Mitä järkeä on lähteä opiskelemaan, jos...?

miten_on

Minun mielestäni opiskelemaan lähdetään ensisijaisesti siksi, että työllistyttäisiin. Olen kuitenkin kuullut mielipiteen, että opiskelun ensisijainen syy olisi kiinnostus ko. aiheeseen ja tiedonhalu. Miten niin? Voihan tietoa hankkia muutenkin, ja mitä järkeä on opiskella jotain aihetta, jos on varmaa, että ei tule koskaan olemaan sen alan töissä? Ja kannattaako yliopistoon tai ammattikorkeakouluun lähteä, jos on todettu, että kahdeksan tuntia viidesti viikossa on sinulle liikaa?

3

138

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • melko_varma

Se on ainakin täysin varma asia, että ei kannata opiskella jotakin mikä ei kiinnosta yhtään eikä kaipaa tietoa aiheesta. Voit hankkia tietoa muutenkin, mutta se ei paljon paina työtä haettaessa, jos sanot opiskelleesi internetissä. Sosiaalisiakin taitoja tarvitaan ja niitä tulee koulussa. Ei varmasti kannata lähteä kouluun, ennen kuin ongelma on hoidettu. Kannattaa puhua ainakin terveydenhoitajalle, jos ei lääkärille.

• noppia

Olen aloittajan kanssa paljolti samaa mieltä. Yhteiskunnalle kalliin opiskelun motiivi ei saisi olla pelkkä mielenkiinto jotain aihetta kohtaan. Kyllä opiskelun pitäisi johtaa myös työllistymiseen ja näin ollen siihen, että henkilö pystyy huolehtimaan omasta elatuksestaan ja osallistumaan vieläpä lasten ja eläkeläistenkin elatuksesta huolehtimiseen.

Sitten kun tulee toimeen omillaan, voi opiskella pelkästä mielenkiinnosta harrastuksekseen edellyttäen, että maksaa opiskelunsa.

Itsekin olen opiskellut pelkästä mielenkiinnosta avoimessa yliopistossa. Olen töissä ja olen maksanut opiskelustani, tosi maksuhan on pieni. Ymmärrän kyllä hyvin pelkästä mielenkiinnosta opiskelun, mutta kuten sanottu ensin on opiskeltava ammatti, jolla elää. Voihan sekin olla hyvin mielenkiintoinen.

• kuutosenhlö

Suurin osa valmistuvista saa töitä. Alasta riippuen pyöreästi 0 - 25 prosenttia jää työttömäksi. Pidemmäksi aikaa korkeintaan 10 prosenttia. Ei niiden takia tarvitse opiskelemista lopettaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Liikenneonnettomuus kuhmo

Taisi Audi mennä lunastukseen ja pemari kilometritehtaalle
      Kuhmo
      40
      2586
    2. Olen aivan hajalla yhden

Naisen takia😞
      Ikävä
      55
      1072
    3. Olen pahoillani kun olen satuttanut

Välillä kiukuttaa paljon.
      Ikävä
      66
      921
    4. Riikka Purra on mukana Suomen huutokauppakeisari -sarjassa

Suomen huutokauppakeisari on tavallisten suomalaisten ohjelma. Sarjan suosiosta kertoo se, että nyt alkaa jo 19. kausi t
      Maailman menoa
      53
      867
    5. Kuuleppas

ensimmäiset naissuhteet toimii miehelle eräänlaisena oppikouluna, mutta hän ei välttämättä itse ymmärrä oppineensa mitää
      Ikävä
      227
      783
    6. T.h tuomio

Onko tämä lainvoimainen vai onko tästä valitettu? Mitenhän on mennyt linnassa joko pehmennyt pää täysin
      Suomussalmi
      11
      710
    7. Paljonko on etäisyytesi kiinnostavaan naiseen km?

Kaipailen tärkeää miestä ja pohdin hänen ajatuksiaan... ❤️
      Ikävä
      61
      691
    8. Mitä näät

Siinä miehessä?
      Ikävä
      49
      634
    9. Naurettavia provoja ja lavastuksia täällä

Saa olla aika harhainen jos uskoo juttuja täällä faktoina 😆😆😆 ihmiset matkii toisia jne
      Ikävä
      81
      617
    10. Miten sä jaksat

Pitää susta huolen.
      Ikävä
      65
      613
    Aihe