Mitä vapaa-aikana?

EläkeMummoVaari

Miten teet mieluiten vapaa-aikanasi?

Harrastatko jotain?

Oletko keksinyt uusia harrastuksia eläkepäivillesi?

42

153

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulla on välivuosi virallisessa harrastustoiminnassa.

Sain vuokrattua unelma asunnon ja viihdyn täällä, kääntelen huonekaluja ja käyn päivisin ulkona kävelemässä ja hoidan ihmissuhteitani. Jos voisi harrastukseksi mainita ajattelin ruveta järjestelemään vanhoja valokuvia, eilen kokoamaani uuden yöpöydän laatikoihin. Oi ja voi Nikkarointi unohtui ; )

• herää.kysymys

Minkälainen on unelma asunto ?

• ei.noin
        herää.kysymys kirjoitti:

Minkälainen on unelma asunto ?

Sdn pitäisi olla unelma-asunto.

• En.sanoisi.kodiksi

Kerrostalo. Kaksio. Elementtiseinät. Korppis.
        Minulla ollut samoja tehdaselementtikopperoita jo 45 vuoden ajan. Yksikään ei ole ollut unelma, mutta menettelee vuokrattuna yösijana. Unelmat ovat muualla. Esimerkiksi mökillä ja rauhallisessa maalaisidyllissä.

• Korppis1
        En.sanoisi.kodiksi kirjoitti:

Minulla ollut samoja tehdaselementtikopperoita jo 45 vuoden ajan. Yksikään ei ole ollut unelma, mutta menettelee vuokrattuna yösijana. Unelmat ovat muualla. Esimerkiksi mökillä ja rauhallisessa maalaisidyllissä.

Mitä sinä harrastat eläkepäivinäsi?

• Kaipausta.vain
        En.sanoisi.kodiksi kirjoitti:

Kaikilla ei ole mahdollisuutta siihen maalaisidylliin vaikka kuinka kaipaisi.

• En.sanoisi.kodiksi kirjoitti:

Ja esimerkiksi yhden pienenkin kerrostaloasunnon hinnalla saa maaseudulta ison omakotitalon ja kauempaa korvesta vaikka kartanon. Jotkut viihtyvät maalla, jotkut eivät pääse sieltä pois, kun kukaan ei suostu ostaman tai edes vuokraamaan heidän talojaan.

Moni eläkeläispariskunta luopuu maatilastaan tai maaseudun kodistaan, kun haluaa muuttaa hyvien palvelujen ja monenlaisen kulttuuri- ym. tarjonnan lähelle. Onneksi me olemme erilaisia ja toivoisin, että jokainen voisi valita mieleisensä vaihtoehdon. Monilla tutuilla on kodit sekä maalla että kaupungissa. Itse en välittäisi enää tässä iässä omistaa muuta kuin kaupunkikodin. Maalla käyn ja lomailen mielelläni erilaisissa ympäristöissä, ja olen onnellinen ettei sinne tarvitse jäädä pitemmäksi aikaa asumaan.

• optimisti-orvokki kirjoitti:

Ja esimerkiksi yhden pienenkin kerrostaloasunnon hinnalla saa maaseudulta ison omakotitalon ja kauempaa korvesta vaikka kartanon. Jotkut viihtyvät maalla, jotkut eivät pääse sieltä pois, kun kukaan ei suostu ostaman tai edes vuokraamaan heidän talojaan.

Moni eläkeläispariskunta luopuu maatilastaan tai maaseudun kodistaan, kun haluaa muuttaa hyvien palvelujen ja monenlaisen kulttuuri- ym. tarjonnan lähelle. Onneksi me olemme erilaisia ja toivoisin, että jokainen voisi valita mieleisensä vaihtoehdon. Monilla tutuilla on kodit sekä maalla että kaupungissa. Itse en välittäisi enää tässä iässä omistaa muuta kuin kaupunkikodin. Maalla käyn ja lomailen mielelläni erilaisissa ympäristöissä, ja olen onnellinen ettei sinne tarvitse jäädä pitemmäksi aikaa asumaan.

Jatkanpa tähän vielä.

Asun kaupungin ydin keskustassa. En "korvessa" sanan varsinaisessa merkityksessä. Ulos katsoessani en voi laskemaan asuttujen talojen savuja talvipakkasella koska ne on liitetty kaukolämpöön. Kesämökkinikin on tuossa kaupungin kyljessä, joten se siitä mielikuvasta korpimaisemista ; )

• Sekä-että-ja-näin

Onko joku sotkamo tai kajaani tai muu sillä leveysasteella kaupunkia sanan painavassa merkityksessä. Etelästä ajatellen ne ovat niin peräpöndeä murteineen kaikkineen kuin olla voi. Huom! Tämä on positiivinen vastaus, ei vinoilu tai haukku. Sillä etelä-suomesta eteenpäin 0 - 200 km mitä pienempi paikka, se katsotaan kuin korpimaisemaksi, tosi maalaisuudeksi joka tapauksessa. Nykyisin vaan on mennyt siihen, että kaupunkinimikkeen saa heti kun on yksikin kerrostalo, sisävessa ja suihku, karkeasti katsoen. Huussilähiötkin on nykyään kesäsiirtoloita, loma-asutuksia tms.

• Korppis1
        Sekä-että-ja-näin kirjoitti:

Onko joku sotkamo tai kajaani tai muu sillä leveysasteella kaupunkia sanan painavassa merkityksessä. Etelästä ajatellen ne ovat niin peräpöndeä murteineen kaikkineen kuin olla voi. Huom! Tämä on positiivinen vastaus, ei vinoilu tai haukku. Sillä etelä-suomesta eteenpäin 0 - 200 km mitä pienempi paikka, se katsotaan kuin korpimaisemaksi, tosi maalaisuudeksi joka tapauksessa. Nykyisin vaan on mennyt siihen, että kaupunkinimikkeen saa heti kun on yksikin kerrostalo, sisävessa ja suihku, karkeasti katsoen. Huussilähiötkin on nykyään kesäsiirtoloita, loma-asutuksia tms.

Suurin osa kehäkolmosen asukkaista ja vaikuttajista on böndeltä lähtöisin. Ei alkuperäisten helsinkiläisten aivokapasiteetti riittäisi sitä kirkonkylää vetämään. Arkadian mäellä istuu böndeporukkaa, muutamat meidän provinssin sivukyliltä. Paltamosta, Sotkamosta ja isommalta kirkolta Kajaanista. Europarlamentissä on edustettuna mm. Suomussalmi.
        Kainuun murre on rikasta ja "vaekeeta" en hallitse sitä, harmi, mutta jotkut äänteet kirjoittaessakin voi tulla geeniperimälläni esim. aijon, käet, piän, uuvet, toeta, syyvään.

• ainaki-mää
        Korppis1 kirjoitti:

Mitä sinä harrastat eläkepäivinäsi?

seksiä harrastan aamuin päivin illoin ja HUUDAN kun laukean tukka putkella

• Minulla olisi melkein unelma-asunto mutta on liian iso yhdelle hengelle. Olen vähintään puolet vuodesta mökillä joten maksan iso vastiketta tyhjästä. Asunnossa on kaikki tarvittava, oma saunakin, eikä ole portaita kavuttavana.
        Möisin asunnon jos joku ostaisi ja muuttaisin vuokralle. Eivät mene kaupaksi nykyisin. Vuokralla on huoletonta asua, voi muuttaa halutessaan ilman vaivalloista asunnon myymistä.

• Sekä-että-ja-näin kirjoitti:

Olen elellyt Isommassakin kaupungissa, ihan samanlaista elämää se on. Kauppoja on enemmän ja ihmisiä. Elämä on siellä missä koti ja työ, eläkkeellä ei tarvitse ajatella edes työtä. Kun kodista tekee viihtyisän niin riittää kun on kaikki tarpeellinen saatavilla, jos kaipaa virikkeitä niin ajaa isompaan paikkaan autolla tai julkisella kulkuneuvolla. Ruuhkasuomen tuttavani tulisivat mielellään pois sieltä jos töitä löytyisi kotipuolesta.
        Enpä väheksyisi esim. Kajaania, se on ihan hyvä paikka vaikka ei mikään Helsinki ole.
        Mitä murre asiaan kuuluu, peräpöndeltä on suurin osa hesalaisistakin peräisin.

• VTputkimies

Maalaisidylli toimii niin kauan kunnes muuttaa sinne asumaan:-))

• Aasin-siltailua

Niin...
        Tuossa on ajatusta.
        Kun käy maalla harvemmin, ei kyllästy.
        Jos muuttaa sinne, on pian pakko luopua ja muuttaa pois,
        Ja taas on tilaa seuraaville unelmille, jos ei kuolo korjaa yks kaks. Sitäkään uhkaa ei sovi vähätellä ja se täytyy ottaa huomioon, etenkin eläkkeellä,

• 100pros_zombi_nauttii

mix pitää vetää itteään piippuun enää uudelleen kun on päässy eläkkeelle, mix ei uskalla vaan olla ja nauttii??????? pitää vaan mennä jos mihin saven ja tortun vääntöön et on niinko aktioo ja toimintaa ja jalka nousee ja käsi vispaa et se on harrastusta et voi kehuu et ai ai ei ehi olla eläkkeellä on tuhat pajaa vireillä.

• paljovapaaaikaa

Vapaa-aikana? Eläkeläisen kaikki aika on vapaa-aikaa. Ja siitä maksetaan aika hyvin.

Aika kuluu suureksi osaksi arkiaskareisiin kotona. Miten ennen saikaan kaiken tehtyä? On lisäksi kaupassakäyntiä, tapaamisia, puheluita. Mutta mieluiten harrastan kielten opiskelua, se on huippua! Siinä saa uppoutua ihan muihin maailmoihin.

• iki-lomalaisia

tosiaan eihän eläkkeellä edes harrasteta mitään vaan pitää nauttia eläkeläisen eduista kuka seksistä kuka muusta toiminnasta ja aktiviteeteista. tuo kielten opiskelu on ollut eräs eläkeläisten aktiviteetti, hyvä sellainen,

• Luen, kirjoitan, valokuvaan, käyn elokuvissa, teatterissa, konserteissa, taidenäyttelyissä, kuuntelemassa mielenkiintoisia luentoja, opiskelen jotain uutta, tapaan ystäviä, retkeilen, liikun, uin, matkustelen.

T
      een vapaaehtoistöitä ja käyn niihin liittyvissä tapaamisissa ja koulutustilaisuuksissa.

Välillä voin harrastaa myös työn tekemistä ja ottaa vastaan palkkaa tehtävistä, joita voisin tehdä ihan mielelläni ilmaiseksikin.
      Tuntuu siltä, että iän myötä vaihtoehtoja tarjoutuu koko ajan lisää niin kauan, kun terveydentila ei aiheuta rajoituksia.

Milla klo

• Niin-se-toiminee

Eläkeläisen onni, rajattomuus

• reppuriika

Asun pienessä maalaiskaupungissa ja kerrostaloasuntoni on kivenheiton päässä järvestä. Kun katselee ympärille, niin aina maalaiselta tässä näyttää. Jos elelisin parisuhteessa, niin voisi olla kiva omistaa vielä jonkinlainen erämaamökki, jonne mennä autolla, mutta nyt en sellaista kaipaa eikä ole tarvettakaan.
      Ei kyllä ole kovin kummia suunnitelmia eläkepäiville. Uskon että siihen lipuu pukkuhiljaa kun jo nytkin teen lyhyitä pätkähommia. Sitten kun "työrasitteet" ovat kokonaan poissa, voi paneutua entistä sitovammin vapaaehtoishommiin, joita jo nytkin teen ja tietenkin on aikaa enemmän ystävyys- ja ihmissuhteille.
      Toivottavasti kunto ja terveys pysyvät suhtkoht tallella. Se määrää vauhtia ja menoa entistä enemmän näillä vuosikierroksilla.
      Pienenä haaveena on vielä hieman suurempi asunto tai sitten sellaisen hankkiminen lisänä jostain toisesta kaupungista. Saattaisi ensi alkuun vaikka vuokrata.

• Petzkukkuu

Reppuriika osaa kirjoittaa ilahduttavasti oikeilla nimityksillä "Asun pienessä maalaiskaupungissa" toisin kuin joku muu antaa ymmärtää kuin asuisi isossakin Metropolissa.

• Reppuriika elää varmaan monen suomalaisen unelmaympäristössä: kaupungissa järven rannalla.

:) :) :) :) :)

Metropolissa???? Onko Suomessa tai muissa pohjoismaissa metropoleja?
        Mitkä kaupungit?
        Määrittele metropoli.

• en.tee.mitään

Muutaman vuoden yli kuusikymppinen ei ole vanhuuseläkkeellä normaalisti.

Vapaa-aikana mieluiten vetelöin.

• Meteli-setä

Minä metelöin, olen oikea eläkeläishäirikkö, yölläkin, annan takaisin vuosien tukahdetut tunteet ja kärsimykset naapurien metelöinnistä.

• iell

Onks sitten hyvä mieli?

• Viatonsivullinen

Minä lähden viemään pölynimurin korjaajalle. Toinen vaihtoehto on,
        ostan uuden!!

• Halvallakin_lähtee

Osta uusi. Suosittelen. Goohleta tarjoukset. Miksi maksat korjauksesta kun se pölyveturi hajoaa uudelleen joka tapauksessa. Uudella saat enemmän käyttöikää.

• Viatonsivullinen

Sain tietää ettei imureita korjata ollenkaan. Kyllä vähän keljuttaa kun ei ole vanhakaan imuri ja vain johto ei kelaudu ulos, ei muuta vikaa. Jatkojohto on ainoa konsti, no, mietin asiaa, voihan sitä kesäpaikassa
        käyttää. En muuten meinannut päästä autolla kotiin, kitkat eivät pidä
        vetisellä jäällä. Jarrut eivät tehonneet, romina vaan kuului, auto pysyi
        kuitenkin suorassa. Kotiin piti kiertää loivemmasta paikasta.
        Hyvä etten kolaroinut, kotona pitää pysyä kiltisti:)

• Halvallakin_lähtee

No ei o iso vika, joku tuttu tai tutun tuttu tai naapuri sellainen bodahko äijä kiskaisee johdon ulos alle aika yksikön. Se on vaan kelautunut sinne lettipitkoksi, mennyt vähän kierteelle. Kokonaan ulos ja sitten painaa sisäänvetonappia samalla kun pitää kiinni johdosta ja antaa sen kelautua sisään hitaasti, se menee oikeille uomilleen.
        Kevät alkaa tästä ja liukkaille menemistä syytä vältellä, ellei ole nälkäpakko lähteä asioille.
        Pää tiet on sulat ja ei tuolla Staadissakaan ollut jäisiä asvaltit kun kävin siellä pyörähtämässä pikku asiat. Eri pihoilla on kyllä vetistä ja liukasta, näkyy riippuvan huoltoyhtiöiden laiskuudesta tai ahkeruudesta onko hiekotettu.

• samahaavemullakin

kyllä asunto saa olla isompi eläkkeellä, sillä kotona sitä on enempi kuin töissä ollessa...

• 3h-juu-ja-olen-heittiö

Suosittelen yksiöitä. Kun dementia alkaa nousta päähän, sitähän eksyy isommassa asunnossa.

• Sitku... haluaisin tehdä kaikkea hullua ja hoopoa , mitä en ole vielä tehnyt tai kokeillut.
      kaikki on kuitenkin kiinni terveydestä ja muusta kunnosta. Sitä ei sovi unohtaa.
      Ensimmäisenä kuitenkin, kun aikaa on, opettelen käyttämään kunnolla tietokoneeseeni liitettävää piirtopöytää, olen sitä vain kokeillut, mutta sen avulla pystyisi toteuttamaan monia, vuosia hautomiani ideoita.

• kesivä

Sitku minullakin. Liikunnallisia ovat tällä hetkellä. Pilkkimistä olin ensviikonloppuna ajatellut opetella, mutta saas nähdä miten vetiseksi jään pinta menee.

• VAAN-Ku

MIKSi ihmiset Sitkuttelee? Miksi ei potkaise itseään ahteriin ja ala toteuttamaan NYT´KU. Itsensä potkiminen on taitolasi mutta onnistuu kantapäillä kun harjoittelee, ja polvi jos taipuu.
        Kai se on syväsisällistä peruslaiskuutta vaikka kuinka on näytellyt ahkeraa elämänsä aikana. Ja mitäpä pakkoa toteuttamaankaan jos ei ole pakkoa.

• flegmaatti

Koko aika on vapaa-aikaa. Mitä tekisin? Harrastaisin sukupuolihurjastelua, dokaisin kokoaikaisesti ja treenaisin punteilla. Valitettavasti en ole onnistunut yhdistämään noita mielitekoja tyydyttävällä tavalla.

• IhanaaIloa

Lojun soffalla rakkaani kainalossa ja kuuntelen musiikkia tai katson laatuelokuvaa.

• Heikunkeikku

Vapaa-aikana teen monia erilaisia asioita. Se menee niin, että jostakin yhtäkkiä putkahtaa inspiraatio, jota sulattelen mielessä jonkin aikaa. Välillä yritän saada inspiksen kaikkoamaan, kun tiedän, että jos sukellan inspiraation syvyyksiin, niin se on sitten menoa se. "Menoa se" tarkoittaa sitä, että tahtoisin 100%:sti tehdä vain ja ainoastaan sitä asiaa ja muihin asioihin tuntuu ettei aika riitä. Onneksi nuo inspiroitumiset ovat vähentyneet ikää myöten.
      Harrastan kyllä, mutta en tahdo tarkemmin sitä sanoa, että mikä se on. Pitää kato mullakin olla jotakin "salaisuutta".
      Eläkkeelle pääsyyn on vielä aikaa, mutta luulen niin, että vihdoin ja viimein voisin alkaa ampumaharrastuksen. Teistä se ehkä kuulostaa typerältä harrastukselta, mutta mulle ei. Kovasti olisi kiva käydä ilmapistooliammunnassa. Ampumaseurassa. Olisin ruvennut sitä harrastamaan, mutta työaikani ovat sellaiset, että esim. ilmapistooliammunta ei onnistu, koska ajat eivät sovi mun lukujärjestykseen. Kesäisin, jolloin lomaa on pitkästi, niin silloin ei ole ammuntaa sisätiloissa, vaan ulkona ja ilmapistoolilla ei ulkona ammuta.
      Käteni ovat vakaat, että luulen ammunnan sopivan mulle. Olen ampunut joskus kauan sitten ja joo oli kivaa:)
      Ykstasoinen asunto tarttis saada. Saankin se, jahka löydän sopivan. Vähä isomman kuin tämä asunto, että voin yhen huoneen ateljeeksi tällätä. Kaikki kamat olis valmiina oottamas, että koska ja mimmosen inspiksen emäntä kulloinkin saa.
      Sori. Tulin taas kirjottaneeksi ylipitkästi. Ja tunnustettava on, että pääsin vasta alkuun. Jätän kuitenkin tähän.

