Kotisiivooja

ainlaulastee

Oletteko tehneet tätä kotisiivoojatyötä?Jos,niin kertokaa plussat ja miinukset? Harkitsen itse lähteväni mukaan tällaiseen työhön.

5

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epävarmaakiitosta

      Muista aina,että vaikka teet kuinka hyvää jälkeä,niin sopivan inha asiakas keksii vaikka tikusta valittamisen aihetta.

    • ex-siivooja

      Jokunen vuosi sitten olin n. puoli vuotta kotisiivoustöissä. Laihduin ihan mukavasti siinä rääkissä, kun en paljon uskaltanut syödä työpäivän aikana, kun täydellä mahalla ei olisi sitten jaksanut töitä tehdä. Ryyppäsin välillä vähän tuoremehua ja taas mentiin.

      En ollut nopeimmasta päästä siivoojia, ja tuli ylitöitä kun en useimmiten ehtinyt siinä ajassa mitä oli sovittu. Huomasin, että suurin osa vanhoista siivoojista teki ylityöt omaan piikkiinsä, vaikka niistä olisi voinut saada palkankin. Itse merkitsin aina tekemäni työajan, vaikka joskus menikin yli.

      Kodeissa oli vihkot, joihin kirjoitettiin mitä oli sillä kertaa siivottu. Sinne myös asiakkaat kirjoittivat valituksia ja joskus myös silloin jos olivat tyytyväisiä.

      Monenlaisia koteja tuli nähdyksi. Mieluiten siivosin silloin kun asiakkaat eivät pyörineet jaloissa. Joku rouva valvoi sohvansa imurointia siten, että kätki silmäneulan sohvatyynyjen alle. Tästä minua onneksi työtoverit valistivat ennen tuolla käyntiä.

      Toisinaan teimme työtä myös pareittain jos oli suurempi asunto kyseessä. Itselläni ei ole ajokorttia, joten olin julkisen liikenteen ja omien jalkojen varassa.

      Välillä oli vaikea hahmottaa, missä järjestyksessä pitäisi alkaa työt tehdä, kun oli kiire ja taas oli uusi asunto johon meni. Alussahan oli perehdytys, jolloin toisen siivoojan kanssa siivottiin, ja perusasiat käytiin läpi.

      Yleensä ottaen työtoverit ja pomot olivat mukavia, mutta en sitten kovin pitkään jaksanut näin raskasta työtä tehdä. Enää en kai pääsisikään mukaan näihin hommiin kun on ikää karttunut ja terveyskin on huonompi kuin tuolloin.

      • vanhagubbe

        Taitaa olla yleinen ongelma tuo.että aikaa annetaan työn tekemiseen vähempi,kuin että mitä siihen oikeasti kuluu aikaa.Siinä joutuu sitten siivooja hiki päässä juoksemaan.


    • kdfhdifhergihergö

      Riippuu kovin paljon siitä millaiseen yritykseen olet menossa töihin. Kotisiivous on helposti paljon inhimillisempää ja kiitollisempaa hommaa (kuin muu siivous) jos yritys tekee fiksut sopimukset asiakkaiden kanssa, toisin sanoen ei lupaile mahdottomia tai tee urakkahommia. Omien kokemusteni mukaan, yksityishenkilöiden odotukset siivouksen suhteen ovat yleensä realistisia ja heidät on helppo pitää tyytyväisinä, jos on ammattitaitoa ja halua aidosti palvella asiakasta. Joukkoon mahtuu kyllä myös pienen pieni osa niitä, jotka yrittävät huijata erilaisin tavoin aina, kun tilaisuus tulee.

      Plussina sekä miinuksina on asiakkaat. Plussina ja miinuksina on työn itsenäisyys ja toisaalta yksinäisyys tai työrauhan puute. Työ voi tapahtua ilman työkaveria, kodeissa, joissa ei ole kukaan paikalla tai sitten päinvastoin. Työkaverit voi olla hyvä tai huono asia riippuen ilmapiiristä ja osaamisesta. En miellä itseäni kovinkaan ulospäin suuntautuneeksi, mutta silti koen uuvuttavina päivät, jolloin en tapaa ketään. Toinen uuvuttava asia on epämääräisen mittaiset päivät, sellaiset, kun kyse ei ole rutiinihommasta ja keston arvioiminen on vaikeaa ja aikataulussa pysyminen mahdotonta. Taukojen järjestäminen on tietysti haastavaa. Itse olen ratkaissut asian ammatinharjoittajana niin, että joskus ajan ja paikan salliessa saatan käydä lounaalla jossain, mutta useimmiten minulla on eväät mukana, jotka sitten syön suunnilleen puolessa välissä päivää siellä missä sitten olenkin siivoamassa. Asiakkaat ovat olleet ymmärtäväisiä asian suhteen. Joskus jos on pidempiä päiviä minulla on myös iltapäivälle pikaeväs, kuten minigrip-pussissa pähkinöitä tai smoothie tms joiden syöminen onnistuu vaikka kohdetta vaihtaessa parissa minuutissa.

      Omassa työssäni plussaa on ulkoilu keskellä päivää säässä kuin säässä, en liiku autolla asiakkaalta toiselle.

      Kotisiivous vaatii ammattimaista asennetta. Tässä kohtaa kaikenlaisia ihmisiä, koteja, tapoja ja ne täytyisi pystyä kohtaamaan tuomitsematta ja asiakasta halveksumatta.

      Oma juttunsa, joka vaikuttaa todella paljon työn mielekkyyteen, on pomo(t). Työstä kuin työstä saa tehtyä aivan hirveetä huonolla johtamisella, mutta niin myös päinvastoin hyvällä johtamisella voidaan saada tylsä työ kohoamaan ihan kivaksi.

      • ainlaulastee

        Eikö kotisiivoojan työhön kuulu kunnon taukoja ollenkaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      72
      1394
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      74
      1099
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      967
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      374
      717
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe