Laitoin akut lataukseen , laturi Mastervolt , akut 2x 105 AGM , akkumonitori Nasa BM2 .
Monitori näytti latauksessa 15,6V mutta amppeerit oli vain n.5A ja kaiken aikaa hiljalleen laskien ? Keskeytin latauksen melko nopeasti.
Pakkasta oli n. -20c , kummastutti korkea voltti määrä , laturi ei ole koskaan aiemmin ladannut kuin aluksi 14,6V ja hiljalleen siirtyen ylläpitolataukseen . Lähtötilanne oli että Nasa näytti 12.2V mutta kuitenkin akkujen varausta olisi n.100% eli akut olisi täynnä ? Johtuuko mahdollisesti pakkasen aiheuttamasta ristiriidasta vai omasta ymmärryksen puutteesta ?
Akkujen latauksesta ?
28
162
Vastaukset
- Joakim1
Ihan normaalilta kuulostaa, paitsi tuo 12,2 V lähtötilanne vaikutti alhaiselta, mutta mahtaako Nasa olla kovinkaan tarkka varsinkaan noin kylmässä. Latureissa on usein lämpötilakompensointi suuruusluokkaa -0,02 V/C eli -20 C:ssa latausjännite on n. voltin normaalia suurempi. Täysi tai melkein täysi akku ei juuri ota virtaa vastaan, varsinkaan noin kylmässä.
- Temp.vs.Volts
Keskustelun avaaja kertoi lämpötilan olleen -20° ja akun lepojännitteen 12.2 V. Miten paljon lämpötila vaikuttaa akun lepojännitteeseen? Akkukapasiteetti tietysti alenee lämpötilan mukana.
Akkujen itsepurkaus on pakkasella vähäistä. Onko oikeastaan tarvetta ladata veneen akkuja kovien pakkasten aikana, jos akut on ladattu syksyllä? - normaaliaon
Empiirisesti: Aikoinaan toin akut talveksi autotalliin, ja latasin niitä pari kertaa talven aikana. Aluksi ottaa tuon viitisen ampeeria, mutta silmin nähden putoaa virta varsin pian alle 1 ampeerin. Nykyään jätän akut veneeseen, kaapelit irrotettuna navoista. Akkujen itsepurkaushan on kylmässä pieni.
- llllllllllllllllllllll
Ei kannata ottaa akkukaapeleita koskaan irti edes talveksi.Näin olen tehnyt aina. Edelliset akut(3kpl) kesti noin 10 vuotta ja nykyiset on neljättä vuotta käytössä.
- normaaliaon
llllllllllllllllllllll kirjoitti:
Ei kannata ottaa akkukaapeleita koskaan irti edes talveksi.Näin olen tehnyt aina. Edelliset akut(3kpl) kesti noin 10 vuotta ja nykyiset on neljättä vuotta käytössä.
Miksi ei kannata ottaa kaapeleita irti talveksi?
- Joakim1
normaaliaon kirjoitti:
Miksi ei kannata ottaa kaapeleita irti talveksi?
No ainakin siksi, että se on turhaa, jos kaikki on kunnossa. En ole koskaan irrottanut ja akut ovat aina olleet hyvässä latauksessa keväällä. Pääkatkaisijoista toki virrat pois.
- lataaja
Minullakin kaapelit kiinni , pääkatkaisijat nollilla ,mutta Nasa kuluttaa tietenkin vähän . En tiedä onko järkevää pitää Nasaa kytkettynä ,jos sen irrottaa akuista niin samallahan kaapelitkin on irti akuista.
- normaaliaon
Irrotan kaapelit akuilta, koska pääkatkaisijoiden ohi on mm. radion asemien pitoon tarvittava hitusähkö. Kun kaapelit on irti, voin olla varma, ettei mitään purkavaa ulkoista piiriä voi olla mukana. Starttiakulle alkoi 17. vuosi, eikä vielä ole näköpiirissä, että vuodet olisivat täynnä.
llllllllllllllllllllll kirjoitti:
Ei kannata ottaa akkukaapeleita koskaan irti edes talveksi.Näin olen tehnyt aina. Edelliset akut(3kpl) kesti noin 10 vuotta ja nykyiset on neljättä vuotta käytössä.
Tää on lähes yhtä viisas kommentti kuin se, että ei kannata käyttää turvavyötä koska ei ole ennenkään mitään auttanut. Akkukengän irrottaminen on todella pieni vaiva. Vastaavasti pienikin vuotovirta aiheuttaa sen, että akusto menee tyhjäksi ja kallis akusto pilalle.
- funtsii_hei
spkoo kirjoitti:
Tää on lähes yhtä viisas kommentti kuin se, että ei kannata käyttää turvavyötä koska ei ole ennenkään mitään auttanut. Akkukengän irrottaminen on todella pieni vaiva. Vastaavasti pienikin vuotovirta aiheuttaa sen, että akusto menee tyhjäksi ja kallis akusto pilalle.
Minulla on aurinkopaneeli pressun alla ja kaapelit kiinni akussa. Päädyissä on valkoiset pressut, päällä on tummanvihreä pressu. Viime viikolla Nasa näytti latausta 0,1 Ah. Eli jos on paneeli kiinni akuissa, niin ei kannata irrottaa kenkiä akuista.
- muista.silti
spkoo kirjoitti:
Tää on lähes yhtä viisas kommentti kuin se, että ei kannata käyttää turvavyötä koska ei ole ennenkään mitään auttanut. Akkukengän irrottaminen on todella pieni vaiva. Vastaavasti pienikin vuotovirta aiheuttaa sen, että akusto menee tyhjäksi ja kallis akusto pilalle.
Ehkä tavallisin vuotovirran lähde on likainen akun kansi. Silloin vuoto tapahtuu, vaikka kaapeli olisi irroitettu navasta. Eikä virtaa voi edes mitata, kuten muualla tapahtuvan.
- normaaliaon
muista.silti kirjoitti:
Ehkä tavallisin vuotovirran lähde on likainen akun kansi. Silloin vuoto tapahtuu, vaikka kaapeli olisi irroitettu navasta. Eikä virtaa voi edes mitata, kuten muualla tapahtuvan.
No ei varmasti veneessä ole tavallisin vuotovirran paikka likainen akun kansi, sillä veneessä ei ole likaista akun kantta. Auton akussa niin saattaa olla, mutta veneen akun kun pyyhkii syksyllä ja keväällä kostealla rievulla, niin minkäänlaista vuotovirran varaa puhtaassa kannessa ei ole.
- baattenbaat
funtsii_hei kirjoitti:
Minulla on aurinkopaneeli pressun alla ja kaapelit kiinni akussa. Päädyissä on valkoiset pressut, päällä on tummanvihreä pressu. Viime viikolla Nasa näytti latausta 0,1 Ah. Eli jos on paneeli kiinni akuissa, niin ei kannata irrottaa kenkiä akuista.
Ah on akun kapasiteettia kuvaava yksikkö, EI LATAUSTA! Saatanan idiootti!
- Funtsi_hei
Saatanan idiootti vastaa. Ah on lyhenne ampeeritunnista ja ampperi on virran yksikkö. 0,1 Ah oli siis latausvirran määrä. Idioottikin tajusi tämän vaikka kirjoitin latausvirran sijaan vain "lataus".
- jauhot_suuhun
Funtsi_hei kirjoitti:
Saatanan idiootti vastaa. Ah on lyhenne ampeeritunnista ja ampperi on virran yksikkö. 0,1 Ah oli siis latausvirran määrä. Idioottikin tajusi tämän vaikka kirjoitin latausvirran sijaan vain "lataus".
Hyvä vastaus tuolle päänaukojalle. Taitaa olla tuo "akun kapasiteettia" kuvaava yksikkö vähän hakusessa tällä baatteenbaatilla :)
- the_mirrow
baattenbaat kirjoitti:
Ah on akun kapasiteettia kuvaava yksikkö, EI LATAUSTA! Saatanan idiootti!
Voi kiasus. Ettei vaan olisi pimeys syvyyden päällä. Onhan toi amppeeri hankala ymmärtää, jos sen on nähnyt vain akkujen mainoksissa. Tuolla tietämyksellä jättäisin tuon muiden arvostelun vähemmälle ja ottaisin akkujen vertailuun vaikka uudeksi määreeksi painon. Se sopii tuolle tietotasolle paremmin.
- statinurpo
baattenbaat kirjoitti:
Ah on akun kapasiteettia kuvaava yksikkö, EI LATAUSTA! Saatanan idiootti!
:) onhan pokkaa - täytyy olla joku hesalainen urpo
- vitjuntti
Kuuluu sanoa stadilainen urpo.Vit.. juntti.
- Statinurpo
vitjuntti kirjoitti:
Kuuluu sanoa stadilainen urpo.Vit.. juntti.
Ei vaan nimenomaan hesalainen urpo. Stadilainen urpo on Stadista kotoisin, hesalainen ei.
- vitjuntti
Stadissa syntyneenä oon flaidannu monen STADILAISEN urpon kanssa.
- 15V
Akusta ja sen lämmityksestä http://www.polarheater.fi/page/6/teoriaa-ja-faktaa-akuista
- 4ja5
Tuo mainos on tarkoitettu autoilijoille. Veneakkujen talvisäilytys on ihan eri asia. Akkua, jota ei kuormiteta, kylmyys on pelkästään hyväksi, jos akku on täynnä tai edes lähes täynnä.
Jos ampeereja oli vähän ja laski koko ajan, niin akut on sitten täynnä.
- llllllllllllllllllllll
Yhtä kaikki ,jos kaikki ok, ei tarvi ottaa kenkiä pois jos joku asia persiillään niin silloin ottaa akkukengät irti.
- Lepojännite
Minä näen tämän akunkenkäkysymyksen siinä valossa, että huolimatta siitä, onko vuotovirrat kurissa vaiko ei, niin nukun tämän pimeän vuodenajan paremmim kun ne navat ovat paljaana.
On myös useiden koneiden manuaaleissa annetuissa ohjeissa kehotettu irrottamaan akunkengät pidemmän seisotuksen ajaksi. Hyvin on akkujen kanssa pärjäilty jo yli 45 vuotta noilla ohjeilla. Kyllä on akut nykyään vaikeaselkoinen asia, ja akkukaapelit - kiinni vaiko irti, siinäpä vasta pulma ;D
- lusikkakäteen
Ne joille tämä on vaikeaselkoinen asia, kuuluvat joukkoon, jolla ensimmäisellä reippaalla kelillä tulee masto alas, kun rikipultista puuttui sokka (vaikeaselkoinen asia), moottori ei käynnisty, kun akku on tyhjentynyt (vaikeaselkoinen asia), ja kun moottorin saa kammesta käyntiin, se kohta sammuu, kun polttoainesuodatin on tukossa (vaikeaselkoinen asia).
Vaikeaselkoinen asia, siinäpä vasta pulma.
- Ampperi
Tieto lisää tuskaa. Hyviä akkuja löytyy rannoilta ja tienposkista. Olen roudannut niitä tonne saariin ja iskenyt niihin led lampun, näinnikkäseen en tarvitse kynttilöitä.
Mulle riittä kun veneessä on 2akkua, keväällä käännän virta avinta ja syksyllä käännän sen punasen vipstaakin pois päältä.
Velipojat osas tän oomin lain jo lapsina, minä en. No mulla onkin putputti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367599Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361863Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251860- 911603
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791525Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104968- 49900
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810- 31749
- 241737