On harmi, että niitä ei myydä kaupoissa, mutta mistä ne saisikaan sen äidin tiinun "siemenen". Itse sulatin näkkileivän palan yön yli ja hyviä kakkaroita tuli.
Nyt kun kaikesta leikataan ja yks´sun toinen köyhyyttään valittaa, niin voisimmeko kertoa, mistä itse kukin säästää?
Itse paistan leipäni ja sämpyläni. Näin talvella idätän myös siemeniä, koska useimmat (kurkku, tomaatti) mehukkaat kasvikset ovat kalliita.
Kuka keksii halvimman viikon/kuukauden ruoka reseptin, jonka voisi jakaa täällä meille toisille? Mitään laihdutuskuuria en halua kuullakaan, koska voita käytän ja sehän ei ole edes kallista nyt.
Ruisleivä juuri
26
525
Vastaukset
- shimsh
Tee oma leivänjuuri hapattamalla - maitohappokäymiseen tarvitsee vaikkapa asidofiluspiimää pari lusikallista nesteeseen ja ruisjauhoja. N oissa maitohappobakteereissa kaupan tuotteissa löytyy monenlaisia.
- Anonyymi
Olen tehnyt monia ruisjuuria, ja piumällä, jogurtilla tms. Ei ole kuin haittaa juuren toimintaan. Paras tulee pelkästä ruisjauhosta ja vedestä. Piimässä jne. Taitaa olla eri maitohappobakteerikanta
- juurta.jaksaen
Minun exäni otti juuren kaupan limpusta. Opetteli tekemään ruislimppua leipäkoneella. Muutaman harjoituskappaleen jälkeen homma toimi. Sitten lähti omille teilleen minun ostamani leipäkone mukanaan...
Ihanaa, pitkästä aikaa huumorinpilkahdusta palstalla! Vai lähti omille teilleen.....jospa löytyy nyt torilta ruisleipii myymässä.
- Anonyymi
Kaupän limput on paistettu, joten juuressa ei ole enää eloa siinä vaiheessa.
- Ramoona_
Meillä haaveillaan paistuvan ruisleivän tuoksusta, mutta minusta ei ole juurien kanssa läträäjäksi : niitä pitäisi säilytellä , hellästi herätellä ja maanitella happanemaan. Kamalaa olisi lopulta hukata tai tuhota alunperin isomummon taikinatiinusta raavittu pyhäinjäännös.
Mieheni hämäläisessä suvussa on osattu leipoa parempaa ruisleipää kuin minun savolaisessa, vaikka muu itäinen ruokahuusholli vie voiton läntisestä nuukemmasta perinteestä. Joskus on kokeiltu takassa leivinkiven päällä valmiista Myllärin ruisleipäaineksesta (sisältää myös taikinajuuren) muotoiltuja ruispalan tapaisia , maku oli hiukan maltainen ja ulkonäkö nokinen. Vuo´ issa uunissa paistettuina leivistä tuli siistimpiä, lisäsin joukkoon myös siemeniä.
Hämäläisen leivän kaipuuseemme vastaa ylöjärveläinen Aallon leipomo, jonka 100-prosenttisesti rukiisia reikäleipiä ostamme aina ohikulkeissa ( oikeastaan teemme vartavasten mutkan sitä kautta) ja kun lähin City-market saa perjantaisin Aallon leipäkuorman, ryntäämme usein hakemaan monta kerralla , pakkaseen ylimääräiset.
