chinhillaa hankkimassa

chincu

hei
olen 12 vuotias tyttö kuusamosta ja mulla ois muutama kysymys chinchilloista.

1 käykö chinchillalle häkiksi: perfekt max merkkinen häkki zooplussalta?
oon siis suunitellu häkiksi tota.

2 voiko chinchillan häkki olla mun huoneessa?
En oikee muualle sitä siottas. en oo hirvee herkkä unine.

3onko chichillat äänekkäitä?
marsuja aattelin vaa on nii äänekkäitä.

4 onko chinchillalla pakko olla kuivikkeita?
päälystäisin tasot fleesellä ja alhaalla olis paperikuiviketta.

5 kuinka nopeasti chinchillan poikaset kesyyntyy?
joo et haluisin niiku käsikesyn chinchillan kuukaudes.

6kuinka paljon eroavaisuuksia on uros ja naaras chinchilloissa?
mietin vaan

7 mitä puulajeja chinchilloille kannataa antaa?
en oo ihan varma.

8 kuinka paljon tuhoa saavat aikaan häkistä pois ollesaan?
e oo kukkaan kertonu mulle.

9 minkä merkkisiä pellettejä kannataa syöttää?
oonhan mä tietenni lukenu kasvattajien sivuilta mutten tiedä mistä tilata.

10 voiko kuivattuja pharatamoita tai voikukan lehtiä antaa?
en oo varma.

11 mitä temppuja chinchilloille voi opettaa?
kyllä mä jotain tiiän ja osaan koulutaa koiria ja kissoja tai no ainki temppujaniille vaikkei omia tällä hetkellä ookkaan mut sukulaisilla on.

12 voiko chinchillaa kuljettaa linkussa vai tressaako liikaa?
isäni asuu oulussa ja kesällä käymme viikon kerralaan oulussa ja häkin saisin varmaa mukaan tavaratilassa ja isällä tosiaan siellä on kaksi kissaa mutta eri huoneessa ovat sekä 3 koulu ikäistä lasta mutta eivät saisi koskea chinchillaan ja chinchilla ois eri huoneessa ku kissat.

13 jos liityn chinchilla yhistykseen nii mä oon nuoriso jäsen mut onkse kakstoista euroo kuukaudessa vai vuodessa?
en kässänny.

14 pystyykö teidän mieleastä kakstoista vuotias huolehtimaan chinchillasta pääsääntöisesti?
mietin vaan

15 miltä kasvakkajalta löytyy blak ebonyjä?
sairaan söpöi(;

toivoisin pikaisia vastauksia.
kiitos!

7

918

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fhhsffhsdfhfhssfh

      Miulla on kokemusta vain marsuista, mutta onhan sekin jo jotain. ;) Oon myös 12-vuotias. Marsut eivät ainakaan mun unia oo hirveästi häirinneet. Kuikutus tosin saattaa tunkeutua uniin ja sitten näätkin unta vain marsuista. Marsut ovat kokonaan miun päävastuulla ja olen omasta mielestäni selvinnyt ihan hyvin vaikka onkin paljon harrastuksia. Pelleteistä sen verran, että kannattaa kysellä chincillakasvattajalta mitä hän syöttää niin todennäköisesti se on ihan hyvä. Marsupelleteistä ainakin laadukkaita on oxbown,bunny,greenwoods,genesis,altromin ja jr farm.

    • Chincu

      Voiko joku chinchilloista jokenu nyt kuukauden sisään vastata järkevästi

    • Sedä

      Tällä palstalla on valitettavasti todella harvoin liikkunut chinchilloista tietäviä. Mäkään en uskalla kovin moneen asiaan vastata, vaikka useimmista muista jyrsijöistä löytyykin tietoa. Kannattaa kokeilla laittaa sähköpostia jollekin chinchu-kasvattajalle, he osaavat varmasti sekä vastailla, että neuvoa mistä chinchuista tietäviä ihmisiä tavoittaa :)

      1. Käykö chinchillalle häkiksi: perfekt max merkkinen häkki zooplussalta?
      -Eläinsuojelulain minimimitta korkeintaan kahden chinchillan häkille on 0,4m^2 pinta-alaa ja korkeus 70cm. Perfext Maxin sisämitat on 77x50cm, josta tulee 0,385m^2. Lain mukaan häkki on siis hitusen verran liian pieni. Kannattaa vaikka kasvattajalta kysyä onko juuri ja juuri minimimitat täyttävä häkki riittävän kokoinen, useimpien muiden jyrsijöiden kohdalla ainakin oikeasti suositeltava häkin koko on paljon suurempi kuin lain minimi.

      2. voiko chinchillan häkki olla mun huoneessa? & onko chichillat äänekkäitä?
      -Marsuihin verrattuna olennaista on, että chinchilla on yöeläin. Se todennäkösesti nakertaa, pomppii ja kolisee häkissään lähinnä öisin. Vaikka marsu onkin sinänsä äänekäs, ne yleensä nukkuu öisin ja alkaa juttelemaan vasta aamulla huomatessaan että sä heräät ja toivoo saavansa aamupalaa. Jyrsijän kolinoiden kanssakin pystyy silti hyvin nukkumaan kun on tottunut. Chinchun huoneessa tärkeintä on, että se on turvallinen sen päivittäistä vapaanapitoa varten!

      13. jos liityn chinchilla yhistykseen nii mä oon nuoriso jäsen mut onkse kakstoista euroo kuukaudessa vai vuodessa?
      -Vuodessa

    • Annan_chinchilla

      Hei vaan,

      vastauksia tässä kysymyksiisi, joihin ei ylläoleva henkilö vielä vastannut (17 vuoden kokemuksella lemmikkichinchilloista):



      3onko chichillat äänekkäitä?

      Eivät juurikaan jutustele, vaikka osaavat huutaa varoitusääntä kovalla äänellä. Kovinta melua lähtee kalterin kolistelusta ja muusta riehumisesta häkissä. =)

      4 onko chinchillalla pakko olla kuivikkeita?

      Kyllä on. Paperin käyttö kuivikkeena on erittäin huono idea, chinchilla voi syödä paperia ja se ei ole ollenkaan terveellistä. Käytä kuivikkeena puupellettiä, purua tai haapahaketta.

      5 kuinka nopeasti chinchillan poikaset kesyyntyy?
      joo et haluisin niiku käsikesyn chinchillan kuukaudes.

      Mihin kiire eläimen kanssa, joka elää seuranasi mahdollisesti seuraavat 20 vuotta? Chinchilla kesyyntyy sen mukaan, miten paljon sitä käsittelet, millä tavalla ja myös riippuen luonteesta. Monet chinchillat eivät pidä koskettamisesta.

      6kuinka paljon eroavaisuuksia on uros ja naaras chinchilloissa?

      Ei hirveästi minkäänlaisia, erot on pikemminkin yksilökohtaisia.

      7 mitä puulajeja chinchilloille kannataa antaa?

      Omenapuuta, pajua, koivua, pihlajaa, mäntyä, haapaa. Kaikki vain kuivattuna.

      8 kuinka paljon tuhoa saavat aikaan häkistä pois ollesaan?

      Halutessaan varsin paljon, mutta riippuu yksilöstä. Chinchilla-turvallisen huoneen järjestäminen jaloitteluun on tärkeää, eli johdot, kirjat, huonekasvit ja arvokkaat huonekalut pois sekä varmistus, ettei chinchilla pääse johonkin pieneen koloon, mihin se ei saa mennä (esim. sohvan sisälle).

      9 minkä merkkisiä pellettejä kannataa syöttää?
      oonhan mä tietenni lukenu kasvattajien sivuilta mutten tiedä mistä tilata.

      Teurlings tai Altromin taitavat olla tämän hetken parhaat. Käy kysymässä lähimmistä eläinkaupoista tai kysy Suomen lemmikkichinchillayhdistykseltä tietoa pellettiringeistä ja/tai verkkokaupoista.

      10 voiko kuivattuja pharatamoita tai voikukan lehtiä antaa?

      Harvakseltaan juu.

      11 mitä temppuja chinchilloille voi opettaa?

      Chinchilla ei ole välttämättä hirveän miellyttämisenhaluinen ja muista, että et voi juurikaan motivoida sitä herkuilla opetuksessa, koska chinchillalle ei pitäisi herkkuja antaa enempää kuin peukalonkynnen kokoinen pala näkkileipää tai rusina päivässä. Noissa rajoissa tietysti voit opettaa mitä vain, mistä eläin tykkää ja minkä se oppii.

      12 voiko chinchillaa kuljettaa linkussa vai tressaako liikaa?
      isäni asuu oulussa ja kesällä käymme viikon kerralaan oulussa ja häkin saisin varmaa mukaan tavaratilassa ja isällä tosiaan siellä on kaksi kissaa mutta eri huoneessa ovat sekä 3 koulu ikäistä lasta mutta eivät saisi koskea chinchillaan ja chinchilla ois eri huoneessa ku kissat.

      Kyllä se luultavasti stressaa maisemanvaihtoa jonkin verran, mutta voi chinchillan kanssa matkustaa kunhan sillä on asiallinen kuljetuskoppa, jonka otat linja-auton matkustamoon (edellyttäen, että linja-autoyhtiö suostuu kuljettamaan lemmikkieläimiä). Koppaan tietenkin heinää syötäväksi ja mielellään jokin pyyhe ym. pimentämään, jos koppa on läpinäkyvä, että eläin rauhoittuisi paremmin.

      13 jos liityn chinchilla yhistykseen nii mä oon nuoriso jäsen mut onkse kakstoista euroo kuukaudessa vai vuodessa?

      Asia selviää ottamalla yhteyttä yhdistykseen.

      14 pystyykö teidän mieleastä kakstoista vuotias huolehtimaan chinchillasta pääsääntöisesti?

      Sain ensimmäisen chinchillani 12-vuotiaana ja kyllä eläimen perushoito onnistui. Mutta ota huomioon ja keskustele vanhempiesi kanssa erityisesti seuraavista asioista:
      -Chinchilla on hyvin seurankipeä eläin. Jos otat vain yhden chinchillan, sinun tehtäväsi on pitää sille seuraa joka ainoa ilta mielellään useita tunteja koko sen elämän ajan.

      -Mitä chinchillalle tapahtuu kasvaessasi aikuiseksi? Olettaen, että hoidat lemmikkiäsi hyvin ja se pysyy terveenä, se voi aivan hyvin olla sinulla vielä kun olet 30-vuotias. Kun lähdet opiskelemaan, jääkö chinchilla vanhemmillesi, ovatko he valmiit pitämään sille seuraa puolestaan joka ilta? Useisiin opiskelija-asuntoihin eikä yksityisiin vuokra-asuntoihin ei saa viedä lemmikkieläimiä. Kenties haluat nuorena ihmisenä olla iltoja pois kotoa, tavata ystäviäsi, matkustella jne. Kuka silloin hoitaa chinchillaasi?

      -Jos lemmikki sairastuu, kuka kustantaa eläinlääkärikulut, jotka voivat olla hyvin kalliit? Missä on lähin chinchilloihin erikoistunut eläinlääkäri alueellasi? Omassa lapsuudenkodissani se oli lähes 3 tunnin junamatkan päässä ja sinne matkustettaessa hoidolle tuli paljon hintaa, etenkin kun eläin sairasti pitkään ja sitä piti käyttää eläinlääkärissä useita kertoja kuukaudessa.

      15 miltä kasvakkajalta löytyy blak ebonyjä?

      Se selviää, kun tutustut kasvattajiin chinchillayhdistyksen kautta. Muutenkin sinun on erittäin tärkeää hankkia tietoa chinchilloista chinchillayhdistyksen ja kasvattajien kautta, eikä pelkästään Suomi24-palstalla kysellen. Kyseessä on eksoottinen eläin, jonka hoitamisesta liikkuu erittäin paljon väärää tietoa ja luotettavin tietolähde chinchillojen hoidosta on tänäkin päivänä Suomen Lemmikkichinchillat Ry.

    • Chincu

      Kiitos sinulle Annaan_ chinchilla

      • Annan_chinchilla

        Oleppa hyvä! =)


    • Chinchillachinchilla

      Älä päällystä tasoja fleecellä, sillä chinchilla voi syödä sitä ja kuolla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe