Onko opetusalalla ikäsyrjintää?

ehkäjoskusope

Harkitsen pätevöitymistä opinto-ohjaajaksi ja valmistuessani olisin 42v. Nyt pohdin kuitenkin saanko tuon ikäisenä enää opon töitä, eli kysymys kuuluukin onko opetusalla ikäsyrjintää, kuten niin monella muulla alalla? Opettajan hommia en ole tehnyt vielä päivääkään, muiden alojen töitä kuitenkin monipuolisesti. Onko opopaikkojen haussa eduksi, että olet nuori ja vastavalmistunut vai kokeneempi ja enemmän (työ)elämää nähnyt?

Ottamatta siis varsinaisesti kantaa opinto-ohjaajien tai ylipäätään opettajien tämänhetkiseen työllisyystilanteeseen, onko ikä (yli 40v.) este/haitta opetusalalla työllistymiselle?

26

979

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinsevaanon

Jos pohjakoulutuksena on opettajan tutkinto, niin eiköhän töitä löydy. Opon hommissa ei nuoruus ole välttämättä valttia. Sitten se mutta. Alaa vaihtaneilla esim hoitsusta opoksi jne on hankalaa eikä niistä olekaan töihin opetusalalle. Minä ainakaan en suosittele enkä valitse alanvaihtajaa kouluun.

• ehkäjoskusope

Ap tarkentaa... Minulla ei ole pohjalla opettajantutkintoa, vaan muun alan maisterinpaperit. Työkokemusta on useilta eri aloilta, mitä itse pidän oponhommaa ajatellen vahvuutena.
        Miksi alanvaihtaja ei mielestäsi soveltuisi opetusalalle? Onko alanvaihtaja muka vastavalmistunutta huonompi vaihtoehto oponhommiin? Molemmilla kokemusta opetusalalta todennäköisesti yhtä vähän, alanvaihtajalla sen sijaan jo jotain hajua todellisesta työelämästä.

• Kokenutjanähnyt
        ehkäjoskusope kirjoitti:

Ap tarkentaa... Minulla ei ole pohjalla opettajantutkintoa, vaan muun alan maisterinpaperit. Työkokemusta on useilta eri aloilta, mitä itse pidän oponhommaa ajatellen vahvuutena.
        Miksi alanvaihtaja ei mielestäsi soveltuisi opetusalalle? Onko alanvaihtaja muka vastavalmistunutta huonompi vaihtoehto oponhommiin? Molemmilla kokemusta opetusalalta todennäköisesti yhtä vähän, alanvaihtajalla sen sijaan jo jotain hajua todellisesta työelämästä.

Alanvaihtaja kun vie kouluun entiset tavat, asenteet ja kyynisyyden. Opettajaksi pitää kasvaa nuoresta. Sorry.

• ehkäjoskusope
        Kokenutjanähnyt kirjoitti:

Alanvaihtaja kun vie kouluun entiset tavat, asenteet ja kyynisyyden. Opettajaksi pitää kasvaa nuoresta. Sorry.

Hmmm... Kertookohan tämä kommentti ennemminkin opetusalalla työskentelevien tavoista, asenteista ja kyynisyydestä alanvaihtajia kohtaan, kuin itse alanvaihtajista? Jo kertaalleen pakon edessä työuralla täyskäännöksen tehneenä ja kokonaan uuden ammatin opetelleena omaan pikemminkin avoimen mielen, nöyrän asenteen uutta kohtaan sekä halun kehittyä. Miten näistä ominaisuuksista voisi olla haittaa opetusalalla?

Ja millä perusteella vain nuorena tehty opettajan uravalinta tuottaa hyviä opettajia? Mielestäni ajattelutapa "opettajaksi synnytään, ei kasveta" on puppua. Työssä kuin työssä ammatillisen identiteetin rakentuminen on koko työuran mittainen prosessi ja itse uskon, että myös opettajaksi ehtii kasvaa vanhemmallakin iällä. Jo pelkästään googlaamalla käy ilmi, että opetusala on myös pullollaan niitä ns. kympin tyttöjä, jotka lapsesta asti haaveilivat opettajan ammatista ja valmistuttuaan sitten surkuttelevat väärää uravalintaansa...

• kokenutjanähnyt

Mitkä ovat syyt, joiden perusteella vaihdat ammattia? En väitä, että juuri sinä et olisi sopiva opettajaksi, mutta entisten ammattien rasitukset voivat siortyä uuteen ammattiin, kuten uudelleen naimisiin mentäessä. Ihan totta, oman kokemukseni mukaan kaikilla alanvaihtajilla on näin ollut. Ongelma na on suhtautuminen oppilaisiin. Oikeassa olet näistä 10-tytöistä.
        Tämän tiedostaen rohkeasti vaan uuteen ammattiin!

• näin_sevaanon
        ehkäjoskusope kirjoitti:

Hmmm... Kertookohan tämä kommentti ennemminkin opetusalalla työskentelevien tavoista, asenteista ja kyynisyydestä alanvaihtajia kohtaan, kuin itse alanvaihtajista? Jo kertaalleen pakon edessä työuralla täyskäännöksen tehneenä ja kokonaan uuden ammatin opetelleena omaan pikemminkin avoimen mielen, nöyrän asenteen uutta kohtaan sekä halun kehittyä. Miten näistä ominaisuuksista voisi olla haittaa opetusalalla?

Ja millä perusteella vain nuorena tehty opettajan uravalinta tuottaa hyviä opettajia? Mielestäni ajattelutapa "opettajaksi synnytään, ei kasveta" on puppua. Työssä kuin työssä ammatillisen identiteetin rakentuminen on koko työuran mittainen prosessi ja itse uskon, että myös opettajaksi ehtii kasvaa vanhemmallakin iällä. Jo pelkästään googlaamalla käy ilmi, että opetusala on myös pullollaan niitä ns. kympin tyttöjä, jotka lapsesta asti haaveilivat opettajan ammatista ja valmistuttuaan sitten surkuttelevat väärää uravalintaansa...

Valinnan yleensä suorittaa joku muu kuin rehtori. Haastattelu on nykyisin aina edessä ja siinä punnitaan sitten se sopivuus. Jos valinnan suorittaa lautakunta, niin siellä saattaa olla joku hyvin vahva persoona ja hän sitten ohjaa muiden valintaa. Ei tietenkään valinta ole niin tai näin vaan valittavassa henkilössä on oltava jokin asia, joka sitten erottaa muista. Tämä on täysin arvaamatonta peliä eikä siinä rehtoria välttämättä kuunnella. Valitsijoiden omat koulukokemukset saattavat hyvinkin ratkaista valinnassa. Olen itse ollut valintalautakunnassa eikä siellä ole ammatinvaihtaja ollut mitenkään huonommassa asemassa kuin muutkaat. Päteviä kyllä riittää, mutta onko virkaan sopivia onkin jo toinen juttu. Tai onko joku tuttu. Jalkaa vaan oven väliin ja siitä sitten sisälle.

• ehkäjoskusope
        kokenutjanähnyt kirjoitti:

Mitkä ovat syyt, joiden perusteella vaihdat ammattia? En väitä, että juuri sinä et olisi sopiva opettajaksi, mutta entisten ammattien rasitukset voivat siortyä uuteen ammattiin, kuten uudelleen naimisiin mentäessä. Ihan totta, oman kokemukseni mukaan kaikilla alanvaihtajilla on näin ollut. Ongelma na on suhtautuminen oppilaisiin. Oikeassa olet näistä 10-tytöistä.
        Tämän tiedostaen rohkeasti vaan uuteen ammattiin!

Olen vaihtamassa alaa, koska en viihdy nykyisellä alalla, enkä tunne enää halua kehittyä nykyisessä työssäni. Viime vuosien aikana suoritetut vajaat 70op kasvatustieteellisiä opintoja taas on saaneet minut aivan koukkuun. Nykypäivän työelämän ”hulluutta” nähneenä koen, että minulla olisi annettavaa juuri opinto-ohjaajana.

Pystytkö tarkentamaan tuota alanvaihtajia koskevaa lausettasi "ongelmana on suhtautuminen oppilaisin"? Miten tämä ilmenee? Millaisia muita rasitteita alanvaihtajat ovat mielestäsi tuoneet mukanaan opetusalalle?

• uimamaister

Kirjoista ei uimaan opi, vetteen on mäntävä.

• Opolopo
        ehkäjoskusope kirjoitti:

Olen vaihtamassa alaa, koska en viihdy nykyisellä alalla, enkä tunne enää halua kehittyä nykyisessä työssäni. Viime vuosien aikana suoritetut vajaat 70op kasvatustieteellisiä opintoja taas on saaneet minut aivan koukkuun. Nykypäivän työelämän ”hulluutta” nähneenä koen, että minulla olisi annettavaa juuri opinto-ohjaajana.

Pystytkö tarkentamaan tuota alanvaihtajia koskevaa lausettasi "ongelmana on suhtautuminen oppilaisin"? Miten tämä ilmenee? Millaisia muita rasitteita alanvaihtajat ovat mielestäsi tuoneet mukanaan opetusalalle?

>>Nykypäivän työelämän ”hulluutta” nähneenä koen, että minulla olisi annettavaa juuri opinto-ohjaajana.

Pystytkö olemaan neutraali vai onko rasitteena juuri tuo "hulluuden" kokemus?

Elokuvassa "Roy Bean- pirumieheks" päähenkilö vaihtoi ammattia konnasta sheriffiksi. Kylän väki epäili uuden sheriffin lain tuntemusta. - Minä tunnen lain, olen kiertänyt sitä niin paljon.
        Tässä edellisen elämän kokemukset olivat hyvä pohja uuteen työhön. Näin sen pitäisi olla.

• Viivana

Opon erillisiin opintoihin on hankala päästä ilman opo- tai opettajankokemusta, mutta onnea hakuun. Töihin ottamisessa vaikuttaa työkokemus. Julkisella puolella kaikki on paljon säädellympää kuin yksityisellä, nuoremmalla voi olla enemmän alakohtaista (=opo/opettaja) kokemusta, minkä vuoksi hänet tehtävään valitaan. Rehtorina voisin palkata sinut, jos ei ole "pätevämpää" hakijaa.

• Katkoviivana

Komppaan, Jos et juuri nyt tee opon töitä, niin menetät niin paljon hakupisteitä että turha haaveilla opiskelupaikasta. Olen kokeillut.

• Itsekin_opettaja

Tietty on vanhoja jämyrehtoreita jotka laskevat työkokemukseksi pelkän opetusalan kokemuksen, mutta niinpä on heitäkin joille vaikkapa käyty reservinupseerikoulu merkkaa enemmän kuin mikään muu. Mutta on myös rehtoreita jotka arvostavat muun alan laajaa työkokemusta opoa palkatessaan.

Virkaa et välttämättä heti alkuun tule saamaan ellet suostu lähtemään syrjäkylille. Mutta opoista on sen verran pulaa että pätevänä opona pääset kyllä tekemään pitkiäkin sijaisuuksia ja sitä kautta kerryttämään kokemusta.

Opokouluun lienee jonkin verran helpompi päästä sisälle kuin lääkikseen, mutta vaikeaa se silti on. Mutta jos onnistut pääsemään sisälle opokouluun ja valmistut sieltä niin kyllä tulet töitäkin saamaan.

Opetusalalla ei ikärasismia juurikaan ole, päin vastoin. Vanhemmat ja kokeneemmat opettajat saavat työpaikat.

• oaj_osaa

"Tietty on vanhoja jämyrehtoreita jotka laskevat työkokemukseksi pelkän opetusalan kokemuksen, mutta niinpä on heitäkin joille vaikkapa käyty reservinupseerikoulu merkkaa enemmän kuin mikään muu. Mutta on myös rehtoreita jotka arvostavat muun alan laajaa työkokemusta opoa palkatessaan."
        Näitä varten olisi se tes tai kvtes. Ei siis pitäisi olla rehtorista kiinni.

• ehkäjoskusope

Opetusalan ongelmana ei minun näkökulmastani näytäkään olevan ikäsyrjintä, vaan asenne alanvaihtajia kohtaan sekä muita aloja jäykemmät kelpoisuusvaatimukset. Olen työskennellyt pelkästään yksityisellä sektorilla aloilla, joilla spesfillä koulutuksella ja työkokemuksella on myös suuri merkitys, mutta joilla työpaikan saamisessa ratkaisevat viime kädessä hakijan oma motivaatio sekä kyky ja halu oppia uutta. Onkin hyvä tiedostaa, että opetusalalla, jossa tärkeämpää näyttää olevan muodollinen pätevyys ja alakohtainen työkokemus, nämä tekijät eivät (välttämättä) riitä. Eipä sitten muuta kuin alakohtaista työkokemusta hankkimaan… ;)

• Näinonnärreet

Sekin on rasite, jos työpaikka vaihtuu yhtenään tsi on selittämättömiä ysukoja työputkessa. Alanvaihtaja on itsensä vanki, ei suinkaan muiden. Opettjienhuoneessa alanvaihtaja on aina piristysruiske. Vielä kerran: itse maalast oman taulusi. Älä syytä muita.

• Näinonnärteet
        Näinonnärreet kirjoitti:

Sekin on rasite, jos työpaikka vaihtuu yhtenään tsi on selittämättömiä ysukoja työputkessa. Alanvaihtaja on itsensä vanki, ei suinkaan muiden. Opettjienhuoneessa alanvaihtaja on aina piristysruiske. Vielä kerran: itse maalast oman taulusi. Älä syytä muita.

Sorry! Puhelin ei ole vielä oppinut oikeinkirjoitusta. Sanakirja heittelee sanoja omalla tavallaan. Siksi virheet.

• ExOpe10

Kokemuksesta voin sanoa, että 50 vuotta täyttäneen on erittäin hankala saada opettajan töitä.

• Innovate

Omalla kohdallani ei ole vielä esiintynyt ikäsyrjintää, vaikka olen jo 58v. Viime syksynäkin pääsin töihin.
      Tässä iässä tämä asia kyllä tulee väistämättä mieleen uuteen paikkaan hakiessa.

• Emis2

Kyllä alanvaihtaja on kummajainen opettajanhuoneessa. Pitäisi mennä nuorena opiskelemaan suoraan opeksi ja tulla siitä perinteisestä putkesta. Tämä on sääli, koska alanvaihtajilla on usein toisenlaista osaamista pohjalla ja koulujen kehittäminen vaatii juuri sitä monimuotoisuutta työvoimassa. Eikä kyse ole siitä, että pitäisi suoraan koulusta saada virka, jos on kokemusta vaikka ravintolaesimiehen työstä. Kyse on siitä, että miksi se entinen elämä lasketaan miinukseksi jopa sijaisuuksiin valittaessa.

• niinsemeneekin

Mannerheim ei syntynyt mannerheimiksi vaan kasvoi mannerheimiksi. Ei muuten ole minun viisauttani vaan ihan muiden paljon viisampien yliopistopsykologien.
        Ei alanvaihtaja ole opettajienhuoneen kummajainen
        Luepa viestit vielä läpi.

• tehhäänniinkuennekin

On. Aivan turhaa kouluttautua ite. Jos pääset töihin ja työnantaja kouluttaa, niin silloin se kannattaa. Muutoin ei.

• Anonyymi

Olen hieman alle viisikymppinen nainen. Opettajan työstä on kokemusta miltei kymmenen vuotta. Kahden aineen pätevyys on. Monissa rekrytoinnissa työkokemukseni on ohitettu sanomalla, että en muka tuntisi uutta opetussuunnitelmaa ja työ on annettu minua nuoremmalle henkilölle, jolla ei ole ollut puoltakaan työkokemuksestani. Työtodistuksissani osaamistani on kehuttu myös uuden opetussuunnitelman aikana. Vuosi vuodelta tuntuu silti olevan yhä vaikeampi saada edes pidrmpiaikaisia sijaisuuksia pääkaupunkiseudulta. Monet rehtorit suosivat etenkin reippaita nuoria miehiä, omia tai tuttaviensa lapsia tai kyseisen koulun käyneitä. Minulla oli virka pääkaupunkiseudun ulkopuolella, mutta miehellä ei ollut siellä töitä. Jonkun aikaa asuin eri paikkakunnalla kuin mies ja lapseni työn takia.

Sitten sain sijaisuuden ja saatoin muuttaa perheeni luo. Lapsista oli mukavaa, kun näkivät äitinsä muutenkin kuin hätäisesti viikonloppuna. Palkkakin riittää paremmin kun menoja on vähemmän. Mutta uutta virkaa en ole saanut. Nyt pidemmät sijaisuudetkin ovat kiven alla. Kun ikää on kertynyt, tuntuu, että millä tahansa verukkeella valitaan sijaisuksiinkin joku nuorempi. Olen päivittänyt osaamistani kouluttautumalla, mutta minkäs teet, kun et ole enää nuori. Jos ihmisillä on iäkkäämpiä naisia syrjivä asenne, niin sitä ei omalla kouluttautumisella pysty muuttamaan.

• Anonyymi

KIkäsyrjintä opetusalalla on karmeaa. Minut, päälle 50-vuotias henkilö on poistettu muutaman kerran WhatssApp listoilta ja minut on bannattu koulun matkapuhelimesta, asettamalla minut häirikkösoittjaksi. Lisäksi vielä erään LUkion rehtori tivasi ikääni ja samalla manipuloi, mutta olen jälkeenpäin ymmärtänyt, että ikäsyrjinnästä oli nimenomaan kyse, koska hän itse otti asian puheeksi ja oli samalla aika pirullisen sarkastinen.

Olen valittanut asiasta Opetushallituksen pääjohtajalle, joka ei ole toistaiseksi vastannut ja lisäksi hallituksen ministerille, joka ei ole vastannut.

Olen vakuuttunut, jo näistä viimeisimmistä tuloksista, jossa on totaalinen hiljaisuus, että ikäsyrjintään ei puututa koska suomalaiseen tapaan ei haluta riitauttaa asioita merkittävien veronmaksajien eli keskiluokan kanssa. Ylipäätänsä ikääntyvät heitetään bussin alle, koska halutaan raivata tilaa nuoremmille.

• Anonyymi

Maailman onnellisimmassa valtiossa ei ole merkkejä ikäsyrjinnästä! Hahahaha

• Anonyymi

Suomessa on ollut ikäsyrjintää todella kauan, ainakin toisen maailmansodan jälkeen.

• Anonyymi

Miksi me suomalaiset olemme lampaita? Ihan oikeasti??!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3840
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      78
      2027
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      546
      1626
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      85
      1298
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1097
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1018
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      808
    Aihe