Minkälaista pohjustusta suosittelisit uuden huokolevyseinän tapetointiin? Pohjamaalia (millaista?), esiliisteröintiä vai pohjatapettia? Seinän tulisi säilyä hengittävänä eli vesihöyryn läpäisevänä.
Nyt on alkajaisiksi tasoitettava seinästä naulanpainaumat ym., joten mikä tasoite olisi paras? Vetonit?
Entä mistä löytyy parhaat vanhanaikaiset paperitapetit?
Monet kiitokset neuvoista ja hyvää uutta vuotta.
Terv. Aku
Huokolevyn tapetointi
4
4829
Vastaukset
- Kimmo
Juuri näihin kysymiisi asioihin olisin minäkin kiinnostunut saamaan tietoa, mutta täältä palstalta ei taida löytyä kuin näitä nykyajan cyproc-rakentajia.
Eräs tuttu jätti huokolevyseinän saumat ja muut epätasaisuudet tasoittamatta, kun ei löytänyt mitään ns. vanhan ajan tasoitetta.
Nyt tapetit ovat jo vähän repeilleet saumakohdista, eli joku tasoite olisi hyvä laittaa.- Aku
Pari ohjetta olen ehtinyt jo saada asiantuntijoilta:
* Levyjen saumoihin kuulemma kannattaa liisteröidä pohja- eli makulatuuritapettia suikale, jonka reunat revitään esim. viivotinta vasten (reunat eivät siten näy niin hyvin).
* Naulankantojen painaumiin jotain öljypohjaista tasotetta, vesipohjainen ruostuttaa naulankannat, ja ruoste voi tulla näkyviin tapetin läpi.
* Makulatuurin voi vetää koko seinälle (niin aion itse tehdä). Pysyy kuulemma esiliisteröinnillä, eli liisteriä laitetaan jo edellisenä iltana imeytymään huokolevyyn.
* Makulatuuri ei ole välttämätön, mutta mieluummin kokeilen tapetin paikallaanpysymisen ensin halvalla pohjatapetilla. Se tekee myös tasaisen pohjavärin, eikä värieroja näy läpi, jos varsinainen tapetti on läpikuultava.
Otin vanhat tapetit pois, vaikka museovirasto suositteleekin jättämään ne alle. Tosin laitoin yhden huokolevykerroksen lisää, mutta sellainenkin kuulemma pitäisi laittaa vanhan tapetin päälle. Siinä ei olisi tässä tapauksessa ollut mitään järkeä, sillä vanha tapetti oli maalattu tiiviillä maalikalvolla eli rakenteeseen olisi jäänyt höyrynsulku.
Jos Kimmo aikoo jättää vanhat tapetit uusien alle, niin on kai sama, millä pakkelilla halkeamat tasoittaa. (Kunhan tasoite ei sisällä muovia tai silikonia.) - Kimmo
Aku kirjoitti:
Pari ohjetta olen ehtinyt jo saada asiantuntijoilta:
* Levyjen saumoihin kuulemma kannattaa liisteröidä pohja- eli makulatuuritapettia suikale, jonka reunat revitään esim. viivotinta vasten (reunat eivät siten näy niin hyvin).
* Naulankantojen painaumiin jotain öljypohjaista tasotetta, vesipohjainen ruostuttaa naulankannat, ja ruoste voi tulla näkyviin tapetin läpi.
* Makulatuurin voi vetää koko seinälle (niin aion itse tehdä). Pysyy kuulemma esiliisteröinnillä, eli liisteriä laitetaan jo edellisenä iltana imeytymään huokolevyyn.
* Makulatuuri ei ole välttämätön, mutta mieluummin kokeilen tapetin paikallaanpysymisen ensin halvalla pohjatapetilla. Se tekee myös tasaisen pohjavärin, eikä värieroja näy läpi, jos varsinainen tapetti on läpikuultava.
Otin vanhat tapetit pois, vaikka museovirasto suositteleekin jättämään ne alle. Tosin laitoin yhden huokolevykerroksen lisää, mutta sellainenkin kuulemma pitäisi laittaa vanhan tapetin päälle. Siinä ei olisi tässä tapauksessa ollut mitään järkeä, sillä vanha tapetti oli maalattu tiiviillä maalikalvolla eli rakenteeseen olisi jäänyt höyrynsulku.
Jos Kimmo aikoo jättää vanhat tapetit uusien alle, niin on kai sama, millä pakkelilla halkeamat tasoittaa. (Kunhan tasoite ei sisällä muovia tai silikonia.)Paljon kiitoksia näistä ohjeista!
Itselläni on tällähetkellä hirsiseinä esillä ja huokolevyn asennus on seuraava toimenpide.
Millä aiot liisteröidä, ihan kaupan liisterillä vai itsetehdyllä? - otso
Kimmo kirjoitti:
Paljon kiitoksia näistä ohjeista!
Itselläni on tällähetkellä hirsiseinä esillä ja huokolevyn asennus on seuraava toimenpide.
Millä aiot liisteröidä, ihan kaupan liisterillä vai itsetehdyllä?Kannattaa hankkia Rakennusapteekin käsikirja. Siellä on ohjeet tähän ja suureen osaan vanhan korjaamisessa vastaantulevaan. Ja sopivaa liisteriäkin löytyy. Opuksen voi tilata vaikka heidän kotisivulta. Kallis mutta paksu ja hieno kuin mikä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792392Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1421538- 1331462
- 1581234
- 1091033
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten386965Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683