Lihottavatko yms. astmalääkkeet?

ahdistus

Siinähän se kysymys jo tulikin... Entä voivatko ne saada ihon huononemaan tai esim.silmät kuivumaan?

7

4412

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • astmaatikko

en oikein usko. Kannattaisi kysyä lääkäriltä. En ole itse huomannut mittään vaikka olen käyttänyt astamalääkkeitä yli kymmenen vuotta. Jos itse joatin tuollaista epäilet niin voihan se johtua jostain yksittäisestä lääkkeestä. kannatan lääkäriltä kysymistä

• vuokko

Käytätkö sinä tai läheisesi astmalääkkeitä? Jos käytät, niin saat asiantuntevat tiedot lääkäriltäsi tai apteekista tai lääkkeen käyttöselosteesta. Tietoja saa myös esim. Hengitysliiton vihkosesta tai Allergialiiton. Millainen astma on kysymyksessä? (rasitus-, sisäsyntyinen, allerginen...) Mitähän lääkeryhmää kysymyksesi koskee? Lääkkeet määrätään yksilöllisesti. Onko kysymyksessä lapsi vai aikuinen? Onko jo lihonnut vai....?

• ahdistus

...olen kärsinyt noin 2kk hengen ahdistuksesta ja kokeilussa on Bricanyl, 19 vasta olen. Ikinä ei ole mitn allergioita ollut, lukuun ottamatta sitä, että 2-3v-sitten aloin saada koirista/kissoista tälläista samantapaista hengenahdistusta.

Pas*** on melkeen housuissa ja pettynyt olo. Lääke ei tehoa kunnolla "enää kai" ja sivuvaikutukset vasta nyt hellittäneet, olivat mielestäni "liikaa".

Pelkään käyttää lääkkeitä varsinkin kun ajattelen, että koko loppuelämäni. Eivätkö astmalääkkeet altista osteoporoosille? Lisäksi pelkään TIETENKIN, että ne vaikuttavat ulkonäköönikin, en teidä niistä mitään, siksi kysyin.

Lääkärin varaan heti ma, mutta kyselin ennakkoon jo kun askarruttaa. Pelottaa, että en voi enää käydä baareissa ja ystävillä joilla melkein kaikilla eläimiä.

En siis paljoa tästäkään sairaudesta tiedä, muuta kuin, että tulevaisuus tuntuu sen takia pelottavalta vaikkei astmaa ole edes vielä "todettu".

Asia on mustana möykkynä elämäni edessä tällä hetkellä. Tiedän varmasti ylireagoivanikin, mutten voi sille mitään.

• ahdistukselle
        ahdistus kirjoitti:

...olen kärsinyt noin 2kk hengen ahdistuksesta ja kokeilussa on Bricanyl, 19 vasta olen. Ikinä ei ole mitn allergioita ollut, lukuun ottamatta sitä, että 2-3v-sitten aloin saada koirista/kissoista tälläista samantapaista hengenahdistusta.

Pas*** on melkeen housuissa ja pettynyt olo. Lääke ei tehoa kunnolla "enää kai" ja sivuvaikutukset vasta nyt hellittäneet, olivat mielestäni "liikaa".

Pelkään käyttää lääkkeitä varsinkin kun ajattelen, että koko loppuelämäni. Eivätkö astmalääkkeet altista osteoporoosille? Lisäksi pelkään TIETENKIN, että ne vaikuttavat ulkonäköönikin, en teidä niistä mitään, siksi kysyin.

Lääkärin varaan heti ma, mutta kyselin ennakkoon jo kun askarruttaa. Pelottaa, että en voi enää käydä baareissa ja ystävillä joilla melkein kaikilla eläimiä.

En siis paljoa tästäkään sairaudesta tiedä, muuta kuin, että tulevaisuus tuntuu sen takia pelottavalta vaikkei astmaa ole edes vielä "todettu".

Asia on mustana möykkynä elämäni edessä tällä hetkellä. Tiedän varmasti ylireagoivanikin, mutten voi sille mitään.

Pääsääntöisesti astmalääkket eivät lihota. Hengitettävät kortikosteroidit eivät lainkaan. Myöskään nämä hengitettävät kortikosteroidit (esimerkiksi juuri tuo bricanyl jota käytät) EIVÄT aiheuta luukatoa normaaliannoksia otettaessa.

Tablettimuotoiset kortisonikuurit voivat lihottaa ja aiheuttaa osteoporoosiriskin kasvamista, mutta lääkärit osaavat kyllä sitä seurata. (Eikä tablettimuotoisia lääkkeitä käytetä kuin silloin jos ei muut tepsi ja silloinkin joutuu syömään aika isoja vuorakausiannoksia, jotta niistä tulisi osteoporoosi, joten EI HÄTÄÄ!)

Itse olen lihonut astman pahenemisvaiheissa, mutta en ole koskaan sitä pitänyt lääkeiden syynä, vaan yksinkertaisesti liikunnan puutteena. Kun en ole voinut olla lenkillä enkä ole myöskään osannut vähentää ruoankulutusta sille tasolle mitä sen pitäisi olla liikuntaa harrastamattomalla.

Ja nyt taas kun astma alkaa hellitää ja olen päässyt liikumaan paino alkaa tippua. Mutta vielä kerran: astmaalääkkeet eivät juurikaan aiheuta painon nousua.

Älä huoli mietteistäsi, noita taitaa ihan jokainen astmaatikko käydä läpi!

Astmalääkkeitä joutuu käyttämään aika pitkään ennenkuin huomaa niiden vaikutuksen (siis lääkitystä aloitettaessa). Ne eivät tehoa yhtä nopeasti kuin vaikkapa antibiootit eikä siinä auta muu kuin toivoa ja odotella.

P.S. Pelkäsit ulkomuotosi muuttuvan lääkkeistä. katsopa joskus urheilijoita, heillä suurella osalla on käytössään astmalääkitys. Ja ihan hoikkia taitavat olla. :)

• vuokko
        ahdistus kirjoitti:

ja pelot pois, kamalampaakin voisi tapahtua. Lääkkeesi on sinulla vasta kokeilussa ja siinä lääkeselosteessakin varmaan sanotaan, että “ota yhteys lääkäriin jos lääke ei auta” tms. ja niinhän olet tekemässäkin.

Noi pelkosi aiheet - lihomista ym. ulkonäköseikkoja sekä osteoporoosia koskevat, tulevat varmaan jostain kuulemastasi tai lukemastasi, jossa puhutaan pitkäaikaisesta ja tosi runsaasta suun kautta käytettävän kortisonin (tablettien) käytöstä. Hengitettävät lääkkeet ovat ystävällisiä muulle elimistölle.

Mutta tämä Bricanyl ei ole kortisonia! Se lievittää vain oireita, eli sinulla hengenahdistusta.

Ja jos sinulla olisi tai tulisi sellainen astma, johon pitäisi käyttää kortisonia niin voisit olla iloinen,että sellainen on keksitty. Joten heitä nämä huolet pois!

Mitä sitten tulee tuohon jo aiemmin alkaneeseen kissa/koira-yliherkkyyteen tulee, niin mikä lie nyt sitten aiheuttanut oireita, nämä samat eläimet vai jokin tuntematon. Sinut on varmaan jo testattukin.

Tietysti on kurjaa kuvitella, että jotain joutuu potemaan koko ikänsä, mutta lääketiede kehittyy kaiken aikaa ja kohtalotovereita on.

Minulla on sisäsyntyinen astma, joka on siis jatkuva tulehdus keuhkoputkissa. Nyt olen jo 15 vuotta käyttänyt kortisonia “jauhesuihkeena” ja lyhyinä kuureina tabletteja esim.pahan flunssan jälkeen enkä juuri kohtauslääkettä tarvitse. Eikä ole osteoporoosia, sekin on tutkittu - enkä turvottele. On kokemusta yliherkkyysnuhasta ja ruoka- tai lisäaineyliherkkyydestäkin.

Tsemppiä vaan lääkärikäynnillesi ja yritä pysyä rauhallisena ja rohkeana, jotta saat siitä mahdollisimman paljon irti! Allergioihin ja astmaan on monia erilaisia lääkkeitä, niin että kärsivällisyyttäkin tarvitset. Pistä vaan lääkärisetä tai -täti vastaamaan kysymyksiisi ja pidä huoli, että tutkitaan!

Toivottavasti vähän helpotti t. vuokko

• Anonyymi
        ahdistukselle kirjoitti:

Pääsääntöisesti astmalääkket eivät lihota. Hengitettävät kortikosteroidit eivät lainkaan. Myöskään nämä hengitettävät kortikosteroidit (esimerkiksi juuri tuo bricanyl jota käytät) EIVÄT aiheuta luukatoa normaaliannoksia otettaessa.

Tablettimuotoiset kortisonikuurit voivat lihottaa ja aiheuttaa osteoporoosiriskin kasvamista, mutta lääkärit osaavat kyllä sitä seurata. (Eikä tablettimuotoisia lääkkeitä käytetä kuin silloin jos ei muut tepsi ja silloinkin joutuu syömään aika isoja vuorakausiannoksia, jotta niistä tulisi osteoporoosi, joten EI HÄTÄÄ!)

Itse olen lihonut astman pahenemisvaiheissa, mutta en ole koskaan sitä pitänyt lääkeiden syynä, vaan yksinkertaisesti liikunnan puutteena. Kun en ole voinut olla lenkillä enkä ole myöskään osannut vähentää ruoankulutusta sille tasolle mitä sen pitäisi olla liikuntaa harrastamattomalla.

Ja nyt taas kun astma alkaa hellitää ja olen päässyt liikumaan paino alkaa tippua. Mutta vielä kerran: astmaalääkkeet eivät juurikaan aiheuta painon nousua.

Älä huoli mietteistäsi, noita taitaa ihan jokainen astmaatikko käydä läpi!

Astmalääkkeitä joutuu käyttämään aika pitkään ennenkuin huomaa niiden vaikutuksen (siis lääkitystä aloitettaessa). Ne eivät tehoa yhtä nopeasti kuin vaikkapa antibiootit eikä siinä auta muu kuin toivoa ja odotella.

P.S. Pelkäsit ulkomuotosi muuttuvan lääkkeistä. katsopa joskus urheilijoita, heillä suurella osalla on käytössään astmalääkitys. Ja ihan hoikkia taitavat olla. :)

Kyllä astmalääkkeet voivat myös lihottaa. Kortikosteridin käyttö 10 kk toi painoa 10 kg. Pääsin lääkkeillä ja kevyellä liikunnalla niin hyviin arvoihin, että jatkuva lääkitys voitiin lopettaa ja nykyisin käytän kohtauslääkettä tarvittaessa. Kesti 2 vuotta päästä eroon tuosta 10 kg ylipainosta.

• Jennifer81

Mun astmalääkkeissä on ainakin sen verran kortisoonia, että se on todettu lihottavaksi. Muutama tuttavanikin on lihonut astmalääkkeiden takia ainakin kymmenen kiloa, vaikkeivät ole mitenkään erilailla syöneet ja liikkuneet saman verran ku aiemmin....

kortisooni lihottaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3445
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1868
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1566
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      80
      1178
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      992
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      958
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      209
      872
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      823
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      816
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe