Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja
Lääkitys siihen,mutta mistä kertoo korkea TPOAb arvo?
TPOAb arvo
15
693
Vastaukset
- hoitosuosituksen_syytä
Kertoo autoimmuunityreodiitista joka puolestaan kertoo että lääkitys on aloitettu liian myöhään. Autoimuunityreodiitti jää tulematta tai sen kehitys ainakin pysähtyy jos lääkitys aloitetaan TSH:n ylittäessä noin 2,0. Sama koskee sydän- ja verisuonitauteja.
Tieteellisissä tutkimuksissa autoimuunityreodiittia on menestyksellä ennaltaehkäisty kilpirauhasterveiden kilpirauhaslääkityksellä: pubmed 11327616, pubmed 16006728, pubmed 9065031- käytännöntietoapliis
Mitä tarkoitat lääkityksellä? Tyroksiiniä, lioa, armouria, kortisonia tms.? Miten sydän- ja verisuonitaudit liittyy TSH:hon tai ylipäätään kilpirauhassairauksiin?
On yleistä, että tyreoidiitit aiheuttaa muita kilpirauhassairauksia (vajaa- ja liikatoiminta, basedow, struuma), pitäisikö kaikille alkaa jakamaan kilpparilääkkeitä? Silloinhan terveille kehittyisi liikatoimintaa! Ja käytännössä tällainen massalääkitys ei onnistu, koska kilpirauhassairaidenkin on vaikea saada sitä ekaa reseptiä edes tyroksiinista, saati lääkkeestä jossa on T3 mukana... Olen vain itseopiskellut potilas, enkä kaikkea välttämättä tiedä, mutta tällaiset epämääräiset tekstit vain hämmentävät tietoa etsiviä varsinkin, kun tällainen skenaario nykylääkäreiden kanssa on mahdoton suorittaa käytännössä. - tehdään_sairaita
> ... hämmentävät tietoa etsiviä ...
Hämmentääkö myös tietoa löytäviä?
http://valtsuhealth.blogspot.fi/2012/10/sydantauti-ja-kilpirauhashormonit.html
On vaarana löytää tämä hämmentävä tieto myös mm. brittiendoilta - hoidonviivästystuhot
Tuo valtsuhealth-blogi onkin perusteellinen. Sydän ja verisuonisairauksien torjunta mainitaan myös brittiendojen hoitosuositusvertailun taulukossa 2:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cen.12824/full
Saksankielisessä Wikipediassa kerrotaan vuonna 2003 muutetuksi TSH-viitealueeksi 0,3...2,5, mutta jo 1,6:ssa aletaan tyroksiinilääkitys jos on todettu autoimmuunityreoidiitti
- itseopiskellut
Mulla taas kaikki alkoi autoimmuunityreoidiitista, eli ekaksi oli nuo tulehdusarvot, TPOAb, koholla. Sitten tuli vajaatoiminnan oireet ja sitten struuma.
Kansankielellä selitettynä autoimmuunitulehdus on kuin omaa häntäänsä syövä koira, solut alkaa tuhota omia solujaan ja kun toimivia soluja on jatkuvasti vähemmän, saattaa syntyä vajaatoiminta (kilpirauhashormoneja ei erity tarpeeksi). Omalla kohdallani kilpirauhanen pyrkii lisäämään hormonituotantoa kasvattamalla kokoaan, eli kehittyi struuma.
Eka kommentoija kertoo virheellisesti (tai ymmärsin väärin), sillä usein jos TPOAb kohoaa, se tapahtuu ensimmäisenä ja muut häiriöt ilmaantuvat vasta myöhemmin (jos ilmaantuvat). Toinen epäkohta on, että TPOAb:ta ei pysty alentamaan tyroksiinillä (tämäkin on tutkimuksissa todettu), vaan subakuutissa tyreoidiitissa (äkillinen tulehdus) lääkkeenä on kortisonikuuri. Mun autoimmuunityreoidiittia kokeiltiin taltuttaa kortisonilla, mutta TPOAb ei edes puolittunut. Alkuun käskettiin vaan odottaa tulehduksen poistumista ajan kanssa, mutta struuman myötä odottelen nyt leikkausta. Autoimmuunityreoidiitti on siinä mielessä hankala sairaus, kun sitä ei pystytä lääkitsemään, se vain tulee ja menee jos on mennäkseen. Voi myöskin puhjeta myöhemmin uudelleen.- itseopiskellutt
Lisään vielä, että oma TPOAb:ni oli 870, kun tyroksiinilääkityksen sain. Nyt puolivuotta myöhemmin olen syönyt itselleni sopivaa annostusta, mutta viimelabroissa TPOAb oli yli 1000! Eli ainakaa mulla lääkitys ei mitenkään hillitse autoimmuunitulehdusta, ehkä se jollain toisella potilaalla hillitsee.
- tehdään_sairaita
Ei hillitse mutta ennaltaehkäisee tai pysäyttää pahenemisen.
