Terve!
Onko jollain tietoa mopoauton Yanmar 2TBE68 moottorin marinoinnista?
Istuuko merikytkin suoraan lohkoon?
Onko merimoottorin perusrakenteessa muuta eroa kuin jäähdytys?
En tiedä onko mautoissa muita malleja käytössä kuin tuo mainitsemani, mutta se ainakin on tullut useasti vastaan.
Kyselen koska tarjontaa riittää ja hinnat huomattavasti merimoottoreita alemmat.
Mopoauton moottori veneeseen?
41
1464
Vastaukset
- Inferno29
Perskele ei pitäny tänne purjehduspuolelle laittaa
- WanhaPenta
No eipä tuo nyt niin mahdottoman pieleen mennyt, kyllä täällä yleensä paljon hullumpia huudellaan :)
Mutta kiintoisa ajatus tuo mopoauton moottorin käyttö. Herää tietty kysymys että jaksaako sellainen jatkuvassa käytössä. Venemoottoreissahan on sellaine juttu, että niitä käytetään pitkiä aikoja melko isolla teholla. Kestääkö laakerit ja vieterit ja mitäniitäonkaan?
Kysymyksestä voisi jotenkin päätellä että sinulla on jo jotakin tietoa tuosta moottorista. Miksi juuri tämä, jotakin erityistä etua? - vastauskysymyksessä
WanhaPenta kirjoitti:
No eipä tuo nyt niin mahdottoman pieleen mennyt, kyllä täällä yleensä paljon hullumpia huudellaan :)
Mutta kiintoisa ajatus tuo mopoauton moottorin käyttö. Herää tietty kysymys että jaksaako sellainen jatkuvassa käytössä. Venemoottoreissahan on sellaine juttu, että niitä käytetään pitkiä aikoja melko isolla teholla. Kestääkö laakerit ja vieterit ja mitäniitäonkaan?
Kysymyksestä voisi jotenkin päätellä että sinulla on jo jotakin tietoa tuosta moottorista. Miksi juuri tämä, jotakin erityistä etua?"En tiedä onko mautoissa muita malleja käytössä kuin tuo mainitsemani, mutta se ainakin on tullut useasti vastaan.
Kyselen koska tarjontaa riittää ja hinnat huomattavasti merimoottoreita alemmat."
- agromatikki
Samaa huttua ainakin nuo lombardin vene / mopoauto / pienkone pikkudiisselit on. Ovat suunniteltu käymään tasaisilla kierroksilla pitkään kerrallaan.
- miksei.perämoottori
Mopoautojen sallittu maks moottoriteho on 4 kW (5.5h). Purjeveneen apumoottoriksi se riittää melko pieneen veneeseen. Olisi kiva tietää minkälaiseen paattiin aloittaja suunnittelee sen asentamista.
Kyseinen Yanmar 2TBE68 on asennettava akselivetoisena, koska saildrive-vetolaitetta siihen tuskin on saatavissa. Kokonaiskustannuksiin on tietysti laskettava voimansiirron kustannukset. Marinointiosien sovitus noin pieneen teollisuusmoottoriin, jollainen tuokin alunperin lienee, ei taida olla kovin yksinkertaista?
Yanmarin pienin merimoottori on 1GM, jonka teho on 6.5kW (9hv). Sen hinta akselivetoisena on n. 5500 eur, vetolaitteella n. 7000 eur.
Jos kysymys on pienestä veneestä, eikö edullisin ja helpoin vaihtoehto olisi perämoottori?- nuurdikki
Ei se marinointi mitään salatiedettä ole sitäpaitsi 1GM on pienempi non 300ccm moottori kun taas 2TBE68 on 500cm moottori. Mopoautossa tehoa on 4kW koska se teho on siinä sallittu, moottorissa voin sinällään olla potentiaalia enemmänkin kuin 1GM:ssä.
Marinoinnissa pitää tietenkin miettiä jäähdytys, jos moottorilla ajetaan vain makeassa vedessä voi tietenkin miettiä myös vanhanaikaista raakavesijäähdytystä. On sitä raakavesijäähdytystä kaytetty ja toki yhä käytetäänkin myös merivedessä mutta silloin moottoriin on asennettu korrosiota hillitsevät anodit. Jos haluaa tehdä hienon makeavesijäähdytyksen, niin periaatteessa siinä vain syyläri korvataan lämmönvaihtimella, mistä kiertävä merivesi jäähdyttää moottorin sisällä kiertävän jäähdytysnesteen. Moottorissa oleva termostaatti hoitaa sitten lämmön säätelyn kuten ilmajäähdytteisessäkin. Toinen mietittävä asia on pakosarja ja pakoputki. Se voi olla joko tyyppiä kuiva kuten autoissa tai märkä mikä on huviveneissä yleisempi ja hiljaisempi tyyppi. Märän etu on myös että pakokaasuja voi ohjata kumiputkessa kun ne on ensin pakosarjassa jäähdytetty. Kuivassa tyypissä pitää venekäytössä huolehtia riittävästä lämpöeristyksestä niin että mikään paikka ei käytössä ala palamaan. Kuivassa pokojärjestelmässä on yleensä onkinlainen savupiippu tai korsteeni kun taas märässä pakoputken pää tulee veneen laidasta ulos. Molemmissa tyypeissä on tietenkin hyvä miettiä myös äänenvaimennus riittäväksi. Kaupallisten moottorien märässä pakosarjassa on vesivaippa johon lämmönvaihtimelta raakavesi tulee. Raakavesijäähdytteisessä moottorilta tuleva raakavesi ohjataan pakosarjaan, termostaatin ollessa kiinni, suoraan, moottorin ohi. Pakosarjan vaipasta vesi menee pakosarjan n.s. mutkaan (osa pakosarjan ja kumisen pakoputken välillä. Mutkassa pakokaasu ja raakapuolen jäähdytysvesi yhdistetään. Raaka jäähdytysvesi siis poistuu pakoputken ja äänenvaimentimen läpi. Märän pakosarjan voi myös valmistaa itse, yksinkertaisimmillaan jäähdytysvesi vain yksinkertaisesti ohjataan pakosarjaan. Riskinä tässä on jäähdytysveden joutuminen sylintereihin, mitä ei pitäisi tapahtua koneen käydessä, mutta jossain tilanteessa se saattaa silti tapahtua. Pakosarja on siis makeavesijäähdytteisessäkin meriveden korroosioivalle vaikutukselle altis osa. Kuivassa pakosarjasa raaka poistuva jäähdytysvesi ohjataan yksinkertaisesti laidan läpi takaisin mereen (yleensä merenpinnan yläpuolella). Oli järjestelmä mikä hyvänsä niin raa-alle jäähdytysvedelle tarvitaan läpivienti veneen pohjan läpi. Pohjaläpiviennissä on yleensä sulkuhana veneen uppoamisen estämiseksi vikatilanteessa. Yleensä merimoottorissa on vielä lisäksi öljynlauhdutin. Voi se toimia ilmankin mutta ilmeisesti umpinaisesta moottoritilasta johtuen lämpötiloja ei välttämättä saada hallintaan ilman öljyn lauhduttamista. Öljynlauhduttimia ja lämmönvaihtimia kyllä löytyy kun internetistä katselee ja sellaiset saa sovitettua kun vaan löytää noin suunnilleen sopivan kokoiset/tehoiset. Merimoottorin erikoishaasteina on jatkuvan suhteellisen suurella teholla käytön lisäksi suljettu moottoritila, joka on paitsi usein huomattavan lämmin, niin myös moottorin ilman saantiin pitää kiinnittää erityistä huomiota. Imuilman suodatukselle ei taas ole sellaisia vaatimuksia kuin autoissa, joten joissakin moottoreissa ilmasuodatin on jätetty jopa kokonaan pois tai korvattu imuiäänen vaimentimella. Bensamoottoreissa jos ilmaputsari puuttuu tarvitaan liekinsammutin. Liekinsammuttimet näyttäisivät olevan jonkinlaista teräsverkkoa tai teräsvillaa. Bensamoottoreissa pitää myös kiinnittää huomiota sähkölaitteisden kipinöimättömyyteen esim laturin tyyppi tulisi olla erialinen kuin autossa. Tämähän Yammuhan oli tosin diesel.
Jotenkin tulee kuitenkin mieleen että eikö olisi helpompi hankkia käytettynä valmis merimoottori, purkaa se ja kunnostaa täydellisesti niin se on sitten kuin uusi. - Inferno29
Tuo 4kw on lakipykäliin peustuva rajoitettu teho.
Veneenä Inferno29.
Elikkä veneessä on alkuperäinen akselivetoinen yanmar 1GM vuodelta -84.
Haluaisin siis tietää, saako kytkimen/vaihteen istutettua suoraan noihin uudemppiin moottoreihin?
yksinkertainen moottori yksinkertainen marinoida, ei huolta kustannuksista.
