Lääkärit, nuo kärsimyksen tuojat

Tiitta1

Lääkärit ovat ihmisiä, jotka tekevät rahaa toisten kärsimyksellä. Ilmaisen syvän halveksuntani.

58

1467

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terveempi

Mitäpä mielenterveyspotilas muuta sanoisikaan.

• Taatta

Aloittaja tarkoittaa varmaankin psykiatreja,ei oikeita lääkäreitä joiden joukossa on kuitenkin inhimillisiäkin tapauksia.

• Erotusdiagnoosi

Tärkeää on tosiaan erottaa psykiatri ja lääkäri toisistaan. Psykiatri on näennäislääkäri, joka esiintyy yhteiskunnassa ja yhteiskunnallisessa keskustelussa lääkärinä, mutta todellisuudessa edustaa vastaavaa sosiaalikontrolloijan ja rankaisijan roolia kuin poliisi ja oikeuslaitos. Psykiatria ei siis ole lääketiedettä vaan valtion sosiaalikontrollin väline, joka pohjaa uskonjärjestelmään. Toisesta näkökulmasta katsottuna, psykiatria on uskonjärjestelmä, jota hyödynnetään ennen kaikkea valtion harjoittamaan sosiaalikontrolliin ja rankaisemiseen. Tieteellisesti katsoen psykiatria ei ole tekemisissä sairauksien, sairaiden, potilaiden, sairaaloiden, (lääketieteellisten) diagnoosien tai minkään hoidon kanssa vaan kaikki aikaisemmat termit ovat kielikuvia sille toiminnalle ja leimaamiselle, mikä on tarpeellista alan todellisen yhteiskunnallisen funktion toteuttamiseksi niin, että kansalaiset pysyvät riittävän ymmärtämättöminä ja siten hyväksyvinä toimintaa kohtaan. Luonnollisesti psykiatrian tarkoitus ei ole auttaa kohdettaan, kuten lääkäreiden tarkoitus on, vaan psykiatria auttaa kohteen sidosryhmiä; läheisiä, vanhempia, ystäviä, naapureita, poliisia, valtiota yleenä ja toki itseään ja nykyisin myös teollisuutta. Teollisuuden kanssa tehtävä business on kuitenkin sivushow ja syntynyt toiminnan kylkiäiseksi ajan kuluessa ja toimintaympäristön tultua otolliseksi.

• kokemusta.on

Aika hyvin kirjoitettu.

• psykoottinen-

Kyllä sä olet viisas ihminen!

Tuon kun olisin tajunnut nuorena naiivina tytönhupakkona, joka luuli, että apua on tarjolla ja lähti etsimään apua, niin monelta kärsimykseltä olisin välttynyt! Nyt tiedän, ettei tällä hoitojärjestelmällä mulle apua ole. Kaikki mitä he tekevät (eläkettä lukuunottamatta) on saanut vaan kaikki mun ongelmat pahenemaan noin keskimäärin. Nykyään olen traumatisoitunut siitä "hoidosta" mitä mulle on tehty.

• verenpaine_romahti

Minulle määrättiin vahvoja lääkkeitä. Aiempaa lääkitystä ei ole ollut, muuta kuin verenpaineeseen. Tulin huonovointiseksi, pahoinvoivaksi, päässä heitti, huimasi, oksetti - koin oikeasti fyysisiä sairauden oireita. Kukaan ei kiinnittänyt mitään huomiota. Kotiin päästyäni tajusin tarkistaa verenpaineen. Sairaalassa verenpainettani ei mitattu kertaakaan. Yläpaine sadan kieppeissä ja alapaine alle 70. Verenpaineeni oli tipahtanut uuden lääkityksen vuoksi 35-40 pykkälää. Kotona lopetin itse verenpainelääkityksen. Olo koheni huomattavasti.
        Näin jälkikäteen ajatellen ennemmin olisi kai kaiketi pitänyt lopettaa uusi lääkitys.
        Että tämmöisiä lääkäreitä.

• ikävä_juttu
        verenpaine_romahti kirjoitti:

Minulle määrättiin vahvoja lääkkeitä. Aiempaa lääkitystä ei ole ollut, muuta kuin verenpaineeseen. Tulin huonovointiseksi, pahoinvoivaksi, päässä heitti, huimasi, oksetti - koin oikeasti fyysisiä sairauden oireita. Kukaan ei kiinnittänyt mitään huomiota. Kotiin päästyäni tajusin tarkistaa verenpaineen. Sairaalassa verenpainettani ei mitattu kertaakaan. Yläpaine sadan kieppeissä ja alapaine alle 70. Verenpaineeni oli tipahtanut uuden lääkityksen vuoksi 35-40 pykkälää. Kotona lopetin itse verenpainelääkityksen. Olo koheni huomattavasti.
        Näin jälkikäteen ajatellen ennemmin olisi kai kaiketi pitänyt lopettaa uusi lääkitys.

Kokeile viljatonta ruokavaliota.
        Sokeri on avain moneen sairauteen.

• asiallista_hoitoa
        verenpaine_romahti kirjoitti:

Verenpaineen romahtamisesta johtuneet oireet tulkittiin nuppuviaksi?

• Anonyymi
        psykoottinen- kirjoitti:

Kyllä sä olet viisas ihminen!

Tuon kun olisin tajunnut nuorena naiivina tytönhupakkona, joka luuli, että apua on tarjolla ja lähti etsimään apua, niin monelta kärsimykseltä olisin välttynyt! Nyt tiedän, ettei tällä hoitojärjestelmällä mulle apua ole. Kaikki mitä he tekevät (eläkettä lukuunottamatta) on saanut vaan kaikki mun ongelmat pahenemaan noin keskimäärin. Nykyään olen traumatisoitunut siitä "hoidosta" mitä mulle on tehty.

Samat sanat. Meni 45-50 vuotta ennenkuin oikea diagnosi myönnettiin. Menetin koko elämän. Opiskelut, perheen perustamisen, kaiken.. Nyt vain odottelen tämän he...tin loppumista.

• psykoottinen-

Yhdyn syvään HALVEKSUNTAAN kaikkia psykiatrien puoskarihoitoja kohtaan! Hävetkää mitä teette kärsiville ihmisille! Hyi!

• Kyllä ihmisen pää osataan repiä auki, mutta kuka on se viisas, joka kursii kasaan?

• edelleen_hoitomyönteinen

Kyllä niin uskomattomia "diagnooseja" saa lukea OMAKANTA järjestelmästä, että ei ihan pienellä vähällä uskalla sairaaksi tulla . Kuinka jollakin ammattiryhmällä voi /saa olla tällainen oikeus muovata terveistä ihmisistä vähintään mielenterveyspotilaita :D. Diagnooseja rustataan leikkaa-liitä systeemillä ja sitten toinen kolleega jatkaa "tarinaa" ...soppa valmis
        Yllättävän harva lääkäri on osunut jonoon, missä huumorintajua on jaettu. Eli paras on istua nököttää suu supussa ja nyökytellä, että kyllä tohtoti. kyllä tohtori ....ja vaan toivoa, että on lääketieteen tohtori :D

Itselläni kyllä hyvä terveyskeskus lääkäri.Tiedän, että tk-lääkärien valtuudet rajattu ja eivät voi/saa tehdä työtään niin hyvin kuin haluaisivat.

Mitä siinä potilas voi muuta kun todistella, että kurkku tässä on kipeä, ei pää :D.
        Harvemmin, kuin kerran vuodessa otan viiniä tai viinaa ja nyt sitten olenkin krooninen alkoholisti :D. Päihdealan ammattilainen, sairaanhoitaja oli tuota mieltä. Nyt sitten olen liemessä tuon "diagnoosin" kanssa :(
        Oikaisuvaatimuksen tekeminen ei auta.

• 573h4h35
        edelleen_hoitomyönteinen kirjoitti:

Kyllä niin uskomattomia "diagnooseja" saa lukea OMAKANTA järjestelmästä, että ei ihan pienellä vähällä uskalla sairaaksi tulla . Kuinka jollakin ammattiryhmällä voi /saa olla tällainen oikeus muovata terveistä ihmisistä vähintään mielenterveyspotilaita :D. Diagnooseja rustataan leikkaa-liitä systeemillä ja sitten toinen kolleega jatkaa "tarinaa" ...soppa valmis
        Yllättävän harva lääkäri on osunut jonoon, missä huumorintajua on jaettu. Eli paras on istua nököttää suu supussa ja nyökytellä, että kyllä tohtoti. kyllä tohtori ....ja vaan toivoa, että on lääketieteen tohtori :D

Itselläni kyllä hyvä terveyskeskus lääkäri.Tiedän, että tk-lääkärien valtuudet rajattu ja eivät voi/saa tehdä työtään niin hyvin kuin haluaisivat.

Mitä siinä potilas voi muuta kun todistella, että kurkku tässä on kipeä, ei pää :D.
        Harvemmin, kuin kerran vuodessa otan viiniä tai viinaa ja nyt sitten olenkin krooninen alkoholisti :D. Päihdealan ammattilainen, sairaanhoitaja oli tuota mieltä. Nyt sitten olen liemessä tuon "diagnoosin" kanssa :(
        Oikaisuvaatimuksen tekeminen ei auta.

Eikö sellainen leikkikin ole, jossa jatketaan aina edellisen osallistujan tarinaa. Lopputuloksena tarinasta muotoutuu usein tosi absurdi ja koominen.

• utfgjkgdfjklll

No on käynyt minulle niin, että melkein aina kun olen apua johonkin terveyteen liittyvään hakenut, sata kertaa sairaammaksi siitä on tullut.
      Ihmisten kanssa keskustelu ei myöskään ole tehnyt hyvää, lähes joka keskustelun jälkeen vointi huononee.

• Tritritri

Haaste kaikille. Toimin apulaisylilääkärinä mielialahäiriölinjan psykiatrian poliklinikalla. Puolet työstäni on hallinnollista työtä ja puolet potilastyötä. Poliklinikalle tullaan lähetteellä, jonka esimerkiksi terveyskeskuslääkäri laatii. Työpaikkani sijaitsee suuressa kaupungissa. Koska en ole julkisuuden henkilö, enkä sellaiseksi halua, en paljasta henkilöllisyyttäni. Taustoistani kerron, että olen valmistunut lääkäriksi 1998, väitellyt tohtoriksi 1999 ja valmistunut psykiatrian erikoislääkäriksi 2007. Olen toiminut psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa vuodesta 2001. Jos jaksoitte lukea tähän asti, niin kerron lisää. Tutkimme ja hoidamme kaikenlaisista mielenterveysongelmista kärsiviä potilaita, mutta emme varsinaisesti psykoosisairaita, koska heille on nykyisessä organisaatiorakenteessa oma poliklinikka. Kaikki potilaat ovat aikuisia. Meille on allokoitu rajatut resurssit, joihin emme valitettavasti voi itse vaikuttaa, se on johdon asia. Ja tässä tulee se haaste. Näillä nettisivuilla parjataan usein psykiatreja ja muuta psykiatrista henkilökuntaa, toki osa kritiikistä kohdistuu tahdosta riippumattomaan hoitoon ja erityisesti pakkolääkitykseen. Meillä kaikki hoitointerventiot ovat vapaaehtoisia. Toisinaan mutta hyvin harvoin joudumme lähettämään psykoottisesti masentuneen tai maanisen potilaan tarkkailulähetteellä sairaalaan. Itse olen kyllä tottunut aikaisemmassa työssä operoimaan hyvinkin psykoottisten potilaiden kanssa avohoitoasetelmassa vapaaehtoisesti. Kokemukseni potilastyöstä on se, että potilaat hyvin harvoin ovat vastaanotolla niin kielteisiä kuin näillä sivuilla. Ihmettelen mistäköhän se johtuu, koska keskustelen aina vaihtoehdoista potilaan kanssa. Mielestäni olen helposti lähestyttävä, enkä usko sanelupolitiikkaan. Minulla on myös käsittääkseni ihan hyvä huumorintaju, enkä ole tippaakaan herraskainen. Olen aina äänestänyt vasemmistoehdokasta, mainittakoon tässä. Minä en hermostu en sitten piirun vertaa eriävistä mielipiteistä. Kysynkin nyt että mitä minun pitäisi jatkossa tehdä? Minulle paras palkinto työstä on potilaan tyytyväisyys, toki myös palkan otan mielelläni. Lääketeollisuuden matkoilla olen takavuosina käynyt, nykyisellään minulla ei ole mitään sidoksia lääketeollisuuteen, mitä nyt joku Brintellix-edustaja vouhottaa taas uudesta mullistavasta lääkevalmisteesta. En myöskään edellytä, että potilaiden pitäisi käyttää psyykenlääkitystä. Ehdotuksia otetaan vastaan, enhän minä missään nimessä voi tietää muuten mitä ihmiset haluava, eikä minulla mitään patenttiratkaisua ihmisten ongelmiin ole.

• taas_mennään_huraa

Minulle omat ongelmani tulivat täytenä yllätyksenä yhtenä kauniina kesäpäivänä. Ja silloin minua vietiin. Koulutettuna ja fiksuna ihmisenä olen kyllä monista lääketieteenkin asioista kiinnostunut ja jonkinkin verran perillä. Mieleeni ei koskaan ollut tullut, että pääni voisi pettää minut, eikä lähipiirissäni ole ihmisiä, joille olisi sattunut vastaavaa, joten mentaalipuolen asiat olivat minulle vieraita.
        Olin siis täysin ummikko, enkä ymmärtänyt kysymyksen merkitystä, kun minulta kysyttiin: "Lähdetkö nyt vapaaehtoisesti?". En tajunnut, minne ja miksi minua oltiin viemässä ja mitä siitä seuraisi. Eikä sitä seuranneen viikon aikana kukaan kysynyt "Kuinka sinä voit?", "Mitä sinulle kuuluu?" taikka kertonut, mitä nyt tapahtuu ja tulee tapahtumaan ja miksi. Kotiuduin reseptin kanssa ja aloin etsiä tietoa netistä.
        Minulle ei esitetty oikeita kysymyksiä. Ei kerrottu asioista. Ei kerrottu, mistä saisin tietoa. Minulle ei selvinnyt, mikä oli hätänä ja pielessä. Ei selvinnyt, mistä kaikki johtui, miksi minulle kävi näin. Ei kerrottu, milloin pitäisi uudelleen huolestua ja ottaa yhteyttä. Käskettiin vain syödä lääkkeet loppuun.
        Kuluneena aikana olen vain oppinut kuulostelemaan ja pelkäämään ennusmerkkejä, josko taas kohta mennään? Enkä tiedä, edes mitä pitäisi pelätä. Oikeasti olen vain oppinut pelkäämään itseäni.

• psykoottinen-

Tämä vielä psykiatrille luettavaksi, ettäs tiedät minkälaisia lääkkeitä määräät potilaillesi. Suosittelen lämpimästi, jos oikeasti haluat riippumattomasta lähteestä saatua tietoa lääkkeistä! Kyse on siis lääkärin ja tutkijan kirjoittamasta kirjasta eikä mikään skitsofreenikon salaliittoteoria kirja. Kaikki on tutkimuksin ja lähteiden kanssa perusteltu viimeistä piirua myöten.

Peter C. Gøtzsche:
        Tappavat lääkkeet ja järjestäytynyt rikollisuus
        - Näin lääketeollisuus on turmellut terveydenhoidon

http://www.sitruunakustannus.fi/tappavat-laumlaumlkkeet-ja-jaumlrjestaumlytynyt-rikollisuus.html

• lkdlskldkd

Psykiatrille
        Todella erikoista, suorastaan hämmentävää että psykiatri haluaa kuulla potilaiden mielipiteen. Harvaa psykiatria potilaiden mielipiteet kiinnostaa. Ansaitset siksi minunkin mielestäni vastauksen. Tässä minun mielipiteeni:

Olet töissä avo-osastolla jossa hoito perustuu usein vapaaehtoisuuteen. Suosittelen tutustumaan lääkärinä Kellokosken sairaalan tai jonkin muun psykiatrisen sairaalan suljettuihin osastoihin. Muista kuitenkin, että hoitajat käyttäytyvät aivan eri tavalla kun lääkäri on paikalla. Lääkärin poistuessa osastolta hoitajat ottavat VALLAN omiin käsiinsä.

Jostain syystä suljetuilla osastoilla hoitohenkilökunta saa vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen nöyryyttää, alistaa, simputtaa ja rangaista potilaita henkisesti ja fyysisesti ilman että juuri koskaan kukaan siihen puuttuu."Potilaan parhaaksi" ajattelun taakse kätkeytyy suljettujen osastojen taakse paljon pahaa. Mielenterveyslakin kirjatut oikeudet ja potilaan ihmisarvo ovat psykiatrisilla osastoilla työskenteleville psykiatreille ja psykiatrisille hoitajille/lähihoitajille mielestäni liian usein vain huono vitsi. Hoitajien potilaisiin kohdistamasta epäeettisestä ja ammattitaidottomasta käytöksestä on hoitajan lisäksi vastuussa aina osastoa johtava psykiatri ja sairaalan ylilääkäri. Aivan sama onko osasto psykiatrian poliklinikka, avo-osasto tai suljettu osasto. Teidän psykiatrien velvollisuus on valvoa miten hoitohenkilökunta osastollanne potilaita kohtelee ja tarvittaessa nimenomaan teidän psykiatrien on siihen myös puututtava. Jos yksityisen yrityksen osaston päällikkö johtaisi osastoaan yhtä huonoilla sosiaalisilla taidoilla, samanlaisella huonolla esimiestyöllä ja yhtä huonoin tuloksin kuin epäpätevimmät psykiatrit omia osastojaan johtavat he saisivat ensin kimppuunsa työsuojeluvaltuutetun ja ammattiyhdistysliikkeen sekä lopulta yrityksen toimitusjohtajan ja hallituksen. Jos tavat ja asenteet eivät muuttuisi lopputuloksena olisi potkut. Mutta ei psykiatriassa, tässä suojatyöpaikassa henkilökunta saa olla kuinka ilkeää, alalle soveltumatonta tai epäpätevää tahansa. Edes riittävää suomenkielen taitoa ei edellytetä.

http://www.terve.fi/potilas-ja-yhteiskunta/hoitajat-tulkkeina-laakarien-kielitaidottomuuden-takia

http://www.terve.fi/terveyden-abc/laakari-virheita-jatkuvasti-kielitaito-niin-surkeaa

Psykiatrista osastoa pyörittää mielestäni hoitajat. Lääkäreitä ei osastoilla juuri näy. Usein hoitajat päättävät ja aloittavat sitomiset, eristämiset jne. ja lääkäri vain jälkikäteen toimenpiteen hyväksyy. Toimii hoitajien leimasimena. Lääkäri on psykiatriassa osastojen tirehtööri jota hoitajat vievät kuin pässiä narussa.
        Koska lääkäriä ei osastoilla juurikaan näy, potilaan vointia ja lääkitystä arvioi hoitaja. Hoitaja ehdottaa lääkärille potilaan lääkitykseen muutoksia ja selvää on ettei lääkkeiden määrää yleensä ainakaan vähennetä. Tarkkailuaikana hoitaja ”arvioi” ja ”tekee huomioita” eli omia arvailuja ja ”tulkintoja” höystettynä omilla mielipiteillään jotka perustuvat ties mihin hömppään. Näitä hoitajien mielipiteitä luetaan lääkärin kansliassa absoluuttisena totuutena kun pakkohoitopäätöstä harkitaan. Sanomattakin on selvää, ettei se pakkohoitopäätöksen allekirjoittava ylilääkäri välttämättä edes vaivaudu tapaamaan potilasta jonka elämään ja ihmisoikeuksiin hän puuttuu. Niin olemattoman vähän he potilaitaan arvostavat. Ylilääkärin työpöydällä olevalla M-3 lomakkeella potilas on usein pelkkä mitätön kasvoton sosiaaliturvatunnus: paperi johon nimi laitetaan ja sen jälkeen asia voidaan unohtaa. Viis siitä mitä se potilaan vointiin, kohteluun, ihissuhteisiin,elämään ja tulevaisuuteen vaikuttaa.

Psykiatriassa jokainen potilaan eriävä mielipide tulkitaan hoitokielteisyydeksi. Lääkkeiden sivuvaikutukset ovat ”sairauden” oireita ja usein ainut hoitohenkilökunnan mielestä oikea tapa lähestyä tätä ”ongelmaa” on lisätä kuria, uhkailua, pakkoa… ja lisää lääkettä, ylittäen lääkkeen jopa valmistajan antamat suositukset. Niinpä moni potilas on huonojen kokemuksiensa kautta oppinut sen tosiseikan ettei henkilökunnalle todellakaan kannata kertoa omia ajatuksiaan tai mielipiteitä. Siitä ei pääsääntöisesti seuraa mitään hyvää. Lisäksi moni on nokkelasti hoksannut että uloskirjaus osastolta onnistuu nopeammin mielistelemällä hoitajaa ja olemalla hänen kanssaan KAIKESTA samaa mieltä. Pienet lahjat kuten kehuja sisältävät kortit ja karkit toimivat nekin hyvin. Nöyryyttävää, suorastaan oksettavaa… mutta vielä nöyryyttävämpää olisi jäädä kiusattavaksi osastolle.
        .

• psykoottinen-
        lkdlskldkd kirjoitti:

Psykiatrille
        Todella erikoista, suorastaan hämmentävää että psykiatri haluaa kuulla potilaiden mielipiteen. Harvaa psykiatria potilaiden mielipiteet kiinnostaa. Ansaitset siksi minunkin mielestäni vastauksen. Tässä minun mielipiteeni:

Olet töissä avo-osastolla jossa hoito perustuu usein vapaaehtoisuuteen. Suosittelen tutustumaan lääkärinä Kellokosken sairaalan tai jonkin muun psykiatrisen sairaalan suljettuihin osastoihin. Muista kuitenkin, että hoitajat käyttäytyvät aivan eri tavalla kun lääkäri on paikalla. Lääkärin poistuessa osastolta hoitajat ottavat VALLAN omiin käsiinsä.

Jostain syystä suljetuilla osastoilla hoitohenkilökunta saa vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen nöyryyttää, alistaa, simputtaa ja rangaista potilaita henkisesti ja fyysisesti ilman että juuri koskaan kukaan siihen puuttuu."Potilaan parhaaksi" ajattelun taakse kätkeytyy suljettujen osastojen taakse paljon pahaa. Mielenterveyslakin kirjatut oikeudet ja potilaan ihmisarvo ovat psykiatrisilla osastoilla työskenteleville psykiatreille ja psykiatrisille hoitajille/lähihoitajille mielestäni liian usein vain huono vitsi. Hoitajien potilaisiin kohdistamasta epäeettisestä ja ammattitaidottomasta käytöksestä on hoitajan lisäksi vastuussa aina osastoa johtava psykiatri ja sairaalan ylilääkäri. Aivan sama onko osasto psykiatrian poliklinikka, avo-osasto tai suljettu osasto. Teidän psykiatrien velvollisuus on valvoa miten hoitohenkilökunta osastollanne potilaita kohtelee ja tarvittaessa nimenomaan teidän psykiatrien on siihen myös puututtava. Jos yksityisen yrityksen osaston päällikkö johtaisi osastoaan yhtä huonoilla sosiaalisilla taidoilla, samanlaisella huonolla esimiestyöllä ja yhtä huonoin tuloksin kuin epäpätevimmät psykiatrit omia osastojaan johtavat he saisivat ensin kimppuunsa työsuojeluvaltuutetun ja ammattiyhdistysliikkeen sekä lopulta yrityksen toimitusjohtajan ja hallituksen. Jos tavat ja asenteet eivät muuttuisi lopputuloksena olisi potkut. Mutta ei psykiatriassa, tässä suojatyöpaikassa henkilökunta saa olla kuinka ilkeää, alalle soveltumatonta tai epäpätevää tahansa. Edes riittävää suomenkielen taitoa ei edellytetä.

http://www.terve.fi/potilas-ja-yhteiskunta/hoitajat-tulkkeina-laakarien-kielitaidottomuuden-takia

http://www.terve.fi/terveyden-abc/laakari-virheita-jatkuvasti-kielitaito-niin-surkeaa

Psykiatrista osastoa pyörittää mielestäni hoitajat. Lääkäreitä ei osastoilla juuri näy. Usein hoitajat päättävät ja aloittavat sitomiset, eristämiset jne. ja lääkäri vain jälkikäteen toimenpiteen hyväksyy. Toimii hoitajien leimasimena. Lääkäri on psykiatriassa osastojen tirehtööri jota hoitajat vievät kuin pässiä narussa.
        Koska lääkäriä ei osastoilla juurikaan näy, potilaan vointia ja lääkitystä arvioi hoitaja. Hoitaja ehdottaa lääkärille potilaan lääkitykseen muutoksia ja selvää on ettei lääkkeiden määrää yleensä ainakaan vähennetä. Tarkkailuaikana hoitaja ”arvioi” ja ”tekee huomioita” eli omia arvailuja ja ”tulkintoja” höystettynä omilla mielipiteillään jotka perustuvat ties mihin hömppään. Näitä hoitajien mielipiteitä luetaan lääkärin kansliassa absoluuttisena totuutena kun pakkohoitopäätöstä harkitaan. Sanomattakin on selvää, ettei se pakkohoitopäätöksen allekirjoittava ylilääkäri välttämättä edes vaivaudu tapaamaan potilasta jonka elämään ja ihmisoikeuksiin hän puuttuu. Niin olemattoman vähän he potilaitaan arvostavat. Ylilääkärin työpöydällä olevalla M-3 lomakkeella potilas on usein pelkkä mitätön kasvoton sosiaaliturvatunnus: paperi johon nimi laitetaan ja sen jälkeen asia voidaan unohtaa. Viis siitä mitä se potilaan vointiin, kohteluun, ihissuhteisiin,elämään ja tulevaisuuteen vaikuttaa.

Psykiatriassa jokainen potilaan eriävä mielipide tulkitaan hoitokielteisyydeksi. Lääkkeiden sivuvaikutukset ovat ”sairauden” oireita ja usein ainut hoitohenkilökunnan mielestä oikea tapa lähestyä tätä ”ongelmaa” on lisätä kuria, uhkailua, pakkoa… ja lisää lääkettä, ylittäen lääkkeen jopa valmistajan antamat suositukset. Niinpä moni potilas on huonojen kokemuksiensa kautta oppinut sen tosiseikan ettei henkilökunnalle todellakaan kannata kertoa omia ajatuksiaan tai mielipiteitä. Siitä ei pääsääntöisesti seuraa mitään hyvää. Lisäksi moni on nokkelasti hoksannut että uloskirjaus osastolta onnistuu nopeammin mielistelemällä hoitajaa ja olemalla hänen kanssaan KAIKESTA samaa mieltä. Pienet lahjat kuten kehuja sisältävät kortit ja karkit toimivat nekin hyvin. Nöyryyttävää, suorastaan oksettavaa… mutta vielä nöyryyttävämpää olisi jäädä kiusattavaksi osastolle.
        .

"Niinpä moni potilas on huonojen kokemuksiensa kautta oppinut sen tosiseikan ettei henkilökunnalle todellakaan kannata kertoa omia ajatuksiaan tai mielipiteitä. Siitä ei pääsääntöisesti seuraa mitään hyvää. Lisäksi moni on nokkelasti hoksannut että uloskirjaus osastolta onnistuu nopeammin mielistelemällä hoitajaa ja olemalla hänen kanssaan KAIKESTA samaa mieltä. Pienet lahjat kuten kehuja sisältävät kortit ja karkit toimivat nekin hyvin. Nöyryyttävää, suorastaan oksettavaa… mutta vielä nöyryyttävämpää olisi jäädä kiusattavaksi osastolle."

Aivan niin! Kannattaa tohtorisetän ymmärtää tämä kun arvioi siellä, kuinka hänen vastaanotollaan potilaat eivät yleensä ole eri mieltä hänen kanssaan. Se voi johtua siitä, että ovat jo oppineet sen, että se ei ole sallittua ja joudut siitä vaikeuksiin. Tämä voi olla myös selittävä tekijä miksi vastaanotolla olevat potilaat ovat niin erillaisia kuin täällä puhuvat. Täällä kenenkään ei tarvitse pelätä ketään tai jotakin rangaistusta siitä hyvästä! Ihmiset oppii aika pian kirjoittamattomat säännöt.

• Taatta

"Täällä kenenkään ei tarvitse pelätä ketään tai jotain rangaistusta siitä hyvästä!"Tavallaan tarvitsee,itseäni on uhattu kahdesti pakkohoidolla sen vuoksi kun olen kirjoittanut kokemuksistani psykiatrian ihmemaailmassa.Minua on myös useasti kehoitettu lopettamaan kirjoittelu mt-väen taholta.

• v7jvdctyh
        Taatta kirjoitti:

"Täällä kenenkään ei tarvitse pelätä ketään tai jotain rangaistusta siitä hyvästä!"Tavallaan tarvitsee,itseäni on uhattu kahdesti pakkohoidolla sen vuoksi kun olen kirjoittanut kokemuksistani psykiatrian ihmemaailmassa.Minua on myös useasti kehoitettu lopettamaan kirjoittelu mt-väen taholta.

Ovatko tunnistaneet kirjoituksestasi sinut, vai miten ovat huomanneet tai tajunneet, että sinä olet kirjoittaja?

• psykoottinen-
        v7jvdctyh kirjoitti:

Ovatko tunnistaneet kirjoituksestasi sinut, vai miten ovat huomanneet tai tajunneet, että sinä olet kirjoittaja?

Minäkin haluaisin tietää mistä ovat tienneet kuka kyseinen kirjoittaja on?

• Erotusdiagnoosi

Kommentoin lyhyesti muutamaa kohtaa.

"Näillä nettisivuilla parjataan usein psykiatreja ja muuta psykiatrista henkilökuntaa, toki osa kritiikistä kohdistuu tahdosta riippumattomaan hoitoon ja erityisesti pakkolääkitykseen. Meillä kaikki hoitointerventiot ovat vapaaehtoisia. Toisinaan mutta hyvin harvoin joudumme lähettämään psykoottisesti masentuneen tai maanisen potilaan tarkkailulähetteellä sairaalaan."

Sanot, että teillä kaikki toimenpiteet ovat vapaaehtoista eli ihmiset saavat itse valita ottaako tarjottua palvelua vastaan vai ei, mutta heti seuraavassa lauseessa jo kerrot miten pakotatte osan heistä laitokseen tahdonvastaisesti. Se, että siirrätte henkilön eri rakennukseen, ei poista sitä faktaa, että käytätte tai käytät pakkotoimia toisia, lakia rikkomattomia kansalaisia vastaan. Ajattelusi ja toimintasi ovat ristiriidassa keskenään. Joko pakotat tai et pakota. Välimuotoja ei ole. Lienet yhtä sokea toiminnallesi kuin valtaosa kollegoistasi. Saanen huomauttaa, että toisen lakia rikkomattoman ihmisen pakottaminen millään tavalla on ihmisoikeusloukkaus. Kemikaalien pakottaminen toiseen ihmiseen vastentahtoisesti, syistä riippumatta, on YK:n ihmisoikeusjulistuksenkin mukaisesti täyttää kiduttamisen tunnusmerkit. Miten perustelet itsellesi omaa ja kollegoidesi toimintaa?

"Kokemukseni potilastyöstä on se, että potilaat hyvin harvoin ovat vastaanotolla niin kielteisiä kuin näillä sivuilla. Ihmettelen mistäköhän se johtuu, koska keskustelen aina vaihtoehdoista potilaan kanssa. Mielestäni olen helposti lähestyttävä, enkä usko sanelupolitiikkaan."

En tiedä mitä sinun praktiikassasi tapahtuu, joten en voi siihen ottaa kantaa. Kommentoin asiaa siksi yleisestä näkökulmasta. Toisekseen ihmisten reaktiot ja mielipiteet järjestelmää kohtaan eroavat merkittävästi sen mukaan onko henkilö vangittuna joko "avohoidossa" tai "sairaalassa" verrattuna vapaaehtoiseen vastaanottoon. Vastaanotoille saapuvat ihmiset harvoin tuntevat psykiatrista järjestelmää entuudestaan. He eivät voi kuvitella, että joku auttajana esittäytyvä taho voisi hyökätä heitä vastaan, ryöstää vapauden, alistaa ja pahoinpidellä heitä väkipakolla kuten alasi auttamisen nimeen jatkuvasti tekee. Valtaosa ihmisistä ehtii pudota ansaan ennen kuin tajuavat millaiseen järjestelmään ovat menneet omasta aloitteestaan sotkeutumaan. Toinen osa kansalaisista taas viedään vastaanotoille ja laitoksiin vangeiksi väkisin, joten heille järjestelmä näyttää luonteensa hyvin nopeasti.

Toinen selittävä tekijä on, että vangeiksi kertaalleen joutuneet ihmiset tajuavat ennen pitkään miten järjestelmässä on toimittava välttääkseen julmat seuraamukset; lisämyrkyt, sähköshokit jne. On myötäiltävä vallanpitäjien, psykiatrien ja psykiatristen "sairaanhoitajien", ajatusmaailmaa ja mielipiteitä sekä toimittava kuten järjestelmä suoraan tai rivien välistä käskee. Drugs macht frei, kuten muuan kalifornialainen psykiatri on todennut.

En kiistä sitä totuutta, että osa ihmisistä on aidosti tyytyväisiä saamaansa käsittelyyn. Se vaan ei tarkoita, että heitäkään saisi huijata erilaisten psykiatristen interventioiden, kuten "lääkityksen" riskeistä tai heitä jotka eivät halua psykiatrian palvelua saisi siihen väkisin pakottaa.

"Minä en hermostu en sitten piirun vertaa eriävistä mielipiteistä. Kysynkin nyt että mitä minun pitäisi jatkossa tehdä?"

Tähän on helppo vastaus, mutta tuskin tulet pitämään siitä. Kieltäydy käyttämästä mitään pakkotoimia kansalaisia vastaan. Jos esimiehesi tai järjestelmä, jossa nyt toimit ei siihen suostu tai taivu, irtisanoudu ja etsi toinen tapa elättää itsesi. Esimerkiksi tarjoamalla vapaaehtoisuuteen perustuvaa keskusteluapua elämässä kovia kokeneille tienaakin hyvin, kun taksat ovat korkeat. Paljon suoraselkäisempää, rehellisempää, jalompaa ja väittäisin, että varmasti palkitsevampaa, kun saat auttaa niitä, jotka apuasi todella haluavat ja ovat siitä valmiita maksamaan. Muutoin joudut jatkossakin sulkemaan silmäsi siltä julmuudelta missä olet osana mukana.

• Space2

Älä syötätä lääkkeitä, joista ei ole mitään hyötyä.

Älä pakota, älä öykkäröi.

Kuuntele, ole ymmärtäväinen.

Lahjoita palkkasi mt-potilaiden hyväksi. Pidä kuitenkin huoli siitä, ettei se mene lääkäreille tai muille ihmisten pahoinpitelijöille.

Mene naimisiin mt-potilaan kanssa. Osoitat sillä tavalla pitäväsi heitä tasavertaisina.

• Anonyymi
        lkdlskldkd kirjoitti:

Psykiatrille

.

Sinun kirjoitus on täysin totta kerro se muullekin foorumille koska me jotka olemme potilaita vaiennetaan. Jospa tulisi jotain parannusta asiaa jos ei mulle niin tuleville potilaille. sitten on vielä ne potilaat jotka pitää oikeuksistaan kiinni jätetään oman onnensa nojaan avohoitoon koska vastaan jos sanot tulee uhkauksia pakkohoidosta. potilaat kärsii ja iltapäivä lehdistä voi lukea tuloksia. Täysin läpimätä koko mielenterveys puoli.

• Anonyymi

"Ehdotuksia otetaan vastaan, enhän minä missään nimessä voi tietää muuten mitä ihmiset haluava, eikä minulla mitään patenttiratkaisua ihmisten ongelmiin ole."

Ehdotan, että ensimmäiseksi alat kuuntelemaan psyykenlääkkeiden haitoista ja eriasteisista lääkkeiden vieroitusoireista kärsiviä potilaita. Ehdotan myös, ettet diagnosoisi vieroitusoireita automaattisesti relapsiksi, sanottiinpa lääkkeiden pakkausselosteissa mitä tahansa vieroitusoireiden kestosta. Olet varmaan kuullut SurvivingAntidepressants.org -sivustosta? Ehdotan, että tutkit sivustoa laajasti ja pohdit kaikessa rauhassa, miten psyykenlääkkeistä voisi vieroittautua turvallisemmin, kuin Käypä hoito -suosituksissa ohjeistetaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinun kirjoitus on täysin totta kerro se muullekin foorumille koska me jotka olemme potilaita vaiennetaan. Jospa tulisi jotain parannusta asiaa jos ei mulle niin tuleville potilaille. sitten on vielä ne potilaat jotka pitää oikeuksistaan kiinni jätetään oman onnensa nojaan avohoitoon koska vastaan jos sanot tulee uhkauksia pakkohoidosta. potilaat kärsii ja iltapäivä lehdistä voi lukea tuloksia. Täysin läpimätä koko mielenterveys puoli.

Luin myös tuon Psykiatrille-kirjoituksen, ja ajatukseni ja tunteeni nousivat pintaan omien kokemusteni kautta.

Voisin sanoa, että olisin ehkä kirjoittanut melkein samanlaisen jutun.
        Onneksi en ole ainoa, joka on samaa mieltä noista kaikista asioista.

Osastokokemukseni etenkin laitoksesta, joka jo aiemmin mainittiin, ovat jättäneet ikävät muistot. Jos olisin herkempi, olisi saattanut jättää jopa traumat.

Se on niin totta, kun sanotaan, että lääkärin kääntäessä selkänsä, ottaa hoitajat vallan käyttöönsä. Osastonlääkärit eivät taida tietää, mitä kaikkea osastolla tapahtuu, puhumattakaan ylilääkäreistä.

Muistissani on esim. hoitajien valehtelu potilaan käytöksestä lääkärille.
        Nöyryyttämistä se mielestäni on, kun sanotaan jotain mitä potilas muka olisi tehnyt tai sanonut. Ja kuka siitä kärsii seuraukset, se potilas. Eikä varmaan ole vaikea päätellä sitäkään, ketä uskotaan, jos potilas uskaltaa asiasta ääneen sanoa.

Oikeastaan voisin viestittää uusille " tulokkaille ", eli lääkäreille ja hoitajille sen, että kohdelkaa potilaitanne ihmisarvon mukaisesti, älkää asettuko ns. yläpuolelle leikkien jonkinlaista jumalaa, potilaatkin ovat ihmisiä, aivan kuten henkilökuntakin, ja potilailla on myös tunteet.
        Potilas voi olla hyvinkin herkässä tilassa tunteineen ym. joutuessaan tai hakeutuessaan hoidon piiriin. Siihen kun päälle vielä alistetaan, nöyryytetään ja muutoinkin kohdellaan ala-arvoisesti, niin jokainen voi kohdallaan miettiä, miltä se tuntuu.

Kaiken alistamisen ja huonon kohtelun jälkeen voi oikeasti päätellä, uskaltaako kukaan paljoa avata suutaan ja kertoa epäkohdista, joita on kokenut.

Ja kuinka paljon iloa saa aikaiseksi se, jos ja kun kohtaa joskus ystävällisemmän hoitajan tai lääkärin. Onneksi sellaistakin tapahtuu, voi kunpa vain useammin kävisi niin.

• psykoottinen-

"Kysynkin nyt että mitä minun pitäisi jatkossa tehdä? Minulle paras palkinto työstä on potilaan tyytyväisyys, toki myös palkan otan mielelläni."

Olet täysin ensimmäinen ja varmasti ainoa psykiatri, joka tällaista kyselee! Tästä käsittämättömän epäpoikkeuksellisesta ja nöyrästä aloituksestasi olet kyllä ansainnut vastauksen. Te=psykiatrit yleisesti.

Ensinnäkin voisitte heittää vesilintua niillä väärillä teorioilla mitä teillä psyykkisistä sairauksista on!

Kaksi. Voisitte lakkauttaa kokonaan pakkotoimenpiteet potilaitanne kohtaan.

Kolme. Voisitte lopettaa myös palopuheet ja henkisen painostamisen lääkkeiden syöntiin. Tähän sisältyy myös se, että sairaslomat/eläkkeet pitäisi saada sairauden eikä lääkityksen perusteella. Tiedostan, että te joudutte toimimaan ohjeiden mukaan mutta kuka ne ohjeet on laatinut? Te minun tietääkseni käypä hoito työryhmienne kanssa.

Neljä. Teidän pitäisi alkaa tutkimaan ihmisiä miksi he ovat sairaita ja käyttäytyvät niinkuin käyttäytyvät ja auttaa heitä niiden ongelmien kanssa oikeasti. Tämä vaatii paneutumista potilaan kokonaistilanteeseen ja siihen pitäisi olla aikaa. Se, että te ruikutatte kuinka sitä ei ole on asia, joka teidän pitäisi muuttaa. Aikaahan teillä kuitenkin tuntuu löytyvän lähes rajattomasti potilaan suistamiseen työkyvyttömyys ja eläkeputkeen sekä loputtomiin ei mihinkään johtaviin sairaanhoitajakäynteihin. Kyse on vain siitä, että te ette osaa kohdistaa resursseja siihen mitä teidän pitäisi tehdä johtuen kohdasta yksi.

Viisi. Teidän pitäisi oikeasti myöntää jo, että nämä lääkkeet eivät auta niinkuin te väitätte ja tunnustaa myös niiden haittavaikutukset rehellisesti ilman pimitystä. Teidän pitäisi myös tunnustaa se, että te aiheutatte lääkkeillänne suurimman osan ihmisten eläkeputkista. Teidän tulisi myöntää myös se, että skitsofreenian ns. negatiiviset oireet ovat teidän neuroleptienne aiheuttamat. Sen kun näkis! Teidän pitäisi tunnustaa, että monet SSRI-lääkkeiden aiheuttamat haitat ihmiselle lisäävät masennusta kuten impotenssi ja siitä perheen hajoaminen ja sitä kautta suistatte ihmisen syvemmälle masennukseen. Teidän pitäisi tunnustaa se, että te aiheutatte ihmisille lääkkeillä aivovaurioita eri asteisina riippuen lääkkeestä ja sen lääkkeen syönti ajasta. Teidän pitäisi tunnustaa ne kuolemat mitä teidän lääkkeenne ovat ihmisille aiheuttaneet. Väitän ja haastan sinua kokeilemaan edes yhden päivän jotakin neuroleptiä ja sinä sitten ymmärrät mistä minä sinulle puhun. Itse et söisi sitä myrkkyä päivääkään mihinkään sairauteen, jos sitä sinulle joku tarjoaisi. Kokeilepa!

Kuusi. Teidän pitäisi lakata valikoimasta mitä te kirjoitatte potilaskertomuksiin koska siitä seuraa vain osatotuuksia, jotka lopulta ovatkin täysiä valheita siitä syystä ihmisen elämästä.

Seitsemän. Teidän pitäisi kuunnella potilasta eikä luulla, että se kaikesta valehtelee.

Kahdeksan. Teidän pitäisi varmistaa tekemänne johtopäätökset eikä tehdä niin yksinkertaisia johtopäätöksiä mitä te teette. Asia voi olla monesta eri syystä tapahtunut ja teidän pitäisi selvittää, onko epäilemänne asia niin vai löytyykö siihen joku muu selitys. Eikä vain tyytyä heti ensimmäiseen johtopäätökseen. Minun tarinani on täynnä väärinkäsityksiä teidän puoleltanne ja kyse ei ollut siitä, etteikö teillä olisi ollut mahdollisuus selvittää totuutta, se suorastaan tarjottiin hopealautasella mutta se ei tuntunut teitä edes sen vertaa kiinnostavan, että edes ottaisitte kunnolla selvää.

Yhdeksän. Teidän pitäisi kyseenalaistaa kolleegoidenne diagnoosit eikä vain helposti jatkaa siitä mitä hän on aloittanut ja luottaa siihen. Onhan teillä silmät ja korvat päässä ja sen potilaan elämä pitäisi puhua puolestaan ja herättää, jos se ei stemmaa potilaskertomuksen ja diagnoosien kanssa. Nimimerkillä kymmenen vuotta väärää hoitoa saanut. Sen aikana kymmenet psykiatrit käsittelivät minua ja kuinka moni hoitaja.

Kymmenen. Teidän tulisi myöntää tekemänne hoitovirheet ja poistaa väärät diagnoosit, kun te huomaatte, että niin on tapahtunut. Minun kohdalla näin ei tapahtunut kun minun tilanteeni huomattiin ja sain lopulta oikean diagnoosinkin. Psykologiset testit ja koko minun elämäni eivät riittäneet todisteeksi siitä, että minä en ollut se mitä minusta oli kymmenen vuotta diagnosoitu ja hoidettu. Miksi kumoatte jopa itse omat testinne?

Yksitoista. Teidän pitäisi noudattaa diagnostisia kriteereitä, sitä ei tehty minun väärän diagnoosini kohdalla ja teidän ei kuulemma tarvi minulle tai kenellekään mitenkään todistaa sitä. Minä en täyttänyt diagnostisia kriteereitä, eikä diagnoosia asetettu muutenkaan sillä tavoin miten se kuuluisi esim. haastatellaan ihmisen aikaisempi historia kunnolla.

Kaksitoista. Teidän tulisi lakata kohtelemasta psykoottisia ihmisiä, niinkuin he tarvitsisivat joka asiaan jotakin holhousta. Minua on yritetty taannuttaa ihan urakalla koko hoitojärjestelmän toimesta ja siihen meni aikaa, ennenkuin uskoitte, että ihan normaalisti selviän. Miksi? Miksi te kohtelette psykoottisia kuin idiootteja?

Näin aluksi!

• psykoottinen-

Tuohon edellä mainittuun litaniaan unohtui vielä laittaa se, että niitä teidän surkeita lääkkeitä, jotka tuhoavat ihmisiä, teidän pitäisi lakata määräämästä potilaillenne! Se, ettei teillä ole parempia tilalle ei ole syy määrätä huonoja! Parempi ilman!

• lääkepuoskarit

Somaattisella puolellakin vastuuton lääkkeitten määrääminen on jo aiheuttanut pulmia. Esimerkiksi rutiinisti antibiootteja vaivoihin, joihin eivät edes tehoa.Epäterveellistä potilaan vatsantilaan.Resistenssin kehittyminen. Kohta ei mikään enää tehoa.

• psykoottinen-
        lääkepuoskarit kirjoitti:

Somaattisella puolellakin vastuuton lääkkeitten määrääminen on jo aiheuttanut pulmia. Esimerkiksi rutiinisti antibiootteja vaivoihin, joihin eivät edes tehoa.Epäterveellistä potilaan vatsantilaan.Resistenssin kehittyminen. Kohta ei mikään enää tehoa.

Toi on ihan totta! Olen nähnyt muutaman dokumentinkin aiheesta. Tulevaisuus näyttää siltä, että mennään tämän tähden takaisin "keskiajalle" ilman toimivia antibiootteja ja mikä tahansa tavallinen tulehdus voi koitua kuolemaksesi. Nämä multiresistentit superbakteerit ovat lääkäreiden aiheuttamia. Tätä tekee myös siis eläinlääketiede ja tästä syystä navetassa käynti voi olla nykyään yksi vaarallisimmista asioista mitä teet. Eläimille pahimmillaan syötetään ruuan mukana jatkuvasti antibiootteja ja siitä kehittyy näitä kantoja tavallisista bakteereista. Tämä on pahempaa muualla maailmassa kuin Suomessa mutta jo tännekin rantautunut. Missä on lääkäreiden vastuunkanto? Varsinkin köyhässä Intiassa tämä tilanne on jo riistäytymässä käsistä, sillä siellä antibiootteja saa ilman reseptiäkin katukaupasta. Suurin osa vesistäkin on antibioottien kyllästämää ja siitä syystä superbakteerit lähes joka paikassa, et voi välttää, jos oikein muistan. Tämä siis siinä katsomassani dokumentissa. Matkustelun lisääntymisen myötä olemme kaikki samassa sopassa mitä muualla tapahtuu!

• Hoitoako

Tuossa edellä kerrotaan suorastaan uskomattomia käytäntöjä potilaiden hoidoista, jotka on luokiteltu mielenterveyden ongelmista kärsiviksi. Luulisi, että hoito tarkoittaa potilaan huomioimista POSITIIVISESSA mielessä, mutta käytännöt voivatkin olla aivan päinvastaisia.

Valitettavasti yllä kerrotut käytännöt eivät ole tuntemattomia siellä "normaalillakaan" puolella.

• lkdlskldkd

… jatkoa aikaisempaan: lkdlskldkd 31.1.2016 15:57

APULAISYLILÄÄKÄRILLE

Löysin netistä työpaikkailmoituksen jossa Uudellamaalla sijaitsevan suuren psykiatrisen sairaalan osastolle haettiin osastosta vastaavaa psykiatria, työpanos osastolla olisi noin yksi päivä viikossa. Muun ajan psykiatri tekee muita hommia muilla osastoilla. Eipä siis ihme etteivät psykiatrit ymmärrä, välitä tai edes tiedä mitä heidän johtamallaan osastoilla tapahtuu ja kuinka vanginvartijoina toimivat hoitajat potilaitaan kohtelevat. Psykiatri opiskelee vuosikausia, mutta käytännön työssä hommaan riittää näköjään sairaanhoitajan tai lähihoitajan tutkinto.

”Lisäksi osastonlääkäri vastaa yhdestä pitkäaikaisosastosta; työpanos on noin yksi päivä viikossa.”

Lähihoitajien koulutus on tasoltaan ala-arvoista, psykiatriaa luetaan olemattoman vähän. Silti nämä vastavalmistuneet parikymppiset vailla elämänkokemusta olevat ”hoitajat” sekä työvoimatoimiston ammatinvaihtoon pakottamat keski-ikäiset pitkäaikaistyöttömät ovat osastoilla kukkona tunkiolla komentelemassa ja kiusaamassa potilaita vailla minkäänlaista osaamista tai ymmärrystä. Kunhan psykiatria palkkaa tulevaisuudessa osastoille ”hoiva-avustajia” vailla minkäänlaista ammattikoulutusta on potilaan oikeusturva ja perusturvallisuus totaalisesti poissa.

On tutkittu, että eniten eristämisiä toteuttaa osastoilla matalimman koulutuksen saaneet hoitajat eli lähihoitajat. Osa kokeneista sairaanhoitajista omaa hieman enemmän pelisilmää ja kommunikaatiotaitoja. Tosin näitä hoitajia on harvassa eikä heidänkään taidoissa usein kehumista ole. Mutta silloin tällöin psykiatriselle osastolle eksyy ihan oikeanlainen hoitaja.
        Psykiatrien ja ylilääkäreiden olisi aiheellista tehdä seurantaa siitä minkä nimiset hoitajat ovat pakkotoimet päättäneet ja aloittaneet. Olen varma, että osastoilla nimenomaan muutamat samat henkilöt haluavat laittaa potilaat remmeihin tai eristykseen muita herkemmin.

Ylilääkärinä voisit perehtyä koulukiusaamiseen ja siihen miten nokkimisjärjestys tässä kiusaajien laumassa menee. Sama nokkimisjärjestys pätee myös psykiatrisen osaston hoitohenkilökuntaan. Usein osastolla on pari kovaotteista suulasta päälle päsmäriä joiden kyynärpäätaktiikan alle humaanimman asenteen omaava hoitaja jää. Osaston hoitajissa on myötäilijöitä joka ovat joko haluttomia tai kyvyttömiä puuttumaan asiaan, vaikka se heitä arveluttaakin. Jotkut pelkäävät päällepäsmäriä. Kokevat jopa työpaikkakiusaamista. Tärkein ja usein suurin ryhmä on sivusta katsojat, jotka ymmärtävät että se mitä osastolla potilaille tapahtuu on väärin, jopa laitonta.. mutta jotka ihmetellen pyörittelevät silmiään eivät tee asialle mitään. Viimeisenä ryhmän jäsenenä on kenties jokunen ammattitaitoinen ja ystävällinen hoitaja jotka ryhmäpaineen avulla alistetaan ja vaiennetaan. Lopulta nämä asialliset hoitajat joko alistuvat tai omaksuvat sairaan hoitokulttuurin uskomukset alkaen kuvitella että osaston sairas toiminta on ”potilaan parhaaksi tai jopa oikeaa hoitoa”. Moni heistä päättää kuitenkin lähteä pois. Hyvät hoitajat menevät töihin asiallisille osastoille ja huonot hoitajat viihtyvät keskenään sairaan hoitokulttuurin osastoille. Tämän nokkimisjärjestyksen vuoksi osastoissa ja kokemuksissa on niin paljon eroja. Naisvaltaiset alat ovat valitettavan usein täynnä juoruakkoja ja selkään puukottavia kiusaajia. Tällä koulukiusaajakaaviolla osastolla potilaita psykiatriassa simputetaan ja kiusataan. Sanomattakin on varmasti selvää, että paheksun syvästi sote- alalla vallitsevaa rintamakarkuruutta. Yhtä paheksuttavaa ja vastenmielistä on kaverijärjestelmä jossa henkilökunta suojelee toinen toistaan ja kaikissa tilanteissa.

Ilkeimmät, sadistisimmat ja vallanhimoisimmat hoitajat viihtyvät osastoilla joilla saa vapaasti toteuttaa kaikkein epäammatillisimmatkin toimintatavat työkavereiden jakaessa sairaan hoitokulttuurin tuoman narsistisen mielihyvän. Ja jos vielä sattuu niin että psykiatrina ja/tai ylilääkärinä on joko vastuunottokyvytön nössö tai kovat ja tunteettomat arvot omaava lääkäri on helvetti irti.

Kysyit, mitä sinä ylilääkärinä voisit tehdä? Joko näet ongelman tai kiellät sen mutta mihinkään se ei katoa siksi että ylilääkäri pistää silmät kiinni ja sanoo ettei tällaista tapahdu. Avaa silmäsi ja toimi! Puolusta kaikkein heikoimmassa asemassa olevia potilaita jotka eivät itse uskalla tai eivät siihen itse pysty. Anna potkut niille alan epäammatillisimmille hoitajille jotka myrkyttävät koko osaston työilmapiirin, tekevät omalla toiminnallaan mahdottomaksi työyhteisön ja hoitokulttuurin kehittämisen myönteiseen suuntaan sekä tuhoavat potilaiden itsetunnon, ihmisarvon ja kaiken kauniin ja hyvän ympäriltään.

• Venndelk

Tässä hyvä aiheeseen liittyvä kirjoitus yhdeltä maailman parhaista psykiatrian alan osaajilta. Kirjoitus kritisoi tahoja, jotka näennäisesti kritisoivat psykiatrian toimintaa, mutta todellisuudessa ovat samassa sängyssä "kritiikin" kohteidensa kanssa. Ajatuksia herättävä kirjoitus.

The psychiatric collaborator as “critic”
      by Thomas S. Szasz, M.D.
      Ideas on Liberty, Vol. 51, No. 8, September 2001, 29-30

http://www.scribd.com/doc/294502970/Psychiatric-Collaborator-as-Critic-by-Thomas-Szasz

...
      "I submit that such "treatment" stands in the same relation to the voluntary treatment of diabetics as rape stands to sex between consenting adults. As long as we accept that certain misbehavior are diseases and that coercing misbehaving persons is a treatment, conservatives delude themselves when they complain about the "nanny state." Nannies don't treat diseases and have no power to prohibit or prescribe drugs, much less forcibly administer them to innocent people. Doctors do."

• lkdlskldkd

Tritritri 29.1.2016
        "Haaste kaikille. Toimin apulaisylilääkärinä mielialahäiriölinjan psykiatrian poliklinikalla."
        "Kysynkin nyt että mitä minun pitäisi jatkossa tehdä?"

Missä psykiatri/ ylilääkäri luuraa?

Foorumille ilmaantui psykiatri, ainakin niin hän itseään viestissään kuvaa. Hän ja hänen kirjoituksensa oli mielenkiintoinen ja yllättäväkin, tuollaisen lääkärin kanssa voisi tovin keskustellakin...jos ei nyt sentään oman pään tilasta niin ainakin psykiatrisen sairaanhoidon tilasta.

Olisi mielenkiintoista kuulla anonyymisti psykiatrin/ylilääkärin mielipiteitä psykiatristen potilaiden kaltoinkohtelusta ja syrjinnästä joita lääkäreiden ja hoitajien keskuudessa hoidoksi kutsutaan. Kenties psykiatrikin uskaltautuisi kertomaan avoimemmin omia kokemuksia ja mielipiteitä tuoden keskusteluun epävirallista psykiatrin/ylilääkärin näkökulmaa, kun ei tarvitse pohtia mitä työnantaja, psykiatriliitto, lääkäriliitto ja kollegat ajattelee. Voisi kenties kertoa mitä itse henkilökohtaisesti potilailta toivoo, miten yhteistyötä raadollisen kissa- hiirileikin asemasta voisi kehittää. Miten ylimieliset, epäammatilliset ja epäpätevät potilaitaan kaltoinkohtelevat hoitajat saataisiin kuriin?

Toki keskustelussa olisi syytä varautua voimakkaisiin mielipiteisiin ja potilaiden kokemiin järkyttäviin hoitokokemuksiin, ymmärrettävistä syistä. Monella on musertavia traumoja ja pelkoja nimenomaan psykiatrisesta" hoidosta".

Mutta nyt tämä kiinnostava heppu on kadonnut. Pienen hetken jo ehdin kuvittelemaan että psykiatrien joukkoon olisi eksynyt sellainen kummajainen ja harvinaisuus että häntä kiinnostaisi potilaiden mielipiteet. Mutta ehkä se oli naivia, lapsellistakin. Vähän kuin pieni lapsi odottaisi hammaskeijua tai joulupukkia vaikka tietää ettei kumpikaan näistä ole totta.

• psykoottinen-
        lkdlskldkd kirjoitti:

Tritritri 29.1.2016
        "Haaste kaikille. Toimin apulaisylilääkärinä mielialahäiriölinjan psykiatrian poliklinikalla."
        "Kysynkin nyt että mitä minun pitäisi jatkossa tehdä?"

Missä psykiatri/ ylilääkäri luuraa?

Foorumille ilmaantui psykiatri, ainakin niin hän itseään viestissään kuvaa. Hän ja hänen kirjoituksensa oli mielenkiintoinen ja yllättäväkin, tuollaisen lääkärin kanssa voisi tovin keskustellakin...jos ei nyt sentään oman pään tilasta niin ainakin psykiatrisen sairaanhoidon tilasta.

Olisi mielenkiintoista kuulla anonyymisti psykiatrin/ylilääkärin mielipiteitä psykiatristen potilaiden kaltoinkohtelusta ja syrjinnästä joita lääkäreiden ja hoitajien keskuudessa hoidoksi kutsutaan. Kenties psykiatrikin uskaltautuisi kertomaan avoimemmin omia kokemuksia ja mielipiteitä tuoden keskusteluun epävirallista psykiatrin/ylilääkärin näkökulmaa, kun ei tarvitse pohtia mitä työnantaja, psykiatriliitto, lääkäriliitto ja kollegat ajattelee. Voisi kenties kertoa mitä itse henkilökohtaisesti potilailta toivoo, miten yhteistyötä raadollisen kissa- hiirileikin asemasta voisi kehittää. Miten ylimieliset, epäammatilliset ja epäpätevät potilaitaan kaltoinkohtelevat hoitajat saataisiin kuriin?

Toki keskustelussa olisi syytä varautua voimakkaisiin mielipiteisiin ja potilaiden kokemiin järkyttäviin hoitokokemuksiin, ymmärrettävistä syistä. Monella on musertavia traumoja ja pelkoja nimenomaan psykiatrisesta" hoidosta".

Mutta nyt tämä kiinnostava heppu on kadonnut. Pienen hetken jo ehdin kuvittelemaan että psykiatrien joukkoon olisi eksynyt sellainen kummajainen ja harvinaisuus että häntä kiinnostaisi potilaiden mielipiteet. Mutta ehkä se oli naivia, lapsellistakin. Vähän kuin pieni lapsi odottaisi hammaskeijua tai joulupukkia vaikka tietää ettei kumpikaan näistä ole totta.

No, mitäpä hän oikeasti sanoisi? Hän tietää kokemuksesta, että potilaiden kurjat kokemukset ovat totta ja että hän on väärässä siinä miten hän ammattikuntansa kanssa toimii potilaita kohtaan. Ei ole mitään millä puolustautua oikeasti. Jos hän myöntää tämän itselleen ja toisille, hän tulisi synnintuntoon ja joutuisi ottamaan työstään lopputilin omantunnon tähden. Kuinkahan moni on valmis tähän, siinä menisi koulutus ja työkokemus ja iso palkkapussi. Pitäisi myöntää, että koko pitkä koulutus on ollut yhtä suurta valheiden verkkoa, josta ei ole mitään hyötyä kenellekään ja johon on tuhlannut elämästään vuosia.

Helpompaa siis valehdella itselleen, kuinka kaikki on hyvin ja leimata potilaat hankaliksi kiusankappaleiksi ja jatkaa samaan tyyliin kuin muut ja uskotella itselleen, kuinka se auttaa heitä ja laittaa laput silmille kaikelle mitä vastaan tuleekin. Itsepetosta - toisten pettämistä - osa systeemiä. Se on valinta. He paaduttavat sydämensä ja lopulta heistä tuleekin kiveä kovempia, jotka voivat toteuttaa mitä hirveimmät asiat ilman tunnontuskia. Mutta JUMALA näkee! Ja se, joka ei ole tehnyt parannusta (tunnustanut syntiään ja hylännyt sen tekemistä) ja turvautunut Jeesukseen syntien anteeksisaamiseksi tulee kokemaan tuomiopäivän rangaistuksen! Pakoon ette pääse!

Tuolla yksi ihminen antoi hyvän idean millä voi elättää itsensä, kun lopettaa työt tässä potilaita tuhoavassa järjestelmässä! Kannattais kuunnella! Muitakin mahdollisuuksia löytyy, kun vain etsii! Vaikkapa poliitikkona. Kovin lyhytnäköistä toimintaa on myydä puhdas omatunto lääkärin arvostuksesta ja palkkapussista! Ahneus ja rahanhimo - ei ihme, että ne on syntiä. Juudaskin myi Jeesuksen 30 hopearahasta. Tehkää parannus!

• psykoottinen-

Linkkiisi liittyen.

http://www.scribd.com/doc/294502970/Psychiatric-Collaborator-as-Critic-by-Thomas-Szasz

Tämä on juuri näin. Eivät ihmisen sanat ja teot voi olla ristiriidassa ja jos ovat, he valehtelevat. Teot puhuvat puolestaan. Jos siis ihminen toimittaa pakkohoitoon ihmisiä, hän silloin kannattaa kyseistä toimenpidettä hoitomuotona siihen tilanteeseen. Ei siinä auta se, että hän yrittää välttää sitä tai ei pidä siitä. Jos teoriana hyväksyy sen ja käytännössä toteuttaa sitä, silloin on osa systeemiä ja on osa syyllinen siihen, että sitä tapahtuu. Silloin toimillaan kannattaa sitä, että se on potilaiden hoitamista.

Oikeat toisin ajattelijat vastustavat vääriä teorioita niin puheillaan kuin teoillaankin! Et voi vastustaa ja itse toimia sen mukaisesti. Olet silloin vain teeskentelijä, kaksinaamainen kaksinaismoralisti. Mitä järkeä, kyllä ihmiset näkevät lävitsesi!

En muutenkaan ymmärrä mitään eroa lääkärisedän ajatuksessa, että ihmisten lääkitseminen kasvikseksi olisi jotenkin muka enemmän oikein, jos he vapaaehtoisesti siihen suostuvat kuin se, että he pakotetaan siihen väkisin. Molemmat ovat väärin, on vain eri menetelmiä päästä samaan tulokseen. Koko lääkitsemispolitiikka on väärin, koska se tuhoaa ihmisten aivot sekä toimintakyvyn! Ja sitäpaitsi se vapaaehtoisuus yleensä sekin perustuu teidän valheisiinne lääkkeistä, joilla te petätte ihmisiä, sekä henkiseen painostukseen. Tämä ei ole yhtään jalompaa toimintaa kuin fyysinen väkivalta! Valhe ja manipulointi on syntiä sekin. Se, että te itse haluatte uskoa omiin satuihinne, ei muuta tätä tosi asiaa miksikään.

Ja mua niin oksettaa ja kuvottaa tämä esiintyminen ihmisten auttajana, kun te psykiatrit ja hoitohenkilökunta oikeasti viette ihmistä vain pahempaan suuntaan lähes kaikella mitä te teette! Mä pidän tällä hetkellä turvallisempana vaihtoehtona, jopa välinpitämätöntä hoitohenkilökunnan edustajaa kuin auttamishaluista. Jos ei muuta, niin sillä saatat välttää jonkun kovan kohtalon ja onneksi heitä onkin piisannut minun historiani aikana rutkasti hoitojärjestelmässä, se on yksi mikä on varjellut minua pahemmilta. Herran varjelusta! Eivät vaivaudu palkkansa eteen tekemään mitään, menee se päivä omallakin painollaan. Pahimpia ovat nämä auttamishaluiset yksilöt! Onneksi osaan jo kiertää tällaiset kaukaa ja koko hoitojärjestelmän!

• lkdlskldkd

Kävelin suuren tavaratalon vaateosastolla. Yhtäkkiä rullaportaista osastolle astui kolmen naisen ryhmä. Kaksi nuorta naista ja yksi selkeästi heitä vanhempi naishenkilö. Vanhempi keski-ikäinen nainen tarttui hädissään seinään kiinnitettyyn naulakkoon puristaen siitä niin kovaa kuin pystyi nuorten naisten kiskoessa häntä takaapäin kovalla voimalla irti. Nuoret naiset repivät ja repivät vanhempaa naista irti naulakosta saaden lopulta tiukasti naulakkoa puristavan otteen irtoamaan hetkeksi...kunnes nainen hätääntyneenä takertui uudelleen viereiseen naulakkoon.
      Tilanne tuntui ulkopuolisesta pelottavalta, järkyttävän ahdistavalta ja täysin käsittämättömältä. Retuutettu nainen ei esim haukkunut repijöitään tai muuten käyttäytynyt agresiivisesti, hän vain takertui naulakkoon. Oli vaikeaa uskoa silmiään, miten tällaista voi tapahtua puolustuskyvyttömäle ihmiselle keskellä tavarataloa?
      Ennen kuin ehdin itse edes reagoimaan asiaan oli myyjä ja muut asiakkaat heti tilanteen tasalla. Myyjä rauhoitteli ammatttaitoisesti tilannetta soittaen samaan aikaan vartijoille. Tuossa tilanteessa kaksi nuorta naista retuutti puolustuskyvytöntä henkilöä julkisella paikalla ja jokaiselle läsnäolevalle henkilölle oli selvää että kyse oli väkivallasta ja että paikalle tulee ensin vartija ja tarvittaessa poliisi. Järkyttävän tilanteesta tekee se, että olin kuulevinani että nämä nuoret henkilöt sanoivat olevansa vanhemman naisen "ohjaajia". Oliko kyse todellisuudessa ohjaajista vai meneillään olevasta ryöstöstä, sitä en tiedä.

Edellä kuvattu tilanne näyttää karmaisevalla tavalla toteen sen kauheuden ja julmuuden miltä nämä psykiatrisilla osastoilla tapahtuvat hoitotoimenpiteet eli "rajaamiset"tavallisen ihmisen silmissä näyttävät kun samankaltainen teko ja tilanne tuodaan sairaalan osaston ulkopuolelle ja tekijänä on siviilivaatteissa olevat henkilöt. Tuskin yksikään tapahtuman nähnyt henkilö koki että väkivaltaisen repimisen kohteeksi joutunutta naista "ohjattiin", "hoidettiin" ja "rajattiin" asianmukaisesti ja että teko oli hoitoa ja naisen parhaaksi..että hän ei vain itse sitä ymmärrä, vaan repijät tietävät paremmin.

Mikä psykiatrista hoitohenkilökuntaa vaivaa kun psykaitrisilla osastoilla kuvittellaan että vastaavanlainen henkinen ja fyysinen väkivalta jota hoitohenkilökunta epäammattillisesti suuntaa ja purkaa potilaisiin milloin mistäkin syytä on hoitoa?Mikä ihme saa ihmisen moraalin ja oikeustajun nyrjähtämään niin pahoin että kuvittelee että lääkärin tai hoitajan työvaatteet ja sairaalan seinät muuttavaa väkivallan hoidoksi ja potilaan parhaaksi?? Onneksi edellä kerrottu tapaus tutkittiin varmasti asiallisesti koska vartijat kirjaa tapahtumat ja kutsuu väkivaltatilanteissa paikalle tarvittaessa poliisin, toisin kuin hoitohenkilökunta joka tekee omat kirjaukset parhaaksi katsomallaan tavalla.

• Anonyymi

Olipa kyllä hyvä kirjoitus.

• Lotsuffer

Joka sanoo toiselke, sina hullu (mielisairas) on ansaitseva Helvetian tulee.
      Jokainen joka antaa toisen kehon kipuja mielisairauden merkiksi on sadisti.
      Vain sadisti PYSTYY halventamaan toista kehon kivuissa.

Jos saksalta olisi viety itsenaisyys heti ! kuin psykiatrit teki eugenismi teorian, olisi se saastanyt 20 miljoonan hengen.
      Jos suomelta olisi otettu itsenaisyys ennen kuin vainoharhaiset sadisti teoriat saastutti maan,
      Olisi mini suomalainen saastynyt kidutukselta ja ennen kaikkea kaikki voisivat kayttaa terveys.hoitoa.
      Nyt julkinen on teorioiden saastuttama poliittinen kidutus keskus.
      Joka otaa yksiloita. Systemaattisen sadismin kohteeksi ja sita ei lopeta mukaan julkinen Aluehallinto, koska se on itse osa sita julkis hall into a, Jolla Psykiatrian vaarinkaytto on valitusten hoito keino.
      Aluehallinto itse soittaa etta henkilo on valittanut mallimaassa, viekaa henkilo kidutukseen psykiatrille ja hanet viedaan seisovilta jaloiltaan heti valituisen saapumisen jalkeen laakitykseen vankilaan.

Tallainen barbaari moskovan keskitetyn vallan julkinen meilla on.
      Mita muuta keskitettyyn virkamies hirmuvaltaan ohjelmoitu julkis hallinto voisi tehda?

Julkishallinnon aikana tilanne pahenee vuosi vuodelta.
      Yha useampia vastaan se tekee keinotekoiset mielisairaan paperit joka on ihmisoikeus rikollisuutta.
      Ihmisoikeus rikos valtio ei sita ymmarra enempaa kuin Nazi saksa.
      Se tajuaa etta valtio on sairasrunut sadisti teorioihin
      Yleensa jos valtio sairastaa teorioihin
      Se on some a tekemisilleen.

Niin oli pannukakku teoria vaarallinen galileeolle ja tappoi hanet kun vankilasta paastyaankin sanoi etta pannukakku teoria ei ole tiede.

Tuon jalkeen syntyi 4 mutta pannukakku teoriaa, joilla on sama pohja, isot opukset ja kaaviot joissa ei ole yhtä ainutta labra tai fakta nattoa, kuten ei pannukakussakaan.

Psykitria, evoluutio, eugenismi ja marxismi oli uusia pannukakku teorioita.

Pahin niista on eugenismiin verrattava psykiatria.

Psyykesta. Ei ole x ray tai magneetti kuvaa.
      On vain pitikat puheet kuten pannukakku teoreetikoilla.
      Tai kaukaa haettuja selitelmia .
      Psykosomatia syntyi siina vaiheessa kun freudin potilaat sai opioidien vieroitus oireita.
      Freud listasi ne kamalat kivut psyykesta tulevaksi.
      Koska opioidi kauppaa jonka aloittamiseksi freud teki psyykke teorian, ei haluttu lopettaa, koska se oli kayttanyt freudin ja kolleegoiden taskut $ lla.
      Piti siis keksia luova teoria opioidi kaupan jatkamiseksi.
      Satuseta keksi psykosomatian, Jolla suomi kiduttaa sairaitaan.

Naen maan sairaana.
      Kansa joka on paljon joutunut karsimaan niista vainoharhaista teorioista.

Psykiatrit ovat kuin kommunistit puolustavat vakivalloin teorioitaan.
      Teorian vastustajat viedaan kuin kulakki kidutus vankiloihin.
      Tosiasiassa exes totaali kommunismi ei ollut niin paha kuin suomi, jossa on totaali psykiatria.
      Kiihkomieliset psykiatrit ovat kuin KGB, joka vie toisinajattelijat vankilan.
      He kyttaavat, million kritisoija tulee kehon kipuja valittaa, silloin he iskevat kuin Susi lauma raatelemaan kuvottavilla sadisti freudin teorioilla ja kiskovat vankilan kuin keski aikainen barbaari kuningas.
      (Olen itse kaiken taman todistaja)
      Ainut syy on kritiikkia julkista kolhoosia ja kauhu teorioita vastaan.
      Siita suomessa SAA ankarimman kuritus huone vankeuden.

Tiedan kokemuksesta: psykiatrit ovat hyvin julmia.
      Yksilo tajuaa he ovat valtion mielipide kiduttajia
      On taysin naivia selittaa etta joku uskoo psykosomatoita ja pannukakku teorioita,
      En usko etta niin tyhmaa ihmisia on olemassa.

Eiko he nae etta koululaaketiede varkkaa teorioita poliittiseen kidutus tarkoitukseen, kuten eugenismi tehtiin puhtaasti tilalaus tyona juutalaisten massa murhaa varten.
      Psykosomatia on tehty poliittista kidutusta varten.

KGB odotti etta yksilo sairastaa, silloin tohtorit hyokkasivat psykosomatialla uhrin kimppuun ja psykiatri teki kidutusta varten skitsofrenia tai psykoosi diaknoosia.

Samaa tekee suomi..Olen itse kokenut..juuri sama kaava kuin KGB lla.

Naamasta nakee etta tohtoreilla on aikomus antaa kidutus auttamista.
      Psykiatrit ovat valtion kiduttajia muun tyonsa ohessa he johtava t
      Julkisen kritisoijien kidutuksen stalinin ottein.

SDP yhteiskunramme ei julkis monopoleineen ole kummumpi kuin kommunismi monopoli.
      Hirmuvalta yhteiskunta molemmat, pelattavia yhteiskunta.

Tama jatkuu niin kauan kuin suomi on itsenainen.

Ainoa tapa purkaa autoritaari paha ihmis oikeus rikos tehdas julkinen
      On siirtya suoraan sitovaan Kansan aanestys yhteiskuntaan,
      Jossa virkamiehista koottu tyhma ei yksin valtias diktaattorina suunnittelu yhteiskuntaa,
      Esim.soten yksin suunnittelee virka miehet ja nain on aina ollut.

He tekevat autoritaarisia yhteiskunta, jossa yksilolle kuuluva paatosvalta siftataan virkamiehelle.
      Muut ova t vero orja luokka, joka alistetaan hirmu virkamies vallan alle vakivallalla ja psykiatrian vaarinkaytolla.
      Autoritaari julkinen on kuin venajan kommunisti puolue,

• mysweetlord

Tutustukaa ensin filosofiaan ja siinä Ontologiseen Idealismiin ja sitten pyytäkää Jumalaa suojaamaan teidät psykiatrialta.. Itse nuorena uskoin yhteiskuntamme hyviin ihmisiin. Nyt kaikki alkaa tuntua fiaskolta ja jopa suoranaista terroria vielä vapaana liikkuviin kansalaisiin kohdistuen lääketehtailijat suunnittelevat. Minulla on mennyt usko pois yhteiskunnasta ja ihmisyhteisöistä ja yksilöistä. Minulla on ollut 24 vuotta diagnoosi, jonka sain alun perin, koska vastustin korkeata virkamiestä ja muuta syytä skitsofreniadiagnoosille ei ollut. Ontologinen Idealismi kertoo meille sen, että maailma on ainoastaan mentaalinen ja vain mielissämme.

• eiksvaa

Minulle on ihan sopivaa, että kärsimykselläni tehdään rahaa, jos tarjolla on jokin toimiva ja itseäni tyydyttävä ratkaisu. Tehdäänhän minun nälällänikin rahaa, enkä pidä sitä minään kamalan moraalittomana asiana. Ongelmaksi asia muuttuu, jos lääkärit yhteiskunnallisen auktoriteettinsa turvin ajavat ihmisiä lääkeriippuvaisiksi puoliväkisin ja antavat heille diagnooseja, joiden perusteella heiltä viedään tiettyjä kaikille kansalaisille kuuluvia perusoikeuksia, kuten oikeus fyysiseen ja psyykkiseen koskemattomuuteen, oikeus kouluttautua ja hankkia ammatti, oikeus liikkumisen vapauteen jne. Minulle on aivan samantekevää, mitä nämä harhaiseen pseudotieteeseensä hurahtaneet ylikoulutetut huumediilerit kirjoittavat Kanta-järjestelmään, mutta siinä vaiheessa kun joudun lähes jokaisessa vitun työpaikassani pelkäämään etten mene työterveyslääkärin työkykyseulan läpi ja pelkäämään diagnoosin paljastumista koko loppuikäni heidän takiansa, niin pidän sitä perusoikeuksieni vakavana loukkauksena. Jos minulla olisi jokin aito rajoite kuten amputoitu raaja tai jokin, niin ymmärtäisin tämän toiminnan, mutta kun psykiatriassa ihmisiltä amputoidaan lähinnä juridisesti ja sosiaalisesti raaja, joka on olemassa ja toimii hyvin. Lähes aina kun menen lääkärille, haen työpaikkaa tai mietin mahdollista uudelleenkoulutusta, joudun miettimään tätä juridisesti amputoitua raajaani, millä on vakava nosebo-vaikutus mielenterveyteeni. Ja minun amputoidusta raajastani puhutaan minulle aivan, kuin tietäisin sen olevan amputoitu. Tämä aiheuttaa kafkamaisen, suorastaan skitsofreenisen tunteen siitä, että en elä samassa todellisuudessa kuin muut. Tällä tavalla lääkärit eivät vain rahasta ihmisten kärsimyksellä, he aidosti vammauttavat ihmisiä ja tekevät heistä juridisesti ja sosiaalisesti invalideja. Jos psykiatrit olisivat jotain harmittomia enkeliterapeutteja tai homeopaatteja, niin minulla ei olisi heidän rahastustaan mitään vastaan, koska heillä ei olisi mitään yhteiskunnallista valtaa määritellä ja luokitella ihmisiä. Kyseessähän olisi tuolloin vain harmittomasta rahastuksesta ihmisten kärsimyksellä (tai hölmöydellä).

• Mitä_psykiatria_onkaan

Ratkaiseva asia johon tulee puuttua on nimen omaan psykiatrinen pakottaminen. Iso hatunnosto siitä, että olet oikealla asialla. Monesti kuulee ihmistne puolustavan psykiatrisat pakottamista, joka on Suomenkin perustuslainvastaista. Naiivit ihmiset vaativat tai ajavat psykiatrisen järjestelmän "reformeita" tai "korjaamista" tai "muuttamista" mitä ikänä niillä aina kukin tarkoittakaan, mutta he eivät puhu pakottamisesta mitään!

Psykiatrialla ei tule ole pakottamisoikeuksia sen enempää kuin kirkollakaan tai millään muullakaan yhteiskunnan taholla tai toimijalle poliisia ja oikeuslaitoista lukuunottamatta. Psykiatria saa toimia vapaassa yhteiskunnassa siinä missä homeopaatit, enkeliterapeutit, vorteksiterapeutit, aromapesäilijät jne. Minullakaan ei ole vapaata yrittäjyyttä vastaan mitään. Eikä pidäkään olla. Vaadin vain ja ainoastaan vapautta, oikeutta ja tasa-arvoa _kaikille_ kansalaisille. Ketään ei tule saada leimata millään termein esimerkiksi noidiksi, mielisairaiksi/hulluiksi, addikteiksi/narkkareiksi tai mitenkään muutenkaan, ja ennen kaikkea kellään ei tule olla pakottamisvaltaa toista ihmistä kohtaan poliiisi ja oikeuslaitos ainoana poikkeuksena.

Jos haluamme vangita ja myrkyttää hiljaiseksi henkisesti kärsivät ihmiset, esim. surullinen, ahdistuneet jne. niin olkaamme edes rehellisiä itsellemme ja toisillemme ja kirjatkaamme surullisuuden rikokseksi rikoslakiin. Näin voimme toimia läpinäkyvästi ja syyttää oikeudessa masentuneita tai ahdistuneita ihmisiä, jolloin heille on oikeus myös puolueettomaan asianajajaan. Jos näemme, että henkilö on syyllistynyt rikokseen nimeltä surullisuus tai masentuneisuus, antakaamme syytetylle lain määräämä rangaistus. Kun rikollinen rangaistuksensa kärsinyt, olkoon hän vapaa menemään ja toimimaan yhteiskunnassa kuten ennen syytettä.

Henkilökohtaisesti en kannata ihmisyydestä rankaisemista niin kauan kuin ei vahingoiteta suoraan muita, mutta tunnun kuuluvan selvään vähemmistöön tässä maassa. Monien suomalaistenkin mielestä on oikein vangita ihmisiä laitoksiin, jos joko sidosryhmän, -ryhmäläisen tai asianomaisen on paha olla. Kun kärsimys on poissa silmistä, on monien helpompi olla. Jotta omantunnon tuskat eivät kävisi ylivoimaiseksi, kutsumme psykiatrista pakottamista (vangitsemista, myrkyttämistä, stigmatisointia, nöyryyttämistä, alistamista) hoidoksi ja sanomme toimivamme kohteen "omaksi parhaaksi".

Psykiatria ja kansalaisten suhtautuminen alaan on tekopyhyyden juhlaa!

• BPDtrauma

Niinpä. Ei ole sanoja kuvaamaan kärsimystä mitä psykiatrian, psykiatrien, psyykenlääkkeiden, leimojen takia olen joutunut kohtaamaan. Mitä kauheuksia suljetulla koin.kauhein oli ihmisten alentava ja jopa väkivaltainen kohtelu. Paniikin tunne kun tajusin mihin olin itseni laittanut kun minua pakotettiin lääkkeiden käyttäjäksija oikeuteni päättää riisuttiin pois. Olin kuin eläin karsinassa muiden armoilla.

Kadun päivää jolloin kävelin suoraan tähän läpimätään järjestelmään tietämättä mihin ryhdyn suljetulle osastolle ja aloin syödä masennuslääkkeitä aikanaan luullen niiden olevan turvallisia. Ne syöksivät elämäni helvetilliseksi, ja aiheuttivay vuosien käytöllä pitkäkestoisia haittoja mistä kaikki ei ole palautunut.

Halveksuntani psykiatrit ja psykiatriset hoitajat saavat typeryytensä johdosta kun he katsovat ihmiskärsimystä kemiallisena soppana aivoissa johon he näkevät oikeudekseen kemiallisesti puuttua jopa väkivalloin. He eivät tunnusta näiden kemiallisten aineiden haittoja. Heidän "tieteensä" on epäluotettavaa ja täysin vailla riittävää todistusaineistoa sairauksien biologisesta luonteesta vaikka näitä "sairauksia" hoidetaan biologisesti, jopa pakolla. Lääkkeiden vaikutus on kemiallisesti rajoittaa ihmistä osastolla joiden käytös on vaikeaa tai epätoivottavaa. Sitä sanotaan auttamiseksi. Meinaa oksettaa kun edes mietin kokemaani.

Nyt olen täysin rikki "avun" jälkeen, stigmoja ja leimoja paperissa, aivot vaurioituneet runsaista lääkkeistä yrittäen jaksaa elämää. Kärsin litanniasta ruumiillisia oireita mistä en koskaan ennen "lääkkeitä" kärsinyt. Kamppaillen kuin nisti eroon "lääkkeistä" toivoen joku päivä olevani kuivilla ja olevani jälleen työkykyinen.

Psykiatria on oksettava läpimätä "tieteenala" joka heijastelee yhteiskunnan läpimätiä arvoja.

• Mitä_psykiatria_onkaan

Psykiatria/psykiatrinen pakottaminen on Suomen perustuslain sekä kansainvälisten ihmisoikeuksien vastaista. Tarviiko tuohon muuta lisätä.

Pahoittelut siitä mitä sinulle on tehty. Sitä psykiatria on sosiaalikontrollin väline, jonka yhteiskunnallinen tehtävä on kontrollida ja/tai rangaista ei-toivottuja ihmisiä. Psykiatria ei ole tiedettä vaan politiikkaa. Psykiatri ei ole lääkäri vaan poliisiin verrattava viranomainen. Psykiatrit eivät ole auttamassa kohteitaan, tai "potilaitaan", yhtään sen enempää kuin poliisit ovat auttamassa rosvoja. Psykiatri ja "potilas" ovat samalla tavalla toistensa riitapareja kuin puolustusasianajaja ja syyttäjä. Psykiatri syyttää ja "potilas" pyrkii todistamaan syyttömyytensä mielenterveysrikokseen. Jokainen DMS:n tai ICD:n F-luokan leima ("diagnoosi") on syyte samalla tavalla kuin syyte pankkiryöstöstä ja siihen tulee siten suhtautua.

Jos edellä mainittuja asioita ei ymmärrä tai ota tosissaan, on tuomittu kokemaan oman naiiviutensa tai tietämättömyytensä seuraukset. Olkoon kertomuksesi taas yksi varoitus lisää meille kaikille kansalaisille.

• BPDtrauma_

Minullakaan ei olisi varsinaisesti niin suurta valitettavaa psykiatriasta jos:

A. Lääkkeiden monilla ihmisillä toimimattomuus ja haitallisuus ja merkittävät pitkäkestoiset haitat tunnustettaisiin julkisesti

B. Ihminen oikeasti tietäisi mihin ryhtyisi alkaessaan napsia niitä. Eli jopa pysyviä vaurioita seksuaalipuolella voi olla seuraus sekä hyvin pitkäkestoinen vaikea vieroitus.

C. Ihmisille sanottaisiin että lääkkeet ei korjaa aivoissa mitään mikä on vialla vaan aiheuttaa kemiallisia epätasapainoja kehossa ja aivoissa millä on monenlaisia seurauksia aine lopettaessa ja käytön aikanakin

D. Psykiatrian pakottamisoikeudet kumottaisiin. Pakkohoito pakkolääkinnällä todettaisiin epäinhimilliseksi ja lääkkeiden käytöstä tulisi vapaaehtoista

E. Pääpaino ihmisten auttamisessa olisi ihmisten kuuntelussa ja elämänongelmien ymmärtämisessä, ei leimojen antamisessa jonka pohjalta ihmisiä muka yritetään auttaa todellisuudessa tuhoten ja rikkoen jotkut ihmiset kokonaan kun leimat satuttaa heitä ja niiden perusteella voidaan oikeuttaa jopa epäinhimillistä kohtelua ja oikeuksien polkemista

F Biologinen psykiatria tunnustettaisiin vain yhdeksi opiksi, ei suinkaan tavaksi jolla mainstreamisti hoidetaan ihmisiä valtion pakottamisoikeuksiakin apuna käyttäen. Yhdeksi totuudeksi. Biologinen psykiatria leimoineen, ihmisten luokitteluineen ja kemikaaleineen on loukkaus ihmisyydelle ja saisi sellaisenaan jäädä karuksi muistoksi siitä mitä käy kun lääkeyhtiöt ja rahan valta saa käyttää ihmisiä jättimäisenä ihmiskokeena muka tieteen nimissä ja ihmiselämän ongelmien hoitaminen kemikaaleilla ei tulevaisuudessa olisi asia jota ei tässä mittakaavassa enää tehtäisi. Kemikaalit olisivat täysin vapaaehtoisia käyttää jos joku haluaa, kumminkin riskit informoituna.

• Mitä_psykiatria_onkaan
        BPDtrauma_ kirjoitti:

Minullakaan ei olisi varsinaisesti niin suurta valitettavaa psykiatriasta jos:

A. Lääkkeiden monilla ihmisillä toimimattomuus ja haitallisuus ja merkittävät pitkäkestoiset haitat tunnustettaisiin julkisesti

B. Ihminen oikeasti tietäisi mihin ryhtyisi alkaessaan napsia niitä. Eli jopa pysyviä vaurioita seksuaalipuolella voi olla seuraus sekä hyvin pitkäkestoinen vaikea vieroitus.

C. Ihmisille sanottaisiin että lääkkeet ei korjaa aivoissa mitään mikä on vialla vaan aiheuttaa kemiallisia epätasapainoja kehossa ja aivoissa millä on monenlaisia seurauksia aine lopettaessa ja käytön aikanakin

D. Psykiatrian pakottamisoikeudet kumottaisiin. Pakkohoito pakkolääkinnällä todettaisiin epäinhimilliseksi ja lääkkeiden käytöstä tulisi vapaaehtoista

E. Pääpaino ihmisten auttamisessa olisi ihmisten kuuntelussa ja elämänongelmien ymmärtämisessä, ei leimojen antamisessa jonka pohjalta ihmisiä muka yritetään auttaa todellisuudessa tuhoten ja rikkoen jotkut ihmiset kokonaan kun leimat satuttaa heitä ja niiden perusteella voidaan oikeuttaa jopa epäinhimillistä kohtelua ja oikeuksien polkemista

F Biologinen psykiatria tunnustettaisiin vain yhdeksi opiksi, ei suinkaan tavaksi jolla mainstreamisti hoidetaan ihmisiä valtion pakottamisoikeuksiakin apuna käyttäen. Yhdeksi totuudeksi. Biologinen psykiatria leimoineen, ihmisten luokitteluineen ja kemikaaleineen on loukkaus ihmisyydelle ja saisi sellaisenaan jäädä karuksi muistoksi siitä mitä käy kun lääkeyhtiöt ja rahan valta saa käyttää ihmisiä jättimäisenä ihmiskokeena muka tieteen nimissä ja ihmiselämän ongelmien hoitaminen kemikaaleilla ei tulevaisuudessa olisi asia jota ei tässä mittakaavassa enää tehtäisi. Kemikaalit olisivat täysin vapaaehtoisia käyttää jos joku haluaa, kumminkin riskit informoituna.

Henkilökohtaisesti nostan listalta psykiatrisen pakottamisen lakkauttamisen kärkeen. Muut tavoitteet ovat toissijaisia. Kun psykiatrinen pakottaminen on lakkautettu, kaikki muu järjestyy omalla painollaan.

Maailma on aina ollut täynnä kusettajia ja tulee aina olemaan. Siksi tärkeintä on, että huolehdimme siitä, ettei kellään ole oikeutta pakottaa toisia mistään syystä, millään perustein. Ainoastaan oikeuslaitos ja poliisi olkoon vapaassa oikeusvaltiossa oikeutettuja pakottamaan kansalaisia ja tällöinkin on selvät säännöt milloin ja miten on oikeuttua toimia. Jos poliisi tai tuomari rikkoo näitä sääntöjä, tulee häntä rangaista rikoksestaan siinä missä ketä muuta tahansa.

Mitä tulee kärsivien ihmisten auttamiseen, se mahdollistuu vasta, kun psykiatrian pakottamisoikeudet on kumottu. Käytänössä vain tietämättömät, kuten kaikkialta maailmasta ja tältäkin palstalta jatkuvasta saadaan kuulla ja havaita, menevät omasta tahdostaan psykiatrin tykö. Se on ansa. Tarkoituksellinen ansa. Ihmiset jotka kärsivät henkisesti eivät voi hakea apua mistään valtion tahoilta, koska he ovat uhassa joutua psykiatrisesti kontrolloiduksi ja/tai rangaistavaksi. Ainoastaan kolmannen sektorin paikat ovat tällä hetkellä sellaisia johon kärsivää ihmisiä kehtaa suositella hakeutuvan. Valitettavasti kolmannen sektorinkin paikoissa on paljon psykiatrista dogmaa, joten varovainen tulee olla myös siellä mihin uskoo. Kolmannen sektorin paikkojen etu on, että heillä ei ole pakottamisoikeuksia eivätkä he voi luoda psykiatrista rekisteriä ("diagnosoida" tai kirjata rekisteriin), sillä oikeaan nimeä ei tarvita. Kannattaa aina olla kertomatta koko nimeään eikä varsinkaan SOTUa minnekään, kun puhutaan henkiseen kärsimykseen haetusta avusta. Kolmannen sektorin ei näitä pitäisi kysyäkään.

Psykiatriaa ei ole ilman pakottamista yhtään sen enempää kuin poliisiakaan. Poliisin ja psykiatrian toiminta yhteiskunnassa perustuu pakottamisoikeuksiin. Psykiatria esiintyy lääketieteenä ja auttamisessa vaikka todellisuudessa toimii valtion sosiaalikontrollin välineenä siinä missä poliisikin. Psykiatria/psykiatrinen pakottaminen tulee hävittää siinä missä muukin orjuus.

Kokonaisuudessaan on absurdia, että jotkut ihmisen kampanjoivat niin sanottujen psykiatristen reformien puolesta. Mitä he kuvittelevat saavansa? Erilaisen psykiatrisen pakottamisen? Miten naiivia.

• Mitä_psykiatria_onkaan

Lisää psykiatriasta voi oppia lukemalla mm. Thomas Szaszia. Thomas Szasz on edesmennyt psykiatrian emeritus, joka ei pelännyt kertoa kansalle totuutta alastaan. Hänen yhä päivitettävät ja jatkuvasti enemmän yleisöä vetävät nettisivunsa löytyvät osoitteesta szasz com. Sivustolta pääsee lukemaan lukuisia lehdissä julkaistuja Szaszin yhteiskunnallisia kannaottaja psykiatriseen pakottamiseen liittyen.

Kannattaa ottaa selvää yhteiskunnallista asioista, erityisesti mitä tulee psykiatriaan. Sillä voit pelastaa itsesi, lähimmäisesi tai vaikka jälkikasvusi psykiatrialta.

• esees

Tarkoitat varmaan psykiatreja etkä oikeita lääkäreitä.

• Mitä_psykiatria_onkaan

Hyvä pointti. Psykiatreja kutsutaan usein lääkäreiksi, mutta se on virhe siinä missä kutsua poliisia tai vaikkapa homeopaattia lääkäriksi. Psykiatri, poliisi ja homeopaatti ovat aina korkeintaan ja ainoastaan kielikuvallisia lääkäreitä, jos joku sellaista ilmaisua haluaa välttämättä käyttää.

Rosvon voidaan sanoa olevan poliisin kielikuvallinen potilas. Kirjaimellisesti puhuttaessa rosvo ei voi olla potilas, sillä potilas viittaa johonkin lääketieteelliseen. Poliisin pamputus on hoitoa ainoastaan kielikuvallisesti. Samat toteamukset pätevät psykiatriin ja homeopaattiin sekä kaikkiin muihinkin toimijoihin tai toimintaa, jotka eivät täytä tieteen, ja tässä tapauksessa tarkemmin sanottuna lääketieteen, määritelmää.

Metaforilla leikkimistä voi jatkaa ikuisuuteen kaikille elämän sektoreille. Metaforat ovat keskeinen osa ihmisten välistä kommunikointia. Tärkeää on oppia ymmärtää mikä ero on kielikuvalla ja kirjaimellisella merkityksessä. Muutoin vaara tulla muiden ihmisten tai valtion vedättämäksi, mistä psykiatrinen järjestelmä on oiva esimerkki.

• Kusipäärunkkari

Muista tuo kun (toivottavasti) katkaiset jalkasi ja tarvitset hoitoa.

• pkgsdpokpok

Sanakirja (biologiselle) psykiatrialle:

Psyykenlääkkeet = neurotoksisia aivovaurioita pitkässä käytössä aiheuttavia ymmärtämisen tasoa alentavia kemikaaleja, jotka sotkevat kehon ja aivojen normaalin kemiallisen toiminnan ja aiheuttavat häiriöitä niissä mikä johtaa "lääkkeistä" riippuen esimerkiksi ongelmiin verensokerin kanssa, lihomiseen, seksuaalitoimintojen häiriöihin, lisääntyneeseen keskenmenoriskiin, kognitiivisiin ongelmiin jne... Monenlaisiin haittoihin jotka ilmenevät usein pitkässä käytössä. Kuten huumeisiin yleensä, näihin "lääkkeisiin" sisältyy jopa katuhuumeita vaikeampia vieroitusoireita ja mitä runsaammin käyttää, sen enemmän niistä vaurioituu. Ja kuten huumeissa yleensä, ihminen saattaa tajuta lopetettuaan aineet, että on tullut tehtyä ihmeellisiä juttuja mitä ei huumeita käyttämättä tekisi.

Diagnoosi = Käyttäytymiselle annettu kuvaus, ihmiseen lyöty leima joka seuraa joka hoitopaikassa, töitä haettaessa ihmisen papereissa, ja voi vaikeuttaa ihmisen elämää. Se on kuvaavinaan ihmisen käytöstä ja aivojen toiminnassa olevia ongelmia, joille ei kylläkään ole mitään todisteita, koska mitään biologisia testejä diagnoosille ei tehdä. Usein ruumiillisetkin oireet voidaan luokitella psykiatrisiksi jolloin ihmistä pidetään lähinnä mielenterveyspotilaana, jolloin on entistä hankalampi saada apua ruumiillisiin vaivoihin. Kun saa diagnoosin tulee kategorisoiduksi ihmismassaan josta puhutaan psykiatrisessa kirjallisuudessa loukkaavaan, leimaavaan sävyyn kategorioiden koko ihmismassa samanlaiseksi. Ihmisistä ja heidän elämänongelmistaan puhutaan diagnooseina "skitsofreenikot", "kaksisuuntaiset" ja psykiatrien opukset esittävät tietävänsä jotain merkittävää näiden ihmisten aivoista ja kärsimyksen luonteesta. Koska psykiatria on pseudotiede ja kyseenalainen haara lääketieteessä, diagnoosiin riittää pelkästään ihmisen käytöksen tarkkailu ja edellisen psykiatrin kirjoitukset ja aika heppoisastikin voi tällainen väärinymmärrystenkin kautta papereihin ilmestyä , eikä sitä todentotta pois saa vaikka oireita ei olisi ollut välttämättä vuosiin. Psykiatri ei kysy potilaalta haluaako hän diagnoosia tai kokeeko hän sen oikeaksi, ja voi tällä turmella potilaan käsitystä itsestään ja aiheuttaa entistä pahempaa oloa. Ohimenevätkin tilat kroonistetaan diagnoosilla paperilla pysyväksi. Diagnooseja puolustellaan sillä, että näin ihmiset voivat saada esim rahallista tukea tilaansa, kun ei esimerkiksi kykene työhönsä.

Mielenterveystyössä puhutaaan että stigmaa vastaan tulisi taistella ja se pitäisi poistaa. Mutta fakta on että psykiatria aiheuttaa stigman luokitteluillaan.

• Mitä_psykiatria_onkaan

Yhtä asiaa en ymmärrä. Miksi puhut erikseen "biologisesta psykiatriasta"? Oletan, että kontrastina sinulla on niin sanottu sosiaalinen psykiatria.

Millä perustein mielestäsi on oikein vangita rikokseen syyllistymättömiä ihmisiä laitoksiin riippumatta siitä miten vapaudenriiston perustelee. Toiminta on mielestäni tuomittavaa tehdään se sitten pseudobiologisin tai sosiaalisin syin. Henkilön vapautta ei tule saada riistää sosiaalistenkaan syiden vuoksi, esimerkiksi, että muut eivät pidä hänestä ihmisenä tai hänen valittamisestaan tai itkustaan. Näin rikoksensa oikeuttavat niin sanottua sosiaalipsykiatriaa kannattavat. Sosiaalipsykiatria on biopsykiatrian peilikuva, ei minkäänlainen vastakohta. Molemmat oikeuttavat rikoksensa, mutta eri perustein.

Vertaa: Mustien orjuus oikeutettiin sillä, että heidän sanottiin olevan kolmeviidesosa (3/5) ihmisiä ja täten heitä ei koskenut täysien (5/5) ihmisten oikeudet vapaudesta. Olisiko sinusta ollut hyväksyttävää tai hyväksyttävämpää oikeuttaa mustien orjuus sanomalla, että ei heitä ihonvärinsä halua kadulla nähdä vaikka he täysiä ihmisiä ovatkin?

Henkilökohtaisesti tuomitsen kaiken psykiatrian ja kaikki psykiatriaa oikeuttavat tahot riippumatta perusteluista niin kauan kuin toimintaan liittyy pakottamisoikeudet tai pakottamisoikeuksien oikeuttaminen. Orjuutta ei tule sallia missään muodossa olivat perustelut "sosiaalisia", "biologisia", "taloudellisia" tai mitä muuta tahansa.

• pikemminkin
        Mitä_psykiatria_onkaan kirjoitti:

Yhtä asiaa en ymmärrä. Miksi puhut erikseen "biologisesta psykiatriasta"? Oletan, että kontrastina sinulla on niin sanottu sosiaalinen psykiatria.

Millä perustein mielestäsi on oikein vangita rikokseen syyllistymättömiä ihmisiä laitoksiin riippumatta siitä miten vapaudenriiston perustelee. Toiminta on mielestäni tuomittavaa tehdään se sitten pseudobiologisin tai sosiaalisin syin. Henkilön vapautta ei tule saada riistää sosiaalistenkaan syiden vuoksi, esimerkiksi, että muut eivät pidä hänestä ihmisenä tai hänen valittamisestaan tai itkustaan. Näin rikoksensa oikeuttavat niin sanottua sosiaalipsykiatriaa kannattavat. Sosiaalipsykiatria on biopsykiatrian peilikuva, ei minkäänlainen vastakohta. Molemmat oikeuttavat rikoksensa, mutta eri perustein.

Vertaa: Mustien orjuus oikeutettiin sillä, että heidän sanottiin olevan kolmeviidesosa (3/5) ihmisiä ja täten heitä ei koskenut täysien (5/5) ihmisten oikeudet vapaudesta. Olisiko sinusta ollut hyväksyttävää tai hyväksyttävämpää oikeuttaa mustien orjuus sanomalla, että ei heitä ihonvärinsä halua kadulla nähdä vaikka he täysiä ihmisiä ovatkin?

Henkilökohtaisesti tuomitsen kaiken psykiatrian ja kaikki psykiatriaa oikeuttavat tahot riippumatta perusteluista niin kauan kuin toimintaan liittyy pakottamisoikeudet tai pakottamisoikeuksien oikeuttaminen. Orjuutta ei tule sallia missään muodossa olivat perustelut "sosiaalisia", "biologisia", "taloudellisia" tai mitä muuta tahansa.

Pahinta siinä on se että aina samat. siitä huolimatta että yhdenvertaisuuslakikin on jo lollut kolmisen vuotta voimassa eikä ole mitään näyttöä siitä että hoitamattomissa olisisi vähemmän hulluja kuin päinvastoin, pikemminkin päinvastoin.

• Epätieteet
        Mitä_psykiatria_onkaan kirjoitti:

Filosofia-palstalla on keskustelu Epätieteellisimmät tieteet. Käykää lisäämässä kolme pahinta pseudotiedettä vastaamalla.

• Kysynvain

Lääketeollisuus. lääkkeet, lääkäri

Jotain yhteistä?

• POLTERGEISTMUNAHAISEE

Ei kantsi yleistää.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      166
      5176
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      195
      4083
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      140
      3725
    4. Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen

No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat
      Maailman menoa
      64
      3064
    5. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      53
      3000
    6. Mitä ajattelit kun näit

kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      146
      1997
    7. Nyt meni lopulliset lämmöt.

Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      44
      1757
    8. Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä

Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.
      Maailman menoa
      37
      1508
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      63
      1434
    10. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      26
      1319
    Aihe