Mummo haluaa mateen!

madetta

Neuvokaas ensikertalaista mummelia.
Kesällä olen onkinut, mutta nyt kiinnostaisi saada ihan oma matikka pyydykseen /pilkkiin tms.
Saimaalla mökki, mutta kaikki kokemus ja taidot puuttuu.
Minkälainen syötti, syvyys ja ajankohta yms.
Löytyisikö Motonetin uistinvalikoimasta jotain edullista?

11

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ukkeli12334

      Mummo on hyvä ja hommaa seurakseen jonkun saimaalaisen alkuasukasukkelin. Niitä riittää ja ne tietää temput ja taiat. Ei niitä pyytötapoja voi sähköisesti kertoa.

    • Puoli-Vaari

      Mummo menee nyt puolelta- öin tekemään reikää,sellaisen hiekkaiseen
      paikkaan,ottaa uudenlain suoman yksikoukkuisen morrin johon saa kalan syotiksi.Otsalappusta saattaa olla apua,näkee milloin made syö,jos käsissä ei ole tuntoa,milloin kala
      alkaa hinkaamaan syöttiä.Matala vesi paras.Made syö helmikuun.
      Kyllä motonetista löytyy,syötitkin.

      • 20plus4

        Onko tosi niin että nykyään ei saisi pyytää madetta moni koukkusella haralla tai sellaisella kun itselläni on eli iso lätkä jonka alaosassa kaksi isoa koukkua? Syy miksi nämä on kiellettyä kiinnostaisi? Olen joka vuosi yrittänyt lätkytellä tammi helmikuussa otsalampun kanssa madetta ja koskaan en ole saanut. Ei jumankauta luulisi ainakaan liikaa sillä kantaa harvennettavan. Mateita järvessä on koska saa verkolla, katiskalla ja toisinaan koukuillakin niitä. Vai onko tämäkin jo tätä helvetin pyydystä ja päästä pelleilyn takia tulleita juttuja.


      • Olisiko

        Kyllä näköjään on.Harrastus kalastus,jos ei toimita ryöstötavoin,eli kalaan ei voida tartuua mistä vain kiinni,pelkona kalan loukkaantuminen.Näin olen ymmärtänyt,
        jokamiehenoikeuden harrastuksena.Tämä on pyydystä ja päästä pelleille,nimenomaan tehty laki.Nykyaikana metsästys ja kalastus toimii harrastus
        pohjaisesti/on suorastaan pakko päivittää lakeja,pelikonsullejen mukaan.


      • Ontämäykspellemaa
        Olisiko kirjoitti:

        Kyllä näköjään on.Harrastus kalastus,jos ei toimita ryöstötavoin,eli kalaan ei voida tartuua mistä vain kiinni,pelkona kalan loukkaantuminen.Näin olen ymmärtänyt,
        jokamiehenoikeuden harrastuksena.Tämä on pyydystä ja päästä pelleille,nimenomaan tehty laki.Nykyaikana metsästys ja kalastus toimii harrastus
        pohjaisesti/on suorastaan pakko päivittää lakeja,pelikonsullejen mukaan.

        Kalat lasketaan kaikki takas ja metsästys halutaan väkisin kaupallistaa eli kaikki syömäkalan tai lihan perässä kulkevat nähdään ihmisinä joilla ei olisi oikeutta harrastaa perinteisiä pyyntikulttuureja. Yhtä sairaaksi menee nämä metsästys ja kalastus touhut kuin muukin suomen touhu.


      • Tuollaoisi
        20plus4 kirjoitti:

        Onko tosi niin että nykyään ei saisi pyytää madetta moni koukkusella haralla tai sellaisella kun itselläni on eli iso lätkä jonka alaosassa kaksi isoa koukkua? Syy miksi nämä on kiellettyä kiinnostaisi? Olen joka vuosi yrittänyt lätkytellä tammi helmikuussa otsalampun kanssa madetta ja koskaan en ole saanut. Ei jumankauta luulisi ainakaan liikaa sillä kantaa harvennettavan. Mateita järvessä on koska saa verkolla, katiskalla ja toisinaan koukuillakin niitä. Vai onko tämäkin jo tätä helvetin pyydystä ja päästä pelleilyn takia tulleita juttuja.

        Tuolta saisi kunnon haran

        Made-Hara pilkki | Karkkainen.com verkkokauppa
        www.karkkainen.com/verkkokauppa/made-hara-pilkki Cachad
        Made-Hara eli ryöstäjä-tyyppinen pilkki mateen pyyntiin. 8,50 EUR | Made-Hara eli ryöstäjä-tyyppinen pilkki mateen pyyntiin. Palaute. Ohjeet. Soita. Tavaratalot.

        Ostakaa kavereillekin.


    • Mat.ikka

      Matikan ryöstöpilkkiminen on edelleen sallittua jos olet hankkinut välineet ennen vuotta 2016. Kalastuslaki: 134 pykälä mahdollistaa siirtymäajan, kolme vuotta.

      • MadeInFinland

        Olen itse takonut made lätkän parivuotta sitten. Saanko siis sillä vielä pyytää vai vaativatko kuittia?


    • Mat.ikka

      Ei ainakaan kalastuslaissa lue että kuitti pitäisi olla.

    • rlzmellll

      Matikka meitto, nam.

    • Tykkäähämärästä

      Jos mummo aikoo mateita saada, ei kannata pitää otsalamppua päällä. Kyllä sen tuntee milloin on kiinni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe