Tuntematon Sotilas

jussipussipupujussi

Miksi vänrikki (tai luutnantti, en muista) Koskela sanoo menevänsä Jerusalemiin johtajan puheille?

9

792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Missähän kohtaa siellä moinen repliikki olisi? En muista moista, vaikka olen varmaan kymmeniä kertoja kirjan lukenut. Ei edes siinä Marskin syntymäpäiväryyppäjäisten kohtauksessa.

      • jussipussipupujussi

        Tuntematon, 30. painos s.282

        -Koskela mihi sie määt? huuteli Rokka.
        -Jerusalemiin.
        Koskela meni, epävarmasti polkua tapaillen, ilman vyötä ja lakkia, asetakin napit auki.
        -Määt sie komentokorsul?
        -Minä menen johtajan päämajaan.


      • jussipussipupujussi kirjoitti:

        Tuntematon, 30. painos s.282

        -Koskela mihi sie määt? huuteli Rokka.
        -Jerusalemiin.
        Koskela meni, epävarmasti polkua tapaillen, ilman vyötä ja lakkia, asetakin napit auki.
        -Määt sie komentokorsul?
        -Minä menen johtajan päämajaan.

        Okei, ei siis ollut ihan sanatarkka lainaus. Tosin en kyllä muista vieläkään ja unohdin illalla ottaa kirjan hyllystä tsekatakseni. Koskelahan lähtee Lammion korsulle tuossa kohdassa eli nuo ovat vain samanlaisia heittoja kuin sanoa vaikkapa lähtevänsä "pääkallonpaikalle" tai "isolle kirkolle". Tosin "johtajan päämaja" voi olla lievä rinnastus Hitleriin.


      • Äikkäope
        10-14 kirjoitti:

        Okei, ei siis ollut ihan sanatarkka lainaus. Tosin en kyllä muista vieläkään ja unohdin illalla ottaa kirjan hyllystä tsekatakseni. Koskelahan lähtee Lammion korsulle tuossa kohdassa eli nuo ovat vain samanlaisia heittoja kuin sanoa vaikkapa lähtevänsä "pääkallonpaikalle" tai "isolle kirkolle". Tosin "johtajan päämaja" voi olla lievä rinnastus Hitleriin.

        Miten ihmeessä päättelit kysymyksen olevan lainaus?


      • Äikkäope kirjoitti:

        Miten ihmeessä päättelit kysymyksen olevan lainaus?

        "sanoo menevänsä Jerusalemiin johtajan puheille?"

        Niin no, voihan siitä kinata, onko tuo sitaatti vai referaatti.


      • Äikkäope
        10-14 kirjoitti:

        "sanoo menevänsä Jerusalemiin johtajan puheille?"

        Niin no, voihan siitä kinata, onko tuo sitaatti vai referaatti.

        Jospa lainataan kaikki eikä vain sitä mikä parhaiten vastaukseen sopii:
        "Miksi vänrikki (tai luutnantti, en muista) Koskela sanoo menevänsä Jerusalemiin johtajan puheille?"
        Sitaatti se ei ollut. Sitaatti on suora lainaus kirjallisesta tai muusta esityksestä. Lisäksi lainausmerkit puuttuvat. Eikä referaattikaan. Kyseessä ei ole tekstin lyhennelmä.
        Tämä oli selvä kysymys jossa aloittaja haluaa tietää miksi Koskela sanoo menevänsä Jerusalemiin johtajan puheille. Koskelan motiivia reissulleen udellaan.


    • Ville.Netanjahu

      Koskelan Ville tais olla juutalainen.

    • jussipussipupujussi

      No se selventää asiaa, jos se sillä pääkallopaikkaa tarkoitti. Ja jos se oli uskovainen.

    • linnatulkki

      Jerusalemiin. Tarkoittaa ettei hän siedä tällä kertaa asioihinsa puuttumista.
      Johtajan päämaja. On komentokorsu jonne hän humalatilan yllyttämänä menee sanomaan suorat sanat. Ärsyyntyy typerästä saksankielisestä hoilauksesta, ja vetäävaihteen kakkoselle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1623
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe