1. Minulla on varmuuskopiot ulkoisella kovalevyllä (USB-asema) ja tila loppui kesken, joten pitää ostaa isompi asema. Ostan 2 TB:n kovalevyn , koska se on suhteessa halvempi kuin 1 TB. Koska minulla on kaksi tietokonetta (Win 8) ja älypuhelin (Android), mielestäni ei ole järkeä ostaa USB-asemaa, koska hieman kalliimmalla saa NAS-aseman (Buffalo LinkStation 220DE erillinen 2 TB kovalevy https://www.verkkokauppa.com/fi/product/43864/drtcb/Buffalo-LinkStation-220DE-verkkolevypalvelin). NAS-asemassa tulisi olemaan aivan kaikki tiedostoni, joten tietosuoja arveluttaa niin paljon, etten uskaltaisi liittää asemaa tietokoneeseen sen modeemin kautta, jolla muodostetaan nettiyhteys eli jättäisin NAS-aseman kokonaan netin ulkopuolelle. NAS-asemaa ei voi kuitenkaan tietojeni mukaan liittää suoraan tietokoneeseen, joten saako NAS-aseman liitettyä tietokoneeseen laittamalla väliin tavallisen kytkimen (ZyXEL GS-105S v2 https://www.verkkokauppa.com/fi/product/26616/fcqhb/ZyXEL-GS-105S-v2-5-porttinen-kytkin) vai pitääkö välissä olla reititin?
2. Miksi NAS-asemaa ei voi liittää suoraan tietokoneeseen?
3. Jos liittäisin NAS-aseman modeemiin (sisältää 4 porttisen kytkimen wlanin), joka muodostaa nettiyhteyden, niin millä varmistetaan se, ettei netistä pääse NAS-aseman tiedostoihin käsiksi. En luota siihen, että pelkkä NAS-aseman salasana pitäisi hakkerit poisssa tiedostoistani. Mikä pitää nettiliikenteen pois NAS-asemasta eli millä erotetaan takuuvarmasti toisistaan tietokoneen ja netin välinen liikenne sekä tietokoneen ja NAS-aseman välinen liikenne? En nimittäin tajua näistä verkkoasioista mitään.
NAS-asema + kytkin vai reititin?
2
212
Vastaukset
- zytkin
Modeemin palomuuri pitää ulkopuoliset pois NASilta. Erillisessä kytkimessä on kyllä järkeä siinä mielessä, että data ei välttämättä liiku koneen ja NASin välillä kovin liukkaasti sen modeemin kautta.
Modeemeissa palomuuri ja saat kotiverkon NAT taakse. Lisää turvaa tietty tuo jos on erillinen kotiverkko josta ei pääsyä ulos. Jos NAS vain backuppina ja sieltä kenties katsontaan TV:llä tai jollain valokuvia, leffoja kotona. Jos ei tarvetta tiedostojen jakoon monelle koneella ulkoinen USB-levy hyvä. Jo rsync -av /lähde /kohde riittää pitkälle. Ja kopioinnin jälkeen levy hyllyyn tai muualle talteen. Jos tulee rosvo joka harjoittaa kaikki levyt ei varmuuskopioista iloa. Kaverille tuli kylään ok-talon nuoria jotka joivat viinat ja hajoittivat paikkoja. Nyt on valvontakamera.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä692010- 1291396
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321363- 1431082
- 103932
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten348868Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67664