Rovaniemen pääsykoe aiheet

Pyrkijä

Mitä mieltä ootte aiheista?
Velvoiteoikeus, oikeusinformatiikka ja sähköinen asiointi ja viestintä julkisella sektorilla. Johdatus kansainväliseen rikos oikeuteen,esineoikeuden perusteita,verooikeuden perusteet ja sosiaalihuolto ja asiakkaan oikeusturva

48

520

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2.pyrkijä

      eiköhän noista selvitä!

    • 204

      Näyttää hyvältä, mutta todellisuus voi olla aika karu kun kirjat viimein käteen saa. 7 aihetta ja jos aikaisempien vuosien perusteella voi veikata niin sivumäärä on alta 100 per aihe. Tiivistä tekstiä siis tiedossa...

    • Pyrkijä

      Joo tuntuu kans että ihan tiivistä tekstiä on varmaa odotettavissa aiheiden perusteella...

    • tyytyväinenkirjoihin

      Mitenköhän kauan kirjoilla kestää tulla etelä suomeen sitten ku ne lähtee?
      Aiheet vaikuttaa hyviltä ja todella ajankohtaisilta myös globaalisesti.

    • Pyrkijä

      Viimeksi mulla tuli Ouluun ainaki seuraavana päivänä ! 1-2 päivää varmaa menee

    • pke

      Onko yleensä tullut jokaisesta aiheesta kysymys vai onko joku jäänyt pois?

    • kiinnostunut96

      Minkäs ikäisiä hakijoita täällä liikuskelee?

      • Seniori93

        -93 syntynyt täällä, senioriliigaa siis, mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan. Eiköhän sitä jaksa vielä fuksivuoden rientoihinkin täysipainoisesti osallistua. ;)


      • 2.pyrkijä

        on täällä yks ihan hirveän vanhakin :) jos satun pääsemään nii, en minä ainakaan mitään rientoja enää


      • hohhoijaavaa
        Seniori93 kirjoitti:

        -93 syntynyt täällä, senioriliigaa siis, mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan. Eiköhän sitä jaksa vielä fuksivuoden rientoihinkin täysipainoisesti osallistua. ;)

        -93 on seniori? Syvä huokaus..


      • Seniori93

        Lähinnä tarkoitin tähän -96 verrattuna, hän kun on oman pikkusiskoni ikäinen, joka pitää mua jo kalkkiksena. :D En pidä edes itseäni vanhempia fuksioikkareita tosissaan senioreina jos sitä tarkoitit, ehkä joku päälle 40 alkaa olla jo "senioriliigaa", vaikkei siinäkään mitään vikaa ole.


      • vuosimallia95

        toista kertaa haen ja -95.


      • Melkiora

        Seniori ja -93? Täällä sitten oikea Nestori, vm .1976


      • iällä

        Täällä metusalemi, vm 1974


      • MyösFuksi2015

        Jee, lisää vaan senioreita Rolloon. Vuonna 2015 meitä yli 30-vuotiaita aloitti ehkä joku 20 henkilöä. Muutama on ihan yli 50 vuotiaita, muutama lähes 40 vuotiasta ja loput sitten sijoittuu 30-35 vuotiaisiin.
        Mikäli "seniorit" haluatte kirjoitella privana, laittakaa meiliä: [email protected]

        Tsemppiä lukemiseen ja syksyllä nähdään!


    • Zahharra

      Täällä kirjoittelee yksi seniori, jolla on jo yksi maisteritutkinto takana ja nyt olisi tarkoitus vahvistaa omaa osaamistaan toisella tutkinnolla, jonka saan hyvin liitettyä nykyiseen tutkintoon. Aiheet näyttää mielenkiintoiselta, osa liipaisee läheltä jo nykyistä alaa että saa lukemiseen hyvää perspektiiviä. Syksyllä nähdään siis Rovaniemellä!

    • Lukuintoa

      Pääsykoeaiheet vaikuttavat mielenkiintoisilta. Oletteko hakemassa ensikertalaiskiintiössä vai ei-ensikertalaisina? Itse olen yli kolmekymppinen, yksi korkeakoulututkinto takana, joten ei-ensikertalaiskiintiöön mennään.

      • 2.pyrkijä

        ei-ensikertalainen minäkin


    • 666888

      "Vanhuksille" eli ei-ensikertalaisille jää vaan 35 paikkaa., joista 9 koepistekiintiössä.

      • vm917

        On kyllä todella vähän paikkoja ei-ensikertalaisille. Käsittääkseni nimenomaan oikikseen hakee paljon myös "kokeneempaa" väkeä. Olisi mielenkiintoista tietää, millaiset ovat olleet aiempina vuosina sisäänotettujen jakaumat tällä ensikertalaisjaottelulla. Heittääköhän paljon tuosta 75 prosentista? Onko kellään mutua asiasta?


    • Mihin-ykkösellä-sisään

      9 paikkaa on kyllä todella vähän... Mitenkäs Turkuun, onko sinne ei-ensikertalaisille enemmän paikkoja? Kun eikös siinä pysty hakemaan samalla kokeella Joensuuhunkin?

    • harmi2016

      Turku on myös 35 "ei-ensikertalaista" ja niistä 11 koepistekiintiössä. Hesassa on 50 vanhuspaikkaa. Turussa tilastojen mukaan viime vuonna: hakijoista ensikertalaisia 85,7% ja hyväksyttyjä ensikertalaisia 87,3%.

    • tititit

      Rolloon hakevat, aiotteko käydä jotakin valmennuskurssia?

      • Kurssille

        Valmennuskeskuksen kurssille oon menossa.


      • Lappiiiiin

        Artiklan intensiivikurssille!


      • KpJargo

        Juristivalmennuksen kurssille!


    • EOOKETTT

      Ensikertalainen plus 30v. Juuri laitoin kirjojen ennakkotilauksen menemään.

    • Valmistunut

      Ei oikikseen mitää valmennuskurssia tarttee

      • Oik._yo_2014

        Kyllä siitä hyötyä on esimerkiksi vastaustekniikan osalta.


    • Setinsu

      Mitä erikoista vastaustekniikassa on?

      • OIk._yo_2014

        Esimerkiksi oikeustapauskysymykseen vastaaminen on erilaista kuin lukiossa tavallisiin koekysymyksiin vastaaminen. Vastauksen pitää edetä loogisesti siten, että ensin selvitetään tapauksen tausta (erityisesti omaan ratkaisuun vaikuttavat asiat) kysymyksessä annettujen tietojen perusteella. Tämän jälkeen kerrotaan soveltuvat oikeussäännöt (esimerkiksi lait ja niiden tapaukseen soveltuva sisältö). Lopuksi tehdään johtopäätökset ja loppupäätelmä (varsinainen ratkaisu). Pisteitä saa kuitenkin runsaasti jo tapauksen taustan ja siihen soveltuvien lakien yms. sisällön selvittämisestä, vaikka oma ratkaisu ei olisikaan aivan oikea.

        Toivottavasti tämä selvensi asiaa. :)


    • II-vuosi

      Mun mielestä vastaustekniikka on yliarvostettua. Toki se on sinänsä tärkeää, mutta jotenkin tuntuu, että sitä korostetaan liiaksi. Ei siinä koetilanteessa ehdi todellisuudessa liiaksi vastaustekniikkaa pohtimaan. Kukin toki tyylillään, mutta itse en valmennuskurssille pelkän vastaustekniikan takia menisi. Itseopiskelupaketeissa on monesti jonkinlainen vastaustekniikkaopas. Ja internetistä löytynee aina tietoa...

      • selkäydinsiirto

        Sen takia juuri, että koetilanteessa ei ehdi vastaustekniikkaa miettimään, pitäisi vastaustekniikkaa harjoitella koetta ennen, että se tulee selkärangasta.


    • 2.kertatodensanoo

      Laitoin eilen kirjat tilaukseen, mutten saanut sähköpostiin vahvistusta. Mitenkäs muilla?

      • kirjatennakkoon

        En saanut minäkään. Pitääköhän huolestua?


    • Oikiss

      Saako mistän selville sivumäärää? Eli montako sivua yhteens liettavaa?

    • OTM45689

      Vastaustekniikka =

      1) Tosiseikat (mieluiten eriteltyinä riitaiset ja riidattomat sekä dispositiiviset ja indispositiiviset)
      2) Sovellettavat säännökset
      3) Johtopäätökset

    • Aiheista velvoiteoikeuden luulisi olevan aika selkeää. Se on sellaista peruskauraa sopimuksista.

      Oikeusinformatiikka ja sähköinen asiointi ja viestintä julkisella sektorilla, voi olla jo hankalammin hahmotettavaa. Aikoinaan pääsykoekirjoissa ollut oikeusinformatiikka vaikutti copy-pastetulta sekametelisopalta.

      Sinänsä oikeusinformatiikka on loppujen lopuksi melko selkeää tavaraa, mutta Suomessa lainsäädäntö kehittyi ja muuttui nopeasti. Jo pelkät lakien nimet olivat koukeroisia kuten "laki sähköisen viestinnän ja automaattisen tietojenkäsittelyn käyttämisestä yleisissä tuomioistuimissa" ja "laki vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisistä allekirjoituksista". Lisäksi pääsykoemateriaali piti sisällään pitkiä luetteloita eri hallitusten tavoiteohjelmista informaatioteknologian hyödyntämisen suhteen. Kokonaisuuden hahmottaminen oli hyvin hankalaa.

      Johdatus kansainväliseen rikosoikeuteen, sisältänee paljon asiaa kansainvälisten rikostuomioistuinten historiasta ja toiminnasta.

      Esineoikeuden perusteet voivat osittain olla melko käsitteellisiä, mutta sen pitäisi olla melko selkeää ja helposti luettavaa.

      Vero-oikeuden perusteiden luulisi pyörivän pitkälti verojen ja niiden maksamisen perusteiden ympärillä, joten melko selkeistä asioista on kyse.

      Sosiaalihuolto ja asiakkaan oikeusturvan uskoisi pureutuvan sosiaalilainsäädäntöön ja sosiaalihuollon toimintaan. Lukiessa voi olla eduksi, jos on ollut sosiaalihuollon asiakkaana aiemmin.

      Lukemista riittää ja kaikista aiheista varmasti kysytään jotain.

    • 204

      Mulla menee järki tuon oikeusinfrmatiikan kanssa... Olen nyt kolme viikkoa sitä tankannut eikä artikkelissa ole vieläkään mitään järkeä. Hirveää sillisalaattia mistä ei saa muodostettua minkäänlaista kokonaisuutta. Onneksi verotus puolestaan on helppo ja se alkaa hiljalleen jäämään mieleenkin. Odotan jo että pääsee muidenkin artikkelien kimppuun!

    • Varoettetväsy

      204
      Varmasti hyödyttää lukea jotain X tekstiä aiheesta kun kirjat ei ole vielä ilmestyneet!

    • 204

      Oikeusinformatiikka ja vero oli kyllä jo viime vuoden kirjoissa eli hyödyllistä hyvinkin...

    • Kirjojaodotellessa

      Tuleeko Rollon kirjat postiennakolla vai laskulla?

      • aöfkid

        Laskulla


    • 958

      Harvoin tulevat samallaisina uudestaan. Mutta voihan sitä toivoa parasta

    • Mariannaaaa

      Onko kukaan ehtinyt jo laskea paljon rollon kirjoissa on yhteensä sivuja? Entäs miten ne jakautuu per artikkeli eli paljonko missäkin on luettavaa? Itse odotan postista kirjojani tulevaksi :)

    • Todellinen_seniori87

      Täällä vertaistukea hakee 28-vuotias ensikertalainen hakija. Valmistun juuri lukiosta ja samalla tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto tuli suoritettua. Aiheet on mielenkiintoisia, mutta kovasti jännittää nuo kokeet. En pikaisella googlettelulla löydä (enää) vanhoja valintakokeita, olisi niitä ollut kiva katsella.

      Kiitos muuten teille, jotka vastaustekniikkavinkkejä laitoitte :)

      • Raapustaja

        Vanhoja kokeita löytyy rollon sivuilta. Suosittelen artiklan etäpakettia jos olet tosissasi :)


    • vanhus100v

      Seniori täällä. En hae tänä vuonna, mutta ensi vuonna. Elämässä kun ei voi välttää mutkia, jotka sotkee suunnitelmat. Olen kyllä miettinyt Joensuutakin. Teen sinne avoimeen oikiksen opintoja jo nytkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1418
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      942
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      731
    4. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      667
    5. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      32
      645
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      624
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      614
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      588
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe