Huokolevyn tapetointi

Aku

Minkälaista pohjustusta suosittelisit uuden huokolevyseinän tapetointiin? Pohjamaalia (millaista?), esiliisteröintiä vai pohjatapettia? Seinän tulisi säilyä hengittävänä eli vesihöyryn läpäisevänä.

Nyt on alkajaisiksi tasoitettava seinästä naulanpainaumat ym., joten mikä tasoite olisi paras? Vetonit?

Entä mistä löytyy parhaat vanhanaikaiset paperitapetit?

Monet kiitokset neuvoista ja hyvää uutta vuotta.

Terv. Aku

4

4829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kimmo

      Juuri näihin kysymiisi asioihin olisin minäkin kiinnostunut saamaan tietoa, mutta täältä palstalta ei taida löytyä kuin näitä nykyajan cyproc-rakentajia.
      Eräs tuttu jätti huokolevyseinän saumat ja muut epätasaisuudet tasoittamatta, kun ei löytänyt mitään ns. vanhan ajan tasoitetta.
      Nyt tapetit ovat jo vähän repeilleet saumakohdista, eli joku tasoite olisi hyvä laittaa.

      • Aku

        Pari ohjetta olen ehtinyt jo saada asiantuntijoilta:
        * Levyjen saumoihin kuulemma kannattaa liisteröidä pohja- eli makulatuuritapettia suikale, jonka reunat revitään esim. viivotinta vasten (reunat eivät siten näy niin hyvin).
        * Naulankantojen painaumiin jotain öljypohjaista tasotetta, vesipohjainen ruostuttaa naulankannat, ja ruoste voi tulla näkyviin tapetin läpi.
        * Makulatuurin voi vetää koko seinälle (niin aion itse tehdä). Pysyy kuulemma esiliisteröinnillä, eli liisteriä laitetaan jo edellisenä iltana imeytymään huokolevyyn.
        * Makulatuuri ei ole välttämätön, mutta mieluummin kokeilen tapetin paikallaanpysymisen ensin halvalla pohjatapetilla. Se tekee myös tasaisen pohjavärin, eikä värieroja näy läpi, jos varsinainen tapetti on läpikuultava.

        Otin vanhat tapetit pois, vaikka museovirasto suositteleekin jättämään ne alle. Tosin laitoin yhden huokolevykerroksen lisää, mutta sellainenkin kuulemma pitäisi laittaa vanhan tapetin päälle. Siinä ei olisi tässä tapauksessa ollut mitään järkeä, sillä vanha tapetti oli maalattu tiiviillä maalikalvolla eli rakenteeseen olisi jäänyt höyrynsulku.

        Jos Kimmo aikoo jättää vanhat tapetit uusien alle, niin on kai sama, millä pakkelilla halkeamat tasoittaa. (Kunhan tasoite ei sisällä muovia tai silikonia.)


      • Kimmo
        Aku kirjoitti:

        Pari ohjetta olen ehtinyt jo saada asiantuntijoilta:
        * Levyjen saumoihin kuulemma kannattaa liisteröidä pohja- eli makulatuuritapettia suikale, jonka reunat revitään esim. viivotinta vasten (reunat eivät siten näy niin hyvin).
        * Naulankantojen painaumiin jotain öljypohjaista tasotetta, vesipohjainen ruostuttaa naulankannat, ja ruoste voi tulla näkyviin tapetin läpi.
        * Makulatuurin voi vetää koko seinälle (niin aion itse tehdä). Pysyy kuulemma esiliisteröinnillä, eli liisteriä laitetaan jo edellisenä iltana imeytymään huokolevyyn.
        * Makulatuuri ei ole välttämätön, mutta mieluummin kokeilen tapetin paikallaanpysymisen ensin halvalla pohjatapetilla. Se tekee myös tasaisen pohjavärin, eikä värieroja näy läpi, jos varsinainen tapetti on läpikuultava.

        Otin vanhat tapetit pois, vaikka museovirasto suositteleekin jättämään ne alle. Tosin laitoin yhden huokolevykerroksen lisää, mutta sellainenkin kuulemma pitäisi laittaa vanhan tapetin päälle. Siinä ei olisi tässä tapauksessa ollut mitään järkeä, sillä vanha tapetti oli maalattu tiiviillä maalikalvolla eli rakenteeseen olisi jäänyt höyrynsulku.

        Jos Kimmo aikoo jättää vanhat tapetit uusien alle, niin on kai sama, millä pakkelilla halkeamat tasoittaa. (Kunhan tasoite ei sisällä muovia tai silikonia.)

        Paljon kiitoksia näistä ohjeista!
        Itselläni on tällähetkellä hirsiseinä esillä ja huokolevyn asennus on seuraava toimenpide.
        Millä aiot liisteröidä, ihan kaupan liisterillä vai itsetehdyllä?


      • otso
        Kimmo kirjoitti:

        Paljon kiitoksia näistä ohjeista!
        Itselläni on tällähetkellä hirsiseinä esillä ja huokolevyn asennus on seuraava toimenpide.
        Millä aiot liisteröidä, ihan kaupan liisterillä vai itsetehdyllä?

        Kannattaa hankkia Rakennusapteekin käsikirja. Siellä on ohjeet tähän ja suureen osaan vanhan korjaamisessa vastaantulevaan. Ja sopivaa liisteriäkin löytyy. Opuksen voi tilata vaikka heidän kotisivulta. Kallis mutta paksu ja hieno kuin mikä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2392
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      142
      1538
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1234
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      109
      1033
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      386
      965
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe