KOTIVIININ VALMISTUS

Pilmari

Muistan aD MMIII keväällä keskustelupalstallakin kertoneeni hyvän kotiviinin valmistusohjeita. Kävin Hesassa Alkossa ja tiedustlin maitohappokäytettyjä viinejä. Myyjätär ihmetteli kun ei heidän valikoimassaan ole sellaisia.
Löytyihän lopulta asiantuntija, joka kertoi sellaisia olevan heillä.
Valio ym. ovat omineet acidofilus ym bakteerit, mutta maitohappobakteereita sa.
Maitohappokäyminen tapahtuu valmistuksen koppuvaiheessa ja viini on selvästi maittavampaa kuten acidofilus-piimä ym.
- Kokeilkaapa
Kotimaisista Lapin hilloista (lakka, valokki...) ja mesimarjasta olen saanut erinomaista viiniä, jollaista ei Alkon valikoimista löydy.

5

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuppi.vika

      Ei tee mieli alkohoolia, muutenkin heittää varsingin liukkaalla kelillä oisko mulla kaatumatauti :)

      • messutaan

        ABSOLUTISTILLE
        kerron vainen, että itsekin olin koko viime vuoden nauttimatta pisaraakaan alkoholia. Yn yllytä, mutta alkoholilla on todettu olevan
        terveydelle suotuisiakin ominaisuuksia.
        Jeesus oli Kaanaan häissä kun viini loppui ja hän muutti veden viiniksi. Meilläkin HPE:lla tarjotaan viiniä joka on verovapaa tuote, mutta sillekin halutaan vero.
        - Niin usein kun te sitä juotte niin tehkää se minun muistokseni...


      • Liikuntaongelmainen
        olen ilman alkon tuotteita, mutta apuvälineet sauvoista rollaattoriin
        antavat tukea kuten kaide.puu nikkikin kertoo. Pidän hyvästä konserttimusiikista, teatterista ja Oopperan kummitus tuntuu kiehtovan myös elokuvanakin.
        Uimahallin vakioasiakkaisiin kuulun edelleen.


    • yrittänyttä.laittamatta

      VIINIÄ
      en ole valmistanut vuosikymmeneen, mutta välineet ovat tallessa.
      Harmi ettei ole omia marjoja pakastimessakaan.Valmispakkaukset eivät kiehdo eik'ä ole ystäviäkään joilla olisi kuin ennen pakastin pullollaan. Muistan kun marketissa oli laatikottain ylikypsiä banaaneja ym. ja sain markalla ostaa...hmm kari laatikkoa. Löytyihän marjoja mauksi ja väriksi....

    • Maitohapoista tietämättä. Parhaimmillaan minulla oli 2 x 60l 2 x 30l pullot. Valmistin viiniä etupäässä mustaherukoista mutta myös omenan pastoroimattomasta puristemehusta sekä kuivatuista luumuista joka oli ympärivuotista ja helppoa.
      Pullovolyymistä johtuen ei ollut kiirettä vaan viinit saivat kypsyä ja kirkastua käyntipulloissaan kunnolla eikä pullotettujen tuotteidenkaan suhteen ollut hoppua.

      Mieleeni on jäänyt pieni erä, 12 x 1litra omenaviiniä joka unohtui muuton yhteydessä pannuhuoneeseen rojujen taakse. ( Joo, moitteita rojuista ). Ko. pullokori ilmestyi esiin noin 4:n vuoden jälkeen. Ensimmäistä pulloa avatessani pelkäsin saavani nenään etikan hajun koska pannarin lämpötila oli 28 ->, muuta yllätyin koska viini oli todella erinomaista tuoksultaan ja maultaan. Väri oli hieman punertavaa mutta ei oranssin tapaista.
      Alkoholitoisuudella en päässyt pullistelemaan koska työpaikkani labraan toimittamani näyte-erä osoittatui vahvuudeltaan 12%vol.

      Hyvä harrastus hiipui työympristön muutosten ja muuttojen myötä ja vaihtui pontikan keitoksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      388
      4792
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      285
      2641
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      154
      1906
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      104
      1628
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1493
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1347
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      60
      1335
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      62
      1287
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      48
      1282
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      349
      1091
    Aihe