Käytättekö automerkin omaa öljyä?

srhsrhshsr

Miksi/miksi ei? Itsellä -03 Mazda ja käytän merkkihuollon Totalin valmistamaa Mazda Ultra 5w-30 öljyä. Syitä siihen:
-koko huolto maksaa 150e, öljyt ja alkuperäissuodatin yhteensä 80e, lopulla rahalla saa kattavan kuntotarkastuksen ja testaukset, suht edullista mielestäni
-Kaupan vaihtoehtoöljyt (Castrol 5w-30 A5) ovat suunnilleen samanhintaisia, ei säästä öljyn hinnassa jos itse vaihtaa
-Ohjekirjan ainoa suositus euroopan alueelle juuri 5w-30 A1/A5, ei paljon vaihtoehtoja jos haluaa oikean viskositeetin ja vähäkitkaisen öljyn pientä bensankulutusta varten
-mazdan L-sarjan koneet tarkkoja öljyistä, Mazda öljy suunniteltu suojaamaan erityisesti jakoketjua, yleisöljyissä tätä välttämättä ei ole huomioitu yhtä hyvin

29

1153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aegege

      Kyllähän yleisöljy on aina kompromissi ja merkin omat öljyt voi optimoida tarkkaan kyseisen valmistajan moottoreita varten. Siitä ei kuitenkan löydy paljoa tietoa miten ne optimoidaan verrattuna yleisöljyyn. Olen Toyota öljystä etsinyt tietoa mutta samoja asioita siinä mainostetaan kuin yleisöljyissäkin. Tuo Mazda öljy on ehkä selvempi tapaus jos siinä mainitaa erityiesti jakoketjun suoja, ne on vissiin aika tarkkoja mikä voitelee ketjua kunnolla. Samoin taitaa käydä wankel koneeseenkin tuo mazda öljy, ja wankeliinhan ei voi mitä tahansa laittaa.

    • w463464363

      Monet automerkkien omat öljyt sisältävät enemmän suojaavia aineita, esim ZDDP, verrattuna yleisöljyihin. Ei tarvi tehdä kompromissia ja suunnitella öljyä sopivaksi joka autolle, kunhan täyttää kyseisen merkin vaatimukset. Esim tuo ZDDP on aina kompromissi pakokaasunpuhdistusjärjestelmän ja moottorin kulumissuojan välillä. Yleisöljyissä ZDDP vähennetään minimiin ettei varmasti minkään auton katalysattori hajoa.

      Ja turha vaahdota niistä "korvaavista" kulumisenestoaineista, niistä ei löydy tietoa, mikään valmistaja ei mainosta niitä (myynti nousisi varmasti) eikä kukaan täysjärkinen laittaisi API SN laahurinostinkoneeseen.

    • hyvää.halvalla

      Mazdan koneeseen käy hyvin edullinen ja laadukas Ford-logolla myytävä öljy. On speksit täyttävää Castrolia.

    • itsenetehdäänaina

      oikeastiko viet auton merkkihuoltoon 03 vuoven auton? ihme touhua, maksat turhasta. öljyt ja suodattimen saa 30 eurolla. ne vaihtaa itse vartissa. miksi maksaa valohoidosta eli kuntotarkastuksesta? jos ei itse osaa tarkastaa ja öljyjä vaihtaa ei pitäisi autollakaan ajaa. silloin ei ole edes liikenteessä hyvä.

      • cvv24

        Että "tein itse ja säästin satasia"?


      • fff32

        Kyllä tuo Mazdan 150€ Silver-huolto melko edullinen jos miettii mitä siihen kuuluu. Merkin omat öljyt ja alkuperäislaatuinen suodatin 80€, sama hinta jos Motonetistä ostaa laatuöljyä (castrol acea A5) ja OEM laatuisen suodattimen. Mazdan öljy vielä tehty juuri Mazdan konetta varten toisin kuin yleisöljyt.

        Lopulla 70€ saa pakokaasutestin (ei tarvi katsastuksessa maksaa, säästää heti 20€), jarrutestin, akkutestin, nesteiden pakkaskestävyysmittauksen, vikakoodien luku merkkiliikkeen laitteella, kuntotarkastuksen (hihnat, kori, vetonivelet, iskarit, jarrut, kytkin, pakoputkisto, valojen säätö, ilmansuodatin jne jne) ja lukkojen saranoiden voitelun. Kätevä ennen talvea kun tietää että akku hyvä ja lukot voideltu. Ja ettei esim hihnoissa tai nivelien suojakumeissa vaurioita.


      • Miksi.maksaa.turhasta

        Itse vaihdan Pösöön moottoriöljyt joskua 10-15 tuhannen km välein. Tehtaan suositus on 7,5 tuhatta. Suotimen samalla. Öljynä käytän jotain halpaöljyä, talvella esimerkiksi Teboilin 5W-40 öljyä. Hyvin on toiminut jo 29 vuotta, tosin syö jo öljyä koska venttiilinvarsien kumit ilmeisesti vuotavat. Ajettu vasta 490 000 km. Nokkahihna on ainut muu määräaikaishuollon kohde. Maksaa alle 15 € Motonetissä, kiristysrullineen jotan 50 paikkeilla. Muuten en huolla vaan korjaan tarvittaessa. Kiristysrullan vaihdontarpeen toteaa joko laakerin välyksestä tai sen rahinasta.
        Näin on menty jo vuosikymmeniä. Ja mennään loppuun asti. Maksakoot ne korjaamon marmoritiskillä, jotka eivät itse osaa.


      • Osaan_itsekin
        cvv24 kirjoitti:

        Että "tein itse ja säästin satasia"?

        Olen säästänyt tuhansia tekemällä kaiken itse viimeisten kymmenen vuoden aikana. Lähiviikkoina säästän taas tonnin korjaamalla pakoputken jossa vuoto katalysaattorin vieressä. Kulut muutaman euron koska 2 laippatiivistettä kannattaa samalla uusia. Edellisen tonnin säästin reilu vuosi sitten huoltamalla takajarrut. Merkkihuollossa olisi takuulla laitettu uudet satulat ja levyt jarrupalojen lisäksi.


      • tein.itse.ja.säästin
        Osaan_itsekin kirjoitti:

        Olen säästänyt tuhansia tekemällä kaiken itse viimeisten kymmenen vuoden aikana. Lähiviikkoina säästän taas tonnin korjaamalla pakoputken jossa vuoto katalysaattorin vieressä. Kulut muutaman euron koska 2 laippatiivistettä kannattaa samalla uusia. Edellisen tonnin säästin reilu vuosi sitten huoltamalla takajarrut. Merkkihuollossa olisi takuulla laitettu uudet satulat ja levyt jarrupalojen lisäksi.

        Säästät varmaan treffeissäkin vetelemällä tumppuun?


    • Fkfkfkfkfkfkg

      GM Dexos 2:ta pitäisi käyttää, mutta Delta laittoi jotain muuta tuollaisessa 150e vuosihuollossa, viskositeettikin vähän eri. Ja nyt säksättää moottori kymppitonnin ajettuani aika kovaa. Liekö sitten öljystä kiinni? Ei minusta säksättänyt aiemmin. Bensankulutus aika samaa luokkaa, ellei aavistuksen noussut.

      GM Dexos 2 halvimmasta päästä öljyjä, ja juuri sitä manuaali pyytää, joten ehkä jatkossa vain sitä. Riippuen häviääkö säksätys seuraavan öljynvaihdon jälkeen?

      Tuollainen 150e vuosihuolto on ihan Ok minustakin, mutta toisaalta vähän turha, kun katsastus kuitenkin maksettava. No ensi vuonna taitaa olla vapaavuosi katsastuksesta, joten ehkä silloin taas Deltan vuosihuolto kelpaa.

    • ef3

      Voihan tuo merkin oma öljy olla osittain rahastusta, mutta samalla luulisi että sen voi paljon paremmin optimoida tiettyä merkkiä varten kun ei tarvi täyttää 50 eri valmistajan vaatimuksia. Ei tarvi tehdä kompromisseja öljyssä. Itsekin ajelen merkin omalla öljyllä kun se suunniteltu juuri oman auton moottoria varten eikä kompromisseja muita valmistajia varten. Saahan noita muualtakin kuin merkkihuollosta ostettua.

      • Kffkkffkkf

        Se vaan, että lieneekö sitten oikeasti valmistajilla kovin kummoista öljy-moottori-suunnittelua? Eiköhän moottorit vaan suunnitella toimimaan yleisimmillä öljyillä, eikä moottoreihin juuri kehitetä muista valmistajista poikkeavia piirteitä öljyyn liittyen?


      • kluuvi

        "Eiköhän moottorit vaan suunnitella toimimaan yleisimmillä öljyillä, eikä moottoreihin juuri kehitetä muista valmistajista poikkeavia piirteitä öljyyn liittyen?"

        Nykysuuntaus on ihan toisin päin. Yhä useampi automerkki vaatii omat luokituksensa ja niitä perustellaan juuri moottorisuunnittelusta johtuvilla tarpeilla.


      • Fjjccghjjk
        kluuvi kirjoitti:

        "Eiköhän moottorit vaan suunnitella toimimaan yleisimmillä öljyillä, eikä moottoreihin juuri kehitetä muista valmistajista poikkeavia piirteitä öljyyn liittyen?"

        Nykysuuntaus on ihan toisin päin. Yhä useampi automerkki vaatii omat luokituksensa ja niitä perustellaan juuri moottorisuunnittelusta johtuvilla tarpeilla.

        Todellinen syy vaan saattaa silti olla öljynmyynti, tai öljylisenssit.


      • ef3

        Jos nyt karkeasti arvioiden yhden valmistajan moottorissa olisi esim. 50 komponenttia/ominaisuutta jotka asettavat erityisvaatimuksia öljylle, niin 50 eri valmistajalla niitä vaatimuksia onkin jo sitten 2500. Loogisesti päätellen yleisöljy on silloin aikamoinen kompromissi.

        Öljy kuitenkin tasapainoitettu kokonaisuus ja kun yhtä ominaisuutta parantaa, toinen usein heikkenee. Kun keskitytään vain yhden valmistajan koneisiin, luulisi että tällaisia kompromisseja tarvii tehdä huomattavasti vähemmän.

        Siksihän useat valmistajan omat öljyt ei täytä esim uusimpia API luokituksia. Jos uusimmassa API standardissa joku vaatimus joka ei tärkeä kyseisen valmistajan koneille, niin onhan se vähän turha sitä täyttää. Esim Mazda 5w30 öljyssä 1035ppm ZDDP kulumisensuojainetta, API SM ja uudemmat sallii vain 800ppm. Mutta jos mazdassa sellainen katalysaattori joka ei vahingoitu suuremmastakaan ZDDP määrästä, miksi silloin heikentää kulumisensuojaa? Siksi mazdan öljy täyttää vain API SL standardin. Tässä yksi esimerkki miten valmistajan oma öljy voi jopa suojata kulumiselta paremmin kun ei tarvi olla yhteensopiva kaikkien autonvalmistajien katalysaattoreiden kanssa.


      • Dkfkfkfkfkffk
        ef3 kirjoitti:

        Jos nyt karkeasti arvioiden yhden valmistajan moottorissa olisi esim. 50 komponenttia/ominaisuutta jotka asettavat erityisvaatimuksia öljylle, niin 50 eri valmistajalla niitä vaatimuksia onkin jo sitten 2500. Loogisesti päätellen yleisöljy on silloin aikamoinen kompromissi.

        Öljy kuitenkin tasapainoitettu kokonaisuus ja kun yhtä ominaisuutta parantaa, toinen usein heikkenee. Kun keskitytään vain yhden valmistajan koneisiin, luulisi että tällaisia kompromisseja tarvii tehdä huomattavasti vähemmän.

        Siksihän useat valmistajan omat öljyt ei täytä esim uusimpia API luokituksia. Jos uusimmassa API standardissa joku vaatimus joka ei tärkeä kyseisen valmistajan koneille, niin onhan se vähän turha sitä täyttää. Esim Mazda 5w30 öljyssä 1035ppm ZDDP kulumisensuojainetta, API SM ja uudemmat sallii vain 800ppm. Mutta jos mazdassa sellainen katalysaattori joka ei vahingoitu suuremmastakaan ZDDP määrästä, miksi silloin heikentää kulumisensuojaa? Siksi mazdan öljy täyttää vain API SL standardin. Tässä yksi esimerkki miten valmistajan oma öljy voi jopa suojata kulumiselta paremmin kun ei tarvi olla yhteensopiva kaikkien autonvalmistajien katalysaattoreiden kanssa.

        Vaan kun tuskin ne moottorit niin erilaisia ovat eri valmistajilla. Tietenkin turbossa ja vaparissa voi olla olennaiset eronsa, mutta eri valmistajien samantyyppiset moottorit tuskin öljymielessä isosti eroavat toisistaan.


      • PäivitäPääsi
        ef3 kirjoitti:

        Jos nyt karkeasti arvioiden yhden valmistajan moottorissa olisi esim. 50 komponenttia/ominaisuutta jotka asettavat erityisvaatimuksia öljylle, niin 50 eri valmistajalla niitä vaatimuksia onkin jo sitten 2500. Loogisesti päätellen yleisöljy on silloin aikamoinen kompromissi.

        Öljy kuitenkin tasapainoitettu kokonaisuus ja kun yhtä ominaisuutta parantaa, toinen usein heikkenee. Kun keskitytään vain yhden valmistajan koneisiin, luulisi että tällaisia kompromisseja tarvii tehdä huomattavasti vähemmän.

        Siksihän useat valmistajan omat öljyt ei täytä esim uusimpia API luokituksia. Jos uusimmassa API standardissa joku vaatimus joka ei tärkeä kyseisen valmistajan koneille, niin onhan se vähän turha sitä täyttää. Esim Mazda 5w30 öljyssä 1035ppm ZDDP kulumisensuojainetta, API SM ja uudemmat sallii vain 800ppm. Mutta jos mazdassa sellainen katalysaattori joka ei vahingoitu suuremmastakaan ZDDP määrästä, miksi silloin heikentää kulumisensuojaa? Siksi mazdan öljy täyttää vain API SL standardin. Tässä yksi esimerkki miten valmistajan oma öljy voi jopa suojata kulumiselta paremmin kun ei tarvi olla yhteensopiva kaikkien autonvalmistajien katalysaattoreiden kanssa.

        Ääliö ei vaan edelleenkään ole tietoinen tai paremminkin ei halua omalta mukavalta uskomukseltaan myöntää siitä että ZDDP ei ole missään nykyisessä kärkiluokan öljyssä pääasiallinen "kulumisensuoja" vaan sen tilalle ovat tulleet orgaaniset yhdisteet, molybdeenit, titaanisuolot ja boorit. Mm. Castrol on tässä asiassa edelläkävijä. Siksi ääliön tuijottelu perinteisiin luokituksiin ei edes kerro koko totuutta "kulumisensuojasta" vaan on osoitus perinteisiin ja jo vanhentuneisiin tietoihin turvautumisesta.

        Ääliö on sentään tajunnut lopettaa p*skanjauhamisensa C3 öljyjen "huonosta kulumissuojasta" kun tuli oikaistuksi ja osoitetuksi se että C3 öljyt täyttävät koko ajan lisääntyvässä määrin jopa Porschen luokitukset ja VW 505.01- luokituksen joka on juurikin kovan pintapaineenkeston ja kulumissuojan vaatimus.


      • fkfkfkfkfkfkfkfk
        Dkfkfkfkfkffk kirjoitti:

        Vaan kun tuskin ne moottorit niin erilaisia ovat eri valmistajilla. Tietenkin turbossa ja vaparissa voi olla olennaiset eronsa, mutta eri valmistajien samantyyppiset moottorit tuskin öljymielessä isosti eroavat toisistaan.

        Kyllä niitä eroja on. Joillakin moottorinvalmistajilla on ollut ongelmia jotka johtuvat suunnittelupöydältä, mm. vw-konsernin tuotokset ensimmäisen polven pumppusuuttimien paininkuppeineen jotka vaativat runsasta EP- lisäaineistusta, jota ei muuten ole tehty vanhanaikaisella sinkillä. Sitten toisaalta on joitakin valmistajia joilla on nokka-akselistossa rullaseuraajia jotka vaativat jopa kitkalisäaineistusta niin että ne eivät alkaisi laahaamaan, siis paras "voitelevuus" ei aina ole edes hyväksi.


      • ef3
        PäivitäPääsi kirjoitti:

        Ääliö ei vaan edelleenkään ole tietoinen tai paremminkin ei halua omalta mukavalta uskomukseltaan myöntää siitä että ZDDP ei ole missään nykyisessä kärkiluokan öljyssä pääasiallinen "kulumisensuoja" vaan sen tilalle ovat tulleet orgaaniset yhdisteet, molybdeenit, titaanisuolot ja boorit. Mm. Castrol on tässä asiassa edelläkävijä. Siksi ääliön tuijottelu perinteisiin luokituksiin ei edes kerro koko totuutta "kulumisensuojasta" vaan on osoitus perinteisiin ja jo vanhentuneisiin tietoihin turvautumisesta.

        Ääliö on sentään tajunnut lopettaa p*skanjauhamisensa C3 öljyjen "huonosta kulumissuojasta" kun tuli oikaistuksi ja osoitetuksi se että C3 öljyt täyttävät koko ajan lisääntyvässä määrin jopa Porschen luokitukset ja VW 505.01- luokituksen joka on juurikin kovan pintapaineenkeston ja kulumissuojan vaatimus.

        Tämä ZDDP on keskustelu erikseen. Mutta tällehän on tiivistettynä 2 teoriaa:

        1. Nämä salaperäiset "korvaavat" kulumisensuoja-aineet josta öljynvalmistajat eivät hiisku sanaakaan. Samalla kun ZDDP:tä mainostetaan näyttävästi esim klassikkoautojen ja kilpa-autojen öljyissä. Ja mobililla löytyy jopa taulukot ZDDP aineistuksesta.

        2. 2000-luvun autojen moottorit vaan niin hyvin suunniteltuja että kestävät ongelmitta uusien luokitusten vähentyneen kulumissuojan. Esim parempi valuteknologia, huimasti kehittynyt tehokas tietokone-simulaatio osien stresseistä, paljon pienemmät valmistustoleranssit jne mahdollistavat paljon kestävämmät koneet nykyään kuin vielä pari vuosikymmentä sitten.

        Itse uskon enemmän tuohon jälkimmäiseen.

        Ei uusien API SN/SM tai ACEA C-luokkien käyttö aiheuttaa uusissa koneissa mitään haittaa. En vain heikomman kulumissuojan takia laittaisi niitä vanhempaan koneeseen joka ei vaadi mitään erityissuojaa DPF:lle katille jne.


      • ef3

        Ja turha noita valmistajien standardeja tuoda esiin kun ovat vain minimejä. Varmaa rypsiöljylläkin saisi jonkun VW minimin täyttymään kun lisää vähän eri aineita. Volkkaritkin hajoilee näistä "kovista" vaatimuksista huolimatta kun saksassa ei osata tehdä moottoreita.

        Oikeaa kulumissuojaa tarvii klassikkoautoissa ja kilpa-autoissa, siellä ZDDP on ainoa ratkaisu.


      • ef3

        Nyt tämä joka väittää uusissa öljyissä olevan yhtä hyvä kulumissuoja tuli oikaistuksi ja osoitetuksi että uusilla aineilla ei saa yhtä hyvää suojaa kuin ZDDP:llä.

        Piti ilmoittaa tuo Amsoilin linkki "sääntöjen vastaiseksi" kun meni sormi suuhun ja tuli osoitetuksi että oli väärässä. Jokainen voi itse googlettaa Amsoilin kirjoituksen ZDDP aineista.

        Suuret öljynvalmistajat itsekin myöntävät että ilman ZDDP:tä ei pysyt saamaan yhtä hyvää kulumissuojaa kuin ZDDP öljyissä.


      • ef3
        ef3 kirjoitti:

        Nyt tämä joka väittää uusissa öljyissä olevan yhtä hyvä kulumissuoja tuli oikaistuksi ja osoitetuksi että uusilla aineilla ei saa yhtä hyvää suojaa kuin ZDDP:llä.

        Piti ilmoittaa tuo Amsoilin linkki "sääntöjen vastaiseksi" kun meni sormi suuhun ja tuli osoitetuksi että oli väärässä. Jokainen voi itse googlettaa Amsoilin kirjoituksen ZDDP aineista.

        Suuret öljynvalmistajat itsekin myöntävät että ilman ZDDP:tä ei pysyt saamaan yhtä hyvää kulumissuojaa kuin ZDDP öljyissä.

        Amsoilin mukaan siis uudet ACEA C ja API SM/SN öljyt voivat tarjota "kohtuullisen" kulumissuojan kaikista eniten kulumissuojausta vaativiin kohteisiin kuten laahurinostimet jos kone jo sisäänajettu ja vakio. Mutta sisäänajossa ja viritetyissä koneissa korvaavilla uusilla kulumisenestoaineilla ei pysty saamaan riittävää suojaa jos esim. laahurinostimet, vain ZDDP suojaa silloin riittävästi kulumiselta.


      • SaatPostissaHamekankaan
        ef3 kirjoitti:

        Nyt tämä joka väittää uusissa öljyissä olevan yhtä hyvä kulumissuoja tuli oikaistuksi ja osoitetuksi että uusilla aineilla ei saa yhtä hyvää suojaa kuin ZDDP:llä.

        Piti ilmoittaa tuo Amsoilin linkki "sääntöjen vastaiseksi" kun meni sormi suuhun ja tuli osoitetuksi että oli väärässä. Jokainen voi itse googlettaa Amsoilin kirjoituksen ZDDP aineista.

        Suuret öljynvalmistajat itsekin myöntävät että ilman ZDDP:tä ei pysyt saamaan yhtä hyvää kulumissuojaa kuin ZDDP öljyissä.

        Minä joka kerroin sinulle faktan siitä että uusissa öljyissä on yhtä hyvä ja parempi kulumissuoja kuin vanhemmissa, ja parempi, ja kerroin että sen osoittavat uusien öljyjen moottorikoevaatimukset jotka ovat _tiukempia_ kuin vanhemmissa öljyissä, en laittanut mitään Amsoil-linkkejä. Katsele Lubrizolin hämähäkkikaavioita ja vertaile eri luokituksia jos et muuten asiaa ymmärrä. Edellä on jopa lueteltu muutama nykyaikainen kulumisensuoja-aine joita voi nähdä nykyaikaisten öljyjen MSDS- papereissa jos osaa niitä lukea. Mutta kun ei uskovaisen umpiluupäähän uppoa niin ei.

        Se nyt ei ollut mikään yllätys että poistattelet viestejä kun joudut alakynteen uskomustesi kanssa, eli aina, raukka. Olet kyllä uskomaton jankuttaja vaikka kerta toisensa jälkeen tulet harhoinesi oikaistuksi.


    • turhaaitkuasinkinperään

      Jokaisen uuden luokituksen moottorikoesekvenssi ja kulumissuojakokeet ovat vaativampia kuin edellisen. Koko luokitusjärjestelmä on kehitetty sitä silmällä pitäen että uusi korvaa ja ylittää suorituskyvyltään vanhemman. näin siitäkin huolimatta että esson baarien peräpöydissä ja nettiurbaanilegendoissa jupistaan vanhanaikaisia kulumissuoja-aineita muka tarvittavan yhä.

      "Sinkki" eli sinkkialkyyliditiofosfaatti eli ZDDP on vanhentunutta ja poistuvaa teknologiaa. Kun se on lähitulevaisuudessa vähennetty öljyistä pois parempien ja samalla ympäristöystävällisempien kulumissuoja-aineiden tieltä, se ei enää koskaan palaa vallitsevaksi teknologiaksi ja kulumissuoja-aineeksi, piste.

    • ef3

      Uudet vaatimukset ovat tiukempia, mutta vain minimejä ja ne vaatimukset pystyy täyttämään korvaavilla kulumisenestoaineilla. Mutta se ei kumoa sitä faktaa ettei uusilla korvaavilla aineilla pysty saamaan yhtä hyvää kulumissuojaa kuten ZDDP:llä.

      Kuten öljynvalmistajat itsekin myöntävät, äärimmäistä kulumissuojaa vaativissa tapauksissa on pakko käyttää suurta ZDDP lisäaineistusta. Esim viritety laahurinokka V8 koneen kulumissuojavaatimus on paljon korkeampi kuin mikään API/ACEA vaatimus ja selvästi korkeampi kuin Porsche/VW vaatimukset. Öljynvalmistajien mukaan tätä vaatimusta ei pysty täyttämään uusilla korvaavilla aineilla vaan on pakko käyttää suurta ZDDP määrää. Tämä todistaa ettei uusilla aineilla pysty saamaan yhtä hyvää kulumissuojaa kuten ZDDP:llä.

      Aika luupää saa olla jos ei ymmärrä tätä kun esim Amsoil itsekin myöntää ettei heidän API SN öljyt välttämättä suojaa laahurinokkia, vaan suosittelevat korkean ZDDP määrän öljyjä.

      Amsoilin mukaan heidän API SN öljyt saavat virallisessa ASTM D6891 moottorin kulumistestissä 75% paremman tuloksen kuin mitä API SN vaatii. Silti tämä API SN öljy ei pärjää ZDDP lisäaineistetuille öljyille äärimmäisessä rasituksessa vaan SN öljyn sijaan suosittelevat ZDDP lisäaineistettua.

      Mukava ajella Mazdan omalla API SL öljyllä kun 1000ppm ZDDP:tä API SN salliman 800ppm sijaan. Vielä kun öljynvalmistajat itse myöntävät ettei korvaavilla lisäaineilla pysty samaan kulumissuojaan kuten ZDDP:llä.

      • HarakatkinNauraa

        ”Mukava ajella Mazdan omalla API SL öljyllä kun 1000ppm ZDDP:tä API SN salliman 800ppm sijaan.”
        😂😂😂😂😂😂😂


      • kävisit.koulusi

        Jos ero tulee esiin viritetyllä laahurinokka V8:lla, ei asialla ole käytännön merkitystä.

        "Mukava ajella Mazdan omalla API SL öljyllä kun 1000ppm ZDDP:tä API SN salliman 800ppm sijaan. "

        Sinulla on pahanlaatuinen ja faktoihin perustumaton pakkomielle. Mielentilasi on siis kiinni kahdestasadasta partikkelista per miljoona... ja 30 vuotta vanhalla mäsällä...


        Mitä taas tulee Amsoilin höpinöihin, totta kai he markkinoivat omia sinkkilitkujaan, ja se onnistuukin urbaanilegendojen amerikassa jossa öljyjäkin vielä vaihdellaan 5000 km välein. Mitään teknistä perustetta sinkkilitkujen käyttämiselle nykyaikaisessa moottorissa ja tavallisessa käytössä ei ole. Sen sijaan se mitä sinä teet, eli suosittelet vielä sinuakin tietämättömimmille sinkkiöljyjen käyttöä nykyaikaisissa moottoreissa silläkin riskillä että sinua vahingossa uskovat tuhoavat autojensa kalliit saastelaitteistot, on edesvastuutonta ja pelkkää halpamaista omien uskomustesi masturbointia.


      • ef3
        kävisit.koulusi kirjoitti:

        Jos ero tulee esiin viritetyllä laahurinokka V8:lla, ei asialla ole käytännön merkitystä.

        "Mukava ajella Mazdan omalla API SL öljyllä kun 1000ppm ZDDP:tä API SN salliman 800ppm sijaan. "

        Sinulla on pahanlaatuinen ja faktoihin perustumaton pakkomielle. Mielentilasi on siis kiinni kahdestasadasta partikkelista per miljoona... ja 30 vuotta vanhalla mäsällä...


        Mitä taas tulee Amsoilin höpinöihin, totta kai he markkinoivat omia sinkkilitkujaan, ja se onnistuukin urbaanilegendojen amerikassa jossa öljyjäkin vielä vaihdellaan 5000 km välein. Mitään teknistä perustetta sinkkilitkujen käyttämiselle nykyaikaisessa moottorissa ja tavallisessa käytössä ei ole. Sen sijaan se mitä sinä teet, eli suosittelet vielä sinuakin tietämättömimmille sinkkiöljyjen käyttöä nykyaikaisissa moottoreissa silläkin riskillä että sinua vahingossa uskovat tuhoavat autojensa kalliit saastelaitteistot, on edesvastuutonta ja pelkkää halpamaista omien uskomustesi masturbointia.

        "Jos ero tulee esiin viritetyllä laahurinokka V8:lla, ei asialla ole käytännön merkitystä"

        Viimeinkin myönnät ettei korvaavilla lisäaineilla saa yhtä hyvää kulumissuojaa kuin ZDDP:llä, vähän edistystä. En ole väittänytkään että normaaleissa nykyautoissa asialla olisi tavallisessa ajossa ratkaisevaa merkitystä. Väitteeni on ettei korvaavilla aineilla pysty yhtä hyvään maksimikulumissuojaan kuin ZDDP:llä.

        Mazdan öljyssä kuitenkin 25% enemmän ZDDP:tä kuin mitä API SN sallisi, jos tällä ratkaisulla saa alennettua öljyn hintaa verrattuna korvaaviin uudempiin/kalliimpiin aineisiin, ja äärimmäisessä rasituksessa hieman paremman kulumissuojan, niin hyvä ettei Mazda yritä API SN luokitusta kun ei katalysaattori vaadi sitä.

        ZDDP öljyt eivät varmasti ole Amsoilin päätuote, tavallisia moderneja henkilöautoja taitaa olla pikkuisen enemmän liikenteessä kuin klassikkoja tai kilpa-autoja. Silti Amsoil myöntää että tuotteet jotka muodostavat varmasti 70-80% heidän myynnistään (API SN öljyt), eivät ääritilanteissa (viritetty laahurinokka jne) tarjoa tarpeeksi hyvää suojaa toisin kuin ZDDP.

        Missä kohtaa olen sanonut että valmistajan suositukset pitäisi jättää huomioimatta? Muistaakseni "varokaa acea c3-öljyjä" keskustelussakin sanottiin heti aloitusviestissä "ellei auto vaadi c-öljyjä". Tietenkin jos auto vaatii uusia luokituksia niitä kannattaa käyttää ellei halua hajottaa kattia/DPF:ää.


    • Merkkiöljypelle

      Kyllä matsdan kone kehrää merkkiöljyllä nätisti ja pellit kukkii komiasti. Kyä jämpti on näin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1562
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1522
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1338
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      225
      1242
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1125
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      327
      1094
    7. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      174
      1087
    8. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1037
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      310
      1027
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1026
    Aihe