Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Oikeus hyvään asuntoon avoerossa

Homeherkkä

Oon eroamassa avomiehen kanssa ja kysyisin että millasia oikeuksia mulla on asunnon etsimisen suhteen. Mulla on homeherkkyyttä ja pitäis saada sellanen asunto jossa ei ole hometta. Miehen äiti on kuitenkin alkanut hankalaksi ja vaatii että mun pitää ottaa ensimmäinen asunto joka vaan on vapaa. Ei kuulemma kiinnosta vaikka se olis kuinka homeessa tahansa. Ollaan siis täysikäisiä vaikka äiti onkin kuvioissa. Tilannetta vaikeuttaa vielä se että oon työttömänä.

6

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gfgfgfgfgfhjhjhjhjh

      Ei sinun anopppi kirjoita puolestasi vuokrasopimusta, ellet sitten ole edunvalvonnan alainen ja anoppi edunvalvojasi. Muuten oma sosioekonomiasi sanelee sen, millaisen kämpän voit saada. Kun elät minimeillä, niin et mitään linnaa voi saada. Vasta asumalla selviää, mitä ongelmia kämpässä on. Itse asun kaupungin yksiössä, ja mielestäni kämpässä ei ole hometta. Kylmä se on, ja naapurin tupakansavut ja ruuankäryt tulevat asuntooni, mutta kaikkea ei voi saada.

      • Homeherkkä

        En mä muuta odota asunnolta kun sitä ettei ole hometta. On noita terveysongelmia jo ennestään niin en haluaisi pahentaa tilannetta.


      • vinkkivinkki

        gfgfgfgfgfhjhjhjhjh:
        Jos naapureiden tupakansavu ym. on häiritsevää niin yhteys terveystarkastajaan ja kutsu paikalle.
        Ei tarvitse sietää toisten hajuja omassa asunnossaan jos ei halua.


      • Hometoipuja
        vinkkivinkki kirjoitti:

        gfgfgfgfgfhjhjhjhjh:
        Jos naapureiden tupakansavu ym. on häiritsevää niin yhteys terveystarkastajaan ja kutsu paikalle.
        Ei tarvitse sietää toisten hajuja omassa asunnossaan jos ei halua.

        No se terveystarkastaja tekee yhtä vähän naapureiden tupakansavulle kuin millekään muullekaan ongelmalle. Kun rakennukset on pieleen rakennettu alun perin, ei viranomaiset voi siinä auttaa.

        Homesairastelijana olen pannut merkille myös sen, että monesti on tullut syytettyä naapuria, vaikka haju on ollut omassa kämpässä. Eri homelajit haisee niin eri lailla. Lisäksi homesairaus aiheuttaa yliherkkää hajuaistia.

        Nykyisessä asunnossa mulla on katossa kosteusvaurio, ja samaa vauriota on rappukäytävässä ja muissakin asunnoissa. Toisinaan se yltyy haisemaan ja useimmiten ei. Haju muistuttaa eltaantunutta ruokaa. Jos en olisi tämmönen ammattimainen homesairastelija, pistäisin sen hajun naapureiden piikkiin ja mahdollisesti huonoon ilmanvaihtoon. Tosiasia on kuitenkin se, että ilmanvaihdossa ja naapureissa ei ole vikaa, vaan vika on kosteusvauriossa, jonka homecocktailit aiheuttavat hajun ja huonon ilman.


      • vinkkivinkki
        Hometoipuja kirjoitti:

        No se terveystarkastaja tekee yhtä vähän naapureiden tupakansavulle kuin millekään muullekaan ongelmalle. Kun rakennukset on pieleen rakennettu alun perin, ei viranomaiset voi siinä auttaa.

        Homesairastelijana olen pannut merkille myös sen, että monesti on tullut syytettyä naapuria, vaikka haju on ollut omassa kämpässä. Eri homelajit haisee niin eri lailla. Lisäksi homesairaus aiheuttaa yliherkkää hajuaistia.

        Nykyisessä asunnossa mulla on katossa kosteusvaurio, ja samaa vauriota on rappukäytävässä ja muissakin asunnoissa. Toisinaan se yltyy haisemaan ja useimmiten ei. Haju muistuttaa eltaantunutta ruokaa. Jos en olisi tämmönen ammattimainen homesairastelija, pistäisin sen hajun naapureiden piikkiin ja mahdollisesti huonoon ilmanvaihtoon. Tosiasia on kuitenkin se, että ilmanvaihdossa ja naapureissa ei ole vikaa, vaan vika on kosteusvauriossa, jonka homecocktailit aiheuttavat hajun ja huonon ilman.

        Olen itsekin homealtistunut ja tiedän mistä puhut.
        Kirjoitin tuon kommenttini siksi että itse kärsin omassa asunnossani naapurin tupakoimisesta.
        Oma asuntoni on puhdas vain tuo tupakansavu saa olon kamalaksi.
        Itse kutsuin terveystarkastajat paikalle, no harmi ettei juuri silloin naapuri ollut savuttelemassa kotonaan.
        Mutta kehoittivat pitämään kirjaa hajuista ja jos sama jatkuu niin yhteyttä heihin toukokuun lopulla johon mennessä lain puitteissa voi asiaan puuttua helpommin.


    • Hometoipuja

      Itse olen aivan normaalisti hakenut ensin asuntoja, koon, sijainnin ja muun mieluisuuden suhteen. Sitten kun jotain tarjotaan, sovin asukkaan kanssa ja menen katsomaan. Juttelen asukkaan kanssa vähintään puoli tuntia. Siinä ajassa saan nimittäin homeasunnosta imettyä oireet, jos niitä tulee.

      Asukkaalta kyselen kaikki mahdolliset homeisiin viittaavat oireet. Onko kosteusvaurioita, jälkiä, hajuja, oireita, sairauksia, tietääkö talosta tai naapureista mitään, millaista on ollut asua, jne. Yleensä pyydän luvan mennä kylppäriin vähäksi aikaa istuskelemaan ja haistelemaan & aistimaan, koska kylpyhuoneissa se useimmiten on se ongelma.

      Jos en saa mitään oireita seuraavanakaan päivänä, ja asunto on muuten sopiva, asunnon voi ehkä uskaltaa vuokrata. Voi kuitenkin sattua myös niin, että asunnon homeongelman huomaa vasta mennessään tyhjään asuntoon tai asuttuaan siinä vähän aikaa. Riskipeliä on tämä homma!

      Viimeksi kun muutin, kerroin sopivan asunnon löydettyäni vuokranantajalle että asunto vaikuttaa hyvältä, mutta homesairaana minun pitäisi saada testata sitä, ennen kuin luovun edellisestä asunnosta ja uskallan vuokrata sen pysyvästi. Pienten neuvottelujen jälkeen sovittiin sitten viikon vuokrasopimus siihen. Sain siis testailla sitä asuntoa viikon verran. Se oli aika ruhtinaallista! Onneksi sattui vielä sadesäät, niin olin aika varma että se asunto on riittävän hyvä. En saanut mitään oireita silloin ja ilma tuntui riittävältä ja raikkaalta.

      Minulla on kämppä isolta vuokranantajalta, joka vuokraa nimenomaan kaltaisilleni köyhimyksille ja työttömille, vähävaraisille ja eläkeläisille. Isossa vuokranantajassa on myös se etu, että jos tarvitsee vaihtaa asuntoa, asunnonvaihto voi onnistua hyvinkin sujuvasti. Iso vuokranantaja toimii luultavasti myös lakipykäliä paremmin noudattaen kuin pieni tai yksityinen. Toisinaan kannattaa ottaa suoraan yhteys johonkin pomoon. Asiat saa järjestymään kunhan tarpeeksi viitsii nähdä vaivaa, selittää asiansa asiallisesti ja ystävällisesti, pyytäen tiettyjä erityiskohteluita johtuen terveydentilasta. Kyllä normaali-ihmiset ja virkailijat sen ymmärtävät. Minua on kohdeltu hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2328
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1728
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      42
      1537
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1467
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1429
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      73
      1254
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe