Mikä ongelmana?

mazda3sedan

Autoni ei tänään lähtenyt käyntiin. Kun väänsin avaimella virrat päälle, auto piti rätinää ja valot alkoivat vilkkua (radion, mittariston). Kun väänsin avaimen OFF-asentoon, mittariston viisarit ponnahti ääriasentoon ylös ja tulivat takaisin alas.

Virtalukossa jotain häikkää? Vai jossail muualla?

11

202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyhjäon

      Akku on tyhjentynyt. Apuvirralla käyntiin tai sitten yrität latailla jollain laturilla akkua tai käyt hakemassa uuden akun.

      • mazda3sedan

        Näemmä akku oli ihan jäässä. Otin nyt yön yli sulamaan ja laitan aamulla lataukseen. Katsoo, jos tuo tepsii...


      • Yleensä, jos akku pääsee jäätymään, niin se täytyy hapottaa uudestaan tai hankkia uusi akku. Varauskyky häviää jäätymisen seurauksena.


      • mazda3sedan
        delfin84 kirjoitti:

        Yleensä, jos akku pääsee jäätymään, niin se täytyy hapottaa uudestaan tai hankkia uusi akku. Varauskyky häviää jäätymisen seurauksena.

        Kiitoksia. Tosiaan testaus jää huomiselle. Täytyykin miettiä, hapottaisiko sen uusiksi vai olisiko tarpeellista ostaa uusi akku..


      • Vanh.autosähköasentaja
        delfin84 kirjoitti:

        Yleensä, jos akku pääsee jäätymään, niin se täytyy hapottaa uudestaan tai hankkia uusi akku. Varauskyky häviää jäätymisen seurauksena.

        Älä puhu paskaa kun et mitään tiedä.
        Vain tyhjä akku jäätyy. Ja yleensä akku tyhjenee kun lataus ei toimi. Latauksen merkkivalosta et mitään näe, että toimiiko se vai ei.
        Happojen vaihto on teinipoikien ja hevosmiesten tietotoimiston valeita.
        Jos akku ei ota latausta, niin uusi akku on hommattava. Latauksen toimimisen näet kun mittaat käynnissäolevasta autosta akun napojen välisen jännitteen. Pitää olla 14,1-14,5 V kun akku on täyteen varautunut. Vajaassakin reilusti yli 12 V. Jos on vähemmän, niin vaihtolaturi tarvikeliikkeestä on halvin ja helpoin tapa.


      • Vanh.autosähköasentaja kirjoitti:

        Älä puhu paskaa kun et mitään tiedä.
        Vain tyhjä akku jäätyy. Ja yleensä akku tyhjenee kun lataus ei toimi. Latauksen merkkivalosta et mitään näe, että toimiiko se vai ei.
        Happojen vaihto on teinipoikien ja hevosmiesten tietotoimiston valeita.
        Jos akku ei ota latausta, niin uusi akku on hommattava. Latauksen toimimisen näet kun mittaat käynnissäolevasta autosta akun napojen välisen jännitteen. Pitää olla 14,1-14,5 V kun akku on täyteen varautunut. Vajaassakin reilusti yli 12 V. Jos on vähemmän, niin vaihtolaturi tarvikeliikkeestä on halvin ja helpoin tapa.

        Nuo jännitearvot tiedetään kyllä. Jäätyessään akkuneste(sisältää tislattua vettä ja rikkihappoa) menettää elektrolyyttisen ominaisuutensa, jonka takia akku ei kykene enää ottamaan sähkävarausta vastaan. Uudelleen hapottamalla saadaan elektrolyyttinen tila, jolloin akku voi varautua uudestaan, mikä puhekielessä tarkoittaa latautumista. Jos akun elektrolyytisyys eli varaukyky menetetään, ei laturin vaihdosta juurikaan ole apua.


    • UusiAkku

      Jos akku on jäätynyt, ei kannata enää hapottaa.
      Kennot vaurioituu jäätyessä. Uuden saa halvalla, ne on heti valmiita käynnistykseen.
      Näillä pakkassilla on jäätynyt ja tyhjentynyt satoja satoja akkuja.
      Nykyajan autoissa ei ole kiinitetty huomiota enää akun lämpöisenä pysymiseen edes ajossa. Toista oli ennen, akut moottoritilassa ja Mersuissa w124 jopa lämmityslaitteen vesikierto oli akkukotelon kautta!!!!!!!!!!!!!! Akut kesti näin pitkään.

      • näinseonff

        Ei autonvalmistajien kannata miettiä mitään marginaalisia satunnaisia kovia pakkasia jossain pienessä suomessa kun suurin osa autoista myydään ihan muilla markkinoilla.

        Voittehan te kääriä sen akun ympärille ihan itse vaikka millaiset putkistot tai vastukset jos siltä tuntuu mutta kun tarvetta sille ei ole!


      • Tai laittaa ylläpitolaturi, joka lataa akkua, kun on lämmmityskaapeli kytkettynä.


    • Tällaista_sattuu

      Vastaavassa tilanteessa minun autostani oli murtunut akun napakenkä. Akussa oli voimaa, mutta haljennut napakenkä kosketti akun napaa vain niin pieneltä alalta että virta riitti mittareille, mutta ei käynnistinmoottorille. Riehui ja rätisi käynnistäessä eikä lähtenyt. Vaihdoin napakengän ja taas mennään.

    • egroikujyhgtrfed

      jos on jotain kerrottuja vikoja ja on lähes 4 v vanha, ei kannata tekstarilla vaan ostaa uusi. vaikka saisikin toimimaan, saattaa purkaa paljon ja sen lataus autossa polttoaineella maksaa paljon, paljon. ehkä 20 kertaa verkkosähkön hinnan, ainakin 5v vanhassa autossa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      233
      4169
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      112
      2634
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      40
      2380
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      81
      1436
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      116
      1426
    6. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1169
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      78
      1087
    8. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      963
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      936
    10. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

      Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      921
    Aihe