Perämoottorista pääsin juuri uuden veneen myötä eroon, enkä haluaisi sitä pahimmalle vihamiehellekään. - Inferno29
Kiitos perehdytyksestä ja neuvoista, mutta itse kysymys jäi yhä avoimeksi.
Ja kuten alkuun kirjoitin:
"Kyselen koska tarjontaa riittää ja hinnat huomattavasti merimoottoreita alemmat."
Saahan jostain halpakaupasta 200 eurolla koneita. En ymmärrä, miten tähän mopoautot liittyy. Romuttamosta saat varmaan autonmoottorin satasella tai ostamalla jonkun vanhan auton muutamalla satasella.
Tässä pari esimerkkiä. Ongelmina on vaihteisto, hallintalaitteet, pakokaasut ja jäähdytys.
agropoint.fi/kauppa/product_info.php?cPath=115_117&products_id=815
agropoint.fi/kauppa/product_info.php?cPath=115_117&products_id=819
agropoint.fi/kauppa/product_info.php?cPath=115_116&products_id=1050- Inferno29
Kiitos asiantuntevasta vastauksestasi.
- Selvennys
Kysyjä ei nyt taida hakea halvempia moottoreita, vaan hänellä on jo kone jonka haluaa vaihtaa uuteen. Kysyy, että meneekö uudempi yanmar-mopoautonmoottori vanhan vetolaitteeseen, ei siis tarvitse marinoida mitään jos lohko menee heittämällä.
- Inferno29
Juuri noin.
En kuvitellut kolmen selkeästi esitetyn kysymyksen ymmärtämisen olevan näin vaikeaa. - mopoYanmar.hinta
Inferno29 kirjoitti:
Juuri noin.
En kuvitellut kolmen selkeästi esitetyn kysymyksen ymmärtämisen olevan näin vaikeaa.Kysymyksesi tausta olisi helpompi käsittää, jos tiedossa olisi Yanmar-mopomoottorin hinta.
Kuinka paljon halvempi se on kuin 1GM:n uusi lohko entiseen merikytkimeen ja marinointiosiin? Pikaisella nettisurffauksessa en löytänyt hintoja vertailua varten. Epäilen, ettei monellakaan ole omaa kokemusta ko. mopomoottorin liittämisestä Yanmar 1GM vanhaan merivaihteeseen. Kysyitkö asiaa Yanmarilta?
- Inferno29
Osaan varmasti peruskorjata jokaisen Yanmarin moottorin, joka eteeni tuodaan.
Olen toki imarreltu, että mietitte lompakkoni kestävyyttä, mutta en kysynyt ohjeita rahan säästämiseen, perämoottorin asentantamiseen tai nykyisen moottorin korjaamiseen.
En myöskään kaivannut typeriä kommentteja romuauton moottoreiden asentamisesta veneeseen.
kaksi kertaa kysyin täällä jotain... Ensimmäisen ja viimeisen.
Kiitos vastauksista.- puuttuvia.tietoja
Koeta suhtautua ymmärtäväisemmin!
Kellään sinun kysymykseesi vastanneella ei ollut kokemusta mopoauton moottorin asentamisesta veneeseen, ei myöskään moottorin hinnasta. Kyllä itsekin kuvittelin, että kysymyksesi koski mahdollisimman halpaa uutta moottoria veneeseen. Et maininnut, onko sinulla jo tuo kyseisenen mopomoottori. Ehkä lunastuskuntoon kolaroidusta mopoautosta sellaisen voisikin saada? Joku muukin voisi innostua, jos ratkaisusi on erikoisen halpa ja silti luotettava.
Nyt kerroit, ettei kysymys ollutkaan "lompakon kestävyydestä". Mistä sitten oli kysymys?
Missä suhteessa "mopo-Yanmar" on parempi vaihtoehto veneeseen kuin "meri-Yanmar"?
Jos mopomallinen Yanmar on valmistajan mukaan hyvä vaihtoehto 1GM:n voimansiirtoon liitettäväksi, luulisi Yanmarin sivuilla olevan tietoa siitä. Ei ollut. - korjaa.yanmarisi
Tämä on alkuperäisestä kysymyksestäsi itse kirjoittamaasi tekstiä:
"Kyselen koska tarjontaa riittää ja hinnat huomattavasti merimoottoreita alemmat."
Jos joku haluaa noilla saatesanoilla ruveta väsäämään ja nysväämään jotakin jostakin, kun tarkoituksenmukaisia on suoraan saatavilla, ja perustaa sen nysväämisensä suomi24-palstan ohjeisiin, niin vääjäämättä syntyy ajatus lompakon keventyneisyydestä sietokyvyn rajoille. Pahoittelen, että olemme ymmärtäneet väärin. Ei tämä ole kysymys-vastaus-palsta, vaan keskustelupalsta. Täällä on sallittua keskustella aiheista jonkun aloituksen perusteella.
- Marinooli_Eki
Ei se moottori veneeseen sopinut, mutta yx persukaveri marinoi itsensä siinä asennus huumassa. Veti koko marinolin ykkösellä muotoonsa!
- Palstantäytettä
Kaikki vastaavat jotain koska haluavat päteä mutta eivät tiedä vastausta kysymykseesi, joten sinun pitäisi vaan yrittää suhtautua asiaan siten että yhtään vastausta ei ole vielä tullut.
- Oikea.vastaus
Kun kerran osaaminen ja lompakko eivät rajoita projektia, mopoauton moottori menee heittämällä vanhan Yanmarin tilalle.
- tärkeää-tosiaan
Oikea.vastaus kirjoitti:
Kun kerran osaaminen ja lompakko eivät rajoita projektia, mopoauton moottori menee heittämällä vanhan Yanmarin tilalle.
olipa älykästä
- neuvoistakiitollinen
Oikea.vastaus kirjoitti:
Kun kerran osaaminen ja lompakko eivät rajoita projektia, mopoauton moottori menee heittämällä vanhan Yanmarin tilalle.
Hyvä pointti. Siinä tapauksessa aloittajalla ei tosin olisi ollut kysyttävää. Olisi sen sijaan ollut kerrottavaa meille, jotka emme osaa heittämällä laittaa mopoauton moottoria vanhan Yanmarin tilalle ja lompakkokin on ohut.
- kiinnostavaAjatus
Kyllä tuo alkuperäinen kysymys oli aika kiinnostava: käytkö pari tonnia huokeampi moottori samaan vetolaitteeeseen ja jäähdytinputkiin kuin pari tonnia kalliimpi.
Ajatus on relevantti erityisesti silloin jos 4kw kone riittää, tai jos 4kw kone on rajoitettu ja rajoitus poistettavissa. Useinhan ainakin bensakoneissa on vain rajoitettu luistin liikettä niin että huippukierrokset jää saamatta, rajoittimeen asti vääntö on sama.
Mutta taitaa olla niin että ainoat jotka varmuudella tietää on niitä Yanmar-asentajia ja myyjiä jotka mielihyvin ottavat "rikkailta purjehtijoilta" pari tonnia enemmän katetta kuin "köyhiltä mopopojilta". - Toimikyl
Muutama vuosi sitten kun jälkikasvulla oli Microcar -merkkinen mopoauto, niin siinä oli täsmälleen sama Yanmarin kone jota käytetään pienissä kaivureissa. Eli tuskin laadultaan ainakaan aivan p*ska.
- Inferno29
Romutettuja mopoautoja on pusikot puolillaan ja niiden moottorien hinnat eivät päätä huimaa.
Kuvittelisin, että ei olisi Yanmarille taloudellisesti kannattavaa tehdä jokaiseen eri tarkoitukseen uudenlaista moottoria, vaan käyttäisivät samaa lohkoa kaikissa pikkukoneissa. Vesiletkut yms. on helposti muokattavissa tarkoitukseen sopivaksi.
Jospa venemessuilla olisi Yanmarin kaveri niin voisi häneltä kysellä eroista.
Jos kiinnostusta moottorin sopivuudesta löytyy muiltakin niin voin kirjoitella tänne, kun tiedän lisää.- tunari1
Hyvä kysymys, jonka vastauksella on varmaan laajaa mielenkiintoa. Sen verran tiedän ettei minkään suursarjatuotanto moottorin perusta ole mikään yksittäinen valuosa, ei edes moottorilohko, vaan moottoriin liittyvä suunnittelu ja testaustyö. Jos moottoreita valmistetaan vaikkapa puoli miljoonaa kpl vuosittain, on varmaa että valumuotteja on useita ja varmaa on myös että lohkoja valetaan vähintään kahden toisistaan riippumattoman alihankkijavalimon toimesta. Tällöin ei ole mikään ongelma tehdä saman tuoteperheen piirissä esim. Erilaisella kiinnityksellä olevia lohkoja, mutta moottorit ovat toiminnallisesti siis samoja. Isommissa esim raskaan kaluston moottoreissa toki käytetään SAE standardilaippoja vaihteiston tai muun toimilaitteen kiinnityksen, mutta pienemmissä valmistuskustannukset ja tilankäyttö jne johtavat sekalaisen käytäntöön.
- Veneetön
Onpas taas paljon Venelehden sivuja surffailevia haaveveneilijöitä esittämässä suurtietäjän neuvoja.
- Marinaadia
Onkos kukaan huomannut sen että jos moottori on veneeseen vaihdettu se pitää myös muuttaa rekisteritietoihin muuten saa sakot. Kun menet kertomaan virkailijalle vaihdosta on ensimmäinen kysymys oliko vaatimuksenmukaisuustodistus uudesta moottorista. Kukahan niitä kirjoittelisi itsemarinoiduista automoottoreista. Tässäkin asiassa on mopo karannut käsistä ja varmasti maailma pelastuu.
- Dealonhyvä
Kyl sä mopoautosta moottorin saat, poistat vain koneesta teho rajoitukset niin tehoakin enemmän kuin 4kw. Marinoida ne toki pitää.
Mikäli on käsistään kätevä, eikä arkaile tilata osia ulkomailta kyllä siitä edullisen koneen saa.
Täällä vaan ollaan kaikkea yrittämistä vastaan, ja leijutaan paksuilla lompakoilla. - hyväidea
Miksi ihmeessä mopoautosta kone veneeseen, miksei mopoautosta vene. Ja jos oma runko ei riitä, tuolla on rannat edullisia roveja pullollaan. Kyllä kätevä mies veneen äkkiä näprää.
- Inferno29
Tulipahan käytyä messuilla ja Yanmarin kaveria lyhyesti jututettua. Odotetusti vähän nihkeä vastailemaan moisiin typeriin kysymyksiini mautojen moottoreista, kun vieressä on pukeilla tuliterä venemoottori, mutta pienen taivutuksen jälkeen sanoi moottoreiden olevan samalta pohjalta tehtyjä. Kytkinkopasta ei ollut ihan varma, mutta spacerilla sen saa sovitettua jos ei muulla istu.
Keväthuolto yammuun tehty, joten ei tarvetta tälle kaudelle (toivottavasti)- Voisi_ajatella
Niin, että miljoonasarjoissa valmistettuna ja eri markkina-alueiden säädöksiin varautuen valmistaja eriyttää tuotteensa eri käyttötarkoituksiin. Kuinka vaikeaa sitten on ohittaa nämä haitakkeet on varsinainen luu tässä ketjussa.
Joskus ohittaneena tehorajoituksen mopossa (rikos varmaan jo vanhentunut) ja koneenvaihdon autossa isompaan. Tähän sama suluissa...
- 50ft
olisit sataman kadehdituin kun tulisit sillä savuttavalla ja räpättävällä paatillas. Oottelen jo täällä Nauvossa suupielet ylöspäin
- 50mm
Järjenjuoksu? Mikä siinä räpättäisi ja savuttaisi kun moottori on ihan sama kuin Yanmar-venemoottori.
- nääs
Siinä mopon moottorissa ja mopoauton moottorissa kun on pikkuruinen ero.
- jaajaas
Yanmar-mopoautonmoottori kuullostaa samalta kuin venemoottorikin koska ne ovat samanlaisia 4-tahtidieseleitä, sitävastoin Vire-purjeveneenmoottori kuullostaa räpättävältä kaksitahtimopolta koska se on 2-tahtibensamoottori.
- Inferno29
Odotinkin jo näitä rakentavia kommentteja.
Hyvää seilikautta!- JokoRauhoittui
Onko sekoilusi purjehduskauden alkamisen myötä rauhoittunut?
- Warreonbaras
Olisko muuten Tuk-Tuk:in myllyä tarjolla "secondhandynä"? Siellä thaikuissa niitä "tarjoontuu markkinoille"monta päivässä! Tai vanha "warren" kone. Siinä on sataman laituriparlamentti ihmeissään, kun potkaset käyntiin ja vähän "ryntäytät" riiiiiiiiiiintiiiiintintin....
- Hannu..Miettinen
Käyköhän tuo Lombardini mopoauton moottor(Fochs) heittämällä veneeseen Lombardini 502 tai 702:sen tilalle?
Näkys olevan edukkaita myynnissä!
Tai varaosat (paitsi marinointi) olisi halvempia mopopuolella?
Mulla on ohut lompakko(ohuemmaksi käy) ja Lombardini 702 valmiina!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2231397- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!62985Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809