Veneen ilmanvaihto

10-107

Tässä asiaa hiukan sivuttiinkin lämppärin osalta, muttei ihan.

Uskon, että veneeni ilmanvaihto on kutakuinkin samanlainen kuin muissakin eli ilma vaihtuu ikkunoita ja luukkuja avaamalla. Lämppäri puhaltaa ilmaa hytteihin ilman, että se poistuisi mitenkään suunnitellusti. Vähän kuin pulloon puhaltaisi.

Lämppäri puolestaan ottaa ilman sieltä, mistä sattuu saamaan ja hullunkiertokin on mahdollinen.

Onko kenelläkään kokemusta veneessä hyvin suunnitellusta ja toteutetusta ilmanvaihdosta niin , että puhdas ilma otetaan ulkoa ja likainen poistuu vessojen kautta?

47

4373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jonkinnäköinen

      Poistoilma wc ja keittiöstä puhaltimella, pitää sen verran melua ettei ole tarkoitettu, kuin hälventämään hajut tarpeen mukaan. Toimii kuitenkin myös poisto kanavana, kun lykkää eberillä lämmintä tai ulkoilman vileää raitisilmaa sisälle. Eberi ottaa ilmansa demisterin kautta ulkoa.

      • 10-107

        Tarkoitatko, että sinulla on erillinen demisteri Eberille vai että konehuoneen sisääntuloilmassa on sellainen ja Eberi ottaa ilman sitä kautta?


      • emmätajuanäitä

        Ei kai kukaan ole niin hullu että ottaa sisääntuloilman konehuoneesta??


      • jonkinnäköinen
        10-107 kirjoitti:

        Tarkoitatko, että sinulla on erillinen demisteri Eberille vai että konehuoneen sisääntuloilmassa on sellainen ja Eberi ottaa ilman sitä kautta?

        Konehuoneen demisterien kautta, eberin letku tekee mutkan yläkautta demisteriin jossa laminoitu yhde. Toistaiseksi konehuoneessa ei käryä diesel eikä öljy joten ei ole ollut mitään ongelmia 11 vuoteen.


    • Dendär

      Nautor Swan jossa on 5 kpl isoja doradeventtiileitä. Ei ole koskaan ummehtunut tai kostea ollut. Aina pelaa, talvisinkin.

      • kolmekolme

        Vene 33f. keulassa,salongissa,vessassa jokaisessa yksi venttiili takahytissä ei venttiiliä mutta avattava ikkuna ja sisääntulon ovista ilma kiertää (väljät).Hyvin on lämmennyt ja ilma vaihtunut.Tässä hyvin suunniteltu systeemi ei tarvii muuta.Vene on skandi.


      • lugyug

        Ei siis ranskis,polakki tai hapankaali


      • 10-107

        Doradeja olen miettinyt, mutta toimivatko ne hyvin, kun keulakannella voi olla hetkittäin paljonkin vettä?
        Tiedän, että periaatteessa pitäisi, mutta olen hiukan epäileväinen.
        Voiko joku suositella merkkiä, joka kestää aaltojen huuhtelun?


      • vetus.raakitorvi
        10-107 kirjoitti:

        Doradeja olen miettinyt, mutta toimivatko ne hyvin, kun keulakannella voi olla hetkittäin paljonkin vettä?
        Tiedän, että periaatteessa pitäisi, mutta olen hiukan epäileväinen.
        Voiko joku suositella merkkiä, joka kestää aaltojen huuhtelun?

        Omassa veneessäni yksi doradeista on keulakannella. Sen kautta ei ole tullut vettä sisään, vaikka aallot lyövät kannen yli. Se ei ole myöskään hajonnut pitkillä valtamerireissuilla. Sitä kai tarkoitit kestämisellä?
        Siihen ominaisuuteen, päästääkö dorade-venttiili vettä sisään, vaikuttaa dorade-laatikon koko, tyhjennysaukkojen koko sekä laatikon sisällä olevan kansiputken korkeus. Doradelaatikot voivat olla lasikuitua, metallia tai puuta (tiikkiä). Raakitorvet ovat omassa veneessäni Vetuksen keskikokoiset. Doradeventtiilien suojana on teräskaaret. Keulakannella suojakaari on välttämätön, mutta myös kaikissa muissakin kannen doradeissa hyvä. Suojakaaret toimivat paitsi venttiilien suojina myös tarkuntakahvoina ja esim. fallien kiinnityspaikkana.
        Tässä on kaavio “oikeaoppisesta” laatikosta, jonka voi tehdä itsekin.
        http://bruceroberts.com.au/images/Building/dorade-aplan.JPG

        Vetus valmistaa raakitorvella varustettuja kansiventtiileitä, joissa pienen kotelon sisällä on suljettava kansiventtiili. Näiden toimivuudesta itselläni ei ole kokemusta. Luulisin, että näissä sulkuventtiili on välttämötön, koska boksi on pieni.
        http://www.pyacht.com/images/VET_PVC_Cowl_Dim.gif
        Tässä valokuva edellisestä sekä suojakaaresta:
        http://www.yachtwebdesigns.com/designs/discovery-55-twizzle/Images/deck/discovery-55-dorade-vent-l.jpg


      • nimimerkkikin
        10-107 kirjoitti:

        Doradeja olen miettinyt, mutta toimivatko ne hyvin, kun keulakannella voi olla hetkittäin paljonkin vettä?
        Tiedän, että periaatteessa pitäisi, mutta olen hiukan epäileväinen.
        Voiko joku suositella merkkiä, joka kestää aaltojen huuhtelun?

        Air-Only-venttiilejä (http://www.air-onlyventilators.com) olen itse vaihtanut pariin edelliseen veneeseen. Samoilla sisuskaluilla saa sekä matalaa mallia, että dorade-torvella varustettuja. Molemmissa vedenpinnan mukana nousevat "pingispallot" estävät veden pääsyn sisään veneeseen, vaikka koko venttiili olisi veden alla.

        Tuolta valmistajan maltalaisesta verkkokaupasta saa näitä vieläpä varsin kohtuulliseen hintaan.


      • jepjep_
        nimimerkkikin kirjoitti:

        Air-Only-venttiilejä (http://www.air-onlyventilators.com) olen itse vaihtanut pariin edelliseen veneeseen. Samoilla sisuskaluilla saa sekä matalaa mallia, että dorade-torvella varustettuja. Molemmissa vedenpinnan mukana nousevat "pingispallot" estävät veden pääsyn sisään veneeseen, vaikka koko venttiili olisi veden alla.

        Tuolta valmistajan maltalaisesta verkkokaupasta saa näitä vieläpä varsin kohtuulliseen hintaan.

        itse olen asentanut omaani 3 kpl noita ja ilmanvaihto parani aika paljon. Yksi, keulahyttiin, yksi veskiin ja yksi salonkiin vanhan tilalle. Aika helppoa oli asennus


    • tötterströmi

      Dorade on oikeastaan ainoa, joka tuuppaa ilmaan ulkoa sisäänpäin. Tällöinkin tötterön täytyy osoittaa menosuuntaan. Lautasventtiilit yms. lähinnä imevät ilmaa ulospäin. Ja doradekin silloin kun tötterö osoittaa taaksepäin.

      Dorade-boksin voi itsekin tehdä, googlella löytää ohjeet. Tötteröt ovat vaikampia ja kannattaa ostaa kaupasta.

      • 10-107

        Itse asiassa olen ajatellut laittaa torvet niin päin, että niiden kautta likainen ilma poistuu hallitusti kosteista tiloista yöllä, kun Webasto puskee lämmintä ilmaa hytteihin.

        Toki torvia voi käännellä muullakin tavalla tarpeen mukaan.


    • besservisseri

      Hytissä on oltava riittävä alipaine muuten lämpimän sisäilman kosteus tiivistyy ruffin rakenteisiin.

      • 10-107

        Kuinka suuri on riittävä alipaine ja miten sen saa pidettyä yllä?
        Olisiko esim 1,013 bar sellainen?


      • besservisseri

        Riittää kun paine on pienempi kuin ulkopuolella. Normaalisti pelkkä painovoimainen poisto riittää. Kulussa dorade venttiilit kannattaa kääntää poispäin kulkusuunnasta. Jos lämmitin puhaltaa ulkoa sisälle täytyy vastaavasti toisilla puhaltimilla poistaa ilmaa vähän suuremmalla teholla. Hyttirakenteisiin päätyvä kostea lämmin ilma homehduttaa rakenteet takuuvarmasti.


      • 10-107
        besservisseri kirjoitti:

        Riittää kun paine on pienempi kuin ulkopuolella. Normaalisti pelkkä painovoimainen poisto riittää. Kulussa dorade venttiilit kannattaa kääntää poispäin kulkusuunnasta. Jos lämmitin puhaltaa ulkoa sisälle täytyy vastaavasti toisilla puhaltimilla poistaa ilmaa vähän suuremmalla teholla. Hyttirakenteisiin päätyvä kostea lämmin ilma homehduttaa rakenteet takuuvarmasti.

        Jos veneestä poistuva ilma on lämpimämpää kuin sisälle lämppäriin menevä, niin kosteudella on edellytykset poistua sitä kautta.

        Veneen alipaine tarkoittaa sitä, että korvausilmaa tulee sisälle kutakuinkin jokaisesta mahdollisesta raosta.

        Ideaalitapauksessa poisto tapahtuisi poistoilmapuhaltimilla vessan/suihkun kautta ja korvausilma johdettaisiin lämmityslaitteen läpi. En keksi miten homman saisi veneessä toimimaan ellei lämmitys olisi kennotyyppinen. Siltikin korvausilman tuominen sen läpi olisi haasteellista koska ilmarakoja on paljon muitakin.

        Ajatus on kuitenkin hyvä, mutta en tiedä pystyykö toteuttamaan nykyisillä resursseilla.


      • besservisseri

        Jos siellä hytissä on joku sisällä niin ihan tasan tarkkaan sisäilmassa on kosteutta, Kun ilma kulkee rakenteiden läpi ulospäin tapahtuu tiivistymistä mikä mahdollistaa homeen kasvun.


      • tosielämässä
        besservisseri kirjoitti:

        Jos siellä hytissä on joku sisällä niin ihan tasan tarkkaan sisäilmassa on kosteutta, Kun ilma kulkee rakenteiden läpi ulospäin tapahtuu tiivistymistä mikä mahdollistaa homeen kasvun.

        Pari doradea on 35-jalkaisessa pitänyt ilmanvaihdon sellaisena, ettei homepilkkua ole 30 vuodessa tullut, eikä kondenssi ole ongelma. Vain ikkunapinnat kastuvat syksyisin, kun veneessä nukkuu useampi henkilö. Ja yksi sisään puhaltava dorade pitää takuulla veneessä ylipaineen.


      • vacuumijustiinsa

        alipaine veneessä, just - kerro, missä veneessä tämä onnistuu?


      • VanhatOvatVanhoja
        vacuumijustiinsa kirjoitti:

        alipaine veneessä, just - kerro, missä veneessä tämä onnistuu?

        Muutaman miljoonan euron/dollarin paateissa onnistuu. Tavallisen tallaaajan paatissa pitää kaikki puuosat olla lakattuja/maalattuja kauttaaltaan. Ylipaine kierrättää kosteuden kaikkien kalusteiden taakse. Vanhoissa skandeissa oli yleisesti käsittelemätöntä puupintaa piilossa. Nykyään en ole vastaavaan törmännyt minkään suuremman veistämön veneessä.


      • utoppia
        VanhatOvatVanhoja kirjoitti:

        Muutaman miljoonan euron/dollarin paateissa onnistuu. Tavallisen tallaaajan paatissa pitää kaikki puuosat olla lakattuja/maalattuja kauttaaltaan. Ylipaine kierrättää kosteuden kaikkien kalusteiden taakse. Vanhoissa skandeissa oli yleisesti käsittelemätöntä puupintaa piilossa. Nykyään en ole vastaavaan törmännyt minkään suuremman veistämön veneessä.

        Varmaankin kyseessä on jo sitten veneestä isompi alus. Alipaineen saamiseksi ovet ja luukut pitää olla suljettuja ja koneellinen ilmastointi. Tämä on utopiaa pienessä veneessä.


      • nuurdikki
        VanhatOvatVanhoja kirjoitti:

        Muutaman miljoonan euron/dollarin paateissa onnistuu. Tavallisen tallaaajan paatissa pitää kaikki puuosat olla lakattuja/maalattuja kauttaaltaan. Ylipaine kierrättää kosteuden kaikkien kalusteiden taakse. Vanhoissa skandeissa oli yleisesti käsittelemätöntä puupintaa piilossa. Nykyään en ole vastaavaan törmännyt minkään suuremman veistämön veneessä.

        Veneessä puumateriaali jossa on kosteussulku molemmin puolin lahoaa. Tästä syystä puuveneissä laudan toinen puoli joko pelkästään kyllästetään, tai sitten maalataan sellaisella maalilla, joka päästää kosteuden läpi. Molemmin puolin lakattu puu antaa kyllä hyvän laatuvaikutelman, mutta se on ratkaisuna veneessä varsin lyhytikäinen.


      • home_sweet_home
        nuurdikki kirjoitti:

        Veneessä puumateriaali jossa on kosteussulku molemmin puolin lahoaa. Tästä syystä puuveneissä laudan toinen puoli joko pelkästään kyllästetään, tai sitten maalataan sellaisella maalilla, joka päästää kosteuden läpi. Molemmin puolin lakattu puu antaa kyllä hyvän laatuvaikutelman, mutta se on ratkaisuna veneessä varsin lyhytikäinen.

        Samaa mieltä. Tuo nm. "VanhatOvatVanhoja" oli muutenkin hakoteillä tuosta kosteuden "imeytymisestä." Kyllä se kosteus kerääntyy ensin patjoihin, verhoihin ja muuhun helposti imevään materiaaliin. Puuhun ehkä viimeksi. Lika, kosteus ja lämpö yhdessä ovat otollinen kasvualusta homeelle.


      • 10-107
        home_sweet_home kirjoitti:

        Samaa mieltä. Tuo nm. "VanhatOvatVanhoja" oli muutenkin hakoteillä tuosta kosteuden "imeytymisestä." Kyllä se kosteus kerääntyy ensin patjoihin, verhoihin ja muuhun helposti imevään materiaaliin. Puuhun ehkä viimeksi. Lika, kosteus ja lämpö yhdessä ovat otollinen kasvualusta homeelle.

        Kaikki menee hiukan sinne päin, mutta ei ihan kohdilleen.
        Kosteus tiivistyy, kun lämpötila laskee. Yleensä veneessä lämpötila laskee, kun mennään lähemmäksi vettä. Kosteus ei ole vaarallista ennen kuin se tiivistyy vedeksi.

        Jos kastepiste on puun sisällä, se homehtuu ja lahoaa. Puu kuitenkin itsessään sisältää aineita, jotka torjuvat sieniä ja homeita. Puun pinnan sulkeminen maalaamalla hidastaa hieman vesihöyryn siirtymistä puuhun ja sen poistumista. Se voi myös lisätä eristävyyttä niin, että kastepiste tulee puun sisälle, eli siinä mielessä ympäri maalaamisesta voi olla haittaa.

        Patjassa taas iholla oleva kosteus voi tiivistyä patjan sisälle. Polyuretaani tarjoaa erinomaisen kasvualustan homeille. Tiivistymistä voi estää niin, että lämpötila ei muutu paljoa patjan matkalla. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että patjan alla ei ole kylmä pinta. Patjan alustan tuulettaminen vaikka verkolla ajaa samaa asiaa, mutta se ei johdu niinkään kosteuden haihtumisesta kuin siitä että kastepiste siirtyy patjan ulkopuolelle.


      • tulopoisto

        Nyt taidat sekoittaa rakenuksen jossa on muovikalvo seinän ja välipojan välissä kosteus/ilmasulkuna ja jossa konellinen tulo/poisto ilmavaihto kone. Millä veneeseen alipaineen saa, muuta kuin poisto puhaltimella, monellako sellainen on, tuloilma koneita kyllä...


      • tsemii
        tulopoisto kirjoitti:

        Nyt taidat sekoittaa rakenuksen jossa on muovikalvo seinän ja välipojan välissä kosteus/ilmasulkuna ja jossa konellinen tulo/poisto ilmavaihto kone. Millä veneeseen alipaineen saa, muuta kuin poisto puhaltimella, monellako sellainen on, tuloilma koneita kyllä...

        on se harmi, jos välipoika on seinän ja kalvon välissä :) onneksi ei velipoika


      • palotoisto
        tulopoisto kirjoitti:

        Nyt taidat sekoittaa rakenuksen jossa on muovikalvo seinän ja välipojan välissä kosteus/ilmasulkuna ja jossa konellinen tulo/poisto ilmavaihto kone. Millä veneeseen alipaineen saa, muuta kuin poisto puhaltimella, monellako sellainen on, tuloilma koneita kyllä...

        En sekoita. Vene on eri asia kuin talo.


      • besservisseri kirjoitti:

        Riittää kun paine on pienempi kuin ulkopuolella. Normaalisti pelkkä painovoimainen poisto riittää. Kulussa dorade venttiilit kannattaa kääntää poispäin kulkusuunnasta. Jos lämmitin puhaltaa ulkoa sisälle täytyy vastaavasti toisilla puhaltimilla poistaa ilmaa vähän suuremmalla teholla. Hyttirakenteisiin päätyvä kostea lämmin ilma homehduttaa rakenteet takuuvarmasti.

        Ottaako Eberit ja Webastot sisään puhallettavan ilman ulkoa? Eikö ainakin Wallas ota ulkoa vain sen ilman, mitä poltossa käytetään ja se sitten poistuu pakokaasuina ulos. Puhaltimen veneeseen työntämä ilma ei siis lisää veneessä olevaa ilmaa vaan vain lämmittää ja kierrättää sen.

        Ilmanvaihdosta on juttua tässä. Katso ainakin havainnollinen kuva.

        http://www.jamestowndistributors.com/userportal/document.do?docId=400


      • It_Depence
        Bossu kirjoitti:

        Ottaako Eberit ja Webastot sisään puhallettavan ilman ulkoa? Eikö ainakin Wallas ota ulkoa vain sen ilman, mitä poltossa käytetään ja se sitten poistuu pakokaasuina ulos. Puhaltimen veneeseen työntämä ilma ei siis lisää veneessä olevaa ilmaa vaan vain lämmittää ja kierrättää sen.

        Ilmanvaihdosta on juttua tässä. Katso ainakin havainnollinen kuva.

        http://www.jamestowndistributors.com/userportal/document.do?docId=400

        Riippuu asennuksesta. Toivoakseni yleisin tapa on että ottaa ilman ulkoa. näin ainakin minulla ammattilaisen asentamana. Naapurin veneessä Webasto (AT2000) oli laitettu salongin pöydän alle, josta se puhalsi lämmintä ilmaa vain salonkiin. Ilman otti sisältä. Ylpeänä kaveri kertoi tehneensä asennuksen ihan itse :)


      • krapulapierut
        Bossu kirjoitti:

        Ottaako Eberit ja Webastot sisään puhallettavan ilman ulkoa? Eikö ainakin Wallas ota ulkoa vain sen ilman, mitä poltossa käytetään ja se sitten poistuu pakokaasuina ulos. Puhaltimen veneeseen työntämä ilma ei siis lisää veneessä olevaa ilmaa vaan vain lämmittää ja kierrättää sen.

        Ilmanvaihdosta on juttua tässä. Katso ainakin havainnollinen kuva.

        http://www.jamestowndistributors.com/userportal/document.do?docId=400

        Hyi hemmetti jos vain kierrättää ilmaa eikä tuo raikasta ilmaa veneeseen. Hiilidioksidi, kosteus ja pierut, vain kiertää yäk. Onko wallasmarin noin surkea konstruktio....


      • 10-107
        Bossu kirjoitti:

        Ottaako Eberit ja Webastot sisään puhallettavan ilman ulkoa? Eikö ainakin Wallas ota ulkoa vain sen ilman, mitä poltossa käytetään ja se sitten poistuu pakokaasuina ulos. Puhaltimen veneeseen työntämä ilma ei siis lisää veneessä olevaa ilmaa vaan vain lämmittää ja kierrättää sen.

        Ilmanvaihdosta on juttua tässä. Katso ainakin havainnollinen kuva.

        http://www.jamestowndistributors.com/userportal/document.do?docId=400

        Voiko tämä selvittää sen, miki Wallaksen käyttäjät pitävät sitä erinomaisena tuotteena? Jos se kierrättää ja kuumentaa sisäilmaa, niin lämpiäähän se erinomaisesti ja tuntuuhan se paremmalta kuin sellainen, joka ottaa viileää ilmaa ja lämmittää sen.


      • Bossu
        krapulapierut kirjoitti:

        Hyi hemmetti jos vain kierrättää ilmaa eikä tuo raikasta ilmaa veneeseen. Hiilidioksidi, kosteus ja pierut, vain kiertää yäk. Onko wallasmarin noin surkea konstruktio....

        Oletko kuullut ilmanvaihdosta? Sen pitäisi toimia ilman lämppäriäkin...


      • It_Depence kirjoitti:

        Riippuu asennuksesta. Toivoakseni yleisin tapa on että ottaa ilman ulkoa. näin ainakin minulla ammattilaisen asentamana. Naapurin veneessä Webasto (AT2000) oli laitettu salongin pöydän alle, josta se puhalsi lämmintä ilmaa vain salonkiin. Ilman otti sisältä. Ylpeänä kaveri kertoi tehneensä asennuksen ihan itse :)

        Eberissä vissiin molemmat asennukset on mahdollisia, tai voi laittaa Y-venttiilin valitsemaan kummasta otetaan, niin kuin itse asiassa ainakin uudemmissa Wallaksissakin. Jos otetaan ulkoa, niin silloin tietysti työnnetään saman verran melkein yhtä lämmintä ilmaa ulos, eli tehonhukka on kova. Mutta kosteus häipyy jonkun verran paremmin pois veneestä.


      • nysäköli
        Bossu kirjoitti:

        Eberissä vissiin molemmat asennukset on mahdollisia, tai voi laittaa Y-venttiilin valitsemaan kummasta otetaan, niin kuin itse asiassa ainakin uudemmissa Wallaksissakin. Jos otetaan ulkoa, niin silloin tietysti työnnetään saman verran melkein yhtä lämmintä ilmaa ulos, eli tehonhukka on kova. Mutta kosteus häipyy jonkun verran paremmin pois veneestä.

        Aivan ja veneilykaudella melkein viileyttä tärkeämpää on kosteuden poistaminen veneestä. siksi tuo ilmanotto ulkoa on minusta järkevämpi.


      • nysäköli kirjoitti:

        Aivan ja veneilykaudella melkein viileyttä tärkeämpää on kosteuden poistaminen veneestä. siksi tuo ilmanotto ulkoa on minusta järkevämpi.

        Mulla veneilykausi jatkui tänä vuonna uudenvuodenaattoon, joten mulla toi toinen on loppuviimeksi tärkeämpi, mutta täytyy laittaa harkintaan valintamahdollisuuden lisäys purjeveneeseen. Jos laittaa pelkän puhalluksen päälle ja ilman otto ulkoa, voisi se olla aika tehokas ilmanvaihtosysteemi.


    • PumppaaBumbbaa

      Kajuttaan ei mene yhtään enempää ilmaa sisälle kuin sieltä poistuukaan.

      • tyhjäkumppari

        No entäs kumiveneeseen?


      • Tasamäärät
        tyhjäkumppari kirjoitti:

        No entäs kumiveneeseen?

        Sama pätee täynnä ilmaa olevaan kumiveneeseenkin. Se liika ilma vaan poistuu erittäin äkkinäisesti, mutta periaate sama - rajansa kaikella.


    • Havainnointia

      Yhteenvetona tästä palstasta voisi vetää sellaisen yksinkertaistetun havainnon - purjehtijat ovat idiootteja, ja mulkkuja sellaisia !

      • Satakerta

        Yksinkertaistettu havainto yksinkertaiselta havainnoitsijalta :D


      • Havainnointia
        Satakerta kirjoitti:

        Yksinkertaistettu havainto yksinkertaiselta havainnoitsijalta :D

        No ei kohottanut kommenttisi yhtään käsitystä purjehtijoista.


      • miten-on
        Havainnointia kirjoitti:

        No ei kohottanut kommenttisi yhtään käsitystä purjehtijoista.

        Ja purjehtijat erottuvat tässä keskustelussa muista miten? Purjevene Dorade mainittu, samoin erittelemätön kumivene. Mahtaako "Havainnointia" olla purjehtija vai kumiveneilijä, tai ehkä jotain ihan muuta? Onko ilmanvaihto vain purjeveneissä?


      • Havainnointia
        miten-on kirjoitti:

        Ja purjehtijat erottuvat tässä keskustelussa muista miten? Purjevene Dorade mainittu, samoin erittelemätön kumivene. Mahtaako "Havainnointia" olla purjehtija vai kumiveneilijä, tai ehkä jotain ihan muuta? Onko ilmanvaihto vain purjeveneissä?

        Yleiskäsitys palstakirjoittelusta. Hulluimmat ja "asiantuntevimmat" kommentit, yleensä itseään purjehtijaksi itseään mainostavan kommentti, tosipurjehtijaksi.


      • ilmiselvää
        Havainnointia kirjoitti:

        Yleiskäsitys palstakirjoittelusta. Hulluimmat ja "asiantuntevimmat" kommentit, yleensä itseään purjehtijaksi itseään mainostavan kommentti, tosipurjehtijaksi.

        Sitten entistä ilmeisemmin "Havainnointia" on todellinen tosipurjehtija.


    • tuuletustorvi

      Viesteissä on kerrottu dorade-torvesta ja tötteröstä. Arvelin, että Dorade-venttiilin historia ei ole kaikille selvä. Nimi johtuu kuuluisan venesuunnittelija Olin Stephensin v. 1929 valmistuneesta valtameriveneestä nimeltä Dorade. Tuuletustorvia eli raakitorvia oli käytetty isommissa ja pienemmissä aluksissa - käytetään edelleen. Niiden teho tuuletukseen oli tuttu, mutta purjeveneessä ongelma oli veden pääsy torven kautta veneeseen. Dorade-veneeseen suunnitellun laatikkorakenteen ansiosta raakitorvesta tullut vesi valui laatikon aukoista eikä päässyt kannen alle. Konstruktio oli niin hyvä, että venttiili tunnetaan yhä Dorade-venttiilinä tai Dorade-boksina.

      Vanha, perinteinen raakitorvi eli tuuletustorvi ilman laatikkoa ei ole "Dorade" eikä "Doradetorvi". Raakitorvilla laivojenkin tuuletus toimi.
      Valokuva vanhan purjelaivan raakitorvesta:
      http://www.merimieskuvia.net/Merimieskuvia/Bongarikuvat/Sivut/Maailmalla_tapahtuu_files/Media/8.Onko raakitorvi roskis/8.Onko raakitorvi roskis.jpg

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3362
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3157
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      2610
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2538
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1850
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1465
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1320
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82
      1179
    Aihe