Halpaa ruokaa aloittaja peräänkuuluttaa. Juureksista saa maistuvaa , yksi talvisuosikki on juuresröstit. Raastetaan perunaa, porkkanaa, punajuurta, palsternakkaa, lanttua ( pari-kolme lajia riittää), valutetaan liika neste pois, lisätään kananmunaa, mausteita, vähän korppujauhoja ja jos on kuivahtanut juustonkannikka, sekin raastettuna sekaan. Jos ei voita pelkää, kakkarat paistetaan siinä, terveysintoilija paistaa rypsiöljyssä. Kyytipojaksi puolukkaa, itse poimittuna ilmaista .- leipätielläpitää
En oikein saanut onnistumaan tuosta valmiista seoksesta ruisleipää. Yritin limppuja, mutta niistä tuli kohokuorisia, jäi siis iso rako sinne leivän yläkuoren alle. Ihan hyvä se maku kyllä oli. Pitäisikin paistaa jossain vuokassa, kävisiköhän pitkulainen teflon päällysteinen kakkuvuoka. Olen myyjäisistä ostanut ihanaa tummaa vuokaleipää, jossa on paljon sattumia,jotain siemeniä ja jyviä.
- kokkimuori
Todennäköisesti olet ostanut saaristolaisleipää. Helppoa tehdä ja säilyy pakkasessa vaikka vuoden, tuntuu, että maku vaan paranee. Netistä löytyy ohje.
- Neeasa
Keitot ovat hyviä ja halpojakin, näin pakkasilla maittavia.
Kala, herne ja linssikeitot kaikki ovat vertaansa vailla. Niitä voi muunnella mielensä mukaan, mitä kotona on eniten tarjolla.
Myös porsaanluista saa hyvänmakuisen liemen, siitä sitten vaikka limppivelliä, joka
oli ennen oikein pitoruoka, rusinoita limppeihin, limppitaikinaan maitoa, munaa, suola ja vehnäjauhot, ei liian paksua, liemen pitää kiehua hiljalleen koko ajan, ettei ne tartu yhteen! On nopea ja ihana keitto, jota en ole muistanutkaan pitkään aikaan, mutta nyt taas aion kokeilla.
Kokonaisia maustepippuria lihaliemeen ja keittomausteita, tulee maukas!- Neeasa
Liemen pitää kiehua hiljalleen silloin, kun laittaa taikinasta limppejä kattilassa olevaan liemeen, ettei ne tartu yhteen! Ja sitten vielä hieman, että kypsyvät.
Tässä vähän lisää edelliseen. - epäilewäinen
Neeasa kirjoitti:
Liemen pitää kiehua hiljalleen silloin, kun laittaa taikinasta limppejä kattilassa olevaan liemeen, ettei ne tartu yhteen! Ja sitten vielä hieman, että kypsyvät.
Tässä vähän lisää edelliseen.Miten sian luista keitetty liemi sopii makeisiin rusinoihin ??
- Neeasa
epäilewäinen kirjoitti:
Miten sian luista keitetty liemi sopii makeisiin rusinoihin ??
Kaupasta saa ostaa joskus savustettuja porsaan luita, niistä hyvä liemi myös tulee.
Epäilewäiselle sanoisin, että kyllä hyvin rusinat sopivat, se on suolaisen ja makean liitto!
Samalla tavalla kuin esim. kotijuusto ja valokkihillo. - samaullamirjami
Neeasa kirjoitti:
Tässä vähän lisää edelliseen.Luin teidän mukavia ruokaohjeita ja se Sianluista saakin hyvää luusoppaa . Kerran aikoja sitten kun keskusteltiin jostain eri aiheesta kuitenkin , niin yksi oli aina niin ehdottoman paras kaikissa . hyvä se oli että tietää --muttakun "kopsas näistä Wikin tai mikäse hakupaikka on -- ja luuli ettei muut huomaa -- sanoin että sano sinäkin joskus niitä tietojajasi itse päätelminä , ja omasta päästäsi Ja sanoin etto minäkin teen LUUSOPPAAKIN IHAN OMASTAPÄÄSTÄNI .
sain pyytää tyhmyyttäni montakertaa anteeksi , --nyt on hänkin ollut kun eri ihminen --ja sopeutunut .. meihin jotka joskus lasketaan leikkiäkin
Joka vanhoja mustaa ,sitä tiikulla silmään .
U.M
Kyllä pitkään hautunut ruispuurokin on herkkua voisulan kanssa. Minulla se kuuluu vieläkin syksyiseen sadonkorjuuseen, jolloin riitti ilta-ateriaksi puuro, voi ja tilan maito.
Lasten ollessa kotona laitoin usein lauantaisin levypiirakan uuniin. Jauhelihan saatoin jatkaa kanamunasilpulla , tai sienipaistoksella. Aina oli hyvä menekki silläkin, ei muruakaan jäljellä viikonlopulla :D
Keittojen ystävä olen minäkin, aina löytyy pienen keiton aineksia jääkaapistani, kasarinpohjalla sipulia kuullottaen, ja maustepussien sisältöä seuloen, saa maittavan lounaskeitos aikaiseksi.- Kat.leija
Tässä hyvä ohje kunnon ruisleivän tekoon. Kun taikinan juuren teosta aloittaa aikaa kuluu neljäpäivää, mutta sitten pirtti tuoksuu hyvältä ja omatekoinen ruislimppu on herkkua.
RUISJUURI
3 rkl tuoreita hienoksi jauhettuja (mieluiten vastajauhettuja) ruisjauhoja
3rkl haaleaa vettä
Sekoita ainekset puuroksi ja aseta kevyesti(ei ilmatiiviisti) suljettuun lasipurkkiin.
Anna seistä kaksi vuorokautta lämpimässä paikassa.
Kolmantena päivänä juureen lisätään:
2 rkl ruisjauhoja
2 rkl vettä
Sekoita ruisjauhot ja vesi huolellisesti juureen ja anna seistä vuorokausi lämpimässä.
Neljäntenä päivänä juuresta voi tehdä hapanleipätaikinan. Säilytä juurta suljetussa lasipurkissa jääkaapissa.
FRANTSILAN MUMMUN HAPANRUISLEIPÄ
noin 1 l kädenlämpöistä vettä
yht n.2 l ruisjauhoja
2 rkl hapanjuurta
½ rkl merisuolaa
(½ rkl jauhettua kuminaa)
(20 g hiivaa)
Sekoita vesi, 1/3 jauhoista ja hapanjuuri ilmavaksi velliksi. Peitä kulho liinalla ja anna seistä lämpimässä paikassa n.1-1½ vuorokautta aina välillä sekoittaen, jottei seos kuohu yli. Kun happamuus on sopiva-Frantsilan mummun mukaan mansikan hapan-lisää hieman merisuolaa ja jauhoja niin paljon, että taikinahärkin eli kauha pysyy puuromaisessa seoksessa pystyssä.
Anna alkutaikinan seistä lämpimässä pyyhkeen alla noin ½ vuorokautta, lisää (kumina) ja jauhoja ja alusta taikina normaalisti. (Jos alkutaikina ei ole noussut kunnolla, taikinaan täytyy lisätä hiukan veteen liotettua hiivaa.)
Ota 1dl taikinaa talteen seuraavaa leivontakertaa varten ja sekoita siihen niin paljon ruisjauhoja, että siitä tulee kova taikinapala. Säilytä kylmässä.
Anna taikinan seistä alustuksen jälkeen liinan alla lämpimässä, kunnes se on kohonnut. Perinteen mukaan voit tehdä ristin taikinan päälle; kun risti on hävinnyt, taikina on valmista leivottavaksi.
Jos leivot reikäleipiä, paista niitä 225-asteisessa uunissa n.30 min. Limput vaativat 1½-2 tuntia kypsyäkseen.
Itsellesi sopivan happamuuden löydät kokeilemalla eri pituisia aikoja silloin taikinanteon alkuvaiheessa, kun ohjeessa on 1-1½vrk.
Itse käytin tavallisia luomu ruisjauhoja juureen ja myös leipään. Ei siis tarvitse olla vastajauhettuja.
Kuminaa ja hiivaa en ole koskaan käyttänyt, eikä myöskään äitini, joka limppuja on kuitenkin enemmän tehnyt.
Kokeile, mikä muoto on sinun mieleen eniten. Pyöreä limppu, reikäleipä, pienet "minireissumiehet" ja vuokalimppu ovat kaikki aivan eri makuisia, vaikka olisikin tehty samasta taikinasta.Kiitos kaikille "leiväntekijöille" uusista ja vanhoistakin vinkeistä.
Katleijan vinkillä olen joskus paistanut sämpylöitä, jossa tuo "juuri" aloitettiin omenasoseella, vedellä ja vehnäjauhoilla. Eka´kerran onnistui hyvin, mutta jo toisella kertaa lipsuin ilmeisesti ohjeesta, joten ei niin hyviä. Piimäänkin olen joskus tehnyt sämpylöitä, jotka oli hyviä.
Sinisirkku voisi kokeilla saamaani ohjetta ruispuuroon, sillä siihen lisätään perunasosetta. Tämän vinkin antoi "rannikkoruotsalainen". Uskomattoman hyvää.
Haasteellista on tehdä leipää/sämpylöitä, kun on vain yksi syöjä ja ei ole pakastinta, kuin "nyrkinkokoinen" jääkaapissa. Keitot on tosi hyviä ja siinäkin se ongelma, että ei sitä samaa keittoa monta päivää viitsi syödä, jos ei "sovella" siihen uusia makuja.
Lapsuudesta muistan sellaisen ihmeen, kun isä Joulupöydässä halusikin syödä karjalanpaistia riisipuuron kanssa! Kaikki kauhisteltiin sitä muka sotkua, mutta nythän on riisi tosi hyvä lisuke, tosin ei joulu-puurona, mutta ei sitä silloin ymmärretty.
Olen taas muistanut sellaisen herkun, kun maitokiisseli. Aina viitsi tehdä riisi- tai mannapuuroa marjojen seuraksi, joten vaniljalla maustettu kiisseli on melkein kuin jäätelöä. Toki kaupasta saa jos´jonkinlaista herkkua, mutta en viitsi käydä kovin usein kaupassa, koska haluan välttää niitä "heräteostoksia", sillä ne ovat suurin menoerä aika helposti. Säästöä tavoittelen tulevien "leikkausten" kompensoimiseksi, vaikka ei tuo leipä ole suurin menoerä, mutta on se kotona paistettu niin hyvää, kun vain onnistuu..
Nyt olisi aika taas laittaa ostoslista kuntoon ja pidättäytyä vain siinä.
- Ylösnosto
VAIHTEEKSI lukisimme vaikka ruokajuttuja.
Muuten asiaakin. Harmi kun ei enää ole aloittajan nimimerkkiä aloituksessa. Asiaa voisi auttaa jos sen ujuttaisi aloituksen otsikkoon.
Esim.
Orkidea harrastuksena-Katleija"VAIHTEEKSI lukisimme vaikka ruokajuttuja, kirjoitit".
Aloituksesa oli myös; "Kuka keksii halvimman viikon/kuukauden ruoka reseptin, jonka voisi jakaa täällä meille toisille"?
Laita nyt itse parempi aloitus, sinä "ylösnosto", että saat mieleisiäsi kirjoituksia.- Kat.leija
Kristiina23 kirjoitti:
"VAIHTEEKSI lukisimme vaikka ruokajuttuja, kirjoitit".
Aloituksesa oli myös; "Kuka keksii halvimman viikon/kuukauden ruoka reseptin, jonka voisi jakaa täällä meille toisille"?
Laita nyt itse parempi aloitus, sinä "ylösnosto", että saat mieleisiäsi kirjoituksia.Kristiina.
"VAIHTEEKSI lukisimme vaikka ruokajuttuja".
Oli tosiaan ainakin minulle tervetulluta vaihtelua tuo ruoka-aiheinen aloituksesi, jota jo nikillä "ylösnosto" halusin viestittää. Aloituksesi ansaitsee ylösnoston, sillä muuten se jää pian toiselle sivulle.
Minusta palsta on tullut tylsäksi vain yhden henkilön aloitusten ja palstan täyttävien juttujen takia. Kiitos että teit tämän ruoka-aiheisen aloituksen. Ainakin meille naisihmisille aihe on mieluisa.
Voi olla ettämuut ovat palstaan nykyisellään tyytyväisiä, mutta harmikseni olen huomannut monen luovuttaneen ja poistuneen kirjoittelemasta.
ps. minusta uudistuksessa tapahtunut aloittajan nikin poistuminen oli huono juttu.
Toivottavasti Kristiina osasin nyt viestini tarkoituksen selittää. Ei minulla tosiaan moite ollut mielessä, päinvastoin halusin kiitellä että joku vielä jaksaa yrittää.
Minä olen kai jo tarpeeksi palstalle kirjoitellut näinä kymmenenä vuotena, joten eiköhän se jo riittäne.
- Ramoona_
Pastantti- eli perunapuuro on Inkoon perinneruokaa, ohrajauhoa tietääkseni useimmiten käytetty. Sitä kehutaan myös seuraavana päivänä paistettuna herkuksi ja vanha sanonta onkin : joka keitetyn paistaa, se makean maistaa. Maistanut olen ensimmäisen päivän pastanttia voisilmän ja maidon kera, mutta ei hellinyt minun makunystyröitäni. Lapsuusherkkuihin kuuluu voissa viipaleina paistettu jämähtänyt edellispäiväinen riisiuunipuuro maidon tai mehukeiton kera.
Yleensä keitän kaura- tai moniviljahiutaleista aamupuuron veteen, päälle runsaasti marjoja . Mannaryynejä on varalla vispipuuroa varten, jota voi tehdä puolukoiden lisäksi raparperistä, karviaisesta, viinmarjoista....Sämpylöitä joskus innostun leipomaan, porkkanaraasteen mehevöittämät ovat suosikki. Ylijääneestä perunamuusista leipaisen perunarieskoja ohra- ja vehnäjauhoilla, jopa joulun imelletyn peruna- ja porkkanalaatikon jämät uudistuvat rieskoina ja sämpylöinä, puhumattakaan puurontähteistä. Kahdelle hengelle täsmäkeitän, ei hävikkiä yleensä jää mistään ruuasta.
Äidin maitokiisseli tunnettiin kuutamokiisselin nimellä, laakealla vadilla vadelmahillosaarekkeita houkutuksenaan. Melkein jokailtainen syöminen on rahka ja marjat, nykyisin ostan useimmiten rahkajugurttia, koska se on pehmeämmän makuista kuin pelkkä rahka, eikä vaadi marjoihin paljoa sokeria. Nuoriso ollessaan yökylässä kokkailee omia suosikkejaan, aamupalalle surauttelevat yleensä smoothieita. Kasvissyöjätyttö on paljon opettanut mummiaan, kotimaiset juureksetkin saa taipumaan vaikka miksi herkuiksi esimerkiksi uunissa paahtamalla tai vokkipannussa pähkinöitä seuranaan. Pinaattilettuja pienin pyytää usein paistamaan.- Neeasa
Rakkaalla lapsella on monta nimeä: maitokisseli, kuutamokiisseli ja meillä
vaniljakiisseli.
Puolukkahillo sen kera oikein ihana jälkkäri!
Pitää olla vain aika tarkka keittäjä, ettei anna poreilla liikaa, ettei tule sitkeää.
- Kat.leija
Minä olen tykästynyt bataattisosekeittoon nykyään. On se niin nopeasti valmistuva ja maukas keitto jotta. Tänään taas CM:ssa yhden pataatin ostosteni joukkoon sujautin. Voihan bataattia muutenkin käyttää kuin sosekeittoon.
- Kat.leija
Hapanlohko on karjalainen perinneruoka. Sitä on ainakin valmistettu Seiskarissa, josta olen syntyisin. Se valmistettiin perunoista ja ruisleivän taikinasta. Taikina puuroon otettiin hapatusvaiheen aikana ennen kuin siitä alettiin leipoa varsinaista leipää. Taikina keitettiin kuorittujen perunoiden kanssa kattilassa ja tätä keitosta kutsuttiin hapanlohkoksi. Perunat olivat puurossa lohkottuina, siitä kai nimikin.
Kyllä hapanlohko kuului aina ruisleivän leipomisen yhteyteen.
Sitä syötiin voisilmän ja maidon kera. Siitä on jo melkein 70 vuotta kun sitä sain. Jospa nyt kun saisi aikaseksi tuon hapanlimpun teon niin samalla hapanlohkoakin tekisin ja kutsuisin jälkeläisiäkin sitä perinneruokaa maistelemaan.Katleija
Kiitos selityksestä ja ymmärsin sen itsekkin suraavana päivänä. Kävi vain niin, kuten ristikoita täytettäessä, että sana ei avaudu, siis en keksi vastausta, mutta jo muutaman tunnin päästä koko sana on "muuttunut" toiseksi!:))
Hapanlohkoa en ole syönnyt, mutta usein olen alkanut laittamaan näitä "perinneruokia", joita äitini laittoi.
Kaupan porkkanalaatikkoon en ole tottunut, koska siinä on riisiä, joten laitan itse, kuten äitini, vain vehnäjauholla sakeutettuna ja tietenkin mausteena vain suola ja sokeri.
Kapakala olisi nyt maullaan, mutta se kala, yleensä kuha, täytyisi ensin leivinuunissa kuivattaa, sillä ei se onnistu sähköuunissa.
Koska lapsuuteni kodissa ei ollut suurta maustevalikoimaa, niin joskus laitan lihapullia, joihin tulee vain suola, sipuli ja maustepippuria, niin ja tietenkin joskus kauraryynejäkin, mutta ehdottomasti vehnäjauhoilla sakeutettu sopivaksi. Ei niitä kananmunia ollut talvisin edes saatavissa.
Täällä hämeessä saan olla tarkkana, että en vahingossa valitse leipää, jossa on mallasta ja/tai kuminaa, joten siksi kai yritän usein paistaa leipäni itse.- Anonyymi
Kristiina23 kirjoitti:
Katleija
Kiitos selityksestä ja ymmärsin sen itsekkin suraavana päivänä. Kävi vain niin, kuten ristikoita täytettäessä, että sana ei avaudu, siis en keksi vastausta, mutta jo muutaman tunnin päästä koko sana on "muuttunut" toiseksi!:))
Hapanlohkoa en ole syönnyt, mutta usein olen alkanut laittamaan näitä "perinneruokia", joita äitini laittoi.
Kaupan porkkanalaatikkoon en ole tottunut, koska siinä on riisiä, joten laitan itse, kuten äitini, vain vehnäjauholla sakeutettuna ja tietenkin mausteena vain suola ja sokeri.
Kapakala olisi nyt maullaan, mutta se kala, yleensä kuha, täytyisi ensin leivinuunissa kuivattaa, sillä ei se onnistu sähköuunissa.
Koska lapsuuteni kodissa ei ollut suurta maustevalikoimaa, niin joskus laitan lihapullia, joihin tulee vain suola, sipuli ja maustepippuria, niin ja tietenkin joskus kauraryynejäkin, mutta ehdottomasti vehnäjauhoilla sakeutettu sopivaksi. Ei niitä kananmunia ollut talvisin edes saatavissa.
Täällä hämeessä saan olla tarkkana, että en vahingossa valitse leipää, jossa on mallasta ja/tai kuminaa, joten siksi kai yritän usein paistaa leipäni itse.Onko Jampassa vielä Alepa?
- Anonyymi
Tulee lapsuuden perunapuuro ja mummun tattari uunipuuro mieleen :D
Nami
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856314
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303793törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283150Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691706- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46949Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859