Akkujen latauksesta ?

lataaja

Laitoin akut lataukseen , laturi Mastervolt , akut 2x 105 AGM , akkumonitori Nasa BM2 .
Monitori näytti latauksessa 15,6V mutta amppeerit oli vain n.5A ja kaiken aikaa hiljalleen laskien ? Keskeytin latauksen melko nopeasti.
Pakkasta oli n. -20c , kummastutti korkea voltti määrä , laturi ei ole koskaan aiemmin ladannut kuin aluksi 14,6V ja hiljalleen siirtyen ylläpitolataukseen . Lähtötilanne oli että Nasa näytti 12.2V mutta kuitenkin akkujen varausta olisi n.100% eli akut olisi täynnä ? Johtuuko mahdollisesti pakkasen aiheuttamasta ristiriidasta vai omasta ymmärryksen puutteesta ?

28

287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim1

      Ihan normaalilta kuulostaa, paitsi tuo 12,2 V lähtötilanne vaikutti alhaiselta, mutta mahtaako Nasa olla kovinkaan tarkka varsinkaan noin kylmässä. Latureissa on usein lämpötilakompensointi suuruusluokkaa -0,02 V/C eli -20 C:ssa latausjännite on n. voltin normaalia suurempi. Täysi tai melkein täysi akku ei juuri ota virtaa vastaan, varsinkaan noin kylmässä.

      • Temp.vs.Volts

        Keskustelun avaaja kertoi lämpötilan olleen -20° ja akun lepojännitteen 12.2 V. Miten paljon lämpötila vaikuttaa akun lepojännitteeseen? Akkukapasiteetti tietysti alenee lämpötilan mukana.
        Akkujen itsepurkaus on pakkasella vähäistä. Onko oikeastaan tarvetta ladata veneen akkuja kovien pakkasten aikana, jos akut on ladattu syksyllä?


      • normaaliaon

        Empiirisesti: Aikoinaan toin akut talveksi autotalliin, ja latasin niitä pari kertaa talven aikana. Aluksi ottaa tuon viitisen ampeeria, mutta silmin nähden putoaa virta varsin pian alle 1 ampeerin. Nykyään jätän akut veneeseen, kaapelit irrotettuna navoista. Akkujen itsepurkaushan on kylmässä pieni.


      • llllllllllllllllllllll

        Ei kannata ottaa akkukaapeleita koskaan irti edes talveksi.Näin olen tehnyt aina. Edelliset akut(3kpl) kesti noin 10 vuotta ja nykyiset on neljättä vuotta käytössä.


      • normaaliaon
        llllllllllllllllllllll kirjoitti:

        Ei kannata ottaa akkukaapeleita koskaan irti edes talveksi.Näin olen tehnyt aina. Edelliset akut(3kpl) kesti noin 10 vuotta ja nykyiset on neljättä vuotta käytössä.

        Miksi ei kannata ottaa kaapeleita irti talveksi?


      • Joakim1
        normaaliaon kirjoitti:

        Miksi ei kannata ottaa kaapeleita irti talveksi?

        No ainakin siksi, että se on turhaa, jos kaikki on kunnossa. En ole koskaan irrottanut ja akut ovat aina olleet hyvässä latauksessa keväällä. Pääkatkaisijoista toki virrat pois.


      • lataaja

        Minullakin kaapelit kiinni , pääkatkaisijat nollilla ,mutta Nasa kuluttaa tietenkin vähän . En tiedä onko järkevää pitää Nasaa kytkettynä ,jos sen irrottaa akuista niin samallahan kaapelitkin on irti akuista.


      • normaaliaon

        Irrotan kaapelit akuilta, koska pääkatkaisijoiden ohi on mm. radion asemien pitoon tarvittava hitusähkö. Kun kaapelit on irti, voin olla varma, ettei mitään purkavaa ulkoista piiriä voi olla mukana. Starttiakulle alkoi 17. vuosi, eikä vielä ole näköpiirissä, että vuodet olisivat täynnä.


      • llllllllllllllllllllll kirjoitti:

        Ei kannata ottaa akkukaapeleita koskaan irti edes talveksi.Näin olen tehnyt aina. Edelliset akut(3kpl) kesti noin 10 vuotta ja nykyiset on neljättä vuotta käytössä.

        Tää on lähes yhtä viisas kommentti kuin se, että ei kannata käyttää turvavyötä koska ei ole ennenkään mitään auttanut. Akkukengän irrottaminen on todella pieni vaiva. Vastaavasti pienikin vuotovirta aiheuttaa sen, että akusto menee tyhjäksi ja kallis akusto pilalle.


      • funtsii_hei
        spkoo kirjoitti:

        Tää on lähes yhtä viisas kommentti kuin se, että ei kannata käyttää turvavyötä koska ei ole ennenkään mitään auttanut. Akkukengän irrottaminen on todella pieni vaiva. Vastaavasti pienikin vuotovirta aiheuttaa sen, että akusto menee tyhjäksi ja kallis akusto pilalle.

        Minulla on aurinkopaneeli pressun alla ja kaapelit kiinni akussa. Päädyissä on valkoiset pressut, päällä on tummanvihreä pressu. Viime viikolla Nasa näytti latausta 0,1 Ah. Eli jos on paneeli kiinni akuissa, niin ei kannata irrottaa kenkiä akuista.


      • muista.silti
        spkoo kirjoitti:

        Tää on lähes yhtä viisas kommentti kuin se, että ei kannata käyttää turvavyötä koska ei ole ennenkään mitään auttanut. Akkukengän irrottaminen on todella pieni vaiva. Vastaavasti pienikin vuotovirta aiheuttaa sen, että akusto menee tyhjäksi ja kallis akusto pilalle.

        Ehkä tavallisin vuotovirran lähde on likainen akun kansi. Silloin vuoto tapahtuu, vaikka kaapeli olisi irroitettu navasta. Eikä virtaa voi edes mitata, kuten muualla tapahtuvan.


      • normaaliaon
        muista.silti kirjoitti:

        Ehkä tavallisin vuotovirran lähde on likainen akun kansi. Silloin vuoto tapahtuu, vaikka kaapeli olisi irroitettu navasta. Eikä virtaa voi edes mitata, kuten muualla tapahtuvan.

        No ei varmasti veneessä ole tavallisin vuotovirran paikka likainen akun kansi, sillä veneessä ei ole likaista akun kantta. Auton akussa niin saattaa olla, mutta veneen akun kun pyyhkii syksyllä ja keväällä kostealla rievulla, niin minkäänlaista vuotovirran varaa puhtaassa kannessa ei ole.


      • baattenbaat
        funtsii_hei kirjoitti:

        Minulla on aurinkopaneeli pressun alla ja kaapelit kiinni akussa. Päädyissä on valkoiset pressut, päällä on tummanvihreä pressu. Viime viikolla Nasa näytti latausta 0,1 Ah. Eli jos on paneeli kiinni akuissa, niin ei kannata irrottaa kenkiä akuista.

        Ah on akun kapasiteettia kuvaava yksikkö, EI LATAUSTA! Saatanan idiootti!


      • Funtsi_hei

        Saatanan idiootti vastaa. Ah on lyhenne ampeeritunnista ja ampperi on virran yksikkö. 0,1 Ah oli siis latausvirran määrä. Idioottikin tajusi tämän vaikka kirjoitin latausvirran sijaan vain "lataus".


      • jauhot_suuhun
        Funtsi_hei kirjoitti:

        Saatanan idiootti vastaa. Ah on lyhenne ampeeritunnista ja ampperi on virran yksikkö. 0,1 Ah oli siis latausvirran määrä. Idioottikin tajusi tämän vaikka kirjoitin latausvirran sijaan vain "lataus".

        Hyvä vastaus tuolle päänaukojalle. Taitaa olla tuo "akun kapasiteettia" kuvaava yksikkö vähän hakusessa tällä baatteenbaatilla :)


      • the_mirrow
        baattenbaat kirjoitti:

        Ah on akun kapasiteettia kuvaava yksikkö, EI LATAUSTA! Saatanan idiootti!

        Voi kiasus. Ettei vaan olisi pimeys syvyyden päällä. Onhan toi amppeeri hankala ymmärtää, jos sen on nähnyt vain akkujen mainoksissa. Tuolla tietämyksellä jättäisin tuon muiden arvostelun vähemmälle ja ottaisin akkujen vertailuun vaikka uudeksi määreeksi painon. Se sopii tuolle tietotasolle paremmin.


      • statinurpo
        baattenbaat kirjoitti:

        Ah on akun kapasiteettia kuvaava yksikkö, EI LATAUSTA! Saatanan idiootti!

        :) onhan pokkaa - täytyy olla joku hesalainen urpo


      • vitjuntti

        Kuuluu sanoa stadilainen urpo.Vit.. juntti.


      • Statinurpo
        vitjuntti kirjoitti:

        Kuuluu sanoa stadilainen urpo.Vit.. juntti.

        Ei vaan nimenomaan hesalainen urpo. Stadilainen urpo on Stadista kotoisin, hesalainen ei.


      • vitjuntti

        Stadissa syntyneenä oon flaidannu monen STADILAISEN urpon kanssa.


    • 15V
      • 4ja5

        Tuo mainos on tarkoitettu autoilijoille. Veneakkujen talvisäilytys on ihan eri asia. Akkua, jota ei kuormiteta, kylmyys on pelkästään hyväksi, jos akku on täynnä tai edes lähes täynnä.


    • Jos ampeereja oli vähän ja laski koko ajan, niin akut on sitten täynnä.

    • llllllllllllllllllllll

      Yhtä kaikki ,jos kaikki ok, ei tarvi ottaa kenkiä pois jos joku asia persiillään niin silloin ottaa akkukengät irti.

    • Lepojännite

      Minä näen tämän akunkenkäkysymyksen siinä valossa, että huolimatta siitä, onko vuotovirrat kurissa vaiko ei, niin nukun tämän pimeän vuodenajan paremmim kun ne navat ovat paljaana.
      On myös useiden koneiden manuaaleissa annetuissa ohjeissa kehotettu irrottamaan akunkengät pidemmän seisotuksen ajaksi. Hyvin on akkujen kanssa pärjäilty jo yli 45 vuotta noilla ohjeilla.

    • Kyllä on akut nykyään vaikeaselkoinen asia, ja akkukaapelit - kiinni vaiko irti, siinäpä vasta pulma ;D

      • lusikkakäteen

        Ne joille tämä on vaikeaselkoinen asia, kuuluvat joukkoon, jolla ensimmäisellä reippaalla kelillä tulee masto alas, kun rikipultista puuttui sokka (vaikeaselkoinen asia), moottori ei käynnisty, kun akku on tyhjentynyt (vaikeaselkoinen asia), ja kun moottorin saa kammesta käyntiin, se kohta sammuu, kun polttoainesuodatin on tukossa (vaikeaselkoinen asia).

        Vaikeaselkoinen asia, siinäpä vasta pulma.


    • Ampperi

      Tieto lisää tuskaa. Hyviä akkuja löytyy rannoilta ja tienposkista. Olen roudannut niitä tonne saariin ja iskenyt niihin led lampun, näinnikkäseen en tarvitse kynttilöitä.
      Mulle riittä kun veneessä on 2akkua, keväällä käännän virta avinta ja syksyllä käännän sen punasen vipstaakin pois päältä.
      Velipojat osas tän oomin lain jo lapsina, minä en. No mulla onkin putputti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      60
      4726
    2. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2169
    3. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      52
      1743
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      184
      1722
    5. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

      Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      166
      1548
    6. Sari Multala teki "riikkapurrat"

      Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      281
      1401
    7. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      201
      1242
    8. Sinut mies vain haluan

      Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      88
      1169
    9. Miten suhtautuisit

      jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      205
      1146
    10. Mitähän sä näit siinä akassa?

      Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      65
      1104
    Aihe