Esinahantulehdustako?

drinkafe

Minulla on kääpiövillakoiravanhus joka on alkanut aina virtsaamisen jälkeen nuolla alapäätään ja alavatsaansa.Pippelistä tihkuu useaan kertaan päivässä kellertävää töhnää ja olenkin putsannut pippeliä laimennetulla betadinella mutta vaiva ei tunnu menevän ohi.Koirasta on tullut levoton,etenkin öisin,voisiko kyseessä olla jotkut narttujen juoksut johon uroskoirani reagoi vai mistä oikein on kyse?Lääkäriin tästä on varmaan mentävä jos kyseessä onkin joku vitsatietulehdus tai muu paha :( Onko jollain tietoa miten virtsakivet tai vitsatietulehdus oireilee koirilla?

5

141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jjkjiö

      Itse hoidin pippelivaivoja näin:

      Apteekista ohut lääkeruisku. Siihen laimennettua betadinea, työmsin ruiskun esimahan sisälle että se huuhtoutuu, tein tämän kolmesti päivässä.

      • drinkafe

        Kuinka kauan tätä operaatiota joutuu tekemään?Itse olen putsannu samoin mutta vain kaksi kertaa päivässä yli viikon mutta vaiva tuntuu vain jatkuvan :(Siirryn nyt siihen 3x/pvä


    • canis_familiaris

      itselläni on vuosien mittaan ollut joitakin uroskoiria, joiden esinahan alustaa on jouduttu pesemään. Ikinä ei kuitenkaan ole tarvinnut Betadineen tai muihin kemikaaleihin turvautua.

      Lääkeruiskua parempi keino on korvaruisku tai vaikka tyhjä ja hyvin pesty fairy/ketsuppipullo, jotta saadaan runsaasti vettä huuhtelemaan esinahan alustaa.

      Kyseessä ei välttämättä ole tulehdus, vaan epäpuhtauden kertyminen. Sama tapahtuu ihmisille, jos esinahan alustaa ei pese! Vanhan koiran virtsaan voi myös erittyä valkuaisaineita ja sokereita, jotka lisäävät bakteerikasvua. Desinfektioaineiden tarpeeton ja liiallinen käyttö voi aiheuttaa kierteen, jolle ei loppua näy!

      Jos esim Betadinea kuitenkin käyttää, pitää tehdä erittäin laimea seos, jotta se itsessään ei aiheuta ongelmia. Ennen kaikkea paljon kädenlämpöistä vettä!

      • drinkafe

        Kiitos vastauksesta,kokeilen jos tuo pelkkä pesu alkaisi aluksi auttaa.En mielellään käytä betadinea lainkaan juuri sen sisältämän jodin vuoksi mutta nyt on ollut pakko turvautua.Keittosuolaliuos apteekista voisi kanssa olla hyväksi?


    • drinkafe

      Noh,en sitten enää alkanutkaan sitä puhdistelemaan vaan menimme koiran kanssa lääkäriiin ja koiralla todettiin erittäin suurentunut eturauhanen joka on lisäksi muhkurainen :( Voi olla myös eturauhastulehdus.Saimme vaivaan tardak-piikin ja antibiootit kipulääkityksen.Lääkäri mainitsi että ihmiset usein sekoittavat esinahan tulehdukseen tai sitten pitävät vaivaa niin vähäisenä etteivät tuo lääkäriin.Vaiva on kuitenkin koiralle hyvin kivulias.Te joiden koirilla on kyseiset vaivat suosittelen käyttämään tarkastuksessa jossa palpoidaan eturauhanen.Ei tietenkään välttämättä ole kyseinen vaiva mutta kannattaa tarkistuttaa.Hyvää talven jatkoa kaikille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      327
      2742
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      89
      2045
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1600
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1012
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      973
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      873
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      734
    Aihe