Wordpress, Drupal... Mikä on paras?

mainosflicka

Media-alalla työskentelevänä olen päättänyt että kotisivujen tekoa pitäisi opetella. Joskus koulussa käytiin läpi vanhanaikaisempaa html-koodausta josta ei kuitenkaan saanut mitään irti. Nykyäänhän CMS-tyyppiset ohjelmat ovat suosiossa ja mainosalalla myös paljon käytössä. Pohdinkin tässä mikä olisi paras oppia, Wordpress, Drupal?

Ainakin Drupalia olen kuullut käytettävän paljon mainosalalla, mutta ei Wordpress ole kuitenkaan poissuljettu? Tarkoitus olisi oppia näitä omatoimisesti (mitä mahtaa tulla..), ja netistä pitäisi varmaan löytyä ohjetta jos toistakin.

Mutta, koodaajat, kertokaa te kokemuksia! Jos joku mainosalalla koodailee ja tietää, niin tieto on tervetullutta!

17

362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fsdfwq2

      Joomla kannattaa tsekata myös, kun tuntuu olevan melko suosittu.

      • Joomla on näistä paskin, en edes kuse siihen suuntaan.

        Wordpress on helpoin, ja sopii melko pienille ja keskisuurille sivuille ja blogeille.

        Drupal sitten on sellainen alusta mikä sopii laajempiin juttuihin.järjestelmiin. Esim. Suomi24 on sellainen.


      • Ceeämäs
        M-Kar kirjoitti:

        Joomla on näistä paskin, en edes kuse siihen suuntaan.

        Wordpress on helpoin, ja sopii melko pienille ja keskisuurille sivuille ja blogeille.

        Drupal sitten on sellainen alusta mikä sopii laajempiin juttuihin.järjestelmiin. Esim. Suomi24 on sellainen.

        Mikä siinä Joomlassa korpeaa pahiten? Ilmeisesti hieman hankalampi ottaa käyttöön, mutta joustavuutta löytynee taas enemmän?


      • Drupal on selkeästi suunnattu alustaksi monimutkaisemmille jutuille, Wordpress sellaisille kevyemmille johon sitten pudotetaan suunnilleen teema.

        Joomla taas ei oikein riitä niihin monimutkaisempiin, mutta taas tarvitsee kevyempiin juttuihin tarpeettomasti teknistä nysvää ja räätälöintiä joka taas helposti paukkuu rikki kun sitä tarvitsee päivittää uudemmaksi.

        Joomlassa myös turva-aukkoja suunnilleen yhtä paljon kuin Wordpressissä ja Joomlaa turhan paljon näkee päivittämättä edellä mainitusta syystä.

        Tavallaan kuitenkin tasapainoilee Wordpressin ja Drupalin välillä.


    • Junkiomo

      WP on netin suosituin ja helpoin käyttää....Tai noh, eka pitää tietty oppii miten sitä käyttää ja miten säätää. Oon hakannut WP:tä tässä vikat 5v ja vieläkin joutuu googlaa aika paljonkin koodeja ku ei oikein tajua kaikkea...

      Kannattaa miettii millaista ulkomuotoa mietit sivuille, siis WP:llä oman teeman tunaaminen ja säätäminen on aikaa vievää -etenkin alussa. Jos halliset html:ää vähänkin, niin ehkä kokeilisit http://get-simple.info/

    • Cmscms

      Kyllä wordpress pyörittää hyvin vaikka lehteä, esim MV:n alustana on wp.

    • kiinnostaamyös

      Onko tietoa miten tämäntyylisten sivujen tekeminen onnistuisi? Onko Wordpressillä esim jotain teemaa?

      http://www.innocate.fi

      Alkukantaista HTML:ää ja sitäkin enemmän photaria on tullut harrastettua mutta niistä ei taida tässä olla apua... :)

    • Kooditin_

      HTML:llä, CSS:llä ja PHP:llä voi tehdä täysin nykyaikaiset sivut, jos on aikaa ja osaa. Ei CMS:ää välttämättä tarvitse.

      • 102030405060

        Ei tarvikkaan. Jos haluaa minimaalisen ylläpitotyön ja tekee sen koodarina itse, niin staattiset HTML sivut simppeleille hommille on yksi hyvä vaihtoehto.

        Ne ei hajoa, eikä niihin pesiydy mikään roska vaikka olisi päivittämättä 5 vuotta.

        Mutta sitten jos sivuja päivitetään tiheällä tahdilla ja itse ei niitä ylläpidä niin toki CMS kannattaa olla.


    • ohjelmaputka

      CMS säästää aikaa jos useita sivustoja tekee työkseen.
      Itse olen käyttänyt Joomlaa ja Wordpressia. Drupal on kyllä yksi parhaista, mutta moneen projektiin turhan ohjelmointi painotteinen.

      Lopulta ulkoasun tekemisen kun osaa tyhjästä html,php,css,javascript,jquery... niin selviää kyllä millä tahansa CMS:llä tavallisista projekteista.

      Omalta kannalta en pidä Wordpressiä sen helmpompana kuin drupalia tai Joomlaakaan. Se on vähän kiinni mihin on tottunut.

    • WorresParas

      Wordpress on aivan ylivoimaisesti paras vaihtoehto noista, käyttäjäystävällisyys on huippuluokkaa ja kuin eri planeetalta verrattuna esim Joomlaan tai drupaliin, kaikki toimii simppelisti ja suoraan eikä ole ns learning curvea.
      Joomla on raskas ja pienenkin asian tekeminen on miljoonien klikkausten takana ;D.
      Drupa taasen on lähinnä pätemis cms, eli kun haluaa tehdä pienekin asian sivuilleen tappelemalla,vaikeroimalla ja turhautumalla ;D.

      • math.Random

        Tutustu paremmin aiheeseen. 'Bout 70% isoista asiakasfirmoistani vaatii juuri Joomlaa käytettävyyden takia, WP taas on pienempien firmojen ja yksityisten suosiossa, ja Drupalia pyydetään yhä harvemmin (tosin sen pyytäjät tuntuvat olevan niitä joilla on edes jotain backend-kokemusta).

        Kaikissa näissä on omat hyötynsä ja haittansa. Jos ylivoimaisesti puoltaa jotain tiettyä, ei omaa selkeästi tarpeeksi kokemusta näistä muista. CMS on kovaa kilpailua, ja nämä kolme alustaa pitävät huolta etteivät jää toistensa jalkoihin.

        Mutta joo, ennen CMS:ää pitäisi hoitaa perusasiat kuntoon. HTML ja CSS on ehdottomasti osattava, ja tulevaisuutta alalla ei ole jos ei ymmärrä PHP:n ja Javascriptin perusasioita.


      • WorresParas
        math.Random kirjoitti:

        Tutustu paremmin aiheeseen. 'Bout 70% isoista asiakasfirmoistani vaatii juuri Joomlaa käytettävyyden takia, WP taas on pienempien firmojen ja yksityisten suosiossa, ja Drupalia pyydetään yhä harvemmin (tosin sen pyytäjät tuntuvat olevan niitä joilla on edes jotain backend-kokemusta).

        Kaikissa näissä on omat hyötynsä ja haittansa. Jos ylivoimaisesti puoltaa jotain tiettyä, ei omaa selkeästi tarpeeksi kokemusta näistä muista. CMS on kovaa kilpailua, ja nämä kolme alustaa pitävät huolta etteivät jää toistensa jalkoihin.

        Mutta joo, ennen CMS:ää pitäisi hoitaa perusasiat kuntoon. HTML ja CSS on ehdottomasti osattava, ja tulevaisuutta alalla ei ole jos ei ymmärrä PHP:n ja Javascriptin perusasioita.

        Minulle taasen tulee erittäin harvoin pyyntöä jostain tietystä CMS systeemistä, eli todella harvoin olen saanut pyyntöä että käytetään sitä ja sitä. Yleensä asiakkaalla ei ole mitään tietoa noista ja haluaa vain helpon ylläpidon yms, ja siihen oikeastaan ainut vaihtoehto on Wordpress. Vaikka itse käytänkin Joomlaa, jota olen käyttänyt jo 6 vuotta, niin suosittelen silti aina Wordpressiä sen ylivoimaisen käyttäjäystävällisyyden takia.


      • 102030405060

        Minkä ihmeen ylivoimaisen käyttäjäystävällisyyden?

        Sen mitä minä olen sitä testauttanut niillä kenen pitäisi sen kautta sisältöä päivittää, niin WP on kaukana käyttäjäystävällisestä.


    • Joos3
      • Keijo87Q

        Wordpressiin tuli iteki päädyttyä. Pitää paikkansa noi kymmene pointtia tossa sun linkissä


    • 2030405060708090

      WP on varmaan ihan hyvä, muttei mene nolla ylläpidolla.

      Aika reikäinen siis ja sitä saa päivittää kerran kuussa.

      En tiedä onko nyttemmin tullut automaattiset päivitykset.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      260
      2501
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      187
      1599
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1406
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1136
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1129
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      219
      993
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      990
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      885
    9. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      710
    10. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      709
    Aihe