eli kuvietellaan että asun 4v aossa, indeksi on noussut 1% tuona aikana. 400e olkoon nyt tuo prosentti. meneekö tuosta millainen vero?
vero rakennusindeksillä korjatusta myynnistä
14
2897
Vastaukset
- Eiveroa
Ei mene veroa, jos itse asut. Sama pätee omistusasuntoon. Raja menee kahdessa vuodessa. Jos asuu alle kaksi vuotta, pitää maksaa myyntivoiton vero.
Ei todellakaan ole verovapaata. Verovapaus kun edellyttää kahden vuoden YHTÄJAKSOISTA asumista ja OMISTAMISTA samanakaisesti. Asoa ei omista kukaan muu kuin yhtiö, eli menee tietenkin luovutusvoittoveroa, ainakin teoriassa (sitä voittoa kun tulee olemattoman vähän käytännössä).
- Eiveroa
Nyt puhut vastoin parempaa tietoa. Verottaja rinnastaa asumisoikeusasunnon tässä mielessä omistusasuntoon. Asian voi tarkastaa verohallinnon syventävistä vero-ohjeista. Löytyy täältä (lue sivua alaspäin, löytyy sieltä):
https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Henkiloasiakkaan_tuloverotus/Oman_asunnon_myyntivoiton_verotus(12050) Kiitos, aina oppii uutta ja etekin kun pyörii alueella josta tietää vähän. Osaomistusasunnoissahan tuo ei sitten päde. Aika mielenkiintoinen linjaus verottajalta.
- Eiveroa
Pätee myös osaomistusasunnon alkupääomaan ihan samalla tavalla. Ja jos sitten lunastaa asunnon itselleen, lunastushetkestä kahden vuoden kuluttua voi myydä verovapaasti, jos asui tuon ajan itse asunnossa.
- Johdonmukaista
Minusta verottajan linjaus on täysin johdonmukainen. Verottajan ohjeen mukaan "asunnoksi katsotaan verotuksessa ne osakkeet tai osuudet, jotka oikeuttavat huoneiston hallintaan sekä rakennus, kuten omakotitalo, tai sen osa".
- Anonyymi00008
Eiveroa kirjoitti:
Nyt puhut vastoin parempaa tietoa. Verottaja rinnastaa asumisoikeusasunnon tässä mielessä omistusasuntoon. Asian voi tarkastaa verohallinnon syventävistä vero-ohjeista. Löytyy täältä (lue sivua alaspäin, löytyy sieltä):
https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Henkiloasiakkaan_tuloverotus/Oman_asunnon_myyntivoiton_verotus(12050)Asumis OIKEUS asunnot omistaa kiinteistön johto jotka nostaa myös palkkaa noin 300 000€ vuodessa per omistaja johtaja . Oikeus asua on asukkaan vuokraoikeus . Olet ostanut oikeuden vuokrata sen sinulle ja maksat vuokraa kuin alussa VUOKRAVAKUUS maksun sen Aso oikeuden maksun päälle vielä. Ne saat takaisin kun muutat pois . Erikseen on olemassa OsaOMISTUS asuntoja ja niissä on oikeus osta asunto omaksi kokonaan tai maksaa vuokraa. Asumisoikeus asunnossa olet vain vuokralla ja sen asumisen oikeuden hinta vaihtelee rakennusvuoden mukaan . Vanhoissa se on vähemmän. Ostat vain oikeuden asua mikä sinulla on kunnankin asunnoissa ilman eri maksua. Vuokrat on lähes samat saattaa olla 50-100€ kk eroa on vuokralla ei enempää. Se Aso maksu tulee takaisin kun kuolet myös josta maksetaan hautajaiset ja jää perinnöksi joku loppu summa tai asunnon vuokraus oikeus jos teet testamentin. Voit jättää vuokraus oikeuden elikkä siirtää sen Aso maksun sun sukulaiselle tai lapselle , muuten Aso asunnosta et omista mitään. Vuokravakuuden saa takaisin kun on maksanut vuokrat. OsaOMISTUS asuntoon pääsee pienellä pääomalla ja silti maksat siitä vuokraa ellet Lunasta omaksi . Asumisoikeus asuntoja ei voi lunastaa omaksi mitenkään. Erota sanat omistus ja oikeus asua.
- TrolliNarahti
Tässä taas hyvä esimerkki siitä, miten näissä keskusteluissa pyörii vakuuttavan tuntuisia muka asiantuntijoita, kuten tuo nimimerkki Välittäjä-LKV. Jäi nyt rysän päältä kiinni valehtelusta, kun käy lukemassa tuon verottajan ohjeen. Älkää hyvät ihmiset uskoko näitä anonyymien nettipalstojen asiantuntijoita, joukossa on niin paljon trolleja.
No, vertasin sitä osaomistusasuntoon verotuksen kannalta, olin väärässä. En kuitenkaan välitä asoja, ja aloittajan luovutusvoittovero olisi ollut 32 euroa. Tuskin kirpaisi...
- VoiVoittaa
Meillä on ollut asumisoikeusasunto vuodesta 1998. Oli uusi asunto, kun muutettiin. Maksoi silloin n. 80 000 markkaa. Nyt arvo on noin 21 000 euroa. Muutamme tässä lähiaikoina. Aika monta tuhatta euroa tulee tuottoa verovapaasti. Tuottomielessä emme asumisoikeusasuntoon muuttaneet, tuotto tuli vähän yllätyksenä. Tiesimme toki, että saamme panoksen takaisin rakennuskustannusindeksillä korotettuna, mutta emme ole sen kehitystä seuranneet.
- Anonyymi00009
VoiVoittaa kirjoitti:
Meillä on ollut asumisoikeusasunto vuodesta 1998. Oli uusi asunto, kun muutettiin. Maksoi silloin n. 80 000 markkaa. Nyt arvo on noin 21 000 euroa. Muutamme tässä lähiaikoina. Aika monta tuhatta euroa tulee tuottoa verovapaasti. Tuottomielessä emme asumisoikeusasuntoon muuttaneet, tuotto tuli vähän yllätyksenä. Tiesimme toki, että saamme panoksen takaisin rakennuskustannusindeksillä korotettuna, mutta emme ole sen kehitystä seuranneet.
No se nyt on noin 2000-5000€ mitä vuosien asumisesta saattaa saada enemmän kuin silloin kun sen osti sen oikeuden asua siinä. Siitä ei mene veroa kun se on oma asunto . Asuu itse siinä. Tai joku sukulainen. Sen voi siirtää sukulaiselle. Asunnossa pitää asua vähintään 2 vuotta itse muutenkin että verotusta ei ole .
Ihan uteliasuudesta ja uuden oppimisen kannalta. Mihin indeksiin nuo aso-maksut on sidottu? Aina puhutaan siitä, että on turvallinen vaihtoehto ja aina saa omansa pois. Ongelmaahan ei elinkustannusideksiin sidotullaikaan viimeisten 1,5 vuoden aikana tehneillä ole (jos siis on sidottu elinkustannusindeksiin), mikäli sopimuksessa on mainittu sijoitetun pääoman säilyminen indeksin laskiessa. Muuten se asoon sijoitettu pääoma menettää jatkuvasti arvoansa, elinkustannusindeksi kun on miinuksella ja deflaatio meneillään.
- ratartartaras
Alkuperäinen ASO-maksu on sidottu rakennuskustannusindeksiin. Ja sen alkuperäisen ASO-maksun saa takaisin vaikka indeksi olisi miinuksella ja jos indeksi on plussalla saa ASO-asukas poismuuttaessaan sen alkuperäisen aso-maksun lisäksi indeksikorotuksen itselleen.
ASO-maksuun kuuluu myös muutostöiden arvo ja tämä arvo laskee ajan saatossa. Ja tämä arvonalenema näkyy myös takaisin maksettavassa ASO-maksussa.
Sama koskee myös indeksikorotusta eli jos asukas on muuttanut vanhaan ASO-asuntoon ja maksanut indeksikorotusta vaikkapa 2te niin indeksin laskiessa ja asukkaan poismuuttaessa takaisin maksettava indeksikorouksen osuus on voinut alentua esim. 1700e:oon.
ESIM:
ASO-asukas muuttaa vanhaan ASO-asuntoon.
Alkuperäinen ASO-maksu 10000e
Indeksikorotus 2000e
Muutostyöt 1000e
Yhteensä:13000e
Asukas muuttaa pois 10 kuluttua ja rakennuskustannusindeksi on alentunut 300e
Palautettava ASO-maksu on
Indeksikorotus 1700e
Muutostyöt 0e
Yhteensä:11700e - Anonyymi00010
ratartartaras kirjoitti:
Alkuperäinen ASO-maksu on sidottu rakennuskustannusindeksiin. Ja sen alkuperäisen ASO-maksun saa takaisin vaikka indeksi olisi miinuksella ja jos indeksi on plussalla saa ASO-asukas poismuuttaessaan sen alkuperäisen aso-maksun lisäksi indeksikorotuksen itselleen.
ASO-maksuun kuuluu myös muutostöiden arvo ja tämä arvo laskee ajan saatossa. Ja tämä arvonalenema näkyy myös takaisin maksettavassa ASO-maksussa.
Sama koskee myös indeksikorotusta eli jos asukas on muuttanut vanhaan ASO-asuntoon ja maksanut indeksikorotusta vaikkapa 2te niin indeksin laskiessa ja asukkaan poismuuttaessa takaisin maksettava indeksikorouksen osuus on voinut alentua esim. 1700e:oon.
ESIM:
ASO-asukas muuttaa vanhaan ASO-asuntoon.
Indeksikorotus 2000e
Muutostyöt 1000e
Yhteensä:13000e
Asukas muuttaa pois 10 kuluttua ja rakennuskustannusindeksi on alentunut 300e
Palautettava ASO-maksu on
Indeksikorotus 1700e
Muutostyöt 0e
Yhteensä:11700eAso asuntoa kannattaa hoitaa hyvin ja tehdä korjaukset niin sen arvo pysyy paremmin. Uusissa asunnoissa on ongelmia kuin on vanhoissakin . Ilmastointi kuin kodinkoneet pitää vaihtaa ja hoitaa . Kuin säätää . Kuin puhdistaa. Osa asunnoista on rakennettu ulkomaatyyliin puuttuu lämmitysoattereita erityisesti käytävillä kuin vessoissa. Vessan lämmitys kuuluu vuokraan . Samoin käytävien. Meillä on kylmää noin 6 kk vuodessa . Koska lämpö nousee ylöspäin liian kovalla oleva ilmastointi vetää lämmittävän huoneilman pois ja asunto tuntuu kylmältä. On paljon virheitä muumaalaiset rakennus tyylissä ilmastoon nähden.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit866023KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3255201Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja202658Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei512605Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852831842Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1031669- 1111531
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro171521seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1201420Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1331393