Mikäli toisesta EU-maasta muuttaa pysyväluontoisesti Espanjaan ja kirjautuu virallisesti residentiksi, niin kuinka kauan vaikkapa suomalaisissa kilvissä saa ajaa ennekuin auto on rekisteröitävä Espanjaan?
Auton rekisteröinti Espanjaan?
2
288
Vastaukset
- suomiauto
Voit ajella max 6 kuukautta. Säännöt on samat kuin suomessa ja kaikissa eu maissa.
tuolta löysin ite tietoa asiasta jos kiinnostaa
http://espanjasta.blogspot.com.es/search/label/Auton rekisteröinti - formaliteetit
Mikäli liikkuu ei residentti-turistina / oleskelijana alle 6kk, niin rekisteröintipakkoa ei ole.
Mutta sitten jos kirjautuu residentiksi niin tilanne muuttuu, joka oli avauksen pointtina. Aina ei edes ole muuttajan oman edun mukaista roikkua uudessa asuinmaassaan kirjautumattomana turistina ensimmäiset 6 kk.
Esimerkiksi Belgiassa kunnantalolle kirjautumisen jälkeen (pakollinen etappi residentiksi tullakseen) ja samalla tilapäisen henkilökortin saatuaan on vain 48 tuntia aikaa tullata, vakuuttaa ja rekisteröidä auto Belgiaan, joka jo byrokratialtaan ja eri toimistojen aukioloajoiltaan on haastava homma toteuttaa. Kilvet saa vain postitse. Jos yksikin pyydetty dokumentti upuu / unohtuu, niin vielä hauskempaa tiedossa.
Vaikkapa vuokrasopimuksen allekirjoitettuaan vaaditaan vuokranantajalta, että hän kirjauttaa sen kunnantalolle viipymättä ja sen jälkeen virkavalta / poliisi vielä erikseen saapuu asunnolle tarkistamaan tilanteen, eli asuuko muuttaja todella ko. osoitteessa.
Suomeen muttajiin kohdistuvaa käytäntöä en ole tarkistanut ja eri maissa on erilaisia vaatimuksia tämän suhteen, kuten Belgian esimerkki osoittaa.
Sitten edelleen eri maiden vakuuttajilla on erilaisia käytäntöjä sen suhteen kuinka pitkäksi aikaa ylipäätään mahdollistavat autovakuutuksen asuinmaan ulkopuolella. Joillakin raja on 3kk. Ehtojen vastaisesti salaa toimiminen kolarin sattuessa riskeeraa tuottaa vakavia ongelmia.
Sitten jos maa vaihtuu virallisesti, niin moni vakuuttaja ei edes mahdollista vakuutuksen säimyttämistä maastalähdön jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384629Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2712361Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532237- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289