Muslimitutkija "Isis on Koraanin laillinen lapsi"

RauhatonUskonto

"Profeetta Muhammed on historiallinen hahmo, satojen miljoonien muslimien esikuva. Muhammed on myös islamilaisen valtion esikuva.

Islamin tutkija Hamed Abdel-Samad pyrkii uudessa kirjassaan (Mohamed - Eine Abrechnung, 2015) valottamaan, mikä on islamin uskon ja Muhammedin opetusten suhde islamistisiin äärijärjestöihin, kuten Isis-terroristijärjestöön.

Isis-järjestö soveltaa omasta mielestään tarkalleen sitä, mitä profeetta Muhammed on määrännyt Koraanissa.

Abdel-Samad muistuttaa, että aina terroristi-iskujen jälkeen ns. maltilliset muslimit siteeraavat mediassa rauhanomaisia kappaleita Koraanista.

Maltilliset korostavat islamin olevan rauhan uskonto ja ettei ”aidolla islamilla" ole mitään tekemistä Isisin kanssa. Maltilliset muslimit haluavat todistaa, että ääri-islamistit ovat ymmärtäneet islamin todellisen luonteen väärin.

Ristiriitainen Koraani

Uudessa kirjassaan islamin tutkija Hamed Abdel-Samad pyrkii osoittamaan, että maltillisten muslimien argumentointi ei kohtaa ongelman ydintä.

Kirjan pääteesi on, että rauhanomaiset muslimit ja monet läntiset islamin tutkijat keskittyvät Muhammedin elämänvaiheisiin ja Koraanin säkeisiin (suuriin) ajalta, jolloin Muhammed asui Mekassa. Näissä Koraanin suurissa korostetaan rauhanomaista rinnakkaineloa eriuskoisten kanssa.

Ongelmallisia ovat Abdel-Samadin mielestä sen sijaan Medinassa kirjoitetut suurat. Ne määrittelevät edelleen muslimien suhtautumisen vääräuskoisiin ja naisiin.

Kaikkia muslimien rituaaleja koskevat suurat, naisten elämää koskevat ohjeet, lait ja ruumiilliset rangaistukset ovat Abdel-Samadin mukaan peräisin Medinan ajalta.

Myös radikaalit tahot ja terroristit tukeutuvat Koraanin myöhemmin syntyneihin suuriin, joiden kirjoittamisen aikaan Muhammed eli Medinassa.

Näissä Koraanin suurissa vääräuskoisia halveksitaan sekä ihannoidaan heitä vastaan käytävää sotaa. Myös taistelu juutalaisia vastaan on Medinassa julkaistujen suurien keskeinen osa.

Koraanin viimeisimmät 206 suuraa, jotka korostavat taistelua, väkivaltaisuutta ja moraalisesti tiukkuutta ja joissa puhutaan totaalisesta sodasta vääräuskoisia vastaan, voidaan Abdel-Samadin mielestä kutsua Koraanin manifestiksi.

Aikaisemmat säkeet, joissa saarnataan moninaisuuden, suvaitsevaisuuden, uskonnonvapauden ja rauhanomaisen rinnakkainelon puolesta, kumotaan Medinan ajalla kirjoitetuissa suurissa pätemättöminä: puhutaan abrogaatiosta.

Ei kronologiaa

Useat muslimitkaan eivät ole tietoisia, että Koraanin suuria eli säkeitä ei ole järjestetty kronologisesti, vaan pituuden mukaan.

Mikäli niitä luettaisiin aikajärjestyksessä, tulisi Abdel-Samadin mukaan esiin mielenkiintoisia aspekteja Muhammedin elämästä ja ajatusmaailmasta.

Muhammedin eläessä Mekassa hänen vastaanottamansa metafyysiset, jumalalliset sanomat olivat epäpoliittisia ja niitä leimasivat rauhan ja suvaitsevaisuuden henki. Myöhemmissä sanomien sävyissä voidaan havaita selvää radikalisoitumista.

Vertaa Leniniin

Miksi Muhammedin mieli muuttui tällä tavoin?

Abdel-Samadin mielestä kysymys liittyy Muhammedin muuttoon Mekasta Medinaan. Medinassa hän perusti ensimmäisen muslimivaltion.

Sodassa Mekkaa vastaan, hänestä tuli esiin toinen puoli: häikäilemättömästi poliittisia tavoitteitaan ajava, väkivaltaa harjoittava Muhammed.

Vasta tartuttuaan miekkaan Muhammed koki Abdel-Samadin mukaan läpimurron ja sai tunnustusta, jota hän oli aina tavoitellut. Abdel-Samadin mukaan Medinassa Koraanista tuli tavallaan "profeetan sotapöytäkirja".

Tehdäkseen havainnolliseksi, miten Mekassa elänyt eroaa Medinassa eläneestä Muhammedista, Abdel-Samad tuo vertauksen nuoresta marxilaisesta teoreetikosta, Leninistä.

Kun Leninistä tuli Neuvostoliiton valtionjohtaja, syrjäytyivät jalot periaatteet yhä enemmän taka-alalle ja vallan logiikka, petoksen ja terrorin pelko määrittivät hänen toimintaansa ja neuvostovaltion arkipäivää.

Koraanin lapsi

Abdel-Samadin mielestä on ongelmallisena, että monet muslimit pitävät Muhammedia ja hänen toimintaansa juuri Medinassa esikuvanaan vielä tänäkin päivänä.

Tapa, jolla hän johti yhteisöään, mielletään ihanteellisena vieläkin. Sitä pidetään Allahia miellyttävänä mallina.

Täten Muhammedin sanoja ja tekoja ei tutkita niiden historiallisessa kontekstissa, jossa ne ovat syntyneet, vaan ne siirretään nykyaikaan.

Se tarkoittaa, että nämä väkivaltaa ihannoivat luvut, Koraanin myöhemmät suurat, nähdään ominaisina tämän päivän islamille.

Hamed Abdel-Samad ei usko, että Isis ja muut terroriryhmät käyttävät väärin Koraania tekstejä väkivaltansa oikeutukseen. Ne käyttävät Koraania ja profeetta Muhammedin antamia historiallisia esikuvia perustellessaan oikeutustaan toimiinsa.

Abdel-Samadin mielestä Isis on Koraanin laillinen lapsi."

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2016012520987585_ul.shtml

0

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

        Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
        Jyväskylä
        56
        1906
      2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

        Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
        Maailman menoa
        48
        1648
      3. Ei luottoa lakko maahan

        Patria menetti sovitun ksupan.
        Suomen Keskusta
        52
        1584
      4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

        Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
        Ikävä
        5
        1527
      5. Sinäkö se olit...

        Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
        Ikävä
        6
        1495
      6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

        Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
        Vaipat
        6
        1415
      7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

        Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
        Tunteet
        8
        1316
      8. Lepakot ja lepakkopönttö

        Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
        12
        1281
      9. Revi siitä ja revi siitä

        Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
        Varkaus
        4
        1163
      10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

        Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
        Hämeenlinna
        4
        1138
      Aihe