Sydän ja verisuonisairauksissa samoin, lue valtsuhealth-blogista. Täällä jossain kyllä oli linkki saman kertovaan brittiendojen hoitosuositusvertailuun (USA vs Eurooppa, kysymyksiä ja vastauksia) - samajuttu
Millaisia oireita sulla on struumasta tullut, että leikataan? Kuinka iso struumapattisi on?
Itselläni kova paineen tunne solisluun tienoilla ja outoja "sykähdyksiä" henkitorvessa, jotka lamaa sekunniksi hengityksen ja yskittää. menossa toisen kerran ultraan pari viikon päästä - ihme jos ei struuma ole laajentunut! tk ei kovin huolissaan tilanteesta vielä ole, itse olen todella ahdistunut - pelkään tukehtumista JA leikkauksen mahdollisuuttakin.
ja mulla löytyi struuma ja autoimmuunitulehdus samaan aikaan, eli vaikea sanoa kumpi oli ensin. vajaatoiminta kehittynyt vuodessa myös. - itseopiskellut
samajuttu kirjoitti:
Millaisia oireita sulla on struumasta tullut, että leikataan? Kuinka iso struumapattisi on?
Itselläni kova paineen tunne solisluun tienoilla ja outoja "sykähdyksiä" henkitorvessa, jotka lamaa sekunniksi hengityksen ja yskittää. menossa toisen kerran ultraan pari viikon päästä - ihme jos ei struuma ole laajentunut! tk ei kovin huolissaan tilanteesta vielä ole, itse olen todella ahdistunut - pelkään tukehtumista JA leikkauksen mahdollisuuttakin.
ja mulla löytyi struuma ja autoimmuunitulehdus samaan aikaan, eli vaikea sanoa kumpi oli ensin. vajaatoiminta kehittynyt vuodessa myös.Pahin oire on, että ajoittain tuntuu kuin otettaisiin nieluviljelykoetta. Kesästä asti on tuo oksettava tunne ollut ja olen joutunut vähentämään radikaalisti käymistä ylipäätään missään, sillä ei ole kiva pelätä oksentavansa hetkenä minä hyvänsä. Marraskuussa tuo pelko sitten toteutui ja aloin ihan yhtäkkiä kakomaan, onneksi satuin olemaan kotosalla enkä esim. kauppareissulla! Samoihin aikoihin kävin ultrassa ja todettiin struuman kasvavan sisäänpäin ja painavan henkitorvea. Kokoa ei saatu mitattua tarkkaan, kumpikin lohko on kuitenkin viitekoon yläpuolella ja oikea puoli vasenta isompi. Koska pohjalla on autoimmuunityreoidiitti, kilpparini koostumus on tosi reikäinen ja muhkurainen, kun sen pitäisi olla pehmeä ja tasaista "hyytelöä". Kaulan alue tuntuu kiinteältä ja kireältä. Haukottelu, pään kääntäminen ja nieleminen on vaikeaa tai tuntuu ilkeältä, ihan kuin olisi kaulaan ihon alle laitettu jotain ylimääräistä. Nukahtaminen on vaikeaa, koska hyvää asentoa on vaikea löytää. Oireita on siis lähes jatkuvasti ja päivittäin haittaavat tavallista elämää.
Uskon, että lääkäri päätyi leikkaukseen, koska kortisonikuuri ei ole auttanut autoimmuarvoihin ja struuma oli kasvanut kesäisestä ultrasta tyroksiinilääkityksestä huolimatta. Mulla ei ole siis vaihtoehtoja ja kuulemma jossain vaiheessa leikkaus kuitenkin jouduttaisii tekemään. Itse en pelkää leikkausta, menisin kiljuen leikkaussaliin sillä haluan elämäni takaisin! Riskit eivät niinkään pelota, eli äänihuulihalvaus ja lisäkilpirauhasten menettäminen. Olen 26 vuotias ja endo oli sitä mieltä, että tämän ikäisellä on paremmat mahdollisuudet parantua äänihuulten vaurioista ja lisäkilpparien menetykseen määrätään kalsiumlääkitys jos on tarvetta. - samajuttu
Kiitos kovasti että jaiot tarinasi ja tsemppiä leikkaukseen! Aina kaikille muille sanoo, että hyvin se menee =) Itselleen aina vaan luo (turhaankin) uhkakuvia terveysasioissa.
Samankaltaisilta oireesi kuulostavat kuin itsellä.
Jos satut vielä kurkkaamaan tänne, niin kysyisin vielä, onko sulle tehty muita kuin ultra vai onko kaikki kertomasi löytynyt ilman röngteniä tai ohutneulanäytteitä? itsellä tosiaan tulossa toinen ultra, mitään muuta ei verikokeiden lisäksi ole vielä tehty. - itseopiskellutt
samajuttu kirjoitti:
Kiitos kovasti että jaiot tarinasi ja tsemppiä leikkaukseen! Aina kaikille muille sanoo, että hyvin se menee =) Itselleen aina vaan luo (turhaankin) uhkakuvia terveysasioissa.
Samankaltaisilta oireesi kuulostavat kuin itsellä.
Jos satut vielä kurkkaamaan tänne, niin kysyisin vielä, onko sulle tehty muita kuin ultra vai onko kaikki kertomasi löytynyt ilman röngteniä tai ohutneulanäytteitä? itsellä tosiaan tulossa toinen ultra, mitään muuta ei verikokeiden lisäksi ole vielä tehty.Ultra otettu kaksi kertaa, kesällä yksityisellä ja syksyllä julkisessa. Ohutneulaa ei ole otettu, ei ole vissiin isompia kystiä näkynyt. Ja lisäksi tietty lukuisia verikokeita, muttei muuta. Vinkkinä voisin sanoa, kun ultraan menet lähiäikoina: kysy ainakin onko henkitorvesi suorassa vai mutkalla, se voi auttaa leikkausta harkittaessa. Lisäksi pyydä näyttää sylkirauhasta, sen rakenne muistuttaa tervettä kilpirauhasta ja siten ymmärrät paremmin, kuinka hajalla kilpparisi on! Itse sain valtavan ahaa-elämyksen, kun asia mulle selvisi.
Olen ymmärtänyt, ettei röntgenistä olisi apua diagnoosissa. Ultra on paras kuvantamisessa, mutta on liiankin tarkka ja kilpparin koko on hankala arvioida tarkasti. Eli pientä virhemarginaalia voi tulla mutta kokenut radiologi osaa ottaa ne huomioon. - näintäällä
Minulta mitattiin TPOAb 3v. sitten, tuolloin se oli 1300. Lääkäri sanoi ettei mitään tarvitse tehdä sen suhteen, ei edes tarvitse seurata verikokein.
Tuolloin kärsin myös kovista kaula/korvakivuista ym. oireista. Kaula ultrattin, missä näkyikin kilpirauhasessa tulehduspesäkkeitä useampia. Kahden viikon kortisonikuurin sain ainoastaan.
Näiden 3v. aikana on kaula ultrattu 4krt, S- TSH ja S-T4-V on kontrolloitu muutaman kerran, ovat kuulemma viiterajoissa, mutta tuota TPOAb- arvoa vain tuon yhden kerran katsottu.
Nyt on struuma epäily ja liasäkilpirauhasessa näkyi jokin pesäke, jota sitten ultrataan vuoden kuluttua uudestaan.
Jostain olen lukenut ettei kortisonia saisi syödä jos TPOAb-arvo on koholla.
- samajuttu
Itseopiskellut; kiitos edelleen infosta, tuli enemmän kuin tarpeeseen! Tsemppiä tosiaan leikkaukseen, jos jaksat käy täällä kertomassa miten meni! Jos ei suomalaiset lääkärit mitään muuta osaa tehdä, niin kirurgiset toimenpiteet täällä kuitenkin handlataan ja hyvin eli hyvissä käsissä olet!
Näintäällä: uskomattoman leväperäistä touhua teillä! en ole siinäkään näköjään yksin.. turhaan siis varmaan minunkaan odottaa, että tänä vuonna mitään toimenpiteitä tehtäisiin, vaan odotettaan että menee niin pahaksi ettei voi enää muuta. saa nähdä =( - väsähtänyt
Minun TPOAb arvo on ollut viimeiset reilut puoli vuotta >1300 eli ei tarkkaa tietoa kuinka paljon yli tuon...enempää kun eivät pysty mittaamaan :( Tyroksin ja Liothyronin menee. Onkohan mitään keinoa, millä tuon arvon saisi "kuriin"?
- astmt30
https://de.wikipedia.org/wiki/Hypothyreose kertoo mm.:
"Bei Werten zwischen 2,5 und 4,0 spricht man von einer latenten (versteckten) oder subklinischen Hypothyreose. Je nachdem, ob Beschwerden auftreten, kann eine Behandlung bei positiven TPO-Antikörpern und/oder sonografischen Zeichen für eine Hashimoto-Thyreoiditis bereits bei Werten > 1,6 mU/l erfolgen (Behandlungsversuch). Nach neueren Erkenntnissen geht man davon aus, dass ein TSH-Wert über 2 mehr auf eine kranke als auf eine gesunde Schilddrüse hinweist und in der Schwangerschaft Anlass zur Hormonersatztherapie geben sollte, um Fehlgeburt, Frühgeburt und Hirnreifungsschäden des werdenden Lebens zu verhindern. Es gibt außerdem Hinweise darauf, dass bei einem dauerhaft erhöhten TSH-Wert über 2,5 das Risiko, langfristig eine manifeste Hypothyreose zu entwickeln steigt, insbesondere bei bereits im Blut nachweisbaren Schilddrüsenantikörpern"
Suomessa "subkliinisestä" (="ei tarvitse hoitaa") puhutaan arvoon 10 asti! Arvosta TSH 1,6 alkaen lääkitys jos on viitteitä Hashimotosta ja raskaana oleville on syytä aloittaa tyroksiinilääkitys jos TSH yli 2.
On viitteitä että pysyvä yli 2,5;n oleva kavattaa vajiksen ilmaantumisriskiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241060
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871036- 87965
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70779