Vedenpinta ja jää Liekuneella

Vuodenvaihteessa Liekuneen ja siis myös Ryökäsveden vedenpinta oli selvästi yli keskiarvon. Vaikka kysymys olisikin vain kymmenestä sentistä, niin tällä hetkellä myös Kissakosken virtaama on alhaisimmillaan. Sen on ennakoitu lisääntyvän selvästi tästä hetkestä kohti kevättä kasvaen. Jääkannen alle alkaa jäämään siis tyhjää vedenpinnan tasoon nähden, jolloin railojen määrän olettaisi kasvavan.
Rannoilla näkynee jossain vaiheessa sitten, kuinka paljon jääkannen taso laskee.

Varokaa niitä railoja jatkossa!

7

282

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • havaintoja

Vedenkorkeus taitaa tulla kuun vaihteessa ympärisökeskuksesta. Ehkä suunta alkaa näkyä.

• pöljiäjokalähtöön

Nyt ei hirvensalmelaisten pöljien kannata mennä jäälle. On liian vahvaa.

Huhtikuun puolivälissä ja siitä etiäpäin: ei kuin kelekalle kaasua ja menoks. Jokainen uponnut jalostaa rotua.

• havaintoja

Uusi vedenkorkeus tuli ja lähestymme nopeasti pitkän aikavälin keskiarvoa. Se tarkoittaa, että on tultu alaspäin n. 10 cm, eli jääkansi antaa luonnollisesti periksi, joten railoja todella syntyy, vettä tulee jäänpinnalle ja vasta uusien, kunnollisten pakkasten kautta, uuteen pinnankorkeuteen sopeutunut jää muotoutuu uudelleen.

Sunnuntaina olen viimeistään taas paikkakunnalla, jolloin pääsen havainnoimaan Etuniemen jäätien olosuhteita.

• havaintoja

Tästä on nyt varoituksia jo pohjoisemmistakin vesistöistä. Jääkanteen ilmestyy jopa avantoja lumen alle, eli niitä ei välttämättä havaitse. Ennen kunnon yöpakkasia on syytä erityiseen varovaisuuteen.

• Vedenpinta on hivenen kausikeskiarvoa korkeammalla, mutta se on merkittävästi alempana, kuin jään syntyaikaan. Railoja repeää, mutta ainakaan toissapäivänä ei tullut railosta vettä jäälle. Siikasaaresta kylälle päin on ollut sulavettä jo 100 metrin matkalla. Todennäköisesti vesi on ollut jään päällä.

• hankikantoja

Kissakosken kanavansuu on tänä vuonna komeasti auki. Mahtaa muuttolintu palatessaan ihmetellä. Siikasaaren riutta tuottaa myös sulavetta kunnolla jään päälle. Yöpakkaset suojelee onneksi pilkkikelejä.

• pilkille

HALLOO !
      Kuinkahan paljon Suonteella lunta ? Pääseekö jalkamies liikkumaan ahkion kanssa ?

Olisin kiitollinen asiallisesta vastauksesta, jotta saan päätettyä lähdenkö pääsiäisenä mökille, vai en. Kävelymatkaa eräkämpälle n. kilometri, josta osa jäitä myöden.

Eläkeläinen kyselee. Kunto ei ihan rautaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?

Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi
      Sinkut
      355
      1085
    2. Väleistä

Minkälaiset välit sinulla on kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      71
      738
    3. Missä vaiheessa

Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et
      Ikävä
      37
      686
    4. Ajatteletko usein vielä

Meitä?
      Ikävä
      49
      590
    5. Jännitän sua!

En tiedä miksi! 🤭
      Ikävä
      41
      588
    6. Miksi meidän yhteys vain

Säilyy? Säilyy ja säilyy? Joku syyhän siihen on?:))
      Ikävä
      63
      533
    7. SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia

Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht
      Maailman menoa
      320
      496
    8. Kun tulet mun luo

Mies, niin tuotko suklaata tullessasi? ;)
      Ikävä
      75
      471
    9. Mulla on ikävä sua

Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri
      Ikävä
      19
      471
    10. kasariperjantai 2026

Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle
      Iisalmi
      22
      459
    Aihe