääköön se tällä kertaa arvoitukseksi. Huoks. :D


      • ent.siivoojaparka
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Njulu vaikuttaa kivalta sanalta:)
        Ku vaan tietäis, vaikkapa suurinpiirteinkin, että mitähän se tarkoittaa.

        Njulu kuulostaa afrikkalaiselta nimeltä. Ehkä siilimuorilla on ollut pakolaismies vieraana...


      • Heikunkeikku
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Njulu kuulostaa afrikkalaiselta nimeltä. Ehkä siilimuorilla on ollut pakolaismies vieraana...

        Hetkosenputkosen aikaa olin ulalla. Mietin, että mitä tuo njulu siilimuoriin liittyy, kun herra hoohan njulusta kirjoitti. Hetken aikaa annoin pääni säteillä ja hokasin siilimuorin kommentin tuolla aikaisemmin. En ollut sitä lukenut.
        Sanat selviävät yleensä asiayhteydessä ja niin nytkin. Siilimuorilta en olisi kysynyt tuota njulu-sanaa, koska ymmärsin sen ihan hyvin. Hoon kommentissa tuo sana roikkui ilmassa.
        Siilimuorille: Tarkoitit joulun aikana. Okei.


      • ent.siivoojaparka
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Hetkosenputkosen aikaa olin ulalla. Mietin, että mitä tuo njulu siilimuoriin liittyy, kun herra hoohan njulusta kirjoitti. Hetken aikaa annoin pääni säteillä ja hokasin siilimuorin kommentin tuolla aikaisemmin. En ollut sitä lukenut.
        Sanat selviävät yleensä asiayhteydessä ja niin nytkin. Siilimuorilta en olisi kysynyt tuota njulu-sanaa, koska ymmärsin sen ihan hyvin. Hoon kommentissa tuo sana roikkui ilmassa.
        Siilimuorille: Tarkoitit joulun aikana. Okei.

        Asiayhteydestähän minäkin, kun siilimuori kertoi mahansa alkaneen kasvamaan.
        Sitten vielä googlasin "njulu" ja afrikkalainen mieshän siinä oli kuvassa, musta kuin padan kylki.


      • siilimuori3
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Njulu kuulostaa afrikkalaiselta nimeltä. Ehkä siilimuorilla on ollut pakolaismies vieraana...

        No onpa tietehi...............................jos ei vieraana ainakin tänään vaihdoin pari sanaa hänen kanssaan.


      • siilimuori3
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Hetkosenputkosen aikaa olin ulalla. Mietin, että mitä tuo njulu siilimuoriin liittyy, kun herra hoohan njulusta kirjoitti. Hetken aikaa annoin pääni säteillä ja hokasin siilimuorin kommentin tuolla aikaisemmin. En ollut sitä lukenut.
        Sanat selviävät yleensä asiayhteydessä ja niin nytkin. Siilimuorilta en olisi kysynyt tuota njulu-sanaa, koska ymmärsin sen ihan hyvin. Hoon kommentissa tuo sana roikkui ilmassa.
        Siilimuorille: Tarkoitit joulun aikana. Okei.

        No näin tarkoitin. Mut saahan siitäkin virheestä muutaman viestin aikaiseksi :D.


      • siilimuori3
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Asiayhteydestähän minäkin, kun siilimuori kertoi mahansa alkaneen kasvamaan.
        Sitten vielä googlasin "njulu" ja afrikkalainen mieshän siinä oli kuvassa, musta kuin padan kylki.

        No valitettavasti afrikkalaisella miehellä ei ole minun mahankasvuni kanssa itään tekemistä. Läski se on mikä mahaa pullistaa.


      • ent.siivoojaparka
        siilimuori3 kirjoitti:

        No näin tarkoitin. Mut saahan siitäkin virheestä muutaman viestin aikaiseksi :D.

        No minä lähdin liikkeelle siitä uudenvuodenlupauksestasi, ettet enää tee kirjoitusvirheitä.


      • siilimuori3
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        No minä lähdin liikkeelle siitä uudenvuodenlupauksestasi, ettet enää tee kirjoitusvirheitä.

        Eläpä liioittele, lupasin yrittä pahaani ja täydellisyyteen en ole luvannu päästä. Inhimillinen ihiminen kun kuitenni oon.


    • Toimii___

      Päivittäinen lenkki, vähän treeniä kotona, syö vähemmän ja terveelisemmin

    • Heikunkeikku

      Vastaan tähän aloitukseen testatakseni, että onnistuuko tämänkään lähettäminen. Keinualoitukseen oon väsännyt kommentteja uuelleen ja uuelleen.
      Luovutin siis.
      Aloitukseen:
      Ala pelaamaan sulkapalloa jonkun sellaisen tyypin kanssa, jolla on suurinpiirtein sama kunto. Sulkkiksessa saa kaikkea venytystä kehoon mitä vaan voi kuvitella.
      Se on NIIN hauska liikuntamuoto, että kunnon kohotus tulee kuin sivutuotteena, kun ilakoi kentällä. Ennen peliä himpun verran venytyksiä, että peli alkaa luistamaan. Kunto kohoaa oikein ropisten. Sitä mukaan kun kunto paranee, niin peli nopeutuu ja aina vaan kuntoo kohenee enemmän ja enemmän.
      Maailmassa ei ole mitään muuta liikuntamuotoa joka olisi yhtä älyttömän hauskaa.

    • Minä poljen kuntopyörällä. Niitä on peräti kaksi, mökillä ja kotona. On myös vatsalihasliikkeille oma väline ja muita, viime aikoina niistä on tullut pyyhittyä pölyt, liikuntaa sekin on. Pari km kävelen, mutta en säännöllisesti. Pitää alkaa kävelemään enemmän. Eilen kävelin sen pari km, viimassa ja tuiskussa, kun on tarpeeksi päällä
      niin ihan kivaa.

      • eppu2

        Tuossa oli päivällä radio auki, niin siellä joku oli sitä mieltä, että ikäihmisille kaikkein paras kuntoilumuoto on kävely.


      • de-meter
        eppu2 kirjoitti:

        Tuossa oli päivällä radio auki, niin siellä joku oli sitä mieltä, että ikäihmisille kaikkein paras kuntoilumuoto on kävely.

        Minäkin skarppasin tuon, eppu2. Miten olenkin taas osannut haistaa trendit..))
        Minun kuntoiluni on syksyn ajan ollut tunnin metsälenkki päivässä, joskus hyötyliikuntaa ja kotijumppaa lisäksi. Kuulemma kävely pitää alaselkäkivutkin loitolla. Allekirjoitan tuon.


    • Riippuu siitä mistä olet palautumassa. Jos olet ollut sairas tai esim. leikkauksessa siitä palautuminen fyysisesti hyvään kuntoon vie oman aikansa samoin jos olet antanut itsesi rapistua ja lihoa huonoon kuntoon.

      Kun itse kamppailin takaisin fyysisesti hyvään kuntoon rintasyöpäleikkauksen jälkeen alkoi voimistelu heti seuraavana aamuna kleikkauksesta, sormien ja jalkoterien pyörityksellä sängyssä. Ylös päästyäni keppijumppaa ja kevyvien painojen nostoa
      kolme vuotta säännöllisesti. Muuten vieläkin teen epäsäännöllisesti noita sormi nilkka harjoituksia aamuisin sängyssä ennen ylös nousua.

      Jos haluat laihtua siitäkin on kokemus 106 kg lähtöpaino. Kuuden kuukauden aloituksesta painoin 78 kg.

      Itselle pitää aina laittaa tiukat rajat jos jotain haluaa.

      Ruoan syönnin vähentäminen, makean mussutus pois. Joka päiväiset lenkit viiden kilometrin päivätahtiin antavat läskeille kyytiä.

      Nämä on omia kokemuksiani. Vuosien kuluessa olen saanut takaisin joitakin kiloja, mutta jos toisilla on tipaton-tammikuu minulla on kuntoilu-tammikuu ja siihen kuuluu punaviini, joka kiihdyttää aineenvaihduntaani ; )

      • "korppis"

        Täällä on joku 72v. Stegu ja lallallalaa.
        Sekin kehuu syövällään.
        Jotain painoakin sillä ollut.
        Pitäisiköhän teidän mennä teeveeseen-palstalle?
        Sillee aamu-syönnille.
        Olis kivaa, mulla kun ei ole ollu.
        Eikä monilla toisillaankaan.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "korppis"

        Täällä on joku 72v. Stegu ja lallallalaa.
        Sekin kehuu syövällään.
        Jotain painoakin sillä ollut.
        Pitäisiköhän teidän mennä teeveeseen-palstalle?
        Sillee aamu-syönnille.
        Olis kivaa, mulla kun ei ole ollu.
        Eikä monilla toisillaankaan.

        H.

        Jos koet minun "kehuvan syövälläni" olet hakoteillä. Esimerkkini oli sairaudesta kunnon palauttamiseen ennalleen.

        Kun rinnasta postetaan kasvain eikä leikkauksessa löydetä ns.vvartiasolua on varmuuden vuoksi poistettava kainalon imusolmukkeita. Minulta lähti yhdeksän kainaloimusolmuketta ja se tiesi käden tunnon menettämistä aina kyynärpäähän asti. Tunto palautuu kun jaksaa kuntouttaa käsivarsia. Nyt tunto on hyvä.

        Tämä toinen esimerkki taas oli neljä vuotta aijemmin koettu ja onneksi aijemmin koska kunto kesti erinomaisesti sairauden.

        Jos sinulla on siellä harventuvien kiharoittesi alla jotain, palaa aloitukseen ja lue se, vastasin aloittajan kysymykseen, miten saa fyysisen kunnon kohennettua mahdollisimman pian.


    • 38:n vuoden rappioelämästä ei palautunut kuin osittain ja sekin kovan työn takana.
      60v lupaava alkoholisti, polvi-invalidi ja rankasti verenpaine- ja kolestrolilääkitty ukko aloittaa kuntoutumisen.
      Puolen vuoden jälkeen pääsee jo kyykystä ylös käsillä auttamatta.
      63v vetää maasta 180kg. Lääkitykset on lopetettu tarpeettomina jo yli 2-vuotta aikaisemmin.
      Leposyke laskenut yli 20 lyöntiä ja verenpaine ilman lääkitystä ilmeisen "optimi.

      Olkapääleikkaus aiheuttaa 6kk häiriön.
      65v mave on jälleen ennallaan 180kg.

      67v kaksi paksusuolen syöpäleikkausta aiheuttaa 9kk tauon.
      69v mave jälleen 180kg.
      70v kolmas leikkaus häiritsee muutaman kuukauden. Niiden jälkeen mave ennallaan.
      71v nilkan murtuma tärvelee täysin tehokkaan kuntoilun useiksi kuukausiksi.
      72v mave ainoastaan 170kg.

      Käytin esimekkinä ainoastaan maastavetoa koska se on yksiselitteinen päin vastoin kuin esimerkiksi penkki ( tarpeeton ), kyykky ( tulkintakysymys ) rinnalleveto ( harrastamaton ei ymmärrä ) jne.
      Jos joku ukko sattuu lukemaan tämän eikä ole harrastanut lihaskuntoilua niin ei muuta kuin salille tekemään mavea!

      Olisi välttämätöntä tietää kysyjän ikä, sukupuoli, lähtötaso, harrastustausta, terveydentila, ajankäyttömahdollisuudet, harrastuspuitteet ja paljon muuta.

    • ent.siivoojaparka

      Turha täältä kysellä, kun kaikkeen löytyy netiltä ohjeet:

      """- Vanhan lääketieteen neuvot siitä, mikä kehon osa on milloinkin herkimmillään eli mitä hoidetaan, tämän nousevan eli yläkuun aikana (2016):
      - Ma-ke 11.-13.1. pohkeiden ja laskimoverenkierron alue, to-pe 14.-15.1. nilkat ja jalkaterät, sekä koko keho herkimmillään. La-su 16.-17.1.2016 pää, aivot ja silmät, ma-ti 18.-19.1. ylähengitystiet eli korvat, nenä ja suu, sekä niskan ja kaulan alue, ke-to 20.-21. hartioiden, käsivarsien, käsien ja keuhkojen yläosan alue, pe-la 22.-23. keuhkot ja maksa, ja täysikuun päivänä ja sitä seuraavana eli su-ti 24.-26.1. sydän ja valtimoverenkierto.
      - Kyseistä aluetta ei mainittuina päivinä ylirasiteta tai leikata, vaan hoidetaan eri keinoin. Näin neuvottiin vuosisatoja vanhoissa almanakoissa, joissa oli lääkäreiden ohjeet eri kehonosien hoitamiselle."""
      Heräsin aamulla kerrankin jo ihmisten ajoissa, olisiko ollut jossain tuolla 8-9 paikkeilla ja suunnittelin lähteä gymmiin. Silmiini osui tämä: """14.-15.1. nilkat ja jalkaterät, sekä koko keho herkimmillään.""" ja """ Kyseistä aluetta ei mainittuina päivinä ylirasiteta"""
      Istui tässä hetken aikaa varoen ylirasittamasta itseäni, hörpin aamukahvit, söin ja painuin takaisin nukkumaan muutamaksi tunniksi varovasti nilkkojani pyöritellen ...
      Viikonloppuna pitää muistaa olla ylirasittamatta päätään, aivojaan... Onkohan sudokujen täyttäminen vessassa liian rasittavaa aivoilleni?

      • Sohvalojustelija

        Noin himokuntoilemattomana, laiskana ja melkein liikkumattomana minua kiinnostaisi tietää horoskooppikatsaus, no milloin se seksi on herkimmillään ja alapää ylipäätään? Eihän sitä voi edes suunnitella seksiä, jos joku poppa-ukko-akka ei kerro päivämääriä, kuun kiertoa ja kellon aikoja. Ei viitsisi seisottaa turhaan.


      • ent.siivoojaparka
        Sohvalojustelija kirjoitti:

        Noin himokuntoilemattomana, laiskana ja melkein liikkumattomana minua kiinnostaisi tietää horoskooppikatsaus, no milloin se seksi on herkimmillään ja alapää ylipäätään? Eihän sitä voi edes suunnitella seksiä, jos joku poppa-ukko-akka ei kerro päivämääriä, kuun kiertoa ja kellon aikoja. Ei viitsisi seisottaa turhaan.

        Varmaan se netiltä löytyy sekin. En minä mistään horoskoopeista välitä tietää. Tuo vanha lääketiede, sehän on tiedettä eikä mitään tähdistä ennustamista.
        Alapää on helposti ylipäätään, jos laitat jalkaan tarpeeksi liukkaat kengät talvikelillä.


    • att2

      Kuka mies vai nainen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      383
      4540
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      284
      2524
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      144
      1813
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      103
      1554
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1463
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1307
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      60
      1305
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      58
      1226
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      46
      1214
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      346
      1063
    Aihe