Nielurisaleikkaus - kokemuksia ja vertaistukea

Ehkätämätästä

Hei kaikki,

Ajattelin aloittaa uuden ketjun, kun kaikki aikaisemmat ovat niin vanhoja ja joutuu selaamaan niin paljon niitä läpi, että ehkä helpompi tuoreista kokemuksista lukea. Ja tässä nyt varmasti jokaiselle hieman lohtua, että hengissä siitä selviää.

Kävin tänään, 21.02.2016 nielurisaleikkauksessa. Voin sanoa, että luin kaikki mahdolliset kokemukset läpi ja pelko kivusta oli aivan järkyttävä ja pelkäsin kuollakseni leikkausta.

Taustatietoja: olen 23-vuotias, perusterve nuori mies. Olen kärsinyt n. 15-vuotiaasta asti joka kevät ja kesä angiinasta ja 40 asteen kuumeesta, kuten viime kesänäkin ja 2015 syksyllä koin sitten pahimman eli nielu-/kurkkupaiseen, joka puhkesi itsekseen. En ollut aikaisemmin ollut leikkauksessa tai nukutuksessa. Olen myös erittäin helposti pahoinvoiva henkilö ja pelkään piikkejä yli kaiken.

Leikkaus toteutettiin päiväkirurgisena toimenpiteenä KYS:ssa ja ilmoittauduin klo 7.00. Olin ensimmäinen leikkausjonossa ja pääsin klo 8.30 anestesialääkärille, jossa minulle laitettiin kanyyli ja tippa. Tipan laittamisen yhteydessä minulle annettiin jotain rauhoittavaa lääkettä kaksi kertaa, koska ensimmäinen ei oikein ottanut rauhoittaakseen. Tämän jälkeen nukutusaine ja siitä asti heräämiseen taju kankaalla. Heräilin noin klo 11.00 aikaan ja olo oli erittäin hyvä. Ei kipuja eikä pahaa oloa eikä muutakaan. Tähän varmasti auttoi ennakkolääkityksenä ollut 1 g Burana sekä pahoinvoinnin estolääke (tipan kautta annettuna). Ketkä ovat vasta menossa leikkaukseen, kannattaa ehkä pyytää tämä joka tapauksessa, jotta kotiutuminen on nopeampaa ja olo leikkauksen jälkeen parempi.

Itse leikkaus meni hyvin, potilaskertomuksen mukaan oli erittäin isot risat molemmilla puolilla, vasemmalla voimakasta arpeutumaa sekä paiseonkalo. Verenvuotoa oli molemmilta puolilta vain vähän.

Heräämössä sain tipan kautta pari kertaa kipulääkettä, yhden Oxicontin tabletin. En mielestäni olisi tarvinnut näitä, mutta otin kaikki mahdolliset lääkkeet vastaan. Välillä join jäävettä ja pureskelin jääpaloja ihan muuten vaan ja kaikki meni helposti alas. Tästä noin klo 12.30 pääsin 2. heräämöön, jossa join mehua, söin mehujäätelön ja jogurtin sekä join lisää mehua. Sain yhden Panacodin, jolla testattiin, että ei tule pahaa oloa. Pääsin noin 14.30 pois sairaalasta ja nyt olo on sama kuin normaalissa "aamukurkkukivussa" eli kurkku on normaali mutta nieltäessä tuntuu karheutta kitalaen takaosassa.

Aikaisempien kirjoitusten perusteella aion toteuttaa toipumisen seuraavasti: aikataulutetut särkylääkkeiden ottoajat (Panacod sekä Burana 800 mg) max. 4 h välein, ettei kipupiikkejä synny, juon kokoaika vettä/jäävettä ja mahdollisimman paljon jotain ravintoa mitä voi vaan syödä (jogurtti, keitot, vellit yms.). Kiinteää ruokaa en aio syödä ennen kuin peitteet lähtevät ja rasitus minimiin. Töihin heti, kun vaan kokee pystyvänsä (lääkärin/hoitajan mukaan viikon verran menee, että kipu ja turvotus on laskenut sille tasolle, että voi toimistotyötä tehdä)

Uskon, että koska olen käynyt niin kivuliaat angiinat ja nielupaiseen läpi, tämä ei välttämättä tule olemaan yhtä kivuliasta. Olen varmaan myös saanut itselleni kuvan näiden keskustelupalstojen kautta, että kipu tulee olemaan sietämätön ja varautuminen tähän varmasti helpottaa oloa kokonaisuudessa.

Haluan siis sanoa, että toimenpide ei todellakaan ole aina tai edes koskaan pahimmasta päästä, mitä kirjoitukset antaa ymmärtää. Uskon, että ihmiset, joilla on negatiivisia kokemuksia haluaa jakaa ne helpommin. Päteehän sama positiivisen ja negatiivisen palautteen antamiseen - negatiivista on aina helpompi antaa. Muistakaa juoda paljon, koittakaa syödä, että ette kuihdu ihan luurangoksi. Päivittelen myös hieman, että miten toipuminen etenee. Uskon, että kivut tulevat kasvamaan, mutta kipuhoidolla varmasti selviää niin päivistä kuin öistä. Tsemppiä kaikille leikkaukseen meneville ja siitä toipuville! Kuten joku fiksu sanoi aikaisemmin, jokainen päivä on yksi päivä vähemmän kipua!

3

178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihanperuskauraavaan

      Tjaa.

      Multa leikattiin 16 vuotta sitten.

      Pari viikkoa oli kurkku kipeä. Sen jälkeen olin terve.

      Ei siinä muuta.

      Syö nestemäistä ja mieluummin kylmää ruokaa eli smoothiet, jäätelö, mehukeitto jne...

    • 59pe

      Olen 59v mies. Leikkauksesta 6 päivää. Epäilin ikääni suhteessa toipumiseen. Kipuja on riittänyt, mutta käsittääkseni toipuminen edistyy normaalilla tavalla. Kärsivällisyyttä kuitenkin tarvitaan.

    • helevatanhelevata

      Olen 20v mies. Minulla oli eilen leikkaus joskus klo 14 ja kotiuduin joskus klo 20. Sairaalassa ollessani en tuntenut minkäänlaista kipua, mutta kotia päästyä alkoi pikkuhiljaa aristamaan. Ei muutakun lääkkeitä naamariin ja syömään kylmää pinaattikeittoa. Yö meni aika hyvin, tosin heräilin vähän väliä juomaan. Aamulla heräsin klo 6 koviin kipuihin ja kyllä, tippa linssissä tuli syötyä maitoon tehtyä valmispuuroa.. Kipu rupesi hellittämään päivää myöten kun tuli imettyä noita panacodeja. Olen syönyt tänään jo ihan pehmoista leipää ja jäähdytettyjä keittoja. Nyt vaan jännättää tuo seuraava aamu...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2780
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      211
      1789
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1492
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1241
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1176
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      237
      1086
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1022
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      963
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      77
      865
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      750
    Aihe