• Viatonsivullinen

Minä olen nyt vapaalla kun naputan tämän lauseen, noin, nyt se on valmis! Siis en tee mitään vaan harrastan. Juuri hetki sitten söin, se ei ole vapaata vaan tekemistä. Katson telkkaa ja luen lehtiä, päivän
      tuoreelta tuoksuvat lehdet. Iltalehti, Pirkka-Pekka on napannut erittäin kauniin naisen, Onnittelut hänelle. Kukahan saa Onnittelut kun nappaa minut:-)." Nyt nappaa" on kalamiehen opaskirja, kannattaa lukea.
      Petelius on tietysti lukenut, noin hirmusäkä on käynyt. Petelius kun tonkii
      jokapaikan, juoksee niemet notkot kauniiden perhosten perässä.
      "Sen suu nappaa jonka jalka kapsaa"

• Viatonsivullinen

Korjaan:
        "Sen suu napsaa jonka jalka kapsaa"

• att2

Vapaa aikaa on nyt paljon, tosin lopetin työt 2005 josta olen kirjoittanut aikaisemmin.

Kaikki harrastuksia on ollut on vain puutarha johon ostan keväällä automaattiruohon leikkaajan, koska naapureilla ei kasva sammalta kuin minulla.

Ehkä matka asuntovaunulla kesällä. Minulla on ollut tapana ajaa kerralla lähes sinne minne on matka. Ennen Ranskassa oli sama nopeus oli vaunu tai ei takana siis 130km/t siinä matka joutui.

Ehkä tanssia kesällä (eläkeläisten) voi olla muutenkin.

Med vänlig hälsning.

• Ei vapaa-ajanviettoprobleemia. Vasen polvi on kipeä (lumihangessa tapomisen tuloksenako?) kuumottaa ja ei voi taivuttaa. Kipulääkkeet auttavat vain hetken. Pitää varmaan huomenna mennä näyttämään akuuttiin jos sais vaikka kortisoonipiikin. Jos nyt ei oli vastaanotto tukossa mustista ja sinisistä.
      Eikä muutenkaan: huushollaan kolmelle aikuiselle, blogaan ja pelaan age of empiresia. Hoidan mummon mussukoita kun on tarvis, ulkoilen hieman, kesällä pientä kasvimaata.
      Matkustan mielelläni, valokuvaan ja kirjoitan.
      Ja sitten.....täällä palstoilla menee tunti-pari päivässä. Ei tosin yhtä mittaa. Juuri nyt hieman enemmän, koska kipeä polvi ei anna mahdollisuutta mihinkään liikuntaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saisinpa halata sinua joka päivä

ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a
      Ikävä
      64
      7084
    2. Nykymiehet odottaa, että nainen lähestyy?

Perus luonnonlaki menee päinvastoin! Oletko nähnyt luontodokkaria jossa naaraat juoksee uroksien perässä??? 🦁🫎🦍🐒🦦�
      Ikävä
      232
      5833
    3. Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä

SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,
      Maailman menoa
      74
      4555
    4. Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki

Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K
      Maailman menoa
      106
      3792
    5. Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin

Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii
      Maailman menoa
      74
      2956
    6. Eikö tunnukin kamalalta, kun en

anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut
      Ikävä
      66
      2917
    7. Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne

Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja
      Maailman menoa
      119
      2620
    8. SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"

Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het
      Maailman menoa
      25
      2083
    9. Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"

Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan
      Maailman menoa
      62
      1937
    10. Muistattekos kun kaupassa piti pyytää tavarat myyjältä

Edes kahvipakettia ei saanut itse valita, vaan myyjä nouti sen hyllystä tiskille. Jos osti jauhelihaa, niin se jauhettii
      Maailman menoa
      255
      1831
    Aihe