Kertokaa hyvät ihmiset kuinka teillä tämä kyseinen LTO laite
toimii pakkasella?
Vai olenko ainoa idiootti jota Swegon on saanut kusetettua?
-15 pakkasta ulkona niin tämä lopettaa toimintansa. Huurteenesto alkaa vilkkua ja tuloilma loppuu siihen.
Vielä n.-17 asteessa kone voi tehdä n.minuutin pyrähdyksen päällä ja sen jälkeen sulatellaankin ainakin vartti..ikkunoiden alareunan alkavat kostua.
-19--20 astetta pakkasta kone ei enää yritäkään toimia normaalisti. Pelkkä huurteenesto päällä.
-22 astetta pakkasta kenno jäässä ja tuloilmaventtiileistä puhaltaa normaaliteholla -3 asteista ilmaa.
Mitään etulämmittimiä ei koneeseen saa, ainoastaan jos itse virittelisi jonkun sähkövastuksen tuloilmaputkeen. Onko näistä kenelläkään kokemusta?
Kuulostaako kenestäkään yhtään tutulta joka omistaa kyseisen laitteen?
Swegonilta ei yllättäen ole ongelmaan kommentoitu mitenkään..
Vai tämä ei ilmeisesti ole ongelma heille vaan "normaalia toimintaa" mainoslehdykässäkin oikein sanotaan " tämä kone ei juuri koskaan jäädy" ei ole kuin neljäkertaa sulatettu tänä talvena.
Alkaa vaan hermostuttaan!
Swegon casa R120
10
6353
Vastaukset
- Säätöjuttu
Saattaa olla tulo-/poistoilman suhde pielessä, näissä se on tärkeämpi kuin ns. tavallisissa.
- onnellinenSipokki
Tuo edellä mainittu tulo-/poistoilman suhde voi olla pielessä, joka ilmenee ikkunoiden huurtumisena lasien välistä.
Toinen vaihtoehto on, että poistokanavisto kulkee kylmässä ja ne huonosti eristetty. Ongelmaa korostaa se, että konekin on kylmässä tilassa. Tähän kun yhdistää koneen käyttämisen minimiteholla, niin ilma poistokanavistossa ehtii jäähtyä niin paljon, että se ei pidä enää kennoa sulana.
Kolmantena takan polttaminen runsaalla ilmansaannilla ilman korvausilmaa.
Neljäntenä takkakytkimen turha painelu. Sitähän ei tule pakkasilla painella.
Viidentenä viallinen jäätymissuojan lämpötila- anturi.
Veikkaisin kohtaa 2.- R120
Tiedän että kohta 2 ja takkakytkimen käytöstä ongelmat eivät johdu.
Kone on kokoajana normaalilla teholla ja poistoilman lämpötila näyttää aina n. 19 astetta..luulisi sen olevan ok lämpötila?
Tuota takan polttamista ilman kunnon korvausilma en ole kyllä ajatellutkaan ongelmaksi..takka palaa ihan ok kun lto toimii normaalisti. Sitten kun huurteenesto napsahtaa päälle niin tiedätte varmaan kuinka käy..
Säätämistä olen myös miettinyt mutta vasta n.2vuotta sitten mitattu/ säädetty. En tiedä onko sitten jotenkin epäonnistunut säätö tai jotain. Joskus on ollut jotain pientä huurtumista ikkunoiden välissä, mut ei mitään suurempaa. - onnellinenSipokki
Poistoilma 19 tarkoitaa jo, että eristeissä ilma jäähtyy joitakin asteita, jos sisälämpötila on 22-23 asteta.
Normaali teho on hieman suhteellinen käsitys, mutta jos oletetaan koneessa tuolloin virtaavan 70 ltr/s, eli talon koko olisi luokkaa 200m2. Tällöin tuo 4 asteen (23-19) viileneminen poistoilmassa tarkoittaisi 360W hukkatehoa. Eristeiden vajavaisuus korvataan tässä tapauksessa 360W lämmittimellä.
Tai sitten teillä voi olla sisällä 19 astetta, eikä tuota hukkaa ole.
Takka ottaa palaessa joku 10 - 20 ltr/s. Tiivissä talossa tuo kaikki tulee IV:n läpi, jolloin kenno viilenee ja paljon. Mitä pienempi taloa ja mitä enemmän ilmaa takan läpi menee sen isompi vaikutus. 20 ltr/s lämmitys esim. 10 asteiseksi ulkona ollessa -30 ottaa 1 kW verran. Ja tuo on kaikki kennon energiasta pois.
Säätämisen ongelman pitäisi havaita tuosta ikkunoiden huurtumisesta. Jos lasit eivät välistä jäädy, niin ei ole myöskään ylipainetta.
Edellisen viestin listasta jäi pois 6) liesituuletin ja mahdollinen 7) keskuspölynimuri, joiden käyttö myös heikentää kennon sulatusenergiaa.
Kohtana 8) kiuas, joka on jopa hieman pahempi kuin takka, koska kiukaan läpi ilmaa menee tyypillisesti enemmän ja juuri saunoessa ilma on kaiksita kosteinta.
Eiköhän noita tutkimalla jotain syytä ala selvitä.
- Kalahari79
Moi. Löysitkö jonkun vian koneesta? Itselläni sama kone ja ihan samat ongelmat!! Vinkkejä kaivataan miten saadaan kone kuntoon!! Ei ole aina oireillut näin.
- kastell
ei toimi pakkasella meilläkään pyrivä kenno jäätyy ja lakkaa pyörimästä.
survoin eristysvillaa joka kolon täyteen ...saa nähä auttaako seur. pakkasilla.. - Ilmanvaihtaja
Meillä ei ole koskaan kenno jäätynyt mutta ulkopuolelta kondensoi ulkoilmakanavan ympärille jos on liikaa kosteutta sisällä. Kyllä muualta etsisin vikaa kuin itse laitteesta jos kenno jäätyy. Kondenssiveden poistohan pitää esim. testata joka vuosi kun kennon tarkistaa, tämähän lukee ohjeissa. Jos RH on yli 30% -15 tai kylmemmillä esim. 40% ja ulkona on pakkasta -25 niin kyllä on jossain jotain häikkää ilmanvaihdossa tai sitten kuivataan pyykkiä tms. kosteita juttuja liikaa sisällä. Meillä loppui toi hikoilu kun laitettiin ilmanvaihto kuntoon ja säädöt oikein, alipainetta pitää olla hieman. Tässä on ollut todella hyviä syitä aiemmissa viesteissä ja uskon, että niistä löytyy syy jos kenno on jatkuvasti päällä. Koville saunojille suosittelisin seuraavaa: Ilmanvaihdolla ei kannata kovalla pakkasella tuulettaa tiloja, vaan avaamalla saunan ovi, kiuas päälle vielä hetkeksi, ikkuna auki hieman raolleen, pesuhuoneen ovi kiinni ja jos on lattialämmitys niin sehän pitää olla aina lämmin. Ikkunasta tulee kuivaa ilmaa jota kiuas (5-10 minuuttia päällä, ei se heti jäähdy joten toimii kuivaimena). Jos tehostuksella yrittää kuivattaa kun ensin on holvannut saunaan 10 litraa vettä ilmaan, on ihan varmaa että kenno on ankka-jäässä!
- Ei_laatua_ainakaan
Kyllä se on koneestakin kiinni ja vaikka en näitä uusimpia koneita tunne niin kuulostaa samoille ongelmille kuin aikaisemmissakin swegon laitteissa. Laatu on heikkoa ja käyttäjät testaa laitteet, mallit vaihtuu tiheään. Jälkimarkkinointia ei käytännössä ole eli ei niitä kiinnosta ongelmat.
Ristivirtauskennon automatiikkaa ei vaan toimi suomen oloissa ja koneet jäätyy ja hajoilee uutenakin. Hyvät hyötysuhteet saadaan labraolosuhteissa mutta oikeasti tarvitaan lisäksi etu- ja jälkilämmitykset ja silti huurteenesto on päällä koko ajan välillä.- Ilmanvaihtaja
R120 on pyöriväkennoinen. Meilläkin pätkii tulopuhallinta kovalla pakkasella, mutta ei ole ikinä mennyt jäähän. Kaikki LTOt sulattaa, tavalla tai toisella. R120 on ihan kelpo kone kunhan säädöt on kohdallaan.
- InsinööriX
Ilmanvaihtaja kirjoitti:
R120 on pyöriväkennoinen. Meilläkin pätkii tulopuhallinta kovalla pakkasella, mutta ei ole ikinä mennyt jäähän. Kaikki LTOt sulattaa, tavalla tai toisella. R120 on ihan kelpo kone kunhan säädöt on kohdallaan.
Joo, kyllähän kaikki kennot (sekä levy että pyörivät) saa kelillä kuin kelillä sulaksi puhaltamalla niihin lämmintä poistoilmaa. Huvittavaa vain, että "lämmön talteenotto" ja siten energian säästö ei tällöin toteudu tilanteessa, jossa sitä eniten tarvittaisiin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4573908Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501